خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی؟

گروه اقتصادی الف،   3961025082 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشتی نفتکش سانچی با ۳۲ سرنشین، پس از ۸ روز در آتش سوختن، در امواج اقیانوس آرام برای همیشه آرام گرفت.

خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی؟

عصر شنبه شانزدهم دی 96 (6 ژانویهٔ 2018) نفتکش ایرانی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرد و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌برچینی به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و دو کشتی بلافاصله به محله حادثه اعزام شدند؛ اما به دلیل دور بودن مسافت، کشتی‌های نجات  نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند.

متاسفانه بعد از 8 روز در آتش سوختن به دلیل همکاری نکردن چینی‌ها در امداد رسانی نفتکش غرق شد و خانواده 32 خدمه را داغ دار کرد. 

 این حادثه در 150 مایلی بندر شانگهای رخ داده بود و همین فاصله طولانی مدت باعث شد که کشتی‌های آتش خوار دیر به محل حادثه برسند. برخی معتقدند در این حادثه کشور چین کوتاهی کرده و ایمنی و توجه به محیط زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بود.

هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شب گذشته در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشتی نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی( محموله‌ای بین بنزین و گاز) بوده است که با کوچکترین جرقه احتمال انفجار و آتش سوزی داشت و همین موضوع روند خاموش کردن را بسیار مشکل می‌کرد.

همچنین محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی بلافاصله بعد از رخ دادن در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: از همان ابتدا رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط انجام شد تا زوایای این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار صورت گرفت تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مد نظر قرار گیرد.

شب‌ها  عملیات اطفای حریق متوقف می‌شد

 متاسفانه رایزنی‌ها از همان ابتدا بی فایده بود و کشور چین به دلیل اهمال کاری‌ که انجام داد تنها دو یدک کش را برای مهار آتش به منطقه در همان روزهای ابتدایی ارسال کرده بود و شب‌ها عملیات اطفای حریق را متوقف می‌کرد و همین موضوع باعث شد که دبیرکل سازمان بین‌المللی بنادر و دریانوردی (آیما) نامه‌ای به کشور چین ارسال کند و نهایت تلاش و همکاری را از این کشور برای مهار کردن آتش خواستار شود.

براین اساس 3 روز بعد از حادثه و انفجارهای پی در پی در این نفتکش و کوتاهی کشور چین و از همه مهمتر وضعیت بد آب و هوایی و ارتفاع موج‌ها باعث شد که رئیس جمهور علی ربیعی، وزیر کار را به عنوان نماینده رئیس جمهور و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی منصوب کند و این کمیته همراه با رئیس سازمان بنادر و هیات‌های پیگیری عازم کشور چین شود، اما تلاش‌ها و این حضور بی فایده بود و کشتی به دلیل وزش باد به مرزهای کشور ژاپن رسید. همین موضوع باعث شد که کشور ژاپن کشتی‌های آتش خوار خود را برای اطفای حریق به کار گیرد. با این حال آتش روز به روز شعله ورتر می‌شد و در نهایت عملیات اطفای حریق ناکام ماند.

دو روز گذشته با کم شدن شعله‌های آتش برای ساعتی کوتاه تیم تجسس کشور چین وارد این نفتکش شد و توانست 2 پیکر و جعبه سیاه این نفتکش را پیدا کند، اما به دلیل وجود گازهای سمی نتوانست جستجو را ادامه دهد، در نهایت بلافاصله به یدک‌ کش‌های مجاور بازگشتند.

به گفته حق شناس ؛ با حضور کمیته پیگیری نفتکش سانچی در کشور چین، تیم 12 نفره تکاور ،روز گذشته به سمت نفتکش اعزام شدند اما عملیات این تیم به دلیل غرق شدن نفتکش ناکام ماند.

وی در خصوص روند اطفای حریق اظهار کرد: اگر چینی‌ها روند اطفای حریق‌ را شبانه روزی انجام می‌دادند، به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی‌داد و ما می‌توانستیم مانع غرق شدن کشتی شویم؛ اما چینی‌ها جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایمنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه می‌دادند.

حق شناس تصریح کرد: ایران تجربه‌های بسیار قوی‌ در خصوص  چنین حوادثی دارد، به طوریکه در سال‌های گذشته آب‌های خلیج‌فارس، جنگ نفتکش‌ها را تجربه کرده و توانسته‌ است به طور کامل و در اسرع وقت شعله‌های نفتکش‌ها را خاموش کند.

خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی

بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در خصوص علت این حادثه اظهار کرد: به طور قطع این حادثه به نوع خود بدترین سوانح دریایی محسوب می‌شود و به لحاظ فنی قابل پیشگیری بوده و باید شرایط در این خصوص بررسی شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: هنوز نمی‌توان در خصوص دلیل برخورد این کشتی به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما خطای انسانی در این حادثه بی تاثیر نبوده است.

وی تاکید کرد:  این دو کشتی مکامله تلفنی داشته‌اند و ممکن است از نظر زبانی منظور یکدیگر را متوجه نشده باشند و یا در محاسبات اشتباه کرده باشند.

 جعبه سیاه به کشور پاناما فرستاده شد

 مجید کیانپور‌ عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگویی  با اعلام تسلیت  به خانواده‌های داغ دیده اظهار کرد: ابعاد این حادثه بسیار گسترده است و باید منتظر اعلام گزارش کمیته پیگیری باشیم.

وی در ادامه افزود: هنوز نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که کشور چین در رسیدگی به این حادثه کوتاهی کرده است، باید منتظر بازگشایی جعبه سیاه و نیز اعلام گزارشات کمیته باشیم.

کیانپور‌ تصریح کرد: رئیس جمهور بلافاصله کمیسیون امنیت ملی را از سوی مجلس مسئول رسیدگی به این حادثه کرده و خوشبختانه این کمیسیون نیز توانسته است با رایزنی‌های گسترده خود با کشور ژاپن و کره اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین سید علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه مجلس بدون تردید نسبت به این گونه موضوعات حساسیت و عکس العمل نشان داده و پیگیری‌های خاص خود را انجام خواهد داد، اعلام کرد: دو کمیته حقوقی و یک کمیته نفت به بررسی حادثه کشتی سانچی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه اطلاعات جعبه سیاه در نوع موضع‌گیری کمیسیون انرژی کمک خواهد کرد، اظهار داشت: این مسئله در حوزه وزارت نفت اتفاق افتاده است و کمیسیون انرژی در آغازین لحظات وقوع حادثه به بررسی موضوع پرداخت.

ادیانی با اشاره به ماموریت‌های کمیسیون انرژی ادامه داد: این کمیسیون بررسی‌های خود را در نحوه کمک رسانی، تحلیل و بررسی اطلاعات مقامات چینی و مسئولان ایرانی و سایر مسائل ادامه خواهد داد، لذا به محض این که آخرین اطلاعات از سوی مسئولان در اختیارمان قرار بگیرد به بررسی دقیق حادثه خواهیم پرداخت، اطلاعات جعبه سیاه کمک شایانی به ما خواهد کرد.

 بر اساس این گزارش کشتی نفتکش سانچی در آذر ماه از بندر عسلویه با 32 خدمه به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بوده که متاسفانه در 155 مایلی بندر شانگهای با کشتی کریستال چینی برخورد کرد و دچار حریق شد. این کشتی همانند هواپیما دارای جعبه سیاه است که به گفته مسئولین تا آخرین لحظه گفتگوی آنها در این جعبه سیاه ضبط شده است. خوشبختانه چینی‌ها با ورود خود به این نفتکش توانسته‌اند این جعبه سیاه را پیدا کنند و این جعبه برای رمزگشایی به کشور پاناما به دلیل آنکه این نفتکش تحت پرچم این کشور بوده فرستاده شده است، البته برای رمزگشایی این جعبه باید تمامی نمایندگان کشورها از جمله ایران، چین، پاناما و کره جنوبی حضور داشته باشند.

بسیاری از خانواده‌های داغ دار در رسانه‌ها از مسئولان درخواست رسیدگی بیشتر می‌کردند و در این خصوص نیز رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند تا شاید تنها جایی که امید به زنده بودن این خدمه وجود داشت را جستجو کنند، اما متاسفانه تمامی امید‌ها امروز با غرق شدن نفتکش سانچی ناامید شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۳۶۰۱۰:۵۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ننگ بر چین. شبها کار نمی کردند!یعنی چی آخه ؟ قشنگ معلومه دوست داشتند نفت به دریاشون نریزه و کل کشتی بسوزه.چرا همان دو روز اول تکاورها را نفرستادین؟
ناشناس۲۰۷۳۹۳۱۱:۱۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چینی ها بخاطر ترس از الودگی اب و هزینه نکردن برای پاکسازی مواد نفتی ، گذاشتن کشتی بسوزه .
ناشناس۲۰۷۴۱۴۱۱:۲۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگر چینی‌ها روند اطفای حریق‌ را شبانه روزی انجام می‌دادند، به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی‌داد و ما می‌توانستیم مانع غرق شدن کشتی شویم؛ اما چینی‌ها جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایمنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه می‌دادند.
ناشناس۲۰۷۴۴۳۱۱:۳۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چیزی که واقعا عجیبه اینه که چجوری کشتی کوچیک آمریکایی که به سمت سواحل چین در حرکت بوده با نفتکش غول پیکر ایرانی برخورد کرده و باعث انفجار اون شده ، در حالیکه خودش سالم مونده و بدون هیچ تلفاتی از نفتکش ایرانی جدا شد و راه خودش رو ادامه داده !!! اصلا همچین چیزی ممکنه ؟؟؟ اگر یک کشتی کوچیک با یک غول دویست متری برخورد کنه به اون شدت که باعث انفجار و نابودی اون بشه ، باید خودش هم اونقدر آسیب ببینه که قادر به تغییر مسیر و ادامه حرکت نباشه . آیا ممکن نیست که کشتی آمریکایی به عمد و از فاصله دور ، با چیزی شبیه اژدر ، نفتکش ایرانی رو زده باشه ؟ به خصوص که در اینترنت از این اتفاق در کنار دستگیری ملوانهای آمریکایی در گذشته یاد میکنن و به نوعی این رو انتقام آمریکا نشون میدن ؟! اهمال چین در رسیدگی به این موضوع هم به نوعی مشکوکه . شاید اونها از ترس آمریکاییها هیچ غلطی نمیکنن ؟! اگر ناو اونها تونست هواپیمای مسافربری ما رو در خلیج فارس بزنه ، آیا ناوچه اونها نمیتونه کشتی ما رو در سواحل چین هدف قرار بده ؟!
ناشناس۲۰۷۹۶۱۱۶:۴۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بهتر بود توضیحات کارشناسان را که در همین سایت هم چاپ شده می خواندید! گفته بودند این کشتی ها برای متوقف شدن و یا تغیر مسیر به 7 تا 8 کیلومتر فضا نیاز دارند، بنابراین خیلی مواقع کاپتان ها از قبل می دانند که برخورد خواهند کرد و تنها تلاش این است که در برخورد سعی کنند کمترین خسارت را ببینند و برخورد با دماغه بهترین حالت است. البته این توضیحات یک کاپتان بود و من در این خصوص دانشی ندارم ولی پیش فرض ذهنی ام نیز بر توطئه و جنگ تنظیم نیست!
مسعود۲۰۷۴۶۷۱۱:۵۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اینجانب به عنوان کارشناس باز نشسته هواپیمایی دلیل برخورد را مجهز نبودن سیستم رادار کشتی نفتکش و همچنین علامت دهنده های نوری و یا به صدا در اوردن بوق و یا اژیر بلند کشتی میدانم .چرا که زبان انگلیسی در تمام مکالمات بین المللی جاری است .و نفهمیدن زبان یکدیگر دلیل غیر قابل قبولی است.
ناشناس۲۰۷۵۴۵۱۲:۳۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
از صمیم قلب متاسفم که ایرانی هستم ......قطعا اگر کشتی مربوط به کشور دیگری بود کشور دوست و عزیز و شفیق که بازار داخلی ما مملو از اجناس بنجل انها هست ....تدابیر بهتری میاندیشید...تحقیر ایرانی بودن تا کی ؟....
ناشناس۲۰۷۸۸۰۱۶:۰۱:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یعنی تو از بازگشت اعتبار و عزت به پاسپور ایرانی بعد از گذشت 5 سال شک داری !؟؟؟؟
ناشناس۲۰۷۶۲۹۱۳:۲۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
نفهمیدن زبان یکدیگر !!!! چینی ها با زبان انگلیسی مشکل ندارند، بنده به برکت تصمیم های کلان بیش از 10 سال است در زمینه پتروشیمی با شرکت های چینی مانند ساینوپک یا اس دی در پروژه های یادآوران، سنگان و ... همکاری می کنیم و حتی یک بار هم نشد جلسه ای تشکیل شود که فرد چینی در آن مسلط به انگلیسی نباشد! البته به لحجه ایشان باید عادت کرد، ما هم که قطعا فارسی صحبت نکردیم، نسلی که روی عرشه بود آموزش زبان انگلیسی برایش قدغن نبوده!
ناشناس۲۰۸۲۹۰۲۲:۰۴:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به عنوان یک دریانورد قدیمی نظریه مشکل زبانی چینی ها را تایید می کنم. بارها شاهد آن بودم که افسر سوم های کشتی های چینی فقط سه کلمه بلد بودند، Yes , No, OK همین و برای مکالمات بیشتر مجبور بودند افسر اول و یا کاپیتان خود را صدا می کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین