3 خاطره موسویان از هاشمی رفسنجانی

گروه سیاسی الف،   3961024125 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

الف / سید حسین موسویان از دیپلماتهای سابق کشورمان در یادداشتی به نقل سه خاطره از آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌پردازد که خواندنی است

3 خاطره موسویان از هاشمی رفسنجانی

 خاطره اول

مرحوم گنشر که برجسته ترین وزیر خارجه المان بعد از جنگ جهانی دوم است، بعد از یک ملاقات ۹۰ دقیقه ای با مرحوم ایت الله هاشمی درسال ۷۰-۱۳۶۹به من گفت که در طول ۱۶ سال 

مدیریت دستگاه دیپلماسی المان با برجسته ترین روسای جمهور عالم ملاقات کرده ام  اما رییس جمهوری به تیزهوشی اقای هاشمی ندیده ام. 

خاطره دوم  

در ایامی که مدیر کل اروپای وزارت خارجه بودم،در اواخر دهه ۶۰ ، بهمراه یکی از وزرای صنعتی به دیدار اقای هاشمی رفتیم. کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اطریش در وین را در پیش داشتیم. وزیر مذکور که رییس کمیسیون مشترک بود، یک گزارشی از کلیه پروژهای صنعتی جدید،در دست اجراء و یا نیمه تمام کشور بصورت جدول و در قالب یک کتابچه ای تقدیم کرد که شامل صدها پروژه کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور بود و قرار بود به طرف اطریشی ارائه شود تا انتخاب کنند. اقای هاشمی کتابچه ای که شاید حدود یکصد صفحه جدول اماری از پروژه ها بود را ظرف چند دقیقه تورق کرد و به وزیر فرمود این گزارش شما اشتباهات زیادی دارد و سپس نمونه هایی از اشتباهات درمورد درصد  پیشرفت و میزان ارزبری چند پروژه را نشان وزیرداد. وزیر گیج و مبهوت وشرمنده ازاتاق رییس جمهور بیرون امد و از دفتر رییس جمهور به معاونینش زنگ زد و تک تک ایرادات اقای هاشمی را سئوال کرد. معاونین مربوطه حضور ذهن نداشتند. وزیر گفت من اینجا می نشینم تا بررسی کنید و جواب دهید. مدتی طول کشید تا جواب دادند و نهایتا تمام ایرادات اقای هاشمی را بدون استثناء تایید کردند. وزیر بافریاد پشت تلفن به معاونینش گفت که شش ماه است همه با هم جدول اماری پروژهای کشور را در اورده ایم و درشورای معاونین بررسی کرده ایم  اما اقای هاشمی با یک تورق چند دقیقه ای فهمید که ما گند زده ایم! اقای وزیر که  بقدری عصبانی بود و نای بلند شدن نداشت،  رو به من کرد وگفت : این شیخ از عجائب خلقت است. حضور ذهن و تسلطش بر امور صنعتی و اقتصادی و وضعیت پروژها از من و همه وزرای صنعتی و اقتصادیش بیشتر است بطوریکه هروقت نزد او امدیم، شرمنده از اتاقش خارج شدیم.

خاطره سوم 

در ایام سفارتم در المان، روزی صبح سحر از دفتر صدراعظم المان تماس گرفتند و احضارم کردند. گیج و نگران رفتم. وزیر صدراعظم هنگام ورود با من دست نداد! در حالی که روی صندلی نشستم، او راه میرفت و سیگار میکشید! بعد از چند دقیقه گفت شما دیشب خواب کردید و من تمام شب را بخاطر شما در این اتاق بیدارماندم. دیشب نیروهای ناتو کشتی ایران کلاهدوز را در بندرانتورپ بلژیک توقیف و محموله خمپاره یا موشک به مقصد المان را کشف و ضبط کرده اند. انگاه با لحنی تند از من پرسید چرا دست از این کارها برنمیدارید؟ 

 من که واقعا روحم از این ماجرا خبر نداشت ، جزئیات واقعه را از پرسیدم. در نهایت هم او به من گفت که امریکاییها این موضوع راکشف وضبط کرده اند، کار از دست المان خارج است ،این کار به معنی تهدید خاک ناتوست و ممکن است کشورهای عضو ناتو جملگی سطح روابط دیپلماتیک را با ایران کاهش دهند. اخر جلسه هم به من گفت: ضمنا شما هم از این به بعد میتوانید در المان باهمسرتان دراقامتگاه تان  والیبال بازی کنید چون احدی از مقامات این کشور با شما ملاقات نخواهد کرد تا تکلیف این موضوع روشن شود. در حقیقت با زبان محترمانه گفت که ماموریت تان خاتمه یافته است!

عازم تهران شدم. به دیدار اقای هاشمی رفتم. قبل از اینکه حرفی بزنم فرمود: میدانم برای چه امده اید. من سفر استان فارس بودم. خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. در حالی که فوق العاده عصبانی بودند،فرمودند گزارش سفر استان فارس بماند برای بعد. هرچه سریعتر و قبل از هر کاری، موضوع خمپاره را بیگیری و روشن کنید. دیروز هم درجلسه شورایعالی امنیت ملی بحث کردیم و هیچکس چیزی نمیدانست. بنابراین برای رهبری ، شورایعالی امنیت ملی و من این مهمترین دستور کار است تا مشخص شود عوامل این خیانت به منافع وامنیت ملی کشور از خارج هستند یا از داخل چون ما تردید نداریم  این اقدام توطئه ای علیه امنیت ملی ایران است. خدمتشان عرض کردم که من دیگر به المان برنمیگردم چون در عمرم اینقدر تحقیر نشده بودم که یک مقام خارجی به من بگوید برو باهمسرت در منزل والیبال در بازی کن!

اقای هاشمی فرمود تکلیف شرعی شماست که هر چه زودتر برگردید وقبل از اینکه این باد به طوفانی درروابط خارجی ما تبدیل شود، انرا مهار کنید. این موضوعی است که امریکاییها و صهیونیستها میتوانند بر ان سوارشده ،کل روابط ما با جهان غرب را معلق و حتی با اقدامات ایذایی بین المللی، روند بازسازی کشور بعد از جنگ را معلق کنند.امیدمان بعد از خدا به شماست. لذا فورا برگردید و تلاش کنید تا بحران پیش رو مدیریت شود. توقع مقام معظم رهبری هم همین است و لذا برای اینکار اختیار کامل به شما میدهم. برای یافتن راه حل مفصل مشورت کردیم ،همراه با اقای دکتر ولایتی و اقای دکترمحمود واعظی  فرمولی را جمعبندی کردیم که با اجرای ان بحران مهار و مدیریت شد. 

 

در این مقاله قصد تشریح کم و کیف فرمول مذکور را ندارم اما همین مقدار بگویم که اجرای ان نیازمند یک مجموعه سلسله اقداماتی سریع وشجاعانه در سطح داخلی ، منطقه ای و بین المللی بود که بدون همت ، پیگیری ، تدبیر، ،ریسک پذیری و مدیریت مستقیم اقای هاشمی هرگزبه نتیجه نمی رسید. درخلال این پروسه، از نزدیک شاهد بودم که او از یک تیز هوشی باورنکردنی در تشخیص معادلات بین المللی برای مدیریت چنین بحرانهایی در عالم دیپلماسی برخوردار است. 

 

من باور دارم که او نه تنها از مدیران سیاسی کم نظیر تاریخ معاصر ایران بلکه افتخار تاریخ روحانیت تشیع است. خدایش او را رحمت نموده و به بازمانده گان سیاسی کشور هم لیاقت ثبت این افتخار در تاریخ سیاست ایران و جهان را عطاء فرماید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین