قبول صادقانه مردم‌سالاری دینی

مهدی فضائلی،   3961023225 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم‌سالاری دینی، الگوی جدید ارائه شده به جهان، توسط انقلاب اسلامی ایران است. الگویی متفاوت با دموکراسی غربی، نظام‌های مارکسیستی، نظام‌های سلطنتی و دیگر نظام‌های سیاسی موجود جهان.

قبول صادقانه مردم‌سالاری دینی

مردم‌سالاری دینی، الگوی جدید ارائه شده به جهان، توسط انقلاب اسلامی ایران است. الگویی متفاوت با دموکراسی غربی، نظام‌های مارکسیستی، نظام‌های سلطنتی و دیگر نظام‌های سیاسی موجود جهان.


این مدل، از ابتدای پیروزی انقلاب و از سوی جریان‌های مختلف فکری با چالش‌هایی مواجه بود. عده‌ای با پیروی از تفکرات غربی، پسوند دینی را بر نمی‌تابیدند و عده‌ای با اتکا به نظراتی متحجرانه، جمهوریت را!


اما به‌رغم این مخالفت‌ها، جمهوری اسلامی حدود چهار دهه است که این الگو را دنبال کرده و سازوکارهای این مدل را نهادینه ساخته، هرچند بازنگری و اصلاح و تکمیل آن، مطابق قانون اساسی و در شرایط مقتضی طبیعی است.


از مخالفان صریح و مبنایی مردم‌سالاری دینی که بگذریم، مدعیان قبول این الگو را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ ۱) مدعیان صادق و ۲) مدعیان غیرصادق. رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی ۱۹ دی، چنین فرمودند: «من مردم‌سالاری دینی را صادقانه قبول کرده‌ام، ما واقعاً قبول داریم مردم‌سالاری دینی را...»


این جمله کوتاه اما پرمعنای رهبری، مرزبندی با دوگروه است؛ یک گروه که نسبتی هم با اصول‌گرایان دارند و رای مردم را اصطلاحاً زینت می‌دانند و فاقد ارزش واقعی و گروه دوم که بخش مهمی از اصلاح‌طلبان را شامل می‌شود و به‌رغم بوق‌وکرنایشان در پذیرش مردم‌سالاری، هیچگاه صادقانه تن به آن نداده‌اند! برای تبیین قبول صادقانه، نیازمند معیارهایی هستیم که این یادداشت تلاش اولیه‌ای است در این جهت.نخستین معیار صداقت در مردم‌سالاری، قانونمداری است. در باب رابطه دموکراسی با قانون، ادبیات مفصلی وجود دارد اما اجمالاً اینکه، مسیر رسیدن به دموکراسی، حاکمیت قانون است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رابطه معقول و فرآیند خردمندانه‌ای را برای تحقق مردم‌سالاری دینی پیش‌بینی کرده است که همه افراد، احزاب و جریان‌های علاقه‌مند به شرکت در این فرآیند پیش از هرچیز باید ابتدا پایبندی عملی خود به قانون اساسی و سپس قوانین عادی را به اثبات برسانند.


رهبر انقلاب از بن دندان این مبنا را قبول و پایبندی عملی خود به آن را اثبات کرده‌اند و اتفاقاً ایستادن ایشان بر سر اجرای قانون، از جمله مهم‌ترین دلایل بروز حوادثی از جمله فتنه ۸۸ بود. دومین معیار پذیرش صادقانه مردم‌سالاری دینی، پذیرش و ایجاد بستر برای رقابت سیاسی است. رهبر انقلاب از ابتدای رهبری خود تلاش کردند جریان‌های سیاسی درون نظام را تشویق به حضور و فعالیت کنند. دیدار با تشکل‌های مختلف جریان‌های اصلی سیاسی، کمک مالی هرچند مختصر اما معنی‌دار به آنها، استفاده از چهره‌های آنها در نهادهای مهمی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و استفاده از برخی چهره‌های شاخص این جریان‌ها به‌عنوان مشاور خود، از جمله اقدامات رهبری در این‌باره بوده است؛ هر چند برخی کژتابی‌ها گاهی در این مسیر خللی به‌وجود آورده است!دعوت به مشارکت حداکثری، سومین معیار پایبندی صادقانه به مردم‌سالاری از سوی رهبری است.

اصرار و تاکیدات مکرر ایشان به مشارکت حداکثری در حالی بوده است که بسیاری از چهره‌ها از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (شخصاً در یک ملاقات خصوصی که با جمعی از دوستان در حدود سال ۸۰ با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتم، این مطلب را از ایشان شنیدم) و برخی اصول‌گرایان با آن موافق نبوده و پیشنهاد دموکراسی مدیریت شده را با رهبری مطرح می‌کردند و آیت‌الله خامنه‌ای هیچگاه به این پیشنهادات روی خوش نشان ندادند! دموکراسی مدیریت شده به این معنا که ظاهری از مردم‌سالاری با یک نتیجه تضمین شده دنبال شود! چهارمین معیار قبول صادقانه مردم‌سالاری دینی، قبول نتیجه است هر چه که باشد. بسیاری ممکن است دموکراسی را تا جایی قبول داشته باشند که نظر آنان را تامین کند و همین که خواست و انتخاب مردم با آنها همسو نبود همه‌چیز را متهم می‌کنند و تن به نتیجه نمی‌دهند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر خلاف این رویه که به دموکراسی نگاه ابزاری دارد، خود پایبند به نتیجه بوده‌اند حتی اگر خلاف نظر و دیدگاه ایشان بوده باشد. نمونه واضح این پایبندی را در انتخابات دوم خرداد ۷۶ و مجلس ششم مشاهده کردیم که به‌رغم پیشنهاداتی برای ابطال انتخابات، ایشان نه تنها نپذیرفتند بلکه با یکی از پیشنهاددهندگان برخوردی کردند که کام او همچنان از آن برخورد تلخ مانده است!خلاف این ویژگی را به‌خصوص در جریان اصلاحات و به دفعات شاهد بوده‌ایم که فضای انتخابات را گونه‌ای به تصویر می‌کشند که سلامت آن فقط در گرو پیروزی آنهاست وگرنه باید در برابر جمهور شورش کنند چنانکه در ۸۸ این‌گونه رفتار کردند.

پنجمین و آخرین معیار صداقت در قبول مردم‌سالاری، احترام به انتخاب مردم نه فقط پذیرش آن بلکه در حمایت از منتخب مردم است.رهبر حکیم انقلاب اسلامی همواره نه فقط نتیجه انتخابات را پذیرفته‌اند بلکه در انجام وظایف قانونی از منتخب مردم حداکثر حمایت را کرده‌اند و هرگاه کسانی از هر طیف در صدد تضعیف منتخبان مردم بوده‌اند، با آنان برخورد کرده‌اند. آقایان هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد، خاتمی و روحانی از این حیث برای ایشان تفاوتی نداشته‌اند و اذعان آنان به این حمایت‌ها در زمان مسوولیت‌شان بهترین گواه بر این مدعاست.فقط از باب نمونه، اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و حمایت از مذاکره و مذاکره‌کنندگان و در مواردی انتقاد از حمله‌کنندگان به مذاکره و مذاکره‌کنندگان، از جمله احترامات به انتخاب مردم و حمایت‌های رهبری از منتخب مردم در دولت آقای روحانی است.امید آنکه همه جریان‌ها و احزاب و چهره‌های شاخص سیاسی نیز مردم‌سالاری دینی را صادقانه قبول کنند و به لوازم آن پایبند باشند.

 

دیدگاه کاربران

م . خ۲۰۴۹۹۶۰۴:۰۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خدایا شکرت که رهبری فرزانه و مدیر و مدبر و با تقوی را رهبر و مولای ما ایرانیان قرار دادی . خدایا عمر پربرکت و طولانی به رهبر عزیز ما امام خامنه ای مد ظله العالی عطا فرما (آمین یارب العالمین)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین