سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد/ بهره‌برداری میلیاردی بانکها از ماندن پولها در حساب

گروه اقتصادی الف،   3961023039 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه دوشنبه هفته قبل بود که رئیس‌جمهور دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد، اما اکنون با گذشت ۵ روز، هنوز برخی بانکها سود را به حساب مشمولان واریز نکرده و در حسابهای خود نگه داشته‌اند.

سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد/ بهره‌برداری میلیاردی بانکها از ماندن پولها در حساب

به گزارش مهر، دوشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. موضوعی که حداقل، وعده‌اش تا پایان شهریورماه با مردم بسته شده بود و به دلیل عدم برگزاری به موقع برخی مجامع شرکتهای مشمول سهام عدالت، کار تا دیماه، به تعویق افتاد.

یک روز بعد یعنی سه‌شنبه نوزدهم دیماه بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بیشتری از ارایه سود سهام عدالت را مطرح کرد و البته به این نکته اشاره کرد که از صبح همان روز، واریز سود به حساب مشمولان آغاز شده است. در واقع، از روز قبل یعنی دوشنبه، هجدهم دیماه، سود سهام عدالت به حساب بانکهای عامل واریز شده بود و سازمان خصوصی‌سازی، کار را به صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی یعنی واریز سود به حساب مشتریان به دلیل برخی مسائل فنی و اینکه دستگاههای خودپرداز به خاطر مراجعات مردم دچار مشکل در پاسخگویی به نیازهای روزانه مراجعان نشود، به تدریج واریز شد.

اکنون اما ۵ روز از آغاز توزیع سود سهام عدالت از سوی بانکها می‌گذرد و هنوز مشمولانی که کدشبای برخی از بانکها را اعلام کرده‌اند، سود خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتظار این چنینی برای دریافت مبلغی اندک که حداقل ۲۶۶۰۰ تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان است، چندان خوشایند نیست و به نظر می‌رسد که بانکها باید هر چه سریعتر، پرداخت سود سهام عدالت را به کام مردم شیرین کنند.

تمام اینها در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان به حساب بانکها واریز شده تا در مرحله اول، یک سوم مجموع سود سهام عدالت هر مشمول را به حساب وی واریز نمایند. بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان ۱۰ درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود برای بانکها در این دوره ۵ روزه لحاظ شده است که به نظر می‌رسد انصاف نیست که برخی بانکها به دلیل در گردش نگاه داشتن این پول، نسبت به عدم واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

گزارش‌های میدانی از برخی بانکهایی که هنوز اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده اند نشان می‌دهد که شعب، در پاسخ به مراجعات مردم، به این نکته بسنده می‌کنند که از طرف شعب مرکزی بانک باید پول به حسابها واریز شود و این کار ربطی به شعب ندارد.

این درحالی است که قرار است تا پایان سال ۲۶۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به حساب مشمولان واریز شود تا سود سهام عدالت آنها برای سال مالی ۹۵ تکمیل شود. حال باید منتظر ماند و دید که مرحله بعدی تقسیم سود چه زمانی صورت می‌گیرد و رفتار نظام بانکی در پرداخت این سود چگونه خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۶۸۲۰۸:۲۸:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
خدا وکیلی جمله را ببین *بانک ها با پرداخت هر چه سریعتر سود سهام عدالت کام مردم را شیرین کنند 23 هزار تومان و در نهایت بعدا تا 150 هزار تومان واقعا که باید گفت زکی
عباس اکبری۲۰۳۶۹۸۰۸:۳۸:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
زود واریز کنید این ضرر عدالت مردم برن سرمایه گذاری کنند توهین عدالت بود به مردم نه سود عدالت بعد دولت بانکها به مردم توهین کردند
امیر حسین سلطان/تهران۲۰۳۷۰۰۰۸:۴۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اولا مبلغ حداقل 24600 تومان و نه 26600 تومان ، ثانیا سود 10 درصد کوتاه مدت در یک سال است و برای 5 روز (معادل پنج سیصدو شصتم کل سپرده) بدست می آید که 120 میلیارد تومان نمی شود! لطفا برای این حساب سرانگشتی تان دقت لازم را به عمل آورید. انتقاد جای خود اما اغراق و مبالغه گویی جایی ندارد.
ناشناس۲۰۳۷۷۰۱۰:۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
ترک عادت موجب مرض است تا زمانی که بانکها ازادند هر کاری بکنند همین است.
آریابان۲۰۳۸۴۲۱۱:۲۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
هرچند برای تک تک ما ها این سود !!!!! اصلا سودی نداره ، ولی برای اون "برخی بانکها" طبیعتا هر روزش خیلی پر سوده ، چه برسه به ضرب شدن در تعداد این چند روزی که گذشته ؛ تا این لحظه امروز ، هنوز که هنوزه چیزی به حساب ما واریز نشده !!!!! ؛
ناشناس۲۰۳۸۴۹۱۱:۳۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
برخی از بانک ها و موسسات مانند موسسه کوثر حسابها را مسدود و امکان واریز سود را بسته است و در سایت سهام عدالت نیز امکان تغییر شماره شبای بانکی وجود ندارد
ناشناس۲۰۳۸۷۶۱۲:۰۳:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
سلام چرا بانک صادرات ملارد سود سهام عدالت رو ۱۸،۹۹۲ هزار تومن پرداخت کرده ایا مبلغ همینه یا افزایش میده یا اینکه چی بگم!!!!
محمد۲۰۴۰۲۵۱۴:۱۵:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
دقت بفرمایید : « . . . یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان ۱۰ درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود برای بانکها در این دوره ۵ روزه لحاظ شده است ...» این 120 میلیارد تومان سود برای یک سال است نه 5 روز ! سود 5 روزه برای مبلغ 1200 میلیارد تومان بابر است با یک میلیارد 644 میلیون تومان. البته بانکها برای همین مبلغ هم مدیون مردمند. البته این موضوع محدود به این مسئله نبوده و حتی در پرداخت حقوق کارمندان هم مشاهد ه می شود که بانک باوجود دریافت چک مربوطه در طول روز، مثلا در ساعت 11 شب حقوق را واریز می نماید که عملا فردای ان روز برداشت شده و مبلغ مربوطه یک روز در حسابها باقی بماند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین