پیشنهاد دانشگاه تهران برای حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان

گروه اجتماعی الف،   3961023010 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دانشگاه تهران از پیشنهاد این دانشگاه به مجلس در قالب تبصره‌ای به منظور حل معضل بیکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این تبصره در مجلس شکل‌گیری ارتباط بین دانشگاه و صنعت در قالب تبصره و بودجه الزام‌آور خواهد شد و زمینه اشتغال دانشگاهیان بیش از پیش فراهم می‌شود.

دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی در گفت و گو با ایسنا،‌ با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که خیلی به جامعه جوان و به ویژه تحصیلکرده های کشور فشار وارد می کند امید به آینده، بیکاری و شغل است. ما فکر می کنیم دانشگاه‌ها در این امر نیز می توانند بسیار کمک کننده باشند.

وی در ادامه از ارائه تبصره دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکل اشتغال دانشجویان خبر داد و گفت: پیرو حضور دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران و استقبال او برای رفع مشکل بیکاری دانشجویان تبصره‌ای در این راستا به مجلس شورای اسلامی از سوی دانشگاه تهران پیشنهاد کردیم و هدف تبصره این است که دانشگاه در امر اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری و تامین بخشی از منابع لازم برای پرداخت دانشجویان دکتری کمک کننده باشد. به همین دلیل این تبصره به مجلس پیشنهاد شد.

به گفته وی روز گذشته در راستای تبصره فوق و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند، جلسه‌ای برگزار شد و مجددا تبصره مطرح شد و خوشبختانه مورد استقبال مسئولین کمیسیون تلفیق مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز قرار گرفته است.

دکتر نیلی در خصوص مفاد تبصره پیشنهادی دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکل اشتغال دانشجویان نیز اظهار کرد: در این تبصره سعی کردیم شیوه‌هایی را در دانشگاه‌ها پیشنهاد کنیم که از محل اعتبارات دانشگاهها که به منظور حل مسائل و توسعه دستگاه‌ها در اختیار این مراکز قرار می دهند بخش عمده این اعتبار به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، دکتری و دانش آموختگان دانشگاه‌ها که به عنوان پژوهشکده در دانشگاه‌ها زیر نظر اساتید فعالیت دارند، پرداخت شود.

شکل‌گیری ارتباط بین دانشگاه و صنعت الزام‌آور می‌شود

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: هدف از تبصره فوق اشتغال و شکل‌گیری ارتباط صنعت و دانشگاه است که متاسفانه علیرغم صحبت‌هایی که به منظور ضرورت ایجاد این ارتباط می شود، ولی در عمل به شکل اساسی ارتباط مطلوبی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است لذا هدف اصلی در ارائه تبصره این است که این ارتباط در قالب تبصره و بودجه الزام‌آور شود.

عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای حل معضل اشتغال کشور

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که درهفته‌های گذشته در کشور رخ داد، بخشی از آن شاید ناشی از این باشد که هنوز از ظرفیت فکری، مشاوره‌ای، حل مسئله و اجرایی دانشگاه‌ها برای رفع معضلات کشور به خصوص برای عرصه اشتغال استفاده نشده است. این در حالی است که موضوع بیکاری دانشجویان ما را رنج می دهد. به طوریکه برخی از آنها مدت زمان تحصیل خود در دانشگاه‌ها را به دلیل مشکل اشتغال طولانی می‌کنند و این مسئله مشکلات متعددی را برای آنها فراهم کرده است. ضمن اینکه جامعه به خوبی نمی تواند از نیروی کار باارزش استفاده نماید. بنابراین ضروری است که از ظرفیت دانشگاه‌های در حوزه های فکری و اجرایی برای حل معضل بیکاری استفاده شود.

سهم پارک‌های علم و فناوری از اعتبار اشتغال کشور

رئیس دانشگاه تهران از تلاش برای اختصاص سهمی به پارک‌های علم و فناوری از اعتبار اشتغال کشور خبر داد و افزود: دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده است تا تمامی تبصره‌هایی که اعتبار برای اشتغال در آن دیده می شود حتما پارک های علم و فناوری دانشگاه‌ها نیز در آن منظور شود تا از این طریق پارکهای علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان بتوانند از این اعتبار استفاده نمایند.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تبصره فوق این امیدواری وجود دارد که این تبصره مورد تایید واقع شود چراکه اجرایی کردن آن نه هزینه‌های دولت را افزایش می دهد و نه درآمدهای آن را کاهش. در عین حال می تواند مسئله اشتغال به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهان که بخش بزرگی از بیکاران جامعه را به خود اختصاص می دهد، بهبود می بخشد. اگرچه تصویب آن با تاخیر مواجه شد ولی با همت نمایندگان مجلس احتمال تصویب آن بیشتر است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: طی جلسه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشتیم، قرار شد دانشگاه تهران در معماری و ارزیابی ساختمان‌های زلزله‌زده در کرمانشاه کمک کنند و اظهار علاقه به کمک دانشگاه‌ تهران در این زمینه وجود داشت و این همکاری در قالب قراردادی با بنیاد صورت خواهد گرفت که براساس آن اساتید و دانشجویان دانشگاه در قالب تیمی در منطقه مستقر خواهند شد و در بازبینی و ارائه طرح ‌های نوآورانه برای ساختمانهای نظارت خواهند کرد. بنابراین این همکاری نشان می دهد دانشگاه‌ها می‌توانند در جامعه مفید باشند امیدواریم این نگاه در بین همه مسئولان ایجاد شود تا شاهد یک اتفاق بزرگ در عرصه اشتغال باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۵۶۸۰۱:۵۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وام خود اشتغالی بدهید
ناشناس۲۰۳۶۳۰۰۷:۰۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اگر دانشگاهها موظف شوند که پروژه های کارشناسی ارشد و دکترای خود را در ارتباط با صنعت و کشاورزی و سایر بخش های تولیدی و خدماتی که به نحوی باعث اشتغالزایی میشود انجام دهند مشکل بیکاری فارغ التحصیلان برطرف خواهد شد.
ناشناس۲۰۳۷۰۹۰۸:۴۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
ارتباط دانشگاه و صنعت نیاز به مصوبه جدید نداره! همت میخواد! که دانشگاه هامون ندارن.... چون اساتید حقوق ثابت دارن! اگه مثل آمریکا گرنت پژوهشیشون از بخش خصوصی تامین میشد (مطلق عرض نمیکنم) اوضاع فرق داشت!
آریابان۲۰۳۹۷۹۱۳:۴۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اونهائیکه فقط از طریق پاک کردن صورت مسئله !!!!! وهل دادن جوانان بیکار بسوی مقاطع بالاتر تحصیلی ، مشکل بیکاری را از سر خود باز کردند و آمار های روی دیوارفارغ التحصیلان تکمیلی را توی بوق و کرنا میکردند حالا بیایند و راهکار بدهند ؛ بیکاران تحصیلکرده !!!!!! در رشته های غیر از صنعت و کشاورزی چی ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۰۳۶۳۹۰۷:۳۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
یک مشکل دانشگاههای ایران این موضوعه که استاد پول پروژه را میگیره و کمتر از 10 درصد به دانشجو پرداخت میکنه درحالیکه دانشجو عملا 100 درصد کار را انجام میده و همین موضوع باعث سرخوردگی دانشجوهای دکترا شده علاوه بر اینکه کیفیت انجام پروژه ها را هم کاهش داده است.
ناشناس۲۰۳۶۴۱۰۷:۳۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وظیفه دانشگاه تولید علم است نه ایجاد شغل!!
ناشناس۲۰۳۷۵۷۰۹:۵۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
یکی از معیارهای ارزیابی دانشگاه ها در آمریکا اینه که چطور تونستن فارغ التحصیلاشون رو ;جایابی; کنن! یعنی بفرستن سر کار!!!! به شخصه از آمریکا متنفرم! ولی قرار نیست این درایت هاشون رو انکار کنم!!
ناشناس۲۰۳۸۲۶۱۱:۰۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
علمی که در راستای نیازمندی های کشور نیست یعنی اشتغال و پیشرفت ایجاد نمی کنه، به چه دردی می خوره؟ حالا ۱۰ درصد تولید علم هم باشه واسه مرز دانش ولی باقیش باید مسائل مملکت رو حل کنه.
ناشناس۲۰۳۶۵۷۰۷:۵۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
دلیل اصلی تعداد زیاد فارغ التحصیل است که اکثرشان هم در دانشگاههای بی کیفیت درس خوانده اند. نظام باید یک جراحی در آموزش عالی انجام داده و بیشتر این دانشگاها را تعطیل کند. این چه دانشگاهی است که فارغ التحصیل دکترا دارد. ولی این آقا یا خانم دکتر که خودش باید خلاق باشد و برای خود و دیگران شغل ایجاد کند. بیکار است و دنبال شغل
بابک۲۰۳۶۶۴۰۸:۰۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
قطعا منظورش ایجاد یک .. جدید برای دانشگاه است. نمونش رو ما قبلا در همین دانشگاه تهران دیدیم.!!!!!
ناشناس۲۰۳۶۶۶۰۸:۰۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
... یه کلاهی برای اساتید خودشان میخان در بیارن با پول ملت. چون این طرحها همه غیرکارشناسی شده و یکسویه است و اکثرا غیرواقعی ست.
sedighi۲۰۳۷۴۳۰۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
به نظر بنده هیچگاه روشهای تک بعدی ما را به هدف تولید ارزشمند و اشتغال پایدار نمی رساند، بلکه بهتر است هم زمان در چند مسیر و چند جبهه کار را پیش ببریم. - خانواده به عنوان اولین مرکز شکل گیری مسیر زندگی باید اجرایی محور باشد و به قولی باید فرزندان را در مسیر کار و فعالیت قرار بدهد، حتی کار های کوچک خانه مثل بازبینی شیر آلات ، خیاطی های کوچک و رفع مشکل های خرده ریزه زندگی در حد توان. - مدرسه نیز باید در ضمن آموزش های کلاسیک بازدید های علمی و میدانی را در زمینه های مختلف به صورت جدی و منظم در دستور کار خود قرار دهد. - فرهنگ اجتماعی نیز باید با ارزشمند بودن و احترام به کار ، مجددا احیا شود، تولید کننده و کارآفرین باید به عنوان فرماندهان اقتصادی مورد توجه قرار گیرند. - در نهایت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز باید همزمان با آموزش تئوری دانشجویان، ارتباط با بخشهای مختلف صنعت و خدمات را بخش اجتناب ناپذیر تحصیل قلمداد کنند همانند دانشجویان پزشکی که لازمه ارائه مدرک ، گذراندن مراحل مختلف بیمارستانی و اخذ تاییدیه فنی از واحد های درمانی می باشد.
ناشناس۲۰۳۸۰۰۱۰:۳۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
پیشنهاد من اینه که برای حل مشکل بیکاری همه برن سر کار اونوقت مشکل بیکاری حل میشه ارادمتند شما مسئول اداره بیکاری دولت تدبیر
ناشناس۲۰۳۸۲۸۱۱:۱۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وظیفه دانشگاه تولید علم است و همچنین رعایت عدالت بین همه کسانی که در آن دانشگاه کار می کنند. تبعیض فراوان بین استاد و کارمند چه معنایی در این دانشگاه دارد؟؟
ناشناس۲۰۳۸۳۱۱۱:۱۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
در کل دنیا پروژه بر روی مسائل واقعی است که در خارج دانشگاه برای آن پول پرداخت میکنن و استاد و دانشجو با نسبتی سهمی از این دریافتی دارند اما در ایران تنها بیرون آوردن مقاله مهم است چون که استاد حقوق خود را دریافت میکنه و دانشجو هم در راه خدا داره درس میخونه و هیچ هزینه ای هم نداره،!!!
ناشناس۲۰۳۸۵۲۱۱:۳۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اگر اساتید را مجبور به عدم پذیرش مشاغل و سمت های دولتی کنند این معضل حل خواهد شد اما .... اساتید دوست دارند از چند جا حقوق بگیرند. با وضعیت فعلی نه کار پژوهشی انجام میشود و نه سازمانهایی که به اساتید برای مدیریت سپرده میشود بازدهی لازم را دارند.
استاد دانشگاه تهران۲۰۳۹۵۷۱۳:۱۲:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
بیایید یک بار هم که شده با خودمان روراست باشیم. آیا حقیقتاً همه‌ی کسانی که در یک رشته تحصیلی مدرکی دارند را می‌توان متخصص در آن رشته به حساب آورد؟ آیا منطقی است کسانی را که از درک ساده‌ترین مسائلِ رشته‌ی خود عاجزند را صاحب تخصص در آن رشته نامید؟ همه می‌دانیم بسیاری از مدارک تحصیلی که در دانشگاه‌ها (حتی دولتی) اعطاء می‌شوند هیچ گونه ارزشی ندارند و صدور بسیاری از این مدارک صرفاً به دلیل عدم نظارت وزارت علوم بر کیفیت آموزش و پژوهش در این دانشگاه‌ها، ایجاد شغل برای عده‌ای و از همه مهم‌تر سرگرم کردن جوانان و به تعویق انداختن خواسته‌های برحق آن‌هاست. یک مثال شاید موضوع را روشن کند. در حال حاضر بسیاری از فوتبالیست‌های شاغل در لیگ فوتبال درآمدهای چند صد میلیونی و بعضاً میلیاردی دارند. اما آیا تیم‌های حاضر درلیگ حاضرند چند صد میلیون برای کسانی که در مدارس فوتبال آموزش دیده‌اند (و بعضاً مدرک این مدارس را نیز دارند) پرداخت کند؟ بی‌شک خیر. پس به جای آن که به دنبال اتلاف وقت جوانان با اعطای مدارک بی‌ارزش باشیم به دنبال ایجاد شغل و بهبود شرایط اقتصادی باشیم. یک توصیه هم به استاد ارجمند جناب آقای دکتر نیلی احمد‌آبادی دارم. آن هم این که ....... کمر همت به حل معضلات دانشگاه تهران بندند و حل مسائلی از این دست را به مسئولین مستقیم این حوزه بسپارند. ومن الله التوفیق.
اتاق۲۰۴۰۱۷۱۴:۰۶:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وظیفه دانشگاه تولید علم درراستای نیازهای کشور است و ازمهمترین عوامل بیکاری فارغ التحصیلان کشور نداشتن آموزش عملی وکاربردی نبودن اطلاعات آکادمیک آنهاست .دانشگاه ومسئولان کشور باید صنعت رادعوت به جذب کارآموزان دانشگاهی ازسال دوم تحصیلی آنها بامعافیت ازمالیات وبیمه همچون دوران قبل ازانقلاب برای ایجادمهارت وجسارت آنهادر مشارکت درکارها نماید واراین طریق فضای اعتماد به آینده کاری وخلاقیت رابرای دانشجویان مهیا کند .طرح استاد شاگردی پیشنهادی فاقد اعتبار شخصیت فکری ازجانب دانشجویان است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین