جک‌استراو: جهان در برابر آمریکا ایستادگی خواهد کرد/ ایران حق دارد برنامه موشکی داشته باشد

گروه جهان الف،   3961021245 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه اسبق انگلیس تاکید کرد: اگر آمریکا به رویکرد امپریالیستی خود درباره جهان ادامه دهد جهان در برابرش خواهد ایستاد.

جک‌استراو: جهان در برابر آمریکا ایستادگی خواهد کرد/ ایران حق دارد برنامه موشکی داشته باشد

خبرگزاری صدا و سیما نوشت، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس در گفت و گو با شبکه سی ان ان درباره نگرانیها در ایران درباره احتمال اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریمها را تمدید نکند وجود دارد گفت: هم اکنون نگرانی زیادی در تهران وجود دارد. ما این نگرانی را در ایرانیها احساس کردیم زمانی که با وزرای ارشد از جمله ظریف وزیر خارجه ایران و صالحی معاون رئیس جمهور ایران که مدیر کمیسیون انرژی ایران است، دیدار داشتیم آنها از بابت تاثیرات اقتصادی برقراری مجدد تحریمهای مستقیم آمریکا نگرانند. شکی نیست که ایران به این توافقنامه پایبند بوده است و به همه وظایف خود در این چارچوب عمل کرده است، اما واقعیت این است که کشورهای اروپایی نتوانسته اند به این توافقنامه آن طور که باید عمل کنند، نه به این علت که نخواسته اند بلکه در نتیجه تحریمهای بانکی فرامرزی آمریکا چنین امکانی فراهم نشده است.

چهارصد بازرس بین المللی در همه تاسیسات هسته ای ایران مستقر هستند

استراو گفت: مسئله دیگری که اتفاق می افتد این است که اگر بعد از مشورتها با آمریکا در چارچوب برجام نتوانند آمریکا را به مجموعه باز گردانند، در آن صورت ایران حق دارد از این توافقنامه خارج شود. نتیجه این خواهد شد که ایران هم به برنامه هسته ای خود سرعت می دهد و دیگر به محدودیتهای تعیین شده عمل نخواهد کرد. باید توجه داشت برنامه هسته ای ایران هم اکنون در چارچوب برجام بسیار تحت کنترل است و چهارصد بازرس بین المللی در همه تاسیسات هسته ای ایران مستقر هستند که در صورت شکست برجام، آنها باید از ایران بروند. بنابراین رئیس جمهور ترامپ عکس آنچه را که انتظار دارد، به دست خواهد آورد. هم اکنون ایران نمی تواند بدون نظارت بین المللی هیچ کاری در برنامه هسته ای خود انجام دهد.


اظهارات ترامپ توخالی است

مجری گفت آیا دولت آمریکا جایگزین بهتری برای توافق هسته ای دارد. اروپاییها می گویند هم اکنون هیچ جایگزین بهتری برای این توافقنامه وجود ندارد.

جک استراو گفت شکی نیست که هیچ گزینه بهتری وجود ندارد. به همین علت لفاظیهای دونالد ترامپ درباره این توافقنامه که آن را بدترین قرارداد تاریخ توصیف کرده است، اظهاراتی توخالی است. من حتی یک خط از طرف او یا مشاورانش ندیده ام که بگویند چگونه می توانند به روش دیگری برنامه انرژی هسته ای ایران را کنترل کنند و مطمئن باشند که ایران هیچ برنامه هسته ای تسلیحاتی درست نخواهد کرد. باید توجه داشت در داخل برجام فرایندی پیش بینی شده است که در بند سی و شش این توافقنامه وجود دارد که می گوید یک ماه برای مذاکرات تعیین شده است تا ایران با روسیه و چین و قدرتهای اروپایی گفتگو کند و ببیند چه کار کند. اما بعد از آن طبق مفاد توافقنامه که یک قانون بین المللی است ، ایران حق خواهد داشت از توافقنامه خارج شود.

جهان یک روز در برابر آمریکا خواهد ایستاد

جک استراو افزود: یک مسئله دیگر که می خواهم اضافه کنم این است آنچه که ما درباره آن صحبت می کنیم تحریمهای آمریکا علیه شرکتها و نهادهای آمریکایی نیست، بلکه چیزی که شاهدیم قدرت امپریالیستی است که آمریکا بر همه کشورهای جهان اعمال می کند زیرا بیشتر معاملات و تراکنشها به دلار است. اگر آمریکا با هر گونه تحریمهای فرامرزی از طرف روسیه و چین یا اتحادیه اروپا روبرو شود که بر اقتصاد آمریکا و شرکتهای آمریکایی به شکلی که تحریمهای خودش بر دیگران تاثیر می گذارد، اثر بگذارد، آمریکا دیوانه خواهد شد و به شدت واکنش نشان خواهد داد. به نظر من اگر آمریکا همچنان به اعمال این قدرت امپریالیستی خود ادامه دهد، جهان یک روز در برابر آمریکا خواهد ایستاد.

ایران در چارچوب قانون بین المللی حق دارد برنامه موشکی داشته باشد

مجری گفت اگر آمریکا بخواهد این کار را برای جلب توجه کشورهای دیگر به برخی رفتارهای ایران از جمله برنامه موشکهای بالستیک ایران یا رفتارهای سلطه طلبانه ایران در منطقه انجام دهد و همانطور که وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با سی ان ان هم تاکید کرد بخواهد مانع دستیابی ایران به تسلیحات اتمی شود، آیا این کار امکان پذیر است؟

جک استراو گفت شکی نیست که باید با ایران گفتگو شود تا درباره مسائل دیگر مثل حد و حدود برنامه موشکی ایران و همچنین درباره نقش ایران در جاهای دیگر منطقه توافق حاصل شود. اما برنامه موشکی ایران بخشی از توافقنامه هسته ای نیست. ایران هم اکنون در چارچوب قانون بین المللی حق دارد برنامه موشکی داشته باشد.

در جنگ ایران غرب و شوروی از رژیم صدام حمایت کردند

استراو افزود: در عین حال برنامه موشکی ایران محدود به دو هزار کیلومتر است و لازم است در رابطه با جنگ ایران و عراق به آن نگاه شود، دیدگاهی که عموما در ایران درباره برنامه موشکی وجود دارد، باید توجه داشت صدام در سال هزار و نهصد و هشتاد بدون اینکه ایران آن را تحریک کرده باشد، به ایران حمله کرد. در آن زمان غرب و بعد از آن شوروی از رژیم صدام حمایت کردند تا ایرانیها را بکوبد و حکومت ایران را سرنگون کند اما در این کار موفق نشد. شاید این مسئله برای بسیاری خاطره ای دور و قدیمی باشد اما مطمئنا در ایران این طور نیست و آنها در آن زمان هیچ موشکی نداشتند و آنها قربانی شمار عظیمی از حملات با موشکهای اسکاد از عراق شدند. اگر آنها در آن زمان سیستم موشکی داشتند، نتیجه جنگ نسبتا متفاوت بود.

ایران حق مشروع دارد درباره ثبات عراق و سوریه نگران باشد

استراو افزود: درباره مداخلات ایران در جاهای دیگر منطقه، باید بگویم که آنها حق مشروع دارند که درباره ثبات در عراق و سوریه نگران باشند و در آن نقش ایفا کنند. ایران سابقه طولانی همکاری و ارتباط با حزب الله لبنان را دارد و ناراحتم که این ارتباط ادامه خواهد داشت اما درباره تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، من می دانم خیلی نگران این است که ممکن است رئیس جمهور ترامپ در این قضیه به شکلی احساساتی و بدون فکر عمل کند. اگر رکس تیلرسون و دولت آمریکا می خواهند این قضایا حل شود ، کاری که لازم است انجام دهند این است که به این توافقنامه پایبند بمانند و بعد از آن مستقیم با ایرانیها مذاکره کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۲۵۳۵۲۲:۳۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
اینم که الان کاری نیست اینحرفارومی زنه .
ناشناس۲۰۳۰۲۰۱۵:۰۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
دشمن دانا به از نادان دوست .
ناشناس۲۰۲۶۲۶۰۱:۰۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
انگلیسی ها خیلی بیشتر از آمریکایی ها به ما ایرانیان خیانت کرده اند و اکنون نیز مهمترین آرزوی آنان تجزیه ایران و زدودن زبان فارسی است.
ناشناس۲۰۲۶۹۵۰۸:۰۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
این بیانات غیر رسمی و بنابراین غیر الزام آور است. در واقع به درد عمه آقای جک هم نمی خورد. اگر جهانیان هم جلوی آمریکا بایستند، شاید جک هم بایستد ولی انگلیس نخواهد ایستاد.
ناشناس۲۰۲۹۱۵۱۳:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
جالب است که این ها در زمان وزارت یک جور دیگرند!!!!! باید به دیده تردید به ین سخنان نگریست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین