اعلام وضعیت ایران در رده‌بندی فضای کسب‌وکار/ کسب رتبه ۱۱۷

گروه اقتصادی الف،   3961023074 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با اعلام وضعیت ایران در رده‌بندی فضای کسب‌ و کار، گفت: در حال حاضر رتبه جهانی ایران ۱۱۷ است.

به گزارش مهر، حسین میرشجائیان حسینی در افتتاح «سامانه دادور» که صبح شنبه در سالن شهدای دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه این سامانه در خصوص حقوق مردم در رسانه راه اندازی می شود، اظهار کرد: مجموعه دولت یازدهم و دوازدهم بهبود محیط کسب و کار را مورد توجه قرار داده است، تورم بالای ۳۰ درصد در گذشته از عواملی بوده که باعث شد اقدامات دولت با مشکل مواجه شود.

میرشجائیان حسینی ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای صدور یک مجوز، پایش عملکرد و پاسخگویی دستگاه های اجرایی، شفاف سازی اطلاعات مرتبط با مجوزها قوانین و مقررات مرتبط با آن، ارتباط مستقیم با متقاضیان مجوزها از طریق مرکز تماس فوریت های کسب و کار و مدیریت دریافت و پاسخ به شکایت را از اهداف تشکیل این ‌سامانه بر شمرد.

رتبه جهانی ایران در ایجاد کسب و کار به ۱۱۷ رسید

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی هدف از اجرای اقدامات یاد شده را بهبود فضای کسب و کار در اجرای اسناد بالادستی همچنین مساعدت به حل موانع و مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی دانست و گفت: در نیمه دوم سال ۹۳ بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مجوز سیستم که بروکراسی ما را شکل می دهد، شناسایی شد که ۹۹ درصد این مجوزها بر اساس قانون بوده است.

وی با بیان اینکه زمانی که روند صدور مجوزها در دستگاه های اجرایی به طول می انجامید هر ارگانی این امر را بر گردن دیگری می انداخت، تصریح کرد: نقشه ملی استعلامات مجوز کشور بدین منطور و به موجب رفع مشکلات یاد شده طراحی شد.

میرشجائیان حسینی با بیان اینکه ایران در بخش ایجاد کسب و کار در حالی در گذشته رتبه ۱۵۲ در بین ۱۸۹ کشور را داشت که در حال حاضر این امر به ۱۱۷ رسیده است، اظهار کرد: هدف نهایی سامانه دادور تبدیل شدن به پیشخوان مجوزدهی کشور است.

اخذ ۵۸ درصد استعلامات کشور توسط اتاق اصناف

وی همچنین در ادامه گفت: متقاضیان دریافت مجوز می توانند با مراجعه به سامانه دادور و ثبت نام در آن شکایت خود را ثبت و روند پاسخگویی و پاسخ به آن ها را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه شکایات نشان دهنده گلوگاه های موجود در مسیر اجرای کار است که بایستی شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ۵۸ درصد استعلامات کشور باید توسط اتاق اصناف اخذ شود.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام شکایات و پیگیری افرادی که موفق به دریافت مجوز نشده اند را از جمله عوامل راه اندازی این سامانه برشمرد و گفت: عدم نظارت بر پاسخگویی دستگاه های مسئول از جمله دلایل اصلی راه اندازی سامانه دادور است.

میرشجائیان حسینی با تاکید بر اینکه اکنون روند آموزشی در این راستا و به موجب استفاده از سامانه دادور در هشت استان کشور انجام گرفته است، اظهار کرد: بدون شک راه اندازی این سامانه آثار مثبتی را به همراه خواهد داشت.