آش رسانه های خارجی برای افکار عمومی در ایران

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3961025019 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آش رسانه های خارجی برای افکار عمومی در ایران

شاید در اقتصاد عمدتا دولتی و نفتی ما عجیب نباشد اگر هر ارگان و سازمانی برای خود خبرگزاری درست کرده و با هزینه بیت المال به تولید متن و صدا و تصویر اقدام کند. حضور چشمگیر اصحاب رسانه در نشست های خبری، وجود ده ها دوربین فیلم برداری و عکاسی و لوگوهای متعدد، علیرغم هزینه های فراوان آن، به امری نسبتا عادی تبدیل شده است. برای همین شاید خیلی فکر نکنیم که مخارج هنگفت رسانه ای مثل بی بی سی فارسی، شبکه ای مثل من و تو، بخش فارسی رادیو فردا، رادیو آمریکا، دویچه وله و صدها سایت اینترنتی تحلیلی و حقوق بشری و... از کجا تامین می شود. شاید به نظرمان برسد که دولت ها یا سرمایه گذاران غربی هم مثل ما سفره ای از درآمدهای نفتی پهن کرده و یارانه و بودجه توزیع می کنند. اما وقتی که بدانیم کوچکترین خروجی در غرب باید از روی حساب باشد و به قول دوستی، باید هر سکه را از زیر پای فیل خارج کرد (کنایه از سختی درآمد)، کمی بیشتر تامل کنیم.


یک نشست خبری کوچک

یک نشست خبری کوچک

در غرب شرکت های خصوصی باید به شدت فعالیت کنند، مواظب رقبا باشند و از همه اضافات و مخارج بزنند تا در عرصه فعالیت بمانند، اگر روزی به نتیجه برسند که سود کار یک نفر کمتر از حقوق دریافتی وی شده، تردیدی در کنار گذاشتن وی نخواهند کرد. بسته شدن شعب یک فروشگاه، ادغام یا کوچک کردن شرکت ها و جواب کردن کارمندان اموری عادی به شمار می روند. در بخش دولتی هم موضوع فرق عمده ای نمی کند به اصطلاح ما، کسی آش نذری نمی دهد و هیچ اقدامی بدون آن که فایده ای متناسب داشته باشد، انجام نمی شود.

با این نگاه، باید کاملا مطمئن باشیم که پشت سر هر یک از این شبکه ها و سایت ها، مقاصد خاصی نهفته است. هزینه های سنگین صدها هزار پوندی در ماه برای شبکه ای مثل من و تو یا بی بی سی فارسی تردیدی در مقاصد خاص تامین کنندگان مالی آن باقی نمی گذارد. منبعی که چنین بودجه سنگینی را تقبل می کند شخص یا سازمان یا دولتی نیست که دلش به حال مردم ایران سوخته و برای کسب ثواب اخروی و ترس از روز جزا اقدام به چنین کاری کرده باشد!

شبکه "من و تو" با تولید، ترجمه و پخش برنامه های جوان پسند و رنگارنگ، استفاده از چهره های خندان و کپی کردن از برنامه های پرمخاطب خارجی (مثل بفرمایید شام یا انتخاب استعداد خوانندگی) و ... بدون آن که نگران چارچوب های اجتماعی و محدودیت های داخلی باشد، خوراک جذابی مثل فست فود تهیه کرده و در کنار آن با برنامه های خبری، میزگرد و طنزهای جهت دار تلاش داشته و دارد تا پیام مورد نظر خود را به مخاطب برساند. آن برنامه های جذاب همان اسب تروایی هستند که با آن به ذهن مردم وارد شده و بعد پیاده نظام خود را وارد کار می کنند.

پخش برنامه هایی مثل "تونل زمان" که به ظاهر برای یادآوری گذشته تدارک دیده شده، در حقیقت نشان دادن چهره ای رنگارنگ از ایران قبل از انقلاب با چاشنی نوستالژی و آهنگ های شاخص آن زمان است که به مخاطب یادآوری کند در آن موقع ایران چه جلال و جبروتی داشته و مردم در چه رفاهی بودند (بدون ذکر وضعیت آزادی های مدنی و سرکوب آزادی خواهان و معضلات اجتماعی). در کنار آن برنامه های متعددی برای تطهیر خاندان پهلوی تهیه و پخش شده است. انقلاب هم از زبان فرح دیبا شورش و خرابکاری خوانده می شود!


ساختمان شبکه من و تو در لندن

ساختمان شبکه من و تو در لندن

سیاه نمایی مشکلات داخلی (که غربی ها هم چندان از انواع آن بی بهره نیستند از قبیل بیکاری و فقر)، تزریق دائم یاس و ناامیدی و ناکارآمدی نظام، تاکید بر مشکلات زیست محیطی، آلودگی و گرد و غبار -نه از جهت انعکاس واقعیات بلکه با هدف آتش تهیه ای صورت گرفت که قبل از حمله بر مواضع خصم می ریزند تا در زمان لازم با کمترین تلفات به نتیجه برسند. اعتراضات اخیر در واقع نیش استارتی بود که با کمک سرمایه گذاری چند سال اخیر رسانه هایی مثل "من و تو" زده شد تا ببیند آیا می توانند موتور تقابل گسترده مردم با نظام را روشن کنند یا نه. آنها تلاش فراوانی کردند تا مردم را از هر دو جناح مطرح کشور ناامید کرده و سلطنت را را جایگزین آن معرفی کنند. آنها موسیقی های جذاب، مجموعه های پرمخاطب و رقص و آواز را از جعبه جادو درآوردند و در مقابل وضعیتی که در کشور ساخته بودند قرار دادند تا مردم هر چه بیشتر حسرت بخورند و ببنند که برخی هموطنان در خارجه به کجاها که نرسیده اند و ما هنوز نگران اجاره و قیمت تخم مرغ و مبلغ پرداختی برای سهام عدالت هستیم! البته و صد البته مقصر همه چیز هم نظام ماست و لابد اگر نبود، همه مردم مثل آنها از شادی رو پا بند نبودند!

سایت ها و کانال های رنگارنگی هم که با عناوین مختلف دلسوزانه ای مانند حقوق بشر، آزادی زندانیان سیاسی، خبررسانی و افشای اختلاس ها و پشت پرده ها تشکیل شده و با آب و تاب فعالیت می کنند هدفی جز تبدیل مردم به ملتی مستاصل، بدبین، دلمرده و ناامید و بدگمان به همه چیز به ویژه مسئولان خود ندارند. برخی از ما هم ناآگاهانه ابزار دست آنها شده و شروع به تکثیر و ارسال مواد تولید شده در این کارگاه های غیرمجاز و با مواد تاریخ گذشته و سمی می کنیم. آنها با همین روش سربازان بی جیره مواجبی برای خود ساخته اند که معجون های ساخته شده توسط ایشان را به عنوان حقایقی مسلم توزیع می کنند.

اگر چه نباید همه تقصیر را برگردن این شبکه های هدف دار و دولت ها و اشخاص پشت سر آنها انداخت، گاهی ما با کم کاری، بی توجهی و سهل انگاری زمینه ساز طمع آنها می شویم. زمانی که دنیای مجازی با سرعت در حال رسوخ به همه ابعاد زندگی از اقتصاد و تجارت گرفته تا خبر و اطلاع رسانی و تفریح می شود، وقتی که خودمان می بینیم و ایراد می گیریم که چرا در جمع های خانوادگی هم افراد گوشی به دست هستند، آنگاه باز هم بر روش های قدیمی تبلیغ، برگزاری همایش و چاپ چند جلد کتاب و مجله یا حداکثر درست کردن چند وب سایت می کنیم. چند میهمان خارجی دست چین شده را دعوت می کنیم و تصورمان این است که آنها مبلغ ما می شوند در حالی که دشمن ما روی صفر و یک دنیای دیجیتال سوار شده و در هر گوشی موبایل و پشت هزاران سایت با حرف ها و تصاویر فریبنده به کمین نشسته است. کافی است در یکی از این شبکه های بسیار پرطرفدار مثل یوتیوب کلمه ایران، یا اسلام یا شیعه را جستجو کنید. چه خواهید دید؟ چقدر ما تولید محتوا کردیم، چه در بخش مردمی و چه دولتی و چه غیردولتی؟ چند ویدئو از حوزه های علمیه از مراکز فرهنگی و گردشگری، از پیشرفت ها، از دست آوردها و ... در کنار پاسخ گویی به شبهات آن هم با روش های امروزی (و نه میزگردی و خطابه ای) از ما وجود دارد؟ ما به جای استفاده از این ظرفیت های بزرگ سرمان را گردانده و آنها را فقط فیلتر کرده ایم اما نمی توانیم این واقعیت را تغییر دهیم که آنها وجود دارند و مخاطبشان را هم به خوبی پیدا می کنند.

جوانان ما به مدد فیلترشکن یا سایر روش ها از جمله همان شبکه های ماهواره ای، همان هایی که نمی خواهیم ببینند را می بینند، ایمیل، بلوتوث توی مترو، پیام رسان، لوح فشرده و... هر چه هم تلاش کنیم در بسته نمی ماند. آیا این گناه ما نیست که وقتی جوانمان در این شبکه ها جستجو می کند هر چه می یابد را رقیبان، دشمنان یا حداکثر کسانی ساخته اند که دغدغه ای برای دین و جامعه نداشته اند؟ کوچکترین اتفاق منفی در فلان روستای کشور فورا تبدیل به ویدیو در یوتیوب، فیس بوک و بعد هم پیام رسان های موبایلی می شود. ما نه تنها دغدغه جواب نداریم بلکه دلیلی هم نمی بینیم داشته های خودمان را تبلیغ کنیم. کافی است که یک روحانی در هر سطحی از سواد، در جمعی ده نفره حرفی خارج از عرف بزند، اشتباه کند، حواسش پرت شود و از قضا یک موبایل دوربین دار هم در صحنه حضور داشته باشد، فردا صدها هزار بلکه میلیون ها نفر آن را خواهند دید و تیر زهرآگین دیگری به اعتقاد جوانان ما پرتاب می شود.

اخیرا سفر درمانی یکی از مقامات کشورمان به آلمان دست مایه تبلیغات علیه ما شده بود، رسانه های خارجی از جمله بی بی سی فارسی با انعکاس تجمع بیست-سی نفره جلوی مرکز درمانی، بعد تماس با پرفسور سمیعی و حتی پرسیدن از این که چرا این بیمار به درمانگاه شما آمده؟ چرا او را درمان می کنید؟ چرا با وی عکس گرفتید؟ بعد بررسی این که آیا می شود وی را در خارج دستگیر و محاکمه کرد، بعد طرح یک شکایت یک نماینده مجلس آلمان و مصاحبه با وی و ... اقدام به فضاسازی گسترده کردند. این ماجرا پردازی رسانه ای که در ظاهر هدف اطلاع رسانی داشت، اما نیت موذیانه ای که آنها به دنبال آن بودند، جا انداختن این پیش فرض در ذهن مخاطب بود که مقام مورد نظر مجرم و متخلف است (کسی نپرسید که این اتهام درست هست یا خیر، بلکه همه جریان رسانه ای حول این نکته می چرخید که آیا می شود فلانی را نگه داشت و محاکمه کرد یا خیر؟! چون از ابتدا مجرم بودن مسلم فرض شده بود) در مقابل این حیله تردستانه، رسانه های ما چه کردند، صرفا خبر بازگشت این مقام به کشور و این که ایشان رضایتی نداشته برای رفتن بیان شد. چنین است که اندک اندک زهر بدبینی، زهر جدایی مردم و مسئولان وارد تفکر جامعه و به خصوص جوانان ما می شود ما هم دلمان خوش است که شبکه های ماهواره ای پارازیت دارند و سایت های آنها فیلتر شده، کافی است در مورد این ماجرا از اطرافیان خود سوال کنیم ببنیم از هر ده نفر چند نفر خبر ندارند.
تجمع حدود بیست نفر ضد انقلاب در برابر درمانگاه پرفسور سمیعی که مورد توجه شدید رسانه های مخالف قرار گرفت

تجمع حدود بیست نفر ضد انقلاب در برابر درمانگاه پرفسور سمیعی که مورد توجه شدید رسانه های مخالف قرار گرفت

مهم ترین نکته این است که متوجه باشیم راه و روش ها تغییر کرده، قبول کنیم که نه ما بی اشتباه بودیم و نه دشمنان ما سیاه مطلق هستند، باید به جای گره زدن مذهب و دین به همه امور اجرایی و سیاسی خطای افراد و گروه ها و جریان ها را به پای اشتباهات معمول انسانی گذاشته و ساحت مذهب و ارزش ها را از اشتباه افراد بری بداریم. نباید از اعلام اسامی خلاف کاران از مدیر مدرسه ای که دانش آموزی را تنبیه کرده و برکنار شده، تا پزشکی و وکیلی که تخلف کرده تا مامور نیروی انتظامی و قاضی و نظامی محکوم شده هراس داشته باشیم. اینجا است که ساحت همه کسانی که خلاف نکرده اند پاک خواهد ماند و از طرف دیگر هزینه ارتکاب جرم بالا خواهد رفت. باید فضای مجازی را رصد کنیم و ضمن تولید فراوان محتوا و حتی مدد جستن از دانش آموزان و دانشجویان بلکه الزام آنان، هر گونه شبهه و دروغ پردازی را به همان شیوه اما صمیمانه و دقیق پاسخ دهیم. مردم خودشان متوجه حقیقت خواهند شد. اگر در مورد پایان جنگ، اگر در مورد زندان ها و زندانیان شبهه افکنی می شود، به همه آنها پاسخ داده شود. حتی شده گروهی از جوانان دعوت و از آنها خواسته شود هر چه ایراد می دانند وارد کنند تا نکته ای سر بسته نماند، اگر هم جایی اشتباهی بود پذیرفته شود.

در کل از آنجا که "نیش عقرب نه از ره کین است، مقتضای طبیعتش این است" ما نباید از دشمنان چیزی جز دشمنی انتظار داشته باشم، اگر اینچنین نباشند جای تعجب دارد اما تعجب و اشکال از ماست که چرا جبهه واقعی جنگ امروز یعنی دنیای مجازی را عملا رها کرده ایم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۰۶۳۰۷:۵۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
همه چیز رو گفتی الا این حرف که باید میگفتی که مسول ما چرا باید در خارج درمان شود در حالی که در کشور خودمان کم پزشک حاذق نداریم؟؟؟؟؟شما از اصل موضوع دور کردید خودتان را.
ناشناس۲۰۸۰۳۱۱۷:۴۵:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این صرفا مسئولین نیستند بلکه موارد مختلفی بوده که افراد عادی هم با توسل به شبکه های اجتماعی برای اعزام به خارج و درمان تقاضای کمک کرده اند. به هر حال علیرغم پیشرفت های پزشکی کشور موارد خاصی هم هستند که نیاز به مراکز پیشرفته تر یا تخصصی دارند. خود آیت الله شاهرودی هم در مصاحبه اخیر خودشان علت را گفته اند.
علیرضا۲۰۷۰۷۸۰۸:۰۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با سلام.واقعا زیبا و جالب بود و پرمحتوا..متاسفانه رسانه های گروهی در دنیا جز جامعه سیاه و مشکلات از ایران چیزی بیان نمیکنند و جوری وانمود میکنند که بسیاری ازمشکلات و گرفتاری ها فقط در ایران است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی یافت نمیشود باور کنید من به عنوان یه ایرانی مقیم خارج از کشور دوست دارم اینو بیان کنم در اینجا هم بیکاری مالیات سنگین و هزینه بالای زندگی عدم پرداخت به موقع حقوق عدم امنیت شغلی وجود داره واقعا ای کاش بسیاری متوجه میشند بسیاری از تبلیغات صرفا با هدف مرغ همسایه غاز است در ذهن ما شکل گرفته است...
ناشناس۲۰۷۳۲۸۱۰:۲۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برادر عزیز. بنده به عنوان کسی که همچون شما در خارج از ایران زندگی کرده هیچ یک از مواردی که نامبردید رو به شکل گسترده ای همچون ایران ندیدم. مساله ایران یا غیر ایران نیست مساله مدیریت درست و علمی و آینده نگر برای موضوعات هست. در حالیکه اینجا مدیریت ها باندی، سیاسی، ... غیرعلمی و ...برای گذران روز است
ناشناس۲۰۷۷۷۷۱۴:۴۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه آنقدر تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم غربی ها قوی بوده که خیلی ها اصولاً باور نمی کنن که اونجا چیزی به اسم مشکل هم وجود داره
حسن۲۰۷۲۴۱۰۹:۳۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دوست عزیز . سیاه نمایی و ایجاد یاس و نامیدی در مردم که کار رسانه میلی خودمان هست . نه من و تو و .....
ناشناس۲۰۷۲۸۵۰۹:۵۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شما خبر درست بده مردم نرن بی بی سی الان این کشتی دومی که زده به ما کجاست؟؟؟؟
ناشناس۲۰۷۳۰۵۱۰:۰۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تا وقتی به این خودآگاهی نرسیم که نقاط ضعف و قوت ما چه هستند، بعضی افراد نقاط قوتمان را نادیده می گیرند و بعضی دیگر نقاط ضعفمان را بزرگ می کنند و مقصر خودمان هستیم و نداشتن آگاهی. خودآگاهی اولین گام است. روزی که به این خودآگاهی برسیم تازه باید راه دشواری را آغاز کنیم تا عیب ها را رفع کنیم و توانایی ها را تقویت کنیم. نمی دانم چند نفر از ما تا آن روز زنده هستیم.
ناشناس۲۰۷۳۲۶۱۰:۲۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
20 سال هست ملت به شما میگن خلافکارها رو معرفی کنید. دروغ نگید به مردم....شما تازه در مقاله امروز به این موارد رسیدید
حسن۲۰۷۴۰۷۱۱:۲۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه اشتباهات ما به پای اسلام نوشته میشه چون از اول با ادعای اسلامیت ..اومدیم
ناشناس۲۰۷۴۴۹۱۱:۴۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باتشکرازنگارنده محترم .واقعا صحیح واموزنده بود
ناشناس۲۰۷۴۹۷۱۲:۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تو همین قضیه سانچی ضعف عملکرد صداو سیما کاملا هویداست. بجای اینکه از همون روز اول بره دنبال پوشش گسترده ماجرا . ماجرا را رو مسکوت گذاشت. در حالی که اگر خبررسانی لحظه به لحظه از عملکرد مسءولین و شرایط کشتی می شد برای اکثر مردم این سوال بوجود نمی آمد که چرا پس از یک هفته تازه اقدام کردند!!! چون مابقی کارهای قبلی و رایزنی ها رسانه ای نشده!!! مردم از عملکرد مسئولین دلسرد و ناامید می شوند..
ناشناس۲۰۷۶۲۳۱۳:۱۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
حالا نظرت در مورد خبرنگارهای صداوسیما در کشورهای غربی چیه که دائم گزارش از فقر و بیکاری و بحران و فساد و فروپاشی آن کشورها میدهند؟
ناشناس۲۰۷۶۴۶۱۳:۳۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بهتر بود از آش صدا و سیما هم چند کلمه مینوشتید.
ناشناس۲۰۷۶۵۱۱۳:۳۵:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
فامیل ما 17 سال در ایرلند زندگی کرده یک مقدار پول جمع کرده و الان به ایران امده من باهاش درباره خارج صحبت می کردم فقط این را به من گفت که کشورهای اروپایی انطوری که ما فکر می کنیم نیست به من می گفت هیچ جا مثل ایران نیست به من می گفت که زندگی در اروپا بسیار سختر از ایران است می گفت از صبح تا عصر باید کار کنی حتی کارکردن در خارج به مراتب سخت تر از ایران است می گفت مثلا اگر 8 ساعت کارکنی واقعا 8 ساعت ازت کار می کشن و نمی توانی از زیر کار در بری مثل ایران .
ناشناس۲۰۷۸۵۹۱۵:۴۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برات خالی بسته که دست زیاد نشه!
ناشناس۲۰۷۸۸۹۱۶:۰۷:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
روزی هشت ساعت باید کار کنی ؟؟؟ مگر نمیکنید ؟ متاسفانه تنبلی بیماری هست که درمانی هنوز براش پیدا نشده کلا دوست شما برای اینکه کار نکنه اومدن ایران ؟؟؟ یعنی از وطن دوستی و خدمت به کشور و مردم ایران هیچ فقط چون اینجا میتونن کار نکنن ؟؟ کلا نمیفهمم ایشون رو
ناشناس۲۰۸۷۶۰۱۱:۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اینجا که یه نفر 2شیفت کار میکنه صبح اداره بعد از ظهر مسافرکشی و گاهی دلالی و خرید و فروش ولی اونجا با یه شیفت کار کردن میتونی یه زندگی خوبی داشته باشی شما نگران کار کردنی
ناشناس۲۰۷۶۶۴۱۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مشکلات مربوط به داخل بغرنج تر هست. نه مسئولین و نه مردم رسانه ها و کارکردهای آنان را نمی شناسند. بحث از سواد رسانه ای گذشته.
ناشناس۲۰۷۷۹۳۱۵:۰۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تمامی نوشته های بالا درست است و به خاطر همین است که این شبکه ها تقریبا تمامی نه تنها کشور ایران بلکه بیشترین بیننده ها را از سراسر جهان جذب کرده . سریال های ترکی که بنده تا به حال حتی ده دقیقه نمیتوانم پایش بنشینم وجود دارد و از آن طرف بر نامه های جالبی مثلا مثل پرگار و میز گرد های دیگری وجود دارد که خیلی ها مثل من چندین بار هم اگر یک بر نامه اش را ببینند سیر نمی شوند . حق را باید به جوانان داد که بیننده این شبکه ها باشند
صمصام۲۰۷۸۵۲۱۵:۴۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بسیار جامع و کامل وبا معنی و تاسف بار ما با پاک کردن صورت مسئله خودمان را راحت کرده ایم ...انقلاب کردیم و فکرکردیم انقلابمان همه جوره از پس توطئه ها ودسیسه ها بر خواهد امد اما غافل بودیم از خودمان ...خطاهایمان ...غفلت هایمان ..! ... اگر ادعا میکنیم که میان مردم و نظام فاصله ای نیست پس چرا این ماجرای جناب شاهرودی از مردم مخفی میشود ؟؟؟؟؟!!! پس فاصله ای هست و عمیییق هم هست اگر معالجه در خارج از کشور مزموم،و مورد پذیرش نظام و مردم و جامعه ما نیست چرا از سوی یکی از عالیترین مقامات نظام شاهد ان هستیم ؟؟ چرا مردم را از ان پرهیز میدهیم اما خود ان را انجام میدهیم؟؟؟!!! اگر ویژه خواری ،حقوق های نجومی ،اختلاس در میان مسئولان نظام و جرائمی از این قبیل در ایدئولوژی انقلاب ما جایی ندارد پس چرا متاسفانه حتی در سطوح مختلف شاهد ان هستیم؟؟؟ اگر رانتخواری جایی در نظام ما ندارد پس چرا شاهد ان هستیم؟؟ در جایی دیگر گفتم مقصر اصلی رفتار خود ما ، رویکرد نظام ما ، عملکرد دولتمردان ما ست که سوژه به دست رسانه های خارجی میدهد به همین ماجرای حادثه کشتی سانچی نگاه کنید اوج ضعف و ناتوانی دستگاه دیپلماسی و کلا" کشور ما در مقابل کم کاری چینی ها را شاهد بودیم اشکال اصلی از خود ماست جای دیگر نگردید نیست !
ناشناس۲۰۸۵۰۴۰۷:۱۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
در ایران 20تا شبکه داریم 20 تا شبکه نمی توانند به اندازه من و توبرای خود مخاطب جمع کندآن وقت هی بگویید کار غرب و بی بی سی و ......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین