بیمقدار در گفتگو با الف: یک ریال از هزار میلیارد تومان اشتغال تخصیص نیافت

گروه اقتصادی الف،   3961023128 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم تبریز با انتقاد از عملکرد دولت درزمینهٔ اشتغال گفت: باآنکه در بودجه سال 96 برای ایجاد اشتغال هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد اما تاکنون یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافت.

یک ریال از هزار میلیارد تومان اشتغال تخصیص نیافت

به گزارش الف؛ در لایحه بودجه سال97 که نخستین بودجه دولت دوازدهم  است و حسن روحانی آن را به مجلس تقدیم کرد؛ پیش بینی شده است که بیش از یک میلیون شغل در سال آینده ایجاد شود و دولتمردان تدبیر و امید به نوعی بودجه 97 را بودجه اشتغال نام گذاری کردند؛ و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته با برگزاری نشست خبری از بسته و برنامه دولت برای ایجاد یک میلیون شغل و تامین منابع آن در سال آینده رونمایی کرد.

تامین منابع برنامه اشتغالزایی دولت از دو محل پیش بینی شده است که براساس گفته های آقای نوبخت برای ایجاد یک میلیون و 33هزار شغل در سال آینده 327/7 هزار میلیارد تومان منابع در لایحه بودجه 97 در نظر گرفته شده که 73/4 هزار میلیارد تومان آن از محل سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید و اشتغال است که همچنین 15هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسع ملی، 35 هزار میلیارد تومان پرداخت تسهیلات بانکی و 6 هزار میلیارد تومان هم از محل مانده اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای این میزان شغل در نظر گرفته شده است؛ همچنین 254/3 هزار میلیارد تومان تومان دیگر هم در سرمایه‌گذاری برای طرح‌های عمرانی شامل بودجه عمرانی، منابع اختصاصی، مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات صندوق و بانکی، آب‌های مرزی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی از محل منابع داخلی پیش بینی شده است.

این در حالی است که یک بخش از منابع برنامه اشتغال فراگیر براساس تبصره 18 لایحه پیشنهادی دولت از محل افزایش حامل‌های انرژی (بنزین و گازوئیل) به میزان 17 هزار و 400 میلیارد تومان تامین می‌شد؛ این رقم بخشی از ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شده برای طرح‌های تولید و اشتغال در بودجه است که با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه افزایش قیمت‌ها منتفی شد و این رقم را به ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و محل آن از فروش املاک تملیکی (کشفیات قاچاق کالا) تعمین شودکه خود این نیز دارای ابهام است و ممکن است در صحن علنی مجلس رد شود.

دولت دوازدهم در حالی برنامه اشتغالزایی خود را اعلام کرده است که یک بخشی از منابع با افزایش قیمت‌ها تامین می شد که مجلس با این افزایش قیمت مخالف است به احتمال زیاد پیشنهاد دولت را برای بنزین 1500 تومان و گازوئیل 400 تومانی رد خواهد کرد، همان طور که در کمیسیون تلفیق رد شد؛ حال سازمان برنامه با اعلام این ارقام که نشان می دهد سنگ بزرگ نشانه نزدن است، را نمایان کرده است و کارشناسان به آن نقد وارد کردند، مثلا اینکه همیشه از کل منابع بودجه عمرانی کمتر از 20 درصد آن تخصیص یافته و از طرفی هزینه‌های جاری دولت سر به فلک کشیده و با به دلیل عدم تامین منابع درآمدی با کسری بودجه مواجه شده است.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار الف، با بیان اینکه بیکاری در کشور بیداد می‌کند، گفت: ما نمایندگان هرروز شاهد مراجعات جوانان بیکار و جویای کار در دفاتر خود هستیم که به دنبال شغل می‌گردند.

وی با اشاره به بودجه سال 96 تصریح کرد: سال گذشته در هنگام تصویب لایحه بودجه سال جاری در مجلس، در تبصره 18 ردیف بودجه، مبلغ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال تخصیص داده شد اما بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تاکنون یک ریال از این مبلغ برای اشتغال تخصیص داده نشد.

 نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی دولت قانون مصوب مجلس را اجرا نمی‌کند، تبعات منفی آن برای همه مردم است.

بی‌مقدار با بیان اینکه نمایندگان به عملکرد دولت و رئیس‌جمهور معترض هستند، افزود: ما خواستار اجرای دقیق قانون و بخصوص لایحه بودجه از سوی قوه مجریه هستند. اینجانب به همراه برخی از نمایندگان تذکری خطاب به رئیس‌جمهور امضاء کردیم که چرا برای ایجاد اشتغال اقدامی نمی‌شود.

به گفته این نماینده تذکر مذکور از تریبون مجلس قرائت خواهد شد.

به گزارش الف،‌ براساس این گزارش و اعلام نمایندگان مجلس بودجه اشتغال امسال و حتی سال‌های گذشته تخصیص نیافته ودر بودجه ۹۷ آرزوهای خوشایندی برای اشتغال شده است اما تحقق منابع مورد نیاز برای اشتغال خود عامل اصلی ایجاد شغل در سال آینده خواهد بود. فعلا منابع مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی حذف شده است و ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن نیز مبهم است. از سوی دیگر با توجه به تحقق کامل نیافتن بودجه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، بودجه ۶۰ هزار میلیاردی عمرانی برای اشتغالزایی نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۹۴۵۱۳:۰۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
نماینده محترم می تواند بگوید که دولت پول داشت نداد یا اصلاَ پولی ندارد! دهها برابر این مقدار در سازمانها و نهادهای بی فرهنگ حیف و میل می شود
ناشناس۲۰۳۹۷۷۱۳:۴۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
حداقل با مردم رو راست باشیم. بیا اینم از تخصیص بودجه بعد میگن میخوان بنزین پنجاه درصد گرون تر شه اشتغال ایجاد کنن.
عباس۲۰۳۹۸۰۱۳:۴۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اگه واقعا اینطوره چرا مجلس وارد موضوع نمیشه؟چرا وزرا رو استیضاح نمیکنه؟اصلا تو کشور ما باب شده همه طرح موضوع میکنند یکی نیست بگه پرتغال فروش کیه؟!!!
ناشناس۲۰۳۹۹۹۱۳:۵۳:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
سال بعد همین ایام یک ریال از ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اشتغال تخصیص نیافت. اشتغال ایجاد شده برابر شغل های تعطیل شده است و تقریبا هیچ اشتغالی ایجاد نشده است .
پیروز دارایی۲۰۴۰۸۶۱۴:۵۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
یکی از روش های خوب اشتغال زایی برای جوانان این است که دولت به صاحبان صنایع چه کوچک و چه بزرگ دستور استخدام جوانان و تحصیل کرده ها را بدهد ولی حقوق ماهانه آنها را خود به عهده بگیرد. بودجه ای که هم اکنون برای برخی اقدامات صرف میشود میشود صرف این کار شود. بیکاران مشغول کار میشوند، کار یاد میگیرند و استعدادهایشان شکوفا میشود. شرکت های تولیدی بر تولیدشان بدون صرف هزینه اضافه میشود. قیمت ها پایین می آید و درامد شرکت ها بالا میرود و سهم درآمد دولت هم از گرفتن مالیات بر درآمد بالا میرود. یکی دیگر از راه های اشتغال زایی که بسیار موثر است راه سازی است که میتواند نیروهای بیکار را در تمام شهرهای بزرگ و کوچک جلب کند. راه سازی یکی از مهمترین روش های اشتغال زایی در تمام کشورهای پیشرفته است. دولت برای تامین بودجه خود نبایدکالاهای اساسی را گران کند بلکه مالیات را بر کالاهای لوکس مانند اتوموبیل های قیمتی افزایش دهد. از سیگار و نوشابه های گاز دار مالیات بیشتری بگیرد که کالاهای ضروری نیستند و حتی زیان آور هم هستند. مطمئن هستم که اقتصاد دانان بسیاری این روش ها را بدولت پیشنهاد کرده اند ولی چرا دولت این کارها را نمیکند، خدا میداند.
ناشناس۲۰۴۲۶۰۱۷:۱۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
دوست عزیز پیشنهادات شما درسته و منطقی. سالهای ساله که بجز این راهکارها راههای زیاد دیگه ای هم وجود داره ولی کیه که عمل کنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین