ابهامات 8 روز تلاش نافرجام برای نجات سرنشینان سانچی/ از نحوه مدیریت بحران تا تناقض گویی مسئولان و کارشکنی چینی ها

گروه سیاسی الف،   3961025020 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز نفتکش سانچی بعد از هشت روز سوختن غرق شد و دریانوردان ایرانی آن در دریای چین جان باختند. این اتفاق در حالی رخ داد که تیم ۱۲ نفره تکاوران ایرانی به محل حادثه رسیده بود و کورسوی امیدی برای نجات دریانوردان وجود داشت.

ابهامات 8 روز تلاش نافرجام برای نجات سرنشینان سانچی/ از نحوه مدیریت بحران تا تناقض گویی مسئولان و کارشکنی چینی ها

به گزارش الف،  در روزهای گذشته حرف و حدیث های فراوانی درباره نحوه مدیریت بحران توسط ایران و عملیات مهار آتش نفتکش سانچی توسط چینی ها بوجود آمد.

در طول هشت روزی که نفتکش ایرانی در میان آتش گرفتار شده بود صرفا در روز هفتم حادثه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه‌ای که برای نفتکش ایرانی پیش آمده است، تاکید کرد. در این بین مشخص نیست چرا چنین تماس هایی در سطح رئیس جمهور، معاون اول و ... صورت نگرفت و چرا وزارت خارجه نیز بعد از این همه تاخیر اقدام به چنین کاری کرد. عدم توجه وزیر نفت و وزیر راه به این حادثه نیز موجب اعتراض خانواده دریانوردان شد. البته از طرف دولت در روز هفتم علی ربیعی وارد چین شد. این در حالی است که در زمان بحران، مدیریت زمان و تلف نکردن وقت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

اوضاع زمانی غم انگیز تر می شود که درباره مدیریت چینی ها در این حادثه نیز اخبار متعددی از کم کاری و بی توجهی منتشر شده است(البته در این مسئله طبق معمول حرف های ضد و نقیضی زده می شود که در ادامه به آنها اشاره می شود) به گفته رسانه ها عملیات مهار آتش نفتکش که از چند ساعت پس از وقوع حادثه آغاز شده بود بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شد و تیم عملیاتی چین به‌بهانه‌های مختلف اعم از احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی، از نزدیک شدن به نفتکش برای مهار کامل آتش آن جلوگیری کرده‌اند.

در این راستا در حالی که 3 روز از بروز این حادثه می‌گذشت شرکت ملی نفتکش ایران با یک شرکت ژاپنی به‌منظور همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی به توافق رسید و تجهیزات این شرکت 5 روز پس از بروز حادثه به محل رسید اما همکاری ژاپنی‌ها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینی‌ها به نتیجه نرسید. به عقیده برخی دعوت ایران از شناور آتش خوار ژاپنی برای امدادرسانی شاهد روشنی بر کوتاهی چینی ها بود. در این باره سخنگوی گارد ساحلی ژاپن می گوید که چین پیشنهاد همکاری برای کمک به نفتکش آسیب دیده «سانچی» حامل نزدیک به ۳۰ سرنشین ایرانی را رد کرده است.

 در نهایت شب قبل از غرق شدن نفتکش، چینی‌ها دستور توقف عملیات خنک‌سازی سطح نفتکش را که برای جلوگیری از تسری آتش انجام می‌شد صادر کردند. دلیل توقف خنک‌سازی کشتی نفتکش، بدی آب‌وهوا و وزش باد عنوان شد اما به‌نظر می‌رسد همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح دیروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.

در این بین گفته می شود چینی ها به بهانه هایی از قبیل تاریکی هوا، ریسک بالای نزدیک شدن به نفتکش به دلیل احتمال وقوع انفجارهای مجدد، پراکندگی آلودگی های سمی در نزدیکی نفتکش و بدتر از همه این که گفته می شود چینی ها به دلیل جلوگیری از انتشار لکه نفتی در دریا ترجیح می دادند که محموله کشتی بسوزد و تمام شود تا هم از آلودگی دریا جلوگیری شود و هم امدادرسانان را خطری تهدید نکند. این اتفاقات در حالی رخ داد که دو روز بعد از حادثه پیکر بی جان یکی از پرسنل پیدا شده بود و لباس نجاتی که تن پیکر بود حاکی از وقت کافی برای فرار پرسنل بوده و کورسوی امید برای زنده بودن سایر خدمه را زنده نگه داشته بود. به طوری که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام کرد احتمال دارد پرسنل کشتی در موتورخانه محبوس شده باشند.

البته کارشکنی چینی ها به همینجا ختم نشد و با اینکه قرار بود تحقیق و مصاحبه با پرسنل کشتی فله بر چینی پس از رسیدن به ساحل آغاز شود، مسئولان ایرانی اعلام کردند از آنجایی که بحث بیمه و مقصر تصادف مطرح است ممکن است چینی ها اطلاعات خود و همچنین جعبه سیاه کشتی خود را در اختیار ایران قرار ندهند.

تناقض حرف های مسئولین از سخنگوی شرکت ملی نفتکش تا ربیعی

این اتفاقات موجب شد که سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران و معاون سازمان بنادر و دریانوردی، چین را به  کم کاری در امدادرسانی به خدمه ایرانی نفت کش سانچی متهم کنند.

در این باره محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران روز شنبه گفت:  آتش سوزی نفتکش گسترده و سخت بود. انتظار داشتیم تیم های اطفای حریق از سمت چپ وارد شوند و آتش را متوقف کنند اما اقدام موثر از پنج شنبه آغاز شده و شب ها نیز ادامه نداشته بلکه باید روند مستمر و با تیم های تخصصی انجام شود چون باید جدی تر گرفته می شد .

هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز دو روز قبل گفت: چینی ها به سه دلیل این کار را به درستی انجام ندادند. این تصادم در آبهای چین واقع شد و مسئولیت آن به عهده سازمان اطفای حریق شانگهای می باشد. اولویت ایران خدمه بود اما اولویت چین مسائل زیست محیطی و ایمنی شناورها بود. ایمنی یدک کش ها برای اطفای حریق نیز از اولویت های چینی ها بود که موجب شد کار عقب بیفتد. یکی دیگر از اولویت های ما عملیات شبانه روزی بود که انتقاد دیگر ما به چینی ها بود چون اگر نمی خواستند عملیات را شبانه روزی انجام دهند باید به شرکت های دیگر از جمله ژاپنی ها اجازه ورود می دادند. او در ادامه گفت: نکته این است که اگر کار به صورت مداوم ادامه پیدا می کرد شاید شنبه دوباره انفجار دیگر رخ نمی داد.

در پاسخ به این سخنان لوکانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین این اتهام را کاملا نادرست و دور از حقیقت خواند.

اما علی ربیعی روز یکشنبه در نشست پایانی کمیته بحران رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش سانچی در شانگهای گفت: با توجه به حجم اتش سوزی و همچنین محموله کشتی که میعانات گازی بود، چینی ها امکانات و توانمندی های خود را بکار گرفتند اما موفق به اطفا حریق نشدند. ربیعی افزود: بر اساس ارزیابی های فنی و همچنین مشاهدات تیم متخصص ایرانی مستقر در شانگهای، چینی ها در اطفا حریق این کشتی نه تنها کمک کاری نکردند بلکه هرچه در توان داشتند انجام دادند.

در این بین حرف های دو نفر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز متناقض می باشد.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز گفت: علی‌رغم تبلیغاتی که در کوتاهی چینی‌ها درباره سانحه نفت‌کش ایرانی مطرح کردند باید بگویم ۱۳ کشتی آتش‌نشان به محل اعزام شدند و فعال بودند که این نشان می‌دهد چین انصافاً نقش فعالی در این عرصه ایفا کرده است.

اما مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، کم‌کاری دولت چین در حادثه نفتکش ایرانی را محرز دانسته است. یا اسدالله قره‌خانی دیگر نماینده مجلس که گفته بود: به نظر می‌رسد چینی‌ها به دو دلیل تعلل دارند. یک دلیل این است که تمایل دارند محموله مواد شیمیایی سوخته و در آب پخش نشود تا مشکلاتی را برای سواحل چین به وجود نیاورد. مسئله دیگر هم تولید گازهای سمی است.

در این باره البته کاپیتان امیرحسین مزینی فر، عضو هیات مدیره انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران نیز با اشاره به نحوه عمل دولت چین گفت: حادثه در حوزه مسوولیت کشور چین رخ داده و در زمینه عملکرد دولت چین، سوال‌های بسیاری مطرح است. نمی‌توان فاجعه‌ای با این ابعاد را به صورت شیفتی با آتشخوار کنترل کرد، آن هم از یک جبهه. به دلیل سمی بودن دود و حریق آتشخوار نمی‌توانست از یک سو مقابل نفتکش قرار گیرد اما از سمت دیگر باید شش تا هفت آتشخوار 24 ساعته فعال می‌بودند تا آتش خاموش شود. چرا این اقدام نشد؟ اگر شرایط دریا نیز نامناسب بود، اگر دو آتشخوار می‌توانستند در صحنه باشند، شش آتشخوار نیز می‌توانستند به محل بروند.


به نظر می رسد با توجه به چنین اظهارنظرهایی لزوم بررسی این موضوع و تعیین تکلیف بیش از پیش مهم و ضروری می باشد. بخصوص اینکه در روزهای گذشته وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مخابره سیگنال موقعیت مکانی نفتکش سانچی ایران و کشتی باری چینی قبل از برخورد، متوقف شده بود.

دیروز روزنامه خراسان در این باره نوشته بود: اگر خبرها درباره تعلل و قصور چینی ها در امدادرسانی به خدمه عزیز نفتکش ایرانی صحت داشته باشد، مردم حق دارند از «نمک نشناسی چینی» و از آن بالاتر از «نامردی چینی» سخن ها بگویند. امید است اکنون که «جعبه سیاه» نفتکش پیدا شده هر چه سریع تر حداقل علت و مقصر برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی که از جمله حوادث نادر محسوب می شود مشخص شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۰۴۶۰۷:۴۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین و روسیه در شورای امنیت .....
ناشناس۲۰۷۰۵۷۰۷:۵۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
حالا کالاهای بنجل و حتی با ارزش چینی وارد کنید مردم عزیز کشور ایران بیایید جهت پیامال نشدن خون هموطنان بی گناهمان اجناس چینی نخریم حتی اگه مجبور بشیم پابرهنه بریم ولی کفش ارزان قیمت و یا گران قیمت چینی نخریم همین کشور چین و یک عده خود فروخته و وطن فروش ایرانی که نان خود را در واردات کالای چینی می دانند همچین سرنوشتی رو برای هموطنان عزیزمان رقم می زنند که حتی نمی توانند جعبه سیاه رو از کشور چین بگیرن نفرین به وطن فروش نفرین به وارکنندگان کالاهای خارجی که باعث بدبختی تولید ملی و جوانان کشورمان هستند
ناشناس۲۰۷۲۴۰۰۹:۳۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کاشکی واسه فرانسه هم همین کار را می کردید. با خون های آلوده!
ناشناس۲۰۷۴۳۷۱۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
هموطن فرانسه بیشتر در خودروها و کالاهای لوکس خانگی ایران دخالت دارد اما واقعا احساس تاسف کامل به آدم دست میده وقتی میری مشهد و میخوای سوغات جانماز و تسبیح بیاری فروشنده میگه تولید کشور چین هست آخه چند درصد مردم چین مسلمان هستن که بخوان جانماز - مهر - تسبیح برای مردمشان بسازن پس تولیدشان برای صادر به ایران و عراق و سایر کشورهای مسلمان هست کاش ایران که این همه ثروت منابع طبیعی و جوانان مستعد دارد بیشتر صادر کننده بود تا وارد کننده بازم میگم یک عده وطن فروش نان خود را در واردات و وابسته بودن ایران به کالاهای خارجی مخصوصا چین میدانند
نادر۲۰۷۵۸۸۱۳:۰۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگر بخواهی این کار رو بکنی باید خیلی از کالا های ایرانی ! روهم تحریم کنی مانند تولیدات ایران خودرو و سایپا، چون بیشتر قطعاتش چینیه
صمصام۲۰۷۰۸۲۰۸:۰۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
رفت و تمام شد و میماند دل سوخته خانواده های داغدار مانند همه خانواده های داغدار دیگر !
ناشناس۲۰۷۴۱۶۱۱:۲۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
عمو جون باید درس گرفت تا دیگر تکرار نشود
استاد دانشگاه۲۰۷۱۰۹۰۸:۲۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه مرگ همسایه و همنوع برای رسانه های ایران جای از اعراب ندارد , روزانه صدها نفر در همسایگی ما توسط توریست ها تکه تکه می شن , رسانه های ما حتی در خبر رسانی هم کوتای می کنند > لیکن چند نفر در حین انجام ماموریت برایشان حادثه ای رخ می دهد این همه جنجال می کنند. از یاد برده ایم شعر سعدی که مزین نموده سر درب سازمان ملل را : بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینشان ز یک گوهرند
ناشناس۲۰۷۱۱۶۰۸:۲۴:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
درباره صحت کم کاری چینی ها خدا خودش گواهی بده و ما ندانسته نمیتوانیم قضاوت کنیم که کم کاری شده یا نه. اما دیروز توسط یکی از روزنامه نگاران پیشنهاد کمپین نخریدن کالای چینی رو داده بودند اتفاق پینشهاد خوبیست هم اینکه اگر کم کاری از سوی چینی ها برای کمک به اتقای حریق کشتی شده باشه تا کمی تسلی بخش خاطر احساسات ما مردم بشه هم کمکی بشه به صنعت داخلی کشورمون.اما یک نکته مهم داخل پرانتز رو باید یادمان نرود و آن اینکه (حال ما از همین امروز کالای چینی نخریم آیا چنان تجارت آزاد و تنوع محصولات از سایر کشورهای درجه یک مثل ژاپن و اروپا در کشور ما وجود که ما به ماشین و کالای چینی نه بگیم و بریم کالای دیگر را انتخاب کنیم؟) دقیقا مثل یک شخصی که تشنه در بیابان میمونیم که با رسیدن به اولین آب قابل مشاهده با توجه به دانستن به خطرناک بودن و سمی بودن آن آب راکد مجبوریم برای جلوگیری از مرگمون آن آب را بنوشیم تا چند صباحی هم که شده جان سالم بدر بریم و لااقل از تشنگی نمیرم. بازم تسلیت عرض میکنم و از خداوند بزرگ برای خانواده های این عزیزان طلب صبر میکنم.
ناشناس۲۰۸۱۸۰۱۹:۵۲:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
موبایل دست شما ساخت چین است لطفا از خودت شروع کن
ناشناس۲۰۷۱۲۰۰۸:۲۵:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در چنین بحرانی وظیفه افراد حاضر درکشتی چه بوده است و در اینده چه خواهد بود؟ ایا قبلا اموزش لازم را دیده بودند ؟ به طور معمول همه خودشان را به بیرون از فضای آتش پرت می کنند تا درامان باشند .
ناشناس۲۰۷۱۲۱۰۸:۲۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در برخی از رسانه های مجازی این شایعه داره پخش میشود لطفا بررسی کنید چقدر صحت دارد ؟ شایعه شده است مقصد کشتی کره شمالی بوده نه جنوبی . در ضمن تمام سیستم ناوبری کشتی برای جلوگیری از ردیابی توسط آمریکا و کره جنوبی و چین خاموش بوده است اما چینی ها متوجه شدند و چندبار اخطار دادند چون کشتی به اخطارها توجه نکرده آنرا هدف قرارداده اند .
ناشناس۲۰۷۱۷۳۰۸:۵۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این حادثه هم خیلی زود فراموش میشه. فقط چند روزی شلوغ میکنن و تو تلوزیون برنامه پخش میکنن بعد بدون اینکه اصلا مشخص بشه دلیل حادثه چی بوده تمام میشه. هروقت مسایل مبهمی مثل سقوط C130 خبرنگاران که در ابتدا نقل همه مجالس بود روشن شد، دلیل این حادثه هم مشخص میشه. البته دلیل واقعی نه اینکه مثل همه حوادث هواپیمایی تقصیر را بندازن گردن خلبان که دستش کوتاه شده از دنیا یا مثل اون قطار که آخرش معلوم نشد چی شد، یک روز گفتن مقصر لوکوموتیو ران بوده، یک روز گفتن سوزن بان بوده، یک روز گفتن شرکت خارجی بوده...
ناشناس۲۰۷۲۶۰۰۹:۴۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به نظر من ان کشتی با انهمهمواد اتشزا مگر می شود کسی زنده بماند بیشتر به دلداری وتسکین مردم وجلوگیری از شوک شاید نجات نجات میزدند
ناشناس۲۰۷۲۸۲۰۹:۵۵:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کجاست اون کشتی دوم!!!!!
ناشناس۲۰۷۶۹۱۱۳:۵۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آفرین. واقعا کجاست؟ چرا تا حالا نه صحبتی و نه عکسی ازش نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناظر بیطرف۲۰۷۲۸۹۰۹:۵۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه در زمان بروز اینگونه حوادث مسئولین و نمایندگان مجلس خود را موظف می دانند که حتما (حتی اگرموضوع در زمینه تخصص آنها نباشد) نیز اظهار نظرکنند. الحمدالله اکثر مدیران ما هم خودرا از مشورت افراد متخصص و آگاه و باتجربه در زمینه مورد نظر مستغنی می دانند. بهتر نیست بجای اعلام نظر از روی احساسات یا اطلاعات و تجربیات ناکافی، جمعی ازمتخصصین باتجربه و آگاه در زمینه حوادث دریایی را دریک برنامه تلویزیونی (البته اگر موضوع برای صدا وسیما آنقدر جذاب باشد که وقت آنتن برای آن درنظرگیرد) و با یک مدیریت مناسب جهت جمع بندی ونتیجه گیری بحث گرد هم آوریم تا جلوی این اظهار نظرهای ناآگاهانه گرفته شود؟
ناشناس۲۰۷۳۷۰۱۱:۰۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باید از چین شکایت کرد . چرا عملیات خنک کردن رو قطع کرده ؟
ناشناس۲۰۷۳۷۶۱۱:۰۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگر کشتی امریکایی یا انگلیسی یا ... بود ایا چین باز هم اینجوری رفتار میکرد؟!!!!!
ناشناس۲۰۷۳۹۲۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چینی ها بخاطر ترس از الودگی اب و هزینه نکردن برای پاکسازی مواد نفتی ، گذاشتن کشتی بسوزه .
ناشناس۲۰۷۴۱۵۱۱:۲۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگر چینی‌ها روند اطفای حریق‌ را شبانه روزی انجام می‌دادند، به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی‌داد و ما می‌توانستیم مانع غرق شدن کشتی شویم؛ اما چینی‌ها جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایمنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه می‌دادند.
هموطن ایرانی۲۰۷۴۲۰۱۱:۲۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ضمن عرض تسلیت این واقعه تلخ عظمی به خانواده های محترم و داغدیده نفتکش سانچی و عموم ملت شریف ایران بنده که خود اخبار مربوط به این واقعه دردناک را دنبال می کردم بر این باورم که هم مسئولین وزارت خارجه و هم مسئولین وزارت راه و هم مسئولین نفت و وزرائ محترم مقصر هستند و کم کاری در آن مشهود است و به نظر می رسد نباید دیگران را در این حادثه مقصر دانست رئیس جمهور محترم باید وزرای نفت و راه و شهرسازی و امورخارجه و مدیران بنادر را توبیخ کتبی بکند تا عبرتی شود برای آیندگان .
ناشناس۲۰۷۴۸۲۱۲:۰۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مدتی است مسئولانی چینی نسبت به ایران رفتار درست حسابی ندارند اخیرا حساب ایرانهارا به بهانه پولشوی مسدود کردند ودر کشور پاکستان نزدیک مرز ایران چاهبهار پایگاه نظامی درست میکنند و اخیراهم با کشتی تجارتشان از بغل کوبیدند به نفت کش سانچی ایرانی خدا میداند که آیا عمدی ویادستی توکاربوده ویا تصادف عادی بوده است ولی در مورد اطفای حریق کشتی کاملا کارشکنی کردند .در صورتیکه ایران بارها کشتی چینی ها را از دست دزدان نجات داده است . بعضی موقع فکر میکنم که خدا آمریکا را به علت جنایتهایش چرا نابود نمیکند بعد به این نتیجه میرسم که بودن آمریکا با توجه به جنایتهایش باز به نفع دنیا است برای اینکه اگر آمریکا نباشد کشورهای مانند چین بجای گوشت سگ وگربه گوشت مردمان دنیا را میخورد
ناشناس۲۰۷۴۹۰۱۲:۰۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کشور برادر چین...بله ما چینی ها را ادم کردیم سالی بیش از بیست میلیارد دلار ریختم توی حلقومشون اینم نتیجه اش...چینی ها رو نجات دادن و ایرانی ها رو رها کردن
naderehabedi@yahoo.com۲۰۷۵۹۲۱۳:۰۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
هموطنان عزیز لطفا کمپین نه به خرید کالاهای چینی راه بیندازید و واقعا نخرید
ناشناس۲۰۷۶۴۸۱۳:۳۴:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
میگن چینی ها بهش اخطار دادن ولی توجه نکرده و رادار خاموش میرفته کره شمالی و اونها هم با موشک زدنش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بوشناس۲۰۷۷۰۹۱۳:۵۷:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به نظر می رسه نقاط تاریک و مبهم در این حادثه وجود داره . تناقض در اظهارات مسئولین . قطع شدن ارتباط دو کشتی بایکدیگر . عدم اطلاع دقیق از وضعیت کشتی کریستال که چگونه در کوتاه ترین زمان از محل خارج و در یک بندر تحت کنترل می باشد. هم زمانی این حادثه با موضوعیت این روزهای برجام و اظهارات ترامپ
ناشناس۲۰۷۷۶۱۱۴:۲۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دولت که فقط تو فکر تلگرامه
ناشناس۲۰۷۸۷۱۱۵:۵۵:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کشتی عریض و طویل چطور یکباره همه جایش اتش می گیرد ؟ قایق نجاتی نبوده؟چرا جسد ملوان روز پنجم از اب گرفته شد؟ اصل قضیه چه بوده؟ جان ایرانی ارزشی ندارد؟
ناشناس۲۰۷۹۴۸۱۶:۴۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
پلاسکو داخل تهران اتفاق افتاد کسی نتونست کاری کنه اونوقت انتظار دارید اون ور دنیا وسط اقیانوس کشتی نفتی اتش گرفته را که مثل بمب هست مدیریت کنند واقعا چه فکری میکنید شما
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین