دلار 4450 تومان شد/ سیف: نرخ ارز ثبات نسبی داشته/ خوشحالی صرافان از افزایش قیمت ها؛ بازار سورپرایز شده!

گروه اقتصادی الف،   3961024260 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز در بازار ارز دلار آمریکا با افزایش 33 تومانی به قیمت 4 هزار و 4450 تومان رسید. علت افزایش یکباره قیمت دلار چیست/ صرافی های فردوسی: همه چیز دیروز آرام بود ولی نمی دانیم یکباره چه شد که بانک مرکزی نرخ را افزایش داد

دلار 4450 تومان شد/ سیف: نرخ ارز ثبات نسبی داشته/ خوشحالی صرافان از افزایش قیمت ها؛ بازار سورپرایز شده!

روند صعودی قیمت دلار در حالی رو به افزایش است که  23 آذرماه امسال سخنگوی دولت با اشاره به موضوع افزایش نرخ ارز گفت: رئیس جمهور از این موضوع مکدر است.          

 محمدباقر نوبخت افزوده بود: در جلسه ای که امروز (منظور پنجشنبه 23 آذرماه است) با رییس جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. وی یادآور شد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد. نوبخت افزود: باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند.

آن روز که نوبخت این سخنان را گفت، قیمت دلار در بازار آزاد به تازگی از مرز 4200 تومان عبور کرده بود. اما اظهارات نوبخت درباره نگرانی روحانی از گرانی ارز این امید را به مردم داد که دولت مانع افزایش بیش از پیش قیمت دلار خواهد شد.

اما برخلاف انتظار مردم، در 4 هفته‌ای که ازاین سخنان می گذرد نه تنها گرانی دلار متوقف نشده بلکه 200 تومان نیز در بازار آزاد بر قیمت دلار افزوده شده و چند روزی است قیمت دلار از مرز 4400 تومان هم عبور کرده است.

در واکنش به این اتفاقات، دیروز ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: نوسانات ارزهای بین‌المللی با یکدیگر ناشی از متغیرهای اقتصادی در کشورهای مختلف بوده و طبیعی است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر گفت: از سال 92 تاکنون نرخ ریال نسبت به دلار 31 درصد تضعیف شده، این در حالی است که تضعیف روبل روسیه در برابر دلار، حدود 75 درصد، لیر ترکیه 95 درصد و یورو 12 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نرخ ارز ثبات نسبی مناسبی در مقایسه با گذشته داشته است و بانک مرکزی تلاش می‌کند، این نوسانات را به حداقل برساند.

قیمت دلار روند صعودی دارد

برخلاف صحبت های رئیس کل بانک مرکزی، بازار ارز درحالی از صبح امروز فعالیت خود را آغاز کرد که فعالان ارزی و صراف ها را با شوک همراه کرد چراکه قیمت ها نسبت به دیروز با اختلاف بالایی همراه بود. در واقع نرخ دلار از صبح امروز سیر صعودی شدیدی را آغاز کرد تا جایی که دلار در بازار آزاد هم اکنون ۴۴۵۰ تومان فروخته می شود که علت اصلی این گرانی، آغاز کار بازار با نرخ بالای بانک مرکزی بود.

بانک مرکزی نرخ پایه ارز تزریقی به صرافی ها را 4399 تومان اعلام کرد آنهم درحالی که بانک دیروز قیمت دلار را 4329 تومان به بازار اعلام کرده بود؛ اما به دنبال افزایش قیمت امروز ارز تزریقی از سوی بانک مرکزی به بازار، سیر صعودی قیمت ها در خیابان فردوسی آغاز شده و کماکان ادامه دارد؛‌  دلار هم اکنون مقابل پاساژ افشار 4440 تا 4450 تومان فروخته می شود.

صراف ها و فعالان بازار ارز علت مشخصی برای گرانی های امروز دلار پیدا نمی کنند و می گویند: همه چیز دیروز آرام بود ولی نمی دانیم یکباره چه شد که بانک مرکزی نرخ را افزایش داد؟

یکی از فعالان این بازار با تعجب از خبرنگار تسنیم سوال می کند که از دیشب تا امروز اتفاق خاصی رخ داده که بانک مرکزی قیمت را افزایش داد؛ وی می گوید: موضع گیری ترامپ هم که افتاد برای ماه های اینده؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم بخاطر مسائل خارجی و امریکا دلار مجدد گران شده است.

صراف دیگری در تشریح چرایی گران شدن دلار از صبح امروز با تاکید براینکه بازار سورپرایز شده است، می گوید: نمی دانیم بگوییم دلار ارزان می شود یا گران! مهم این است که ما ضرر سنگینی از دیروز تا به امروز متحمل شدیم.

یکی از صراف ها که سالهاست در این بازار به خرید و فروش ارز می پردازد، می گوید: از صبح صراف ها مدام با بانک مرکزی تماس می گیرند تا بتوانند ارز بگیرند ولی هنوز بانک ارز به صراف ها نداده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی به برخی صرافی ها ارز می دهد ولی میزانش خیلی کم است می گوید: دیروز هم بانک مرکزی عرضه چندانی در بازار نداشت؛ اما امروز این وضعیت بدتر شده چراکه تا کنون ارزی به صرافی ها نداده است.

گرانی یکباره دلار که علت اصلی آن افزایش قیمت پایه از سوی بانک مرکزی است، موجب شد تا بار دیگر خیابان فردوسی، روز متلاطمی را سپری کند؛ دلال هایی هم که مقابل پاساژ افشار برای روسای خود دلار می خرند و می فروشند روز شلوغی را در پیش دارند. دلال های این بازار می گویند هر زمان قیمت ها یکباره جهش پیدا می کند، خیابان منوچهری مقابل پاساژ افشار هم شلوغ تر از روزهای قبل می شود چراکه همه می خواهند بدانند در این مرکز چه قیمت هایی برای دلار ثبت می شود.

خیابان منوچهری، مقابل پاساژ افشار که پاتوق اصلی دلارفروشان تهران است امروز هم روز شلوغی را سپری می‌کند و از صبح شاهد افزایش قیمت بوده تا جایی که دلار از 4 هزار و 380 تومان دیروز به 4  هزار و 450 تومان رسیده است. یکی از واسطه‌های بازار ارز که شغلش خرید و فروش دلار برای یکی از صراف‌های بزرگ است، می‌گوید: ارز در بازار کم است و دلارهای نقدی را سریع می‌خرند.

دلال ارزی دیگری هم می گوید: این کارها کار بانک مرکزی است به خاطر اینکه دولت و بانک مرکزی راحت می‌توانند با تزریق دلار بازار را کنترل کنند ولی وقتی بانک مرکزی بعضی روزها دلار کم عرضه می‌کند و قیمت را بالا می‌برد همین وضعیت شکل می‌گیرد.

بعد از اغتشاش‌های اخیر در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قیمت دلار و البته سکه رکوردهای بالایی به ثبت رساند ولی بعد از آن تنها دو سه روز سیر نزولی در این بازار آغاز شد اما مجدداً در روزهای بعد دلار اوج گرفت بنابراین به نظر می‌رسد افراد پشت پرده اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها شکسته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۳۴۶۱۹:۲۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چرا؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا با مردم این طور رفتار میکنند؟ دلار گرون بشه همه چی گرون میشه. تو این آشفته بازار کدوم سرمایه گذار جرات میکنه کاری انجام بده؟؟؟؟ ؟؟؟؟
ناشناس۲۰۶۳۶۳۱۹:۴۴:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
پول ها خرج شده و کفکیر خورده ته دیگ، دولت کسری بودجه سنگین داره، الان روز خوشی هست، اثراتش را سال آینده میبینید. دولت بی پول چاره ای جز این نداره که دست تو جیب مردم کنه، حالا میخواید قیمت بنزین باشه یا حذف یارانه یا افزایش قیمت دلار...
ناشناس۲۰۷۲۹۰۱۰:۰۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شما ها که می ریختید تو الف که مسکن ارزون می شه نگذاشتید یک عده در قیمتهای خوب خرید کنن حالا باید یه ملک داغون رو طرف 50 تا بزاره روش برای هیچی!
حسین ناصری۲۰۷۴۶۰۱۱:۴۹:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دوست عزیز قیمت دلار الان زیر قیمت واقعی است اگر میخوایم به کشور متمدنی تبدیل بشیم بایستی به جای اینکه دست ما در جیب دولت باشه، دست دولت در جیب ما باشه یعنی مالیات بدیم دلار به قیمت واقعی اون بخریم (نزدیک به ۱۰ هزار تومان) آب برق گاز قیمت واقعی باشه بنزین قیمت واقعی باشه (بالای ۵ هزار تومان) عوارض بدیم و ... وضع موجود یعنی گرفتن کوپن و یارانه و در کل مصرف بیرویه ی منابع عمومی چیزی جز تنبلی، اختلاص بیکاری و ... به بار نمیاره البته من اقتصاددان نیستم. یه حساب سر انگشتی در بیست سال گذشته کردم. به طور متوسط تورم ریال ۱۷ درصد هست و تورم دلار ۳ درصد هست که اختلاف تورم میشه ۱۴ درصد حالا قیمت دلار بیست سال پیش ۶۴۶ تومان بوده که یه حساب سرانگشتی نشون میده قیمت فعلی بایستی اینقدر باشه: 646 * (1.14)^20 =~ 9000 تازه من زیاد اعتقادی به صحت تورم گزارش شده توسط نهادهای ایرانی مخصوصا در دولت محمود ندارم و معتقدم پایینتر میگن قیمت دلار پایین مشکلات زیادی برای مملکت ایجاد میکنه که اکثرا به هم ربط دارن مثلا ۱- افزایش واردات و کاهش صادرات (چون اجناس خارجی با کیفیت قیمتشون کمتر از تولید داخل در میاد) ۲- افزایش قاچاق (منابع ارزان داخلی مثل بنزین و خاک! از داخل به خارج و اجناس بنجل خارجی از خارج به داخل) ۳- خوابیدن تولید داخل ۴- بیکاری بدلیل مورد سوم ۵ - سفر خارجی ارزونتر از سفر داخلی (خروج ارز) ۶- درامد کمتر حاصل از ورود توریست و ده ها مورد دیگه چین از عمد واحد پولیشو بی ارزش تر از دلار میکنه که موارد فوق رخ نده و در حال پیشی گرفتن از اقتصاد آمریکا هست البته این رو هم بگم که قیمت دلار بایستی به طور تدریجی افزایش پیدا کنه یعنی در یک دوره ی پنج ساله به قیمت واقعی برسه تا فشار هم کمتر وارد بشه شاید سوال کنید که خوب درامد ما به ریاله. درسته. اما تا کی میخواید درامدتون به ریال باشه؟ اگر قیمت ریال به قیمت واقعی برسه و چرخ تولید در ایران دوباره بچرخه درامد افراد هم بالا میره و با دلار قابل رقابت میشه اما ادامه دادن وضع موجود فقط باعث میشه ملت روز به روز فقیر و فقیر تر بشن یکبار برای همیشه این کار رو بکنیم و آینده ی خوبی برای خودمون یا نسل های بعدی رقم بزنیم
ناشناس۲۰۷۴۸۱۱۱:۵۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باید پویشی با نام سقوط ارزش پول ملی راه انداخت
ناشناس۲۰۶۳۵۹۱۹:۴۱:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
کشور ورشکسته است
ناشناس۲۰۶۴۴۷۲۰:۳۰:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
موافقم فکر نکنم اقتصاد کشور 6 ماه را دوام بیاورد
ناشناس۲۰۶۴۵۸۲۰:۳۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ورشکسته کردنش اصلاحاتی ها
ناشناس۲۰۶۷۳۶۲۳:۲۲:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خیلی رودارین به خدا
ناشناس۲۰۶۷۴۵۲۳:۲۷:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فقط بلدید تصویه حساب کنید .یعنی اصول گراها به اقتصاد ایران ضربه نزدن ؟هر چند که امیدی به هیچکدام ندارم .اطرافیانم هم دیگه روی اصلاح طلبان حساب باز نمی کنند
ناشناس۲۰۷۱۲۸۰۸:۲۷:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ما فقط یک دولت اصلاحات داشتیم که آن هم سال 84 تمام شد و قرار هم نیست تکرار شود. سال 92 و 96 انتخابات ریاست جمهوری بین نامزدهای اصولگرا برگزار شد و لا غیر. انتظار نداشته باشید که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که یکی از ارکان اصولگرایی در ایران است را اصلاح طلب بدانیم حتی اگر خود به زبان بیاورد ولی عملکردش اصولگرایی باشد. قبول دارم که مردم اصلاح طلب بین بد و بدتر ، بین اصولگرایان به بد رای داده اند ولی مفهومش این نیست که دولت اصلاحات است. از چیدمان کابینه که کاملا مشخص است.
ناشناس۲۱۰۴۳۰۱۲:۵۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
کشور ورشکسته نیست بلکه نمی گذارند دلارها برای درون کشور خرج شود
ناشناس۲۰۶۳۶۸۱۹:۴۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اقا یه قیمت بالا بدید بگید تا ده سال دیگه تکون نمیخوره خیال همه رو راحت کنید.
ناشناس۲۰۷۲۱۱۰۹:۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دو هزار تا لایک!!!! ثبات خیییلی مهمه
ناشناس۲۰۶۳۶۹۱۹:۴۸:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سیف و انهاییکه دخیل بودند در این سیاست گرانی و بی ارزش شدن پول ملی را باید محاکمه تلویزیونی کرد
ناشناس۲۰۶۳۷۵۱۹:۵۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
دشمنان نظام همه در بانک مرکزی هستند تا نارضایتی مردم را بخاطر گرانی به خیابان ها بکشند
ناشناس۲۰۶۳۸۵۱۹:۵۸:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اقای سیف میفرمایند من نگران نیستم همه چیز تحت کنترول بانک مرکزی هست
مازیار۲۰۶۴۴۰۲۰:۲۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اعتراضات مجدد بازخواهد گشت . خیلی چیزها به همین قیمت ارز ربط داره و بدون تعقل و فقط برای کسب درامد دارن باهاش بازی میکنن. روزهای تاریکی در انتظاره
ناشناس۲۰۶۴۴۳۲۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
آنهایی که نرخ سود سپرده گذاری بانکها را با دستور کاهش دادند، تحویل بگیرند.
ناشناس۲۰۶۴۶۶۲۰:۳۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این هم عایدی کسانی که به امید بهبود وضع اقصادی به روحانی رای دادند. البته خودم هم رای دادم.
ناشناس۲۰۶۴۹۶۲۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
همین امروز رییس جمهور اعلام کرد که درآمدهای نفتی کشور نسبت به دوران تحریم 2 برابر شده. پس چرا قیمت دلار تا این حد بالا رفته؟
رضا۲۰۷۱۸۹۰۹:۰۱:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برادر واسع اینکه حجم پول بی پشتوانه چاپ شده و بودجه جاری مملکت هم سه برابر شده
ناشناس۲۰۶۵۱۷۲۱:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یه دفعه بکنش 10 هزار تومن خیالمون راحت شه
تبریزی۲۰۶۹۷۶۰۶:۲۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اون موقع یه ماه بعدش می شه 11000 تومان!
رضا۲۰۶۵۲۳۲۱:۰۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اقای سیف ۳۱ درصد را درست میگه اما نمی دانم چرا با اخر سال گذشته مقایسه نمی کند که برای یورو ۳۰ درصد و دلار ۲۰ درصد است یا با سال ۹۱ به جای ۹۲ که افزایس ۴۵۰ درصد است اگر هم ۴ سال افزایش کم بوده چون شوک ۳ برابر شدن نرخ ارر را پشت سر گذاشته بودیم در هر حال اگر قیمت دلار تا ۴۲۰۰ کاهش نیابد دیگر سپرده گزاری در بانک اقتصادی نخواهد بود و پول های کلان بانکی به سمت بازار ارز سرازیر خواهد شد
ناشناس۲۰۶۶۵۵۲۲:۲۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
به آقای سیف مدال درایت و لیاقت بدهید!!!!!!!!!!
ناشناس۲۰۶۶۹۸۲۲:۴۹:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بعد از اعتراضات دولت گرانی ها رو تا حدودی جمع کرد .حالا داره به طور نامحسوس دست تو جیب مردم میکنه خدایا فقط خودت بداد مردم برس
ناشناس۲۰۶۸۷۲۰۱:۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اعتراضات تموم شد دولت رفت سراغ کار سابقش!
پیمان۲۰۷۱۴۲۰۸:۳۵:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تجربه نشون داده همه دولت ها تو 4 سال دوم برای مخفی کردن ریخت و پاش و فسادهاشون قیمت هارو افزایش میدن. مثل احمدی نژاد و مثل دولت روحانی. مردم باید یاد بگیرن تو 4 سال دوم به هیچ رئیس جمهوری رای ندن.
ناشناس۲۰۷۱۶۴۰۸:۴۶:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دلار4450 یعنی اینکه اقتصاد ایران مانند کشتی سانچی غرق شده و دیگه نجات پیدا نمی کند.
ناشناس۲۰۷۲۲۲۰۹:۲۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تدبیر و امید به دلار پنج هزار تومنی!!
ناشناس۲۰۷۲۴۹۰۹:۳۶:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
از ونزوئلا شدن ترسوندینمون که بهتون رای بدیم، ونزوئلا مگه غیر این وضعیه که الان برامون درست کردید؟
ع.ح۲۰۷۳۰۰۱۰:۰۵:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری که با ربا در آمیخته است نتیجه ای بهتر از این ندارد. یعنی فروپاشی ... ما از اسلام فقط اسم آن را یدک می کشیم در حالی که مکتب اقتصادی کشور ما کاملاً ربوی و لیبرالی است. همانطور که در قرآن هم ذکر به ربا حتی نزدیک هم نشوید که همان جنگ با خداست. فرقی نمیکه که شما به یه شخص ربا میدی و میگیری و یا به بانک ....
ناشناس۲۰۸۱۰۷۱۹:۰۷:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در روسیه گرچه ارزش روبل پایین آماده اما نرخ اجناس - حتی اجناس وارداتی- چندان تغییری نکرده است نه مثل ما که قیمت سبزی خوردن هم با تغییر قیمت دلار بالا می رود
ناشناس۲۰۸۶۰۴۰۹:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
دولت می گفت که با آمدن نهاوندیان بعنوان معاون اقتصادیرییس جمهور اوضاع اقتصادی بهتر میشود اتفاقا جهش قیمت دلار و نابسامانی اوضاع اقتصادی بهانه ایجاد معاونت اقتصادی بود اما گویا این روزها از نهاوندیان خبری نیست!!!!ایشان کجا هستند؟
ناشناس۲۱۰۷۳۹۱۵:۲۳:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
ثبات نسبی داردوداردبالامیرود.این به معنی کاهش ارزش پول ملی است .
ناشناس۲۱۱۴۶۲۰۷:۳۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
زمان آقای بهمنی هم بهتر از این نبود دلار از صبح تا ظهر 1000 تومن گرون میشد و ایشون هیچ عکس العملی نشون نمیدادند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین