معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: احتمال اعزام غواصان برای جستجوی پیکر کارکنان سانچی

گروه اقتصادی الف،   3961025149 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید نفت کش سانچی، غرق شد و همه چی تمام شد، اما مراحل پیگیری لاشه کشتی که یک موضوع حقوقی است، حتما پیگیری خواهد شد و با رمزگشایی و بازخوانی جعبه سیاه، اطلاعات دقیق‌تری را در خصوص این اتفاق دردناک به دست خواهیم آورد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: احتمال اعزام غواصان برای جستجوی پیکر کارکنان سانچی

 نفت کش سانچی، با 30 پرسنل، بالاخره پس از 8 روز، در میان شعله‌های آتش و انفجارهای پی در پی، به اعماق دریا رفت و غرق شد. 
 
شنبه شب هفته گذشته بود که خبری از تصادف کشتی نفت‌‎کش ایرانی با کشتی تجاری چینی در نزدیکی آب‌های شانگ‌های، بر روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت. از همان ابتدا عملیات اطفای حریق از سوی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و آمریکا صورت می‌گرفت اما به دلیل وجود میعانات گازی که شدیدا آتش زا و سمی هستند، شعله‌های آتش نه تنها خاموش نمی‌شد بلکه دقیقه به دقیقه بر شدت آن افزوده می‌شد و با انفجارهایی که هر چند ساعت رخ می‌داد، کار را برای اطفای حریق و نزدیک شدن به کشتی، سخت و سخت‎تر می‌شد. 
 
همان روزهای اول، پیکر یکی از خدمه کشتی، در دریا پیدا شد و پس از چند روز هم با ورود نیم ساعته نیروهای امداد و نجات به عرشه کشتی، پیکر دو خدمه دیگر هم یافت شد و برای تعیین هویت به پزشکی قانونی منتقل شد. جعبه سیاه این کشتی البته پس از یک هفته پیدا شد و برای اطلاع از جزئیات دقیق چگونگی این حادثه، به شانگهای منتقل شده است تا در حضور نماینده کشورهای ذی نفع یعنی ایران، چین و پاناما بازبینی شود.  
 
هادی حق‎شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت کشتی نفتکش سانچی، گفت: کشتی غرق شد و دیگر همه چی تمام شد. همه دیدند که کشتی چگونه در آتش می‌‌سوخت و متاسفانه هیچ‎گونه امکانی برای ورود به آن برای خارج کردن پیکر مطهر کارکنان وجود نداشت.
 
وی با بیان اینکه آیا بعد از غرق شدن نفکتش دیگر امکان هیچگونه دسترسی به جنازه‎ها وجود ندارد گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده غواصان به زیر آب فرستاده شوند تا به دنبال پیکر کارکنان باشند و قطعا در خصوص کشتی و سایر موارد، پیگیری‌های لازم به لحاظ حقوقی صورت خواهد گرفت.
 
حق شناس با بیان اینکه عملیات خارج کردن کشتی از آب و انتقال آن قطعا انجام خواهد شد، تصریح کرد: ما یک کنوانسیونی را داریم، تحت عنوان کنوانسیون «نایروبی» این کنوانسیون ایران، چین و پاناما که ذی‌نفعان این موضوع هستیم را مکلف می‌کند، که اگر این کشتی در مسیر تردد کشتی‌ها قرار دارد، سریعا عملیات انتقال آن انجام شود. این‌ها تماما مسائل حقوقی بین‌المللی است که زمان بر هم هست. اما اکنون همه درگیر اتفاق وحشتناک و دردناکی که برای پرسنل رخ داد، هستند و در فرصت مناسب مسائل حقوقی آن را پیگیری خواهیم کرد. 
 
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جعبه سیاه نفت‌کش سانچی، گفت: خوشبختانه جعبه سیاه را در اختیار داریم. معمولا یک کمیته حقوقی شامل کشورهای ایران، پاناما، چین، هنگ کنگ و حتی بنگلادش که دو نفر از آن‌ها در کشتی حضور داشتند، شکل می‌گیرد و پس از طی شدن مراحل حقوقی، این جعبه سیاه رمزگشایی وبازگشایی خواهد شد تا آخرین اطلاعات را هم به دست بیاوریم. 3 پیکر پیدا شده هم در پزشکی قانونی هستند تا مراحل شناسیایی آنها طی شود.
 
حق شناس با اشاره به پرچم کشتی که متعلق به کشور پاناما بود،تصریح کرد: این موضوع به مباحث بازرگانی برمی‌گردد. شرکت‌ها و کشتی‌ها برای ملاحظات مسائل بازرگانی و تجاری، مجاز هستند کشتی‌ها را در هر کشوری به ثبت برسانند و با پرچم آن کشور حرکت کنند. این موضوع یک امر کاملا عادی در امور دریایی است و هیچ ارتباطی هم با تحریم و غیره ندارد.
 
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شایعاتی که اخیر در خصوص نفت‌کش «سانچی» در فضای مجازی دست به دست می‎شود، خاطرنشان کرد: شایعاتی مانند قطع شدن ارتباط رادیویی کشتی پیش از تصادف دست به دست می‌شود و نمی‌توانم بگویم هم که ارتباط کاملا برقرار بوده است، اما باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه نفت‌کش را رمزگشایی و بازخوانی کنیم تا اطلاعات صحیح و دقیق را در خصوص کشتی به دست بیاوریم و تا قبل از این کار نمی‌توانیم پیش داوری و قضاوتی انجام دهیم.
 
او همچنین درباره این ادعا که مقصد اصلی کشتی نه کره‎جنوبی بلکه کره‎شمالی بوده است هم گفت: این ادعا هم اساسا کذب محض است و  ارسال محموله کشتی به کره شمالی هم از آن دست شایعات عوامانه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مقصد نهایی کشتی داسان کره جنوبی بوده است.

دیدگاه کاربران

زهره پشیمون۲۰۷۵۹۷۱۳:۰۶:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
احتمال؟؟؟ خجالت نمیکشید از این حرف؟ در اعزام تیم کوتاهی و تاخیر کردید الان هم نمیخواهید جنازه ها را پیدا کنید؟ در منا هم چندین جنازه هنوز برنگشته خدایا کی 1400 میرسد راحت شویم از این عذابهای گوناگون؟
ناشناس۲۰۷۷۸۴۱۴:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با توجه به روابط خوب از روسیه کمک گرفته شود انها تجهیزات لازم را دارند
ناشناس۲۰۷۸۴۳۱۵:۳۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دریای اونجا زیاد عمق نداره. با همین تجهیزات معمولی هم میشه.
ناشناس۲۰۷۶۲۶۱۳:۲۱:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بیخود به خانواده ها دروغ نگویید چون قسمت سینه کشتی در عمق ۱۱۰ متری فرو رفته و پاشنه کشتی که قسمت مسکونی درانجا میباشد بیرون از آب است وبا حرارت ۹۰۰ درجه چیزی از پیکر این عزیزان نمیماند که شما بیخود اظهار فضل میکنید .
عباس اصغری۲۰۷۸۴۴۱۵:۳۷:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
لااقل در این مورد بجنبید تا دیر نشده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین