از روز اول، ربیعی باید همان حرف آخر را امروز میزد تا بلکه این داغ، برای این همه روز با امید همراه نشود؛ اما باز هم اینچنین نشد. سال قبل همین حوالی بود که حادثه پلاسکو رخ داد. حادثهای که تلخی آن تا روزها به جای مانده بود و مسوولان تنها امید میدادند که شاید پیکر زندهای زیر خروارها خاک در خیابان جمهوری پیدا کنند. در مورد سانچی هم همینطور شد. این بار شرکت نفتکش زیر بار غم بزرگ از دست دادن خدمه کمر خم کرد. شرکتی متعلق به شستا که این روزها بسیار خبرساز شده است.
آنگونه که اطلاعات به ثبت رسیده میگویند، شرکت نفتکش، از شرکتهای فرعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که در سال ۱۳۳۴ تاسیس و در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و سرپرستی آن به شستا رسیده است. این شرکت با در اختیار داشتن بالغ بر 40 سوپرتانکر، در حال حاضر بزرگترین شرکت نفتکش در جهان است که نفت خام ایران را به بازارهای صادراتی انتقال میدهد و همچنین در تجارت متقابل محمولههای نفتی را برای برخی از ۱۵۰ رشته نفت در سراسر جهان، از جمله رویال داچ شل، توتال، آرامکو سعودی و شرکتهای تولیدی نفت دولتی کویت و ابوظبی حمل میکند.
البته این نخستین باری نیست که حادثه برای شرکت نفتکش خبرساز شده است. مردادماه سال 95 بود که برخورد تانکر غولپیکر دریم ۲ متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتی اماسسی الکساندرا متعلق به شرکت اماسسی سوئیس حادثهساز شد و اکنون هم، برخورد نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران با کشتی فلهبر سیاف کریستال با پرچم هنگکنگ در دیماه ۱۳۹۶ همه را به غم نشانده است. در این میان، این علی ربیعی بود که از سوی دولت، مسوول مستقیم رسیدگی به پرونده حادثه نفتکش سانچی شد؛ وزیری که البته انتظار میرفت در این شرایط، فرد دیگری از جمله زنگنه جای او را در این پرونده خاص اشغال کرده باشد و این سوال مطرح میشد که چرا وی، باید سکان هدایت این پرونده را به عهده گیرد که البته برخیها علت را شستا میدانستند و اینکه شرکت، متعلق به این مجموعه است؛ اما به لحاظ تکنیکی، به نظر میرسد که بهتر بود وزیر نفت، این مسوولیت را به عهده داشت.
به هرحال هر چند دیرهنگام، اما علی ربیعی عازم محل حادثه شد تا بلکه بتواند از نزدیک در جریان جزئیات این حادثه و امدادرسانی برای آنها قرار گیرد. حال اما او میگوید که از روز اول هم، تمام خدمه جان باخته بودند. روز گذشته وی در نامهای به حجت الاسلام حسن روحانی، به نوعی پایان ماموریت خود را هم اعلام کرد و به صراحت نوشت که مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده، منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی، در ساعت اولیه حادثه شده است. موضوعی که تا روز گذشته و بعد از غرق شدن سانچی، وی هیچگاه راجع به آن حرف نزده بود. البته ربیعی به این نکته هم اشاره کرد که تلاشهای طاقتفرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نشدند.
در این میان، کارشناسان بر این باورند که چینیها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتهاند؛ عملیات مهار آتش این نفتکش به بهانه بدی آب و هوا و احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف و شرکت ملی نفتکش ایران مجبور شد از یک شرکت ژاپنی برای همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی کمک بگیرد هرچند که تجهیزات این شرکت نیز 5 روز پس از بروز حادثه به محل رسید و همکاری ژاپنیها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینیها، به نتیجه نرسید و در نهایت چینیها یک شب قبل از غرق شدن کشتی دستور توقف عملیات خنکسازی سطح نفتکش را برای جلوگیری از تسری آتش صادر کردند. همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
اکنون به نظر میرسد ضرورت دارد تا یک کمیته حقیقت یاب، زمینههای مختلف بروز حادثه و روند امدادرسانی را بررسی کرده و به نهادهای نظارتی گزارش دهد؛ به خصوص اینکه جعبه سیاه کشتی به پاناما ارسال شده و در اختیار مقامات ایرانی نیست. اکنون دیگر سانچی، «سانچی» نیست و ردپایی هم برای بررسی از آن باقی نمانده است. کشتی غرق شده و همه خدمه جان باختهاند. به نظر میرسد باید همه ابعاد ماجرا روشن شده و شرایط برای بررسیهای بیشتر فراهم شود.
عضو کمیسیون انرژی: گروه تحقیق و تفحص مجلس برای حادثه سانچی تشکیل میشود
آقای «حسن بهرام نیا» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو در خصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه نفتکش ایرانی که شامگاه 16 دی ماه در آبهای چین دچار حریق شده بود، گفت: بهتر است همه جوانب و اطلاعات موجود در این حادثه در نظر گرفته شود و با اشرافیت به این موضوع باید اظهار نظر صورت گیرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه یک گروه تحقیق و تفحص برای بررسی این موضوع حتماً در مجلس شکل میگیرد، افزود: در ارتباط با علت سانحه یا مسامحه کاریهایی که در این حادثه صورت گرفته است حتماً در مجلس بررسی میشود چرا که 30 تن از هموطنانمان در این حادثه تلخ فوت کردهاند.
بهرام نیا با بیان اینکه باید جزئیات این گونه حوادث را برای پیشگیری از حوادث مشابه مورد مطالعه قرار داد، تصریح کرد: این که ما بگوییم این حادثه تعمدی بوده یا نه یک مقداری زود است همچنین عملکرد کمیته ایرانی با مدیریت آقای ربیعی هم که پیگیر این موضوع بودند را بهتر است در همان کمیته تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار داد. بنابر اظهارات کمیته ایرانی بررسی وضعیت نفتکش، تلاشها برای اطفای حریق کشتی و ورود برای انتقال پیکرهای دریانوردان انجام شد اما با تلاشهای زیاد تیم نجات ورود به نفتکش میسر نشد.
منبع: صبح نو