داغ نفت؛ امیدی که در آب و آتش سوخت

گروه حوادث الف،   3961025055 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روز تلخ بالاخره سپری شد. گویا سانچی هم از درد ناگوار جان باختن خدمه کشتی نفتکش ایرانی تاب نیاورد و منفجر شد. اکنون دیگر بازگشت از «سانچی» به یک رویا تبدیل شده؛ حتی بازگشتی برای پیکرها هم وجود ندارد.

داغ نفت؛ امیدی که در آب و آتش سوخت

از روز اول، ربیعی باید همان حرف آخر را امروز می‌زد تا بلکه این داغ، برای این همه روز با امید همراه نشود؛ اما باز هم اینچنین نشد. سال قبل همین حوالی بود که حادثه پلاسکو رخ داد. حادثه‌ای که تلخی آن تا روزها به جای مانده بود و مسوولان تنها امید می‌دادند که شاید پیکر زنده‌ای زیر خروارها خاک در خیابان جمهوری پیدا کنند. در مورد سانچی هم همینطور شد. این بار شرکت نفتکش زیر بار غم بزرگ از دست دادن خدمه کمر خم کرد. شرکتی متعلق به شستا که این روزها بسیار خبرساز شده است.

آنگونه که اطلاعات به ثبت رسیده می‌گویند، شرکت نفتکش، از شرکت‌های فرعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که در سال ۱۳۳۴ تاسیس و در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و سرپرستی آن به شستا رسیده است. این شرکت با در اختیار داشتن بالغ بر 40 سوپرتانکر، در حال حاضر بزرگترین شرکت نفتکش در جهان است که نفت خام ایران را به بازارهای صادراتی انتقال می‌دهد و همچنین در تجارت متقابل محموله‌های نفتی را برای برخی از ۱۵۰ رشته نفت در سراسر جهان، از جمله رویال داچ شل، توتال، آرامکو سعودی و شرکت‌های تولیدی نفت دولتی کویت و ابوظبی حمل می‌کند.

البته این نخستین باری نیست که حادثه برای شرکت نفتکش خبرساز شده است. مردادماه سال 95 بود که برخورد تانکر غول‌پیکر دریم ۲ متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتی ام‌اس‌سی الکساندرا متعلق به شرکت ام‌اس‌سی سوئیس حادثه‌ساز شد و اکنون هم، برخورد نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران با کشتی فله‌بر سی‌اف کریستال با پرچم هنگ‌کنگ در دی‌ماه ۱۳۹۶ همه را به غم نشانده است. در این میان، این علی ربیعی بود که از سوی دولت، مسوول مستقیم رسیدگی به پرونده حادثه نفتکش سانچی شد؛ وزیری که البته انتظار می‌رفت در این شرایط، فرد دیگری از جمله زنگنه جای او را در این پرونده خاص اشغال کرده باشد و این سوال مطرح می‌شد که چرا وی، باید سکان هدایت این پرونده را به عهده گیرد که البته برخی‌ها علت را شستا می‌دانستند و اینکه شرکت، متعلق به این مجموعه است؛ اما به لحاظ تکنیکی، به نظر می‌رسد که بهتر بود وزیر نفت، این مسوولیت را به عهده داشت.

به هرحال هر چند دیرهنگام، اما علی ربیعی عازم محل حادثه شد تا بلکه بتواند از نزدیک در جریان جزئیات این حادثه و امدادرسانی برای آنها قرار گیرد. حال اما او می‌گوید که از روز اول هم، تمام خدمه جان باخته بودند. روز گذشته وی در نامه‌ای به حجت الاسلام حسن روحانی، به نوعی پایان ماموریت خود را هم اعلام کرد و به صراحت نوشت که مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده، منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی، در ساعت اولیه حادثه شده است. موضوعی که تا روز گذشته و بعد از غرق شدن سانچی، وی هیچگاه راجع به آن حرف نزده بود. البته ربیعی به این نکته هم اشاره کرد که تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نشدند.

در این میان، کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشته‌اند؛ عملیات مهار آتش این نفتکش به بهانه بدی آب و هوا و احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف و شرکت ملی نفتکش ایران مجبور شد از یک شرکت ژاپنی برای همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی کمک بگیرد هرچند که تجهیزات این شرکت نیز 5 روز پس از بروز حادثه به محل رسید و همکاری ژاپنی‌ها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینی‌ها، به نتیجه نرسید و در نهایت چینی‌ها یک شب قبل از غرق شدن کشتی دستور توقف عملیات خنک‌سازی سطح نفتکش را برای جلوگیری از تسری آتش صادر کردند. همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.

اکنون به نظر می‌رسد ضرورت دارد تا یک کمیته حقیقت یاب، زمینه‌های مختلف بروز حادثه و روند امدادرسانی را بررسی کرده و به نهادهای نظارتی گزارش دهد؛ به خصوص اینکه جعبه سیاه کشتی به پاناما ارسال شده و در اختیار مقامات ایرانی نیست. اکنون دیگر سانچی، «سانچی» نیست و ردپایی هم برای بررسی از آن باقی نمانده است. کشتی غرق شده و همه خدمه جان باخته‌اند. به نظر می‌رسد باید همه ابعاد ماجرا روشن شده و شرایط برای بررسی‌های بیشتر فراهم شود.

عضو کمیسیون انرژی: گروه تحقیق و تفحص مجلس برای حادثه سانچی تشکیل می‌شود

آقای «حسن بهرام نیا» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو در خصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه نفتکش ایرانی که شامگاه 16 دی ماه در آب‌های چین دچار حریق شده بود، گفت: بهتر است همه جوانب و اطلاعات موجود در این حادثه در نظر گرفته شود و با اشرافیت به این موضوع  باید اظهار نظر صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه یک گروه تحقیق و تفحص برای بررسی این موضوع حتماً در مجلس شکل می‌گیرد، افزود: در ارتباط با علت سانحه یا مسامحه کاری‌هایی که در این حادثه صورت گرفته است حتماً در مجلس بررسی می‌شود چرا که 30 تن از هموطنانمان در این حادثه تلخ فوت کرده‌اند.

بهرام نیا با بیان اینکه باید جزئیات این گونه حوادث را برای پیشگیری از حوادث مشابه مورد مطالعه قرار داد، تصریح کرد: این که ما بگوییم این حادثه تعمدی بوده یا نه یک مقداری زود است همچنین عملکرد کمیته ایرانی با مدیریت آقای ربیعی هم که پیگیر این موضوع بودند را بهتر است در همان کمیته تحقیق و تفحص مورد بررسی  قرار داد. بنابر اظهارات کمیته ایرانی بررسی وضعیت نفتکش، تلاش‌ها برای اطفای حریق کشتی و ورود برای انتقال پیکرهای دریانوردان انجام شد اما با تلاش‌های زیاد تیم نجات ورود به نفتکش میسر نشد. 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۲۸۸۰۹:۵۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یک سوال؟ مگه تو این حادثه وزرای نفت و راه نباید مسئول باشند؟ چرا وزیر کار مسئول این اتفاق شده؟ مگه وزیر کار نباید زمینه های اشتغال برای جوانان رو آماده کنه؟ چرا ایشون مسئول همچین قضیه ای شده؟ این وسط وزیرای راه و نفت کجا هستند؟!
ناشناس۲۰۷۳۷۲۱۱:۰۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
سهامدار شرکت صندوق بازنشستگی است..
ناشناس۲۰۷۸۹۹۱۶:۱۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه ایشون که زبان بلد نیستن
ناشناس۲۰۷۳۸۴۱۱:۰۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یک پیشنهاد. اول متن رو بخونید بعد در موردش سوال بپرسید! شرکت نفتکش متعلق به شرکت شستا (شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی) است. تامین اجتماعی هم وابسته است به وزارت رفاه. بنابرین نه به وزارت نفت مربوطه نه به وزارت راه و همون وزیری که مسئولیت داره پیگیر ماجرا بوده.
ناشناس۲۰۷۳۸۶۱۱:۰۸:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من نمیدونم چرا هر حادثه ای اتفاق میفته دنبال این هستیم سریع به وزیران حمله کنیم؟ کار جناحی و جناح بازی و تخریب تا چه حد؟ اندکی فکر کنیم. وزیر این افراد را استخدام نتمرده و نمیتونه هم برود بالای سر اینها بایستد که درست کشتی رانی کنند
ناشناس۲۰۷۶۴۴۱۳:۳۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ماجرای نفتکش سوخته ایرانی و جان‌باختگان و داغدارانش تمام شد. پیش‌تر هم از این حوادث رخ داده، بعدها هم رخ خواهد داد. این چند روز سخن بر سر این بود که مسئولان و رسانه ها به وظیفه خود عمل کرده اند یا نکرده اند. کارنامه مسئولان موضوع این نوشته نیست و به همین داوری کوتاه خودم اکتفا می کنم: «افتضاح بود.» اما رسانه ها؛ بر رادیو تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی حرجی نیست، زیرا توانش بیش از این نیست. لنگ است و لنگ خواهد ماند. حتی در مرثیه خوانی هم که تنها هنرش است از «رسانه های بیگانه» جا ماند. حتما گزارش تصویری آخر برنامه 60 دقیقه دیشب بی بی سی را دیده اید. اما مطبوعات چرا نتوانستند اصل فاجعه را به اندازه مرثیه آن پوشش دهند؟ گرفتاری های فنی که این روزها از آن سخن می گویند (همراهی نکردن دولت و ویزا و این جور حرف ها)، چندان به دل نمی نشیند. واقعیت این است که ما ایرانیان، دولت و ملت، از بس با خشونت سیاسی زیسته ایم، اساسا توجه چندانی به پدیده های اجتماعی نداریم. انگار خود تصادف کشتی و آلودگی بعد از آن، فانتزی است و فقط «تعداد کشتگان»، آن را خبری جدی می کند. دیگر اینکه همین خشونت سیاسی، عاطفه برون مرزی ما را کشته است. شده ایم سربازانی که غرش توپ ها، مجال دیدنِ خنده ها و گریه ها را از ما گرفته است. مردمان آزاد از خشونت سیاسی، خندیدن و گریستن را بهتر بلدند و ایضا زمان آن را. پس کار به زمین مانده مطبوعات ایران، خشونت‌ زدایی از سیاست و جامعه است که بحثش طولانی است.
آرش۲۰۷۳۲۵۱۰:۲۴:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
راستی آقای زنگنه تو این مدت کجاست ؟ وزرای تعاون و ... یه کارایی کردند ولی از ایشون خبری نیست ؟!!!!
ناشناس۲۰۷۳۵۷۱۰:۵۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
همیشه داستان تکراری تفحص تحقیق عزای عمومی ...تا کی ما باید این کم کاری واشتباهات را انجام دهیم آقایان این عزیزان از نخبه گان وسرمایه های کشور بودند یک لحظه خود را جای خانواده شان قراردهید وقتی صدا وسیمای بعد از دوروز آنهم به صورت زیر نویس اطلاع رسانی می کند ومسولان محترم بعد از جهار روز از خواب بیدار می شوند برای پیگیری چه می توان گفت کشور ایران هرروزش شده عزاوماتم دریغ از یک روز بدون استرس ونگرانی آقایان دیگر بس است
ناشناس۲۰۷۳۶۸۱۰:۵۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
جامعه ما کلا افسرده است من هر روز که بیدار میشوم همش خبر افزایش قیمت و حوادث بد و..است روزگار بدی است
نجیب۲۰۷۴۵۶۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اون هایی که افسرده هستند به دلیل اینست که خدا را فراموش کرده اند
ناشناس۲۰۷۳۷۵۱۱:۰۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین توضیح دهد چرا مانع کمک رسانی ژاپن به کشتی ایرانی شده، چرا کمک رسانی رو قطع کرده ؟
ناشناس۲۰۷۴۰۳۱۱:۱۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین و روسیه در شورای امنیت در زمان تحریم ها هم خیانت کردن
ناشناس۲۰۷۴۰۴۱۱:۲۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تا کی باید به چینی ها باج بدهیم /؟؟
ناشناس۲۰۷۵۱۹۱۲:۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برای دور زدن تحریم ها همه سیستمهای رادیویی و رادار و...این کشتی ها را خاموش میکنند لذا علت حادثه همین خاموش بودن همه تجهیرات الکترونیک بوده اعم از جی پی اس و رادارا و رادیو و... ضمنا 5 بار اسم این کشتی برای دور زدن تحریمها تغییر پیدا کرده بوده از سی هورس گاردنیا و سمان و سپید تا سانچی لذا علت حادثه همین خاموش بودن سیستمها بوده
محمد۲۰۷۵۷۳۱۲:۵۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اون عکس بالا و سمت راست مربوط به انفجار یه کشتی دیگه است
ناشناس۲۰۷۵۷۴۱۲:۵۴:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
سفیر چین رو احضار کنید
ناشناس۲۰۷۸۲۶۱۵:۲۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
نحوه برخورد بیشتر به شوخی میماند تاواقعیت با انهمه امکانات راداری ومخابراتی وایمنی که دوکشتی دراختیار داشتند
ناشناس۲۰۷۸۹۵۱۶:۰۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یک سوال دارم و میدونم انتشارش نمیدین.ربیعی اینجا چکاره است؟مگه کشور وزیر خارجه نداره؟اون کجاست؟ چرا هیشکی سر مسولیت خودش نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین