آفریقا در واکنش به جنجال دوباره ترامپ متحد شد/ کشورهای ما چاله مستراح نیستند

گزاش از معصومه پورصادقی،   3961023157 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی اظهارات جنجال برانگیز ترامپ در توهین به آفریقایی ها و همچنین سایر مسایل در ماه‌های گذشته، دیدگاه‌های وی را نژادپرستانه توصیف کرده اند.

 آفریقا در واکنش به جنجال دوباره ترامپ متحد شد/ کشورهای ما چاله مستراح نیستند

به گزارش الف ،دولت ترامپ همچنین در تازه‌ترین تصمیم خود در اجرای سیاست‌های ضدمهاجرتی، روز دوشنبه ۱۸ دی ماه با حذف دستور العمل مربوط به وضعیت اقامت موقت اتباع السالوادور، زمینه اخراج بیش از دویست هزار تن از آنها را از آمریکا فراهم کرد.سخنان ترامپ در شرایطی ابراز شده است که دوربین به نمایندگی از دموکرات‌ها و لیندسی گراهام به نمایندگی از جمهوری‌خواهان طرحی را نزد دونالد ترامپ برده‌اند که بر اساس آن قرار است اعطای تابعیت از طریق لاتاری نصف شود.

ترامپ از روز نخست نیز مخالف لاتاری بوده و گفته است که اجرای این طرح به هیچ‌عنوان موجب نمی‌شود افراد درجه یک کشورها وارد آمریکا شوند. برخی می‌گویند طرح یادشده خود زبان عملی گفته‌های ترامپ است و اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، در واقع به گفته‌های ترامپ جنبه قانونی بخشیده‌اند. بر اساس این طرح پذیرش مهاجر از کشورهای آفریقایی یا کشورهایی مانند هائیتی به‌شدت کاهش خواهد یافت. 

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ در روز پنجشنبه در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات کنگره در اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: چرا این مردم از کشورهایی که چاه توالت هستند را به اینجا راه می دهیم؟

وی همچنین گفت او ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.

سخنان توهین‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره مهاجران برخی کشورها به آمریکا با انتقادهای زیادی روبرو بوده است، شماری از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نیز این سخنان ترامپ را نشان دهنده نژادپرست بودن وی تلقی کرده اند. واشنگتن پست اول بار در گزارشی از اظهارنظر توهین آمیز دونالد ترامپ خبر داد.

نیویورک تایمز نیز پیش تر در گزارشی به نقل از ترامپ نوشته بود که اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود دیگر به آلونک های خود در کشورشان بر نخواهند گشت.

*واکنش سازمان ملل به سخنان ترامپ

سازمان ملل متحد به انتشار سخنان توهین‌آمیز رئیس جمهوری آمریکا که ظاهرا هائیتی، السالوادور و جند کشور آفریقایی از جمله نیجریه را هدف قرار داده بود، واکنش نشان داد.

یک سخنگوی این سازمان روز جمعه با «تکان‌دهنده» خواندن صحبت‌های دونالد ترامپ در نشست رسمی کاخ سفید «نژادپرستانه» و «شرم‌آور» خواند.

*میالاو، دیگر جمهوری خواه کنگره که هائیتی ‏تبار است، سخنان ترامپ را نامهربانانه و نخبه گرایانه دانسته است.

*اتحادیه آفریقا در واکنش به سخنانی که از قول دونالد ترامپ نقل شده است اظهارات منتسب به وی را «بسیار نژادپرستانه» خواند. در بیانیه هیات اتحادیه آفریقا آمده است: هیات اتحادیه آفریقا این اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را شدیدا محکوم می‌کند و خواستار پس گرفتن این سخنان و همچنین عذرخواهی ترامپ نه فقط از آفریقایی‌ها بلکه از تمام آفریقایی تبارهای سراسر جهان شده است.

نمایندگان 54 کشور آفریقایی در سازمان ملل در نشستی که چهار ساعت به طول انجامید، اظهارات اهانت‌آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه مهاجران آفریقایی که آنها را «چاه مستراح» نامیده بود، محکوم کردند.

*جسی دوارته، معاون دبیرکل حزب حاکم «کنگره ملی آفریقا» در آفریقای جنوبی نیز اظهار داشت: «کشور ما سوراخ مستراح نیست. هائیتی و دیگر کشورهای درمانده نیز سوراخ مستراح نیستند.»

 *وزارت خارجه بوتسوانا نیز در واکنش به سخنانی که از قول دونالد ترامپ نقل شده است سفیر آمریکا را احضار کرد. وزارت خارجه بوتسوانا این اظهارات را «بسیار غیرمسئولانه، ناپسند و نژادپرستانه» خوانده است.

 *دولت هائیتی نیز در بیانیه ای سخنان منتشر شده از قول دونالد ترامپ را «غیرقابل قبول» دانست. در این بیانیه اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده «ساده انگارانه و نژادپرستانه» توصیف شده است. سفیر هائیتی در واشنگتن نیز ابراز امیدواری کرد که در صورت صحت سخنان نقل شده از دونالد ترامپ، وی عذرخواهی کند.

 *وزیر خارجه السالوادور نیز از ارسال یادداشت اعتراض آمیز رسمی به دولت آمریکا به دلیل سخنان منتسب به رئیس جمهوری این کشور خبر داده است.

 *همچنین جان فیلی، سفیر این کشور در پاناما از سمت خود کناره گیری کرد. وی استعفای خود را بر مبنای «اصولی» که به آن باور دارد ارزیابی کرد. سفیر ایالات متحده در پاناما همچنین تاکید کرده است که نمی تواند به فعالیت در دولت دونالد ترامپ ادامه دهد.

 

 *روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز جمعه سخنان منتشر شده به نقل از دونالد ترامپ را «تکان دهنده» و «شرم آور» خواند.

 *لیانا راس لیتنین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز در توییتر نوشت: اطلاق واژه چاه مستراح به هائیتی، بی‌توجهی به خدمات مهاجران این کشور به آمریکا است و چنین واژه‌هایی درخور کاخ‌سفید نیست. 

 

 *بهمن کلباسی(خبرنگار) 

  

برنی سندرز در توئیتی نوشت : پدر من از همان کشوری آمده که من حدس می زنم ترامپ آن را کشور کثافتخانه نامیده است. وی (پدر من) توانست به آمریکا بیاید و به یک آمریکایی بزرگ تبدیل شود.

در مقابل سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید درباره اظهارات منتسب به دونالد ترامپ از تکذیب این سخنان سر باز زد و تنها اظهار داشت: «برخی شخصیتهای سیاسی در واشنگتن تصمیم گرفته اند برای کشورهای خارجی مبارزه کنند اما رئیس جمهور ترامپ همیشه برای مردم آمریکا مبارزه می کند.» 

ترامپ دیروز در توییتی به کار بردن واژه "چاله مستراح" را تکذیب کرد اما گفت در آن جلسه سخنان تندی را درباره مهاجرت به آمریکا گفته است.

با وجود تکذیب ترامپ یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوریخواه که در جلسه بوده اند تاکید کرده اند که با گوش هایشان عبارت" چاله مستراح" (shithole) را شنیده اند که از زبان ترامپ در توصیف برخی کشورهای فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین خارج شده است.

بر اساس این گزارشِ،سیاست‌های ضدمهاجرتی بخشی از شعارهای ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری وی بود. او از زمان به قدرت رسیدن با اتخاذ تصمیم‌هایی در این زمینه از جمله صدور فرمان منع ورود مهاجران از چند کشور مسلمان، بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کرد.

این در حالی است بسیاری از رسانه‌ها و صاحب نظران آمریکایی در 24 ساعت گذشته با گردآوری مجموعه ای از اظهارات جنجال برانگیز ترامپ در توهین به آفریقایی ها و همچنین سایر مسایل در ماه‌های گذشته، دیدگاه‌های رییس‌ جمهور آمریکا را نژادپرستانه توصیف کرده اند.

دیدگاه کاربران

امیرهوشنگ نورا۲۰۴۱۵۴۱۵:۴۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
سلام، اکثر مردم کشورهای اروپا و آمریکای شمالی نژاد پرست هستند و از همه بدتر انگلیسی ها. فقط آقای ترامپ آنرا صریح بیان می کند و افکار عمومی خفته جهانی را از خواب بیدار می کند، فقط همین. اصل فرهنگ و تفکر چشم آبی ها برتری نژادی است، فقط آقای ترامپ پرده دری می کند و بطور علنی بیان می کند. و من ا... توفیق
ناشناس۲۰۴۱۷۷۱۶:۰۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
بنظرت ایرانیها نژاد پرست نیستند؟ برخی مقامات ما چطور؟ مثلا آقای جواد لاریجانی به اوباما لقب کاکاسیاه داد
ناشناس۲۰۴۱۹۲۱۶:۲۳:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اتفاقا کسانی که قوانین ضدنژادپرستی را گسترش دادند انگلیسی ها بودند.ترامپ نزادش به المانی ها میخوره هرچند الان آلمانی ها یکی از مهربانترین کشورهای در مقابل مهاجران میباشند.ترامپ نماینده طبقه سفید کم سواد و رد نک میباشد
امیر۲۰۴۲۲۶۱۶:۵۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وزیر محترم خارجه کشور ما هم واکنش نشون دادن البته با توییت کردن
ناشناس۲۰۴۲۷۸۱۷:۳۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
بنظرت جواب ترامپ برای توهین به کشورهای آفریقایی را ما باید بدهیم؟؟؟؟نظرت چیه یه موشک بزنیم وسط کاخ سفید؟؟؟؟!
ناشناس۲۰۴۳۵۳۱۸:۳۶:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اتفاقا چاه توالت تا این لحظه دهان مبارک خود ترامپ بوده !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین