نفت ارزان می‎شود یا گران؟

*رضا پدیدار،   3961023003 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نفت ارزان می‎شود یا گران؟
عرضه کنترل شده نفت خام توسط کشورهای تولید کننده ماحصل توافق بین اعضای اوپکی و غیر اوپکی در کنفرانس اخیر این سازمان است که در ماه نوامبر برگزار شد. در حال حاضر به پایداری در عرضه نفت رسیدیم و به نظر من با توجه به تحولات سیاسی و ژئوپولتیکی منطقه، پایداری عرضه نفت تا سه ماه آینده به قوت سابق باقی می ماند. همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم، باید دامنه قیمت با توجه به میزان تقاضای مصرف و میزان عرضه بین 55 تا  65 دلار است و این یعنی دامنه نوسان نرخ عرضه نفت خام که پیش از 5 دلار بود اکنون به 10 دلار رسیده است.

علت این است که بعضی کشورها مثل  لیبی و نیجریه که در اجلاس اخیر اوپک، دچار محدودیت در عرضه نفت خام بودند، این محدودیت را لغو کردند و تولید نفت ایران به سقف 3 میلیون 880  هزار بشکه رسید. و لیبی و نیجریه نتوانستند با وجود لغو محدودیت تولید را افزایش دهند و این مسئله به کاهش تولید انجامد. کاهش میزان تولید نفت خام باعث شد کشورهای بزرگ مصرف کننده از ذخایر استراتژیک خود برداشت کنند تا قیمت نفت دچار جهش ناگهانی نشود و ورود تقاضای بیش از میزان عرضه به بازار نفت افزایش ناگهانی قیمت ها را به دنبال نداشته باشد.

ایالات متحده آمریکایی و اروپای غربی در پایان سال میلادی به اوج مصرف رسیدند قیمت نفت برنت خودش را در یک شب به 69 دلار هم رساند و نفت سبک آمریکا تا مرز 64 دلار رفت و نفت منطقه خاورمیانه با شاخص نفت سبک ایران از مرز 65 دلار عبور کرد.

پیش بینی من این است که تا سه ماه آینده ثبات قیمت نفت را به طور تقریبی خواهیم داشت و تغییر محسوسی در نرخ نفت رخ نمی دهد مگر اینکه کشورهایی که اکنون وابستگی اقتصادی شان به درآمد نفت بالاست، از جمله عربستان سعودی که البته در تلاش برای کاهش وابستگی به نفت است، و روسیه به عنوان  کشور بزرگ تولیدکننده نفت از فضای موقتی استفاده کرده و عرضه نفت را زیاد کنند اگر این اتفاق بیفتد قیمت نفت کاهش پیدا می کند  اما کمتر از دامنه ای که به آن اشاره کردم نخواهد بود. نفت از 55 دلار ارزان تر نمی شود چراکه سقف مصرف جهانی که در سال گذشته بین 92 تا 92.5 میلیون بود، اکنون از 95 میلیون بشکه گذاشته است. پیش بینی کارشناسان این است که برای سال جدید میلادی، 2.6 درصد به میزان مصرف یا تقاضای نفت خام اضافه خواهد شد. اگر چنین شود میزان تقاضای خرید نفت خام می تواند تا 97 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و اگر این تقاضا محقق شود، افزایش تولید عربستان و روسیه پس از سه ماه پیش رو، اثری بر بازار ندارد و قیمت 60 دلاری برای هر بشکه نفت دور از انتظار نیست.

*کارشناس انرژی