عضو ارشد کنگره در واکنش به تهدید ترامپ علیه برجام : نباید به دیگر کشورها زورگویی کرد

گروه جهان الف،   3961023030

عضو ارشد کنگره آمریکا در واکنش به تهدید ترامپ برای خروج از برجام در صورت عدم همکاری اروپا برای اصلاح آن، گفت: زورگویی به دیگر کشورها با ضرب الاجل های خودسرانه و غیرقابل اجرا راهی نادرست است.

عضو ارشد کنگره در واکنش به تهدید ترامپ علیه برجام : نباید به دیگر کشورها زورگویی کرد

به گزارش ایرنا، «الیوت انگل» گفت که ترامپ در مساله برجام نباید به صورت یکجانبه عمل کند، بلکه باید با شرکای بین المللی خود همکاری کند. وی با تایید تصمیم ترامپ مبنی بر تمدید تعلیق تحریم های هسته ای، گفت: اما سیاستی که امروز از سوی دولت ترامپ اعلام شد در نهایت آمریکا را منزوی می کند، نه تهران را.

انگل اضافه کرد: این سناریو به اعتبار و رهبری آمریکا در سطح جهانی آسیب می رساند. نماینده ارشد کنگره، همکاری با شرکای بین المللی آمریکا را راه مناسب برای برخورد با برجام دانست و تاکید کرد: زورگویی به دیگر کشورها با ضرب الاجل های خودسرانه و غیرقابل اجرا راهی نادرست است.

انگل با اشاره به تعیین شروط برای کنگره از سوی ترامپ، گفت: باید این اراجیف را که کنگره می تواند به صورت یکجانبه این توافق را تغییر دهد، از بین ببریم. وی تاکید کرد: هر قانونی که بر پایبندی آمریکا به توافق هسته ای تاثیر بگذارد، این کشور را به عنوان ناقض برجام معرفی خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به 4 شرط کرد. وی اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی، تضمین عدم دسترسی همیشگی ایران به تسلیحات هسته ای، نداشتن هیچگونه تاریخ انقضا و بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض از سوی ایران و عدم تفکیک موشک های دوربرد با تسلیحات هسته ای را از شروط خود برشمرد.

تعیین این شروط در حالی است که برجام توافقی صرفا هسته ای است و متن آن به اذعان همه دیگر طرف های این توافقنامه بین الملی یعنی چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین سران اتحادیه اروپا، برنامه موشکی را مساله ای جدا می داند. آژانس بین المللی انرژی هسته ای که تنها نهاد دارای صلاحیت برای اظهار نظر درباره پایبندی ایران به برجام است، همواره تاکید کرده که ایران هرگز این توافق را نقض نکرده است.

به گفته مقام های کاخ سفید، ترامپ گفته این آخرین باری است که چنین کاری می کند و در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام به صورت دلخواه او نباشند، از این توافق خارج می شود.

همزمان با این اقدام ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا 14 فرد و نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم های ظالمانه خود افزود.