آشنایی با آموزش و پرورش ژاپن/ وقتی نظافت مدرسه به دانش‌آموزان سپرده می‌شود +عکس

گروه اجتماعی الف،   3961024020 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیستم آموزش ژاپن باور دارد، تمیز کردن مدرسه و هر کار دیگری که دانش‌آموزان، آن را به صورت گروهی انجام می‌دهند به آنها در مشارکت کار تیمی کمک می‌کند.

آشنایی با آموزش و پرورش ژاپن/ وقتی نظافت مدرسه به دانش‌آموزان سپرده می‌شود +عکس
نظام آموزشی ژاپن با برنامه‌های راهبردی که برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در نظر گرفته به یکی از متفاوت‌ترین نظام‌های آموزشی در سطح کشورهای جهان تبدیل شده است. در زیر به بخشی از مهم‌ترین اهداف نظام آموزشی ژاپن اشاره می‌کنیم:

* اول آوریل برابر با شروع سال تحصیلی 

سال تحصیلی در ژاپن از اواسط ماه آوریل شروع شده و تا آخر مارس طول می‌کشد و به سه ترم تقسیم می‌شود که اولی از آوریل تا جولای، دومی از سپتامبر تا دسامبر و سومی از ژانویه تا مارس است؛ آنها ۶ هفته تعطیلات تابستانی، دو هفته تعطیلات زمستانی و دو هفته تعطیلات بهاری دارند.

* رفتار قبل از دانش

در مدارس ژاپن از دانش‌آموزان هیچ امتحانی تا زمان رسیدن به درجه 4 یعنی سن 10 سالگی گرفته نمی‌شود؛ فقط آزمون‌های بسیار ساده و کوچک برای آنها تعریف می‌شود. 

اعتقاد سیستم آموزشی کشور ژاپن بر این است که در سه سال اول تحصیلی، هدف از آموزش، قضاوت دانش کودکان نیست بلکه آموزش رفتارهای اجتماعی صحیح در برخورد با دیگران است تا به توسعه شخصیت آنها کمک کند.

به کودکان ژاپنی آموزش داده می‌شود که به دیگران احترام بگذارند و با طبیعت و حیوانات مهربان باشند؛ آنها همچنین یاد می‌گیرند که چگونه مهربان، متواضع و سخاوتمند باشند؛ علاوه بر همه اینها، به کودکان کنترل خشم و عادلانه رفتار کردن نیز آموزش داده می‌شود.

* نظافت مدرسه توسط دانش‌آموزان

در مدارس ژاپن، دانش‌آموزان خود موظف به تمیز کردن کلاس درس، آزمایشگاه و حتی سرویس بهداشتی هستند؛ در مدارس این کشور هیچ شخصی برای عمل نظافت استخدام نمی‌شود.

معمولاً روال این است که دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و هر گروه وظایف تعیین شده را در طول سال تحصیلی بر عهده می‌گیرد؛ ضمن اینکه وظایف درون گروه بین کودکانی که در آ‌ن گروه حضور دارند به صورت چرخشی تغییر می‌کند تا همه یک سری کار مشابه را انجام داده باشند.

* تقویت روحیه کار تیمی و احترام به همه مشاغل

سیستم آموزش ژاپن باور دارد، تمیز کردن مدرسه و هر کار دیگری که دانش‌آموزان، آن را به صورت گروهی انجام می‌دهند به آنها در مشارکت کار تیمی کمک می‌کند و علاوه بر تقویت روحیه کار تیمی به آنها آموزش می‌دهد تا به همنوعان‌شان کمک کنند؛ ضمن اینکه با نظافت مدرسه یاد می‌گیرند برای زمان خود ارزش قائل شوند و به شغل همه احترام گذارند.

همچنین معلمین کلاس را به چند گروه تقسیم کرده و سرگروهی برای هر گروه تعیین می‌کنند؛ تاکید بسیاری بر عملکرد هماهنگ گروه وجود دارد.

* ناهار مشترک بر اساس یک استاندارد تعریف شده

در مدارس ژاپن، ناهار مدرسه در یک منوی استاندارد شده ارائه می‌شود و همه دانش‌آموزان در کنار هم و در کلاس درس ناهار می‌خورند.

سیستم آموزشی ژاپن بهترین کار را برای اطمینان از اینکه دانش‌‌آموزان غذای سالم و متعادل می‌خورند، انجام می‌دهد؛ در مدارس تمام مقطع‌های تحصیلی، ناهار برای دانش‌آموزان طبق یک منوی استاندارد که نه تنها توسط سرآشپزهای واجد شرایط بلکه توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز طراحی شده است، پخته می‌شوند.

همه دانش‌آموزان همراه معلم در کلاس درس و روی میز استانداردی که با توجه به قد و قامت آنها طراحی شده، ناهار می‌خورند؛ هدف از این اقدام ایجاد روابط مثبت میان معلم و دانش‌آموز است.

* 8 ساعت حضور مفید در فضای آموزشی

دانش‌آ‌موزان ژاپنی 8 ساعت در مدرسه حضور دارند، اما جدا از آ‌ن حتی در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات اعیاد ملی و مذهبی، مطالعه سر جای خود قرار دارد و آنها بر اساس برنامه آموزشی تدوین شده پیش می‌روند.

* لباس فرم برای دانش‌آموزان

بچه‌های کوچک کلاه‌های رنگی سر می‌گذارند و علامت‌هایی به شانه‌هایشان وصل می‌کنند که سال تحصیلی آنها را نشان می‌دهد؛ در دبستان، معمولاً دانش‌آموزان یونیفرم تن نمی‌کنند اما برای دوره متوسطه و دبیرستان پوشیدن یونیفرم الزامی است؛ یونیفرم پسرها یک کت کتانی آبی با شلوار همخوان با آن و یونیفرم دخترها دامن تک رنگ یا چهارخانه تا زانو و یک بلوز سفید ساده یا بلوز سفید با یقه ملوانی است.

* آموزش هنرهای سنتی

دانش‌آموزان ژاپنی به یادگیری هنرهای سنتی فرهنگ خود نظیر شودو «خطاطی ژاپنی» و هایکو «سبکی از اشعار ژاپنی» در هنر شودو علاقه نشان می‌دهند و کلاس‌هایی برای آموزش این هنرها برای آنها در نظر گرفته شده است.

این هنرها که نیازمند دانش زبانی هستند، موجب می‌شوند تا دانش‌آموزان برای هنرهای فرهنگی خود ارزش و احترام زیاد قائل باشند.

برنامه‌‌های ویژه به منظور شادی دانش‌‌آموزان

مدیران مدارس ژاپن، برنامه‌های ویژه‌ای برای شاد نگهداشتن دانش‌آموزان در مدارس ژاپن در نظر می‌گیرند؛ کلاس‌های ورزشی نظیر شنا یکی از این موارد است.

در ژاپن بودجه‌های هنگفتی صرف تجهیز مدارس به کتابخانه، آزمایشگاه، زمین بازی، وسایل ورزشی، استخر شنا، سالن نمایش، وسایل سمعی و بصیری و حتی گلخانه می‌شود.

آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان 

در مدارس ژاپن قانون بر این است که خانواده‌ها از سنین قبل مدرسه، کودکان خود را برای خواندن بدون یادگیری قاعده خاصی آماده کنند؛ بر همین اساس والدین از سنّ 4 سالگی موظف بر آماده‌سازی فرزندان خود برای خواندن هستند. 

همچنین آموزش زبان انگلیسی با توجه به رتبه پایین دانش‌آموزان ژاپنی در یادگیری زبان انگلیسی، مهم‌ترین دغدغه مدیران مدارس این مقطع است. 

 

دیدگاه کاربران

خودم۲۰۵۱۱۰۰۸:۴۲:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
در مدرسه ما هم از دوران قدیم به همین صورت بود مدرسه راهنمایی و دبیرستان مفید سال 1359
ایرانی۲۰۵۱۱۷۰۸:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
در مهد کودک های ژاپن نه تا صندلی می گذارند و به ده نفر کودک آموزش می دهند که اگر یک نفر بدون صندلی بماند همه تان باختید و بچه ها با صمیمیت به نفر آخری جا می دهند. در ایران عین همین روش را انجام می دهند و می گویند هرکس نتواند بنشیند باخته است که بچه ها به زور یک نفر را هل می دهند تا جایش را بگیرند و دوستشان ببازد!! تفاوت از کجاست تا کجا.
ناشناس۲۰۵۱۳۳۰۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فقط افسوس
محمد۲۰۵۱۳۵۰۹:۰۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سال گذشته بنده به خاطر شکایت ولی دانش آموز مبنی بر این که معلم از دانش آموز خواسته پوسته ی کیکی را که خورده و روی زمین انداخته بردارد دو بار به اداره فراخوانده شدم و تا به قانون مصوب وزارت استناد نکردم در گیر شکایت ولی بودم جالب اینجا بود که ولی دانش آموز پر پر می زد که به این جرم من را به تخلفات اداری معرفی کنند تا با من برخورد قانونی صورت بگیرد آن هم در حالی که به گفته ی خود دانش آموز نه بر خوردی و نه توهینی نسبت به دانش آموز اعمال نشده بود متاسفانه بسیاری از قوانین در آموزش و پرورش عقیم مانده و همین موجب پرورش نسلی متکبر و خود خواه شده است
افشین۲۰۵۹۷۴۱۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ایرانی ها بویژه نسل جدیدی که دارد تربیت می شود، پر رو، متکبر و خودخواه هستند! برخلاف ادعاهایی که می کنند که ما بهترین مردم دنیا هستیم، مهمان نواز و این چیزا. من توی سه تا کشور زندگی کردم و به نزدیک 18 کشور سفر کردم. خدا وکیلی مشاهداتمو می گم فقط. البته مردم برخی کشورهای دیگه هم کم و بیش همینطورن. الف اگه به آزادی بیان معتقدی حذف نکن.
دکتر محمد رحیمی مدیسه۲۰۵۱۴۰۰۹:۱۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
با سلام و احترام. تا حدود سال 1355 در روستاهای استان اصفهان نیز بسیاری از کارهای تعمیرات و نظافت مدارس را بصورت نوبتی دانش آموزان انجام می دادند. ( البته فکر می کنم جاهای دیگر نیز به همین ترتیب بود) ضمن اینکه در هر نوبت یک نفر از دانش آموزان بالاترین مقطع همان مدرسه بر کار دیگران نظارت داشت و صبح روز بعد به مدیر مدرسه گزارش می داد. این روند به روحیه همکاری تیمی، رقابت سالم، آموزش مدیریت و رهبری دانش آموزان بسیار کمک می کرد.....متشکرم
ناشناس۲۰۵۱۶۴۰۹:۲۴:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
باید فرهنگ سازی جدی در این زمینه به عمل آید. اینجا توی مدارس ایران، معلم به دانش آموز می گوید زیر میز آشغال نریز ! بعد دانش آموز جلوی معلم آشغالها را مجددا می ریزد روی زمین ! بعد معلم میخواباند توی گوش دانش آموز ! بعد معلم از کار اخراج میشود ! بعد همین دانش آموز بزرگ شده و معلم می شود ! دانش آموز در کلاس این معلم آشغال می ریزد ! و معلم می گوید به من چه ! جامعه شناسان باید نگران این ""به من چه ها"" باشند. همه دار حال انجام اشتباهات هستیم.
ناشناس۲۰۵۱۶۵۰۹:۲۵:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
پس یاد نگرفتن زبان انگلیسی مانع پیشرفت ژاپن نشده است که حتی کیفیت کار انها خیلی بهتر از محصولات کشورهایی مثل هند است که بر انگلیسی مسلط هستن.
ناشناس۲۰۵۲۱۰۰۹:۵۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
پیش از یادگرفتن زبان ژاپنی که بسیار سخت است دانش اموز ژاپنی براحتی به انگلیسی تکلم می کند و می نویسد راز پیشرفت ژاپنی ها در بازارهای چهانی توانایی برقراری ارتباط و یادگیری تکنولوژی از سایر کشورهاست
افشین۲۰۶۱۴۷۱۷:۴۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ژاپنی ها خیلی به سختی انگلیسی صحبت می کنند. اکثرا انگلیسی نمی دانند. توی خیابون های شهرهای توریستی مثل توکیو و کیوتو مجبورید بیشتر با زبان اشاره با ژاپنی ها صحبت کنید تا با زبان انگلیسی! چرا انقدر بدون دانش نظر می دید. این چه اخلاقیه که ما ایرانی ها داریم!
ناشناس۲۰۵۴۳۵۱۱:۵۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شما یاد نگیر نمی توانی مانع یاد گیری دیگران شوی
ناشناس۲۰۵۲۰۹۰۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فقط همین مسایل را می بینید در مدارس ژاپنی چند دانش اموز تا بحال کتک خورده و در خیابان رها شده اند تا مردم بچه را به بیمارستان ببرند و برخوردی با مدیر نشود، به چند دانش اموز تجاوز شده؟ چند دانش اموز در اتش سوزی مرده یا برای همیشه ناقص شده اند؟
ناشناس۲۰۶۲۸۳۱۹:۰۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بیخود و بی جهت با دانش آموز برخورد نمی شود.
ناشناس۲۰۵۲۱۶۱۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مسئولین نخبه ماهم تازگیها برای جلوگیری از آلودگی هوا تعطیلات زمستانی پیشنهاد دادند ! و این در حالی است که درسال 3 ماه تعطیلی کامل داریم 20 روز تعطیلی عید نوروز داریم 10 تا پایان فروردین معلم های عزیز کتاب درسی را تمام می کنند و مدارس نیمه تعطیل است تا زمان امتحانات .!
محقق۲۰۵۲۳۶۱۰:۱۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شباهتهای زیادی به سیستم آموزش و پرورش مادارد
ناشناس۲۰۵۴۲۸۱۱:۵۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
تا حالا دقت کرده اید که بر خلاف خیلی کشورهای پیشرفته همه ادارات و مدارس و ... ما آبدارخانه و چایخانه دارند که هیچ ! یک نفر هم برای هر ده نفر استخدام کرده اند به عنوان چای دهنده!
ناشناس۲۰۶۳۴۵۱۹:۲۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
عزیزم، حالا تو این اوضاع بیکاری یک نفر هم اب و چای بده چه اشکالی داره؟
ناشناس۲۰۶۱۰۶۱۷:۱۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
کاش می نوشتید که آیا رسانه های آنها هم اخبار تنبیه دانش آموز خاطی را هم با آب و تاب به عنوان یک خبر بسیار مهم و حیاتی پوشش می دهند یا نه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین