درباره بیانیه اصلاح طلبان/ حداقل مسئولیت پذیر باشید!

ناصر ایمانی، گروه سیاسی الف،   3961020251 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره بیانیه اصلاح طلبان/ حداقل مسئولیت پذیر باشید!

 بیانیه 16 تن از اصلاح طلبان در خصوص علل حوادث اخیر کشور، شایسته توجه بیشتر است. امضاء کنندگان بیانیه دلایل وقوع اعتراضات اخیر را چنین تبیین می نمایند :

۱. کمبودهای اقتصادی و معیشتی بخشی از مردم و نیز محدودیت های اجتماعی و سیاسی برخی دیگر

۲.عملکرد جناح تندروی مخالف با تکیه بر تریبون ها و رسانه های خود به ویژه صدا و سیما

 ۳. عدم اصلاحات سیاسی و گسترش و تقویت نظارت های مردمی و استقلال نهاد‌ های نظارتی رسمی

 این بیانیه دخالت مستقیم عوامل خارجی در کشور را رد نموده و صرفاً آنها را در بهره برداری از وقایع داخلی ایران موثر می داند.

 این افراد عامل ریشه ای در اعتراضات اخیر را که بر عوامل دیگر مقدم است ، عدم اصلاحات سیاسی و عدم استقلال نهادهای نظارتی رسمی و نهادهای حل منازعه می داند که منظور آنها نهادهائی مانند قوه قضائیه و شورای نگهبان و نهاد رهبری است. امضاء کنندگان در این بیانیه از حق اعتراض مسالمت آمیز مردم بسیار سخن گفتند اما این حق را برای جناح مخالف دولت به رسمیت نمی شناسند. اگر چه این حق را برای خود، بعنوان جریان مخالف دولت قبل به رسمیت می شناختند.

 از نظر این افراد، ریشه اصلی اعتراضات به بخشی از حاکمیت مربوط است و تا این نهادها" استقلال "نداشته باشند، این اعتراضات ادامه خواهد یافت.

 آنچه شایان توجه بسیار است، اینکه این افراد به هیچ وجه عملکرد دولت مورد حمایت خود و نیز مجلس اصلاح طلب را مورد انتقاد و اعتراض قرار نمی دهند و ریشه اعتراضات را به عوامل دیگر مربوط می کنند. در حالیکه دولت مورد حمایت آنان در چهار سال و نیم زمان قدرت را بدست داشته و بالاخص با امضاء بر جام ، امید زیادی به اصلاحات اقتصادی کشور را نوید دادند.

 در واقع بیانیه مذکور با زیرکی  از پرداختن به مسئولیت دولت و مجلس مورد حمایت آنان ( حداقل بعنوان عوامل اصلی کمبود های اقتصادی) طفره می رود.

اگر اصلاح طلبان به واقع اعتقاد دارند که علل اصلی اعتراضات مردمی ، عدم استقلال نهادهای نظارتی رسمی و نهادهای حل منازعه است، چرا تلاش می نمایند که قدرت را در نهادهای غیر نظارتی مانند مجلس و دولت بدست بگیرند؟

 آنها طی هشت سال دولت اصلاحات و مجلس ششم به این نتیجه رسیدند که اصلاحاتی را که آنان مد نظر دارند، محقق نمی شود و حتی در اعتراضات خشونت بار سال ۸۸ نیز این واقعیت را آزمودند. پس چرا مجدداً برای حضور در قدرت و بدست گرفتن مجلس و دولت، اعلام آمادگی کردند ؟

 به نظر می‌رسداصلاح طلبان، هیچگاه مسئولیت پذیر نیستند و از پاسخ گوئی نهادهای تحت حمایت خود طفره می روند. تا زمانی که قدرت را در دولت و مجلس در اختیار ندارند، از فقدان آزادی و رای مردم و بسته بودن حاکمیت سخن می رانند و هر گاه این دو نهاد را در اختیار می گیرند، ریشه مشکلات کشور را به نهادهای نظارتی منتسب می کنند.

اگر صداقت با مردم ، راهکار اساسی برای شنیدن اعتراضات بحق مردم است ، پس باید صادقانه مسئولیت خود را و نهادهای مورد حمایت را پذیرفت .

طی بیست و چهار سال گذشته، حداقل شانزده سال قوه مجریه در اختیار اصلاح طلبان بوده است . آیا زمان آن فرا نرسیده است اصلاح طلبان که از کمبودهای اقتصادی و معیشتی مردم ابراز ناراحتی می کنند ، حداقل بخشی از مسئولیت آن را متوجه خود نمایند؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۱۱۷۳۱۶:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
اصلاح طلبان فقط بلدند خوب حرف بزنند و مردم را با خود همراه کنند ولی در عمل برای مردم کاری نمی کنند...............
ناشناس۲۰۱۲۸۲۱۸:۱۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
دوست عزیز نکات این نامه کاملا بر پایه واقعیت است و اگر به این نکات توجه نشود مطمئنا در آینده به مشکلات جدی تری بر میخوریم،ولی اینجور که معلوم است کسانی که قدرت را در دست دارند هنوز اصرار دارند که خود را بخواب بزنند.
راد۲۰۱۴۲۳۲۰:۲۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
شما که معتقد هستید که نامه این بزرگواران بر پایه واقعیت است،لازم به یادآوریه که امضاء کنندگان نامه افرادی شدیداً تندرو هستند که در زمانیکه اختیار دولت اصلاحات در دستشان بود و در زمانی که آزادی های سیاسی در اوج خود قرار داشت! بعد از اتفاقات کوی دانشگاه،وقتی به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدند،طرح افراطی عبور از خاتمی را مطرح کردند.(کسی که قبله آمال آنها بود،البته بعد از آمریکا).این اساتید! بعد از تمام حوادث سالهای 78، 88 و 96 تنها تحلیلی که به ذهن اونها خطور نکرد،طراحی های دشمن برای براندازی نظام بود(گرچه از مشکلات بسیار زیاد داخلی نباید گذشت).علت آن هم این است که آقایان حاضرند هر مشکلی رو تن بخرند ولی خدای نکرده کسی به آمریکا به دید دشمن نگاه نکنه.
ناشناس۲۰۱۳۱۳۱۸:۴۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
تندروهای اصلاح طلب برای این که حمایت سیاسی و رسانه ای خارجی را داشته باشند، سعی می کنند در داخل ژست اپوزسیون و ساختار شکن بگیرند...
ناشناس۲۰۱۳۴۰۱۹:۰۵:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
از زمان دولت سازندگی تا کنون به استثناء ۴ سال اول و ۱ سال دوم دوره ی دکتر احمدی نژاد زمام امور در دست این همیشه طلبکاران بوده و اوضاع را روز به روز خرابتر کرده اند .
ناشناس۲۰۱۵۹۱۰۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
! 3 سال آخر دولت بهار شما هم اصلاح طلب شد. تا همین دیروز که جریان انحرافی بود!
آبدارچی سیاسی۲۰۱۹۳۲۱۱:۴۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
جمعا فقط هشت سال دولت احمدی نژاد رو کم کن باقی امور اجرایی کشور دست اصلاح طلبان بوده طرح تعدیل اقتصادی صنعت خودرو سازی صنایع سنگین فرسوده و از رده خارج تجمیع صنایع پر مصرف آب در شهرهای خشک و دهها طرح کپی پیست شده ماحصل این سی و دو سال مدیریته اگر وارد مباحث سیاسی هم بشیم اشغال سفارت امریکا . بیانیه الجزایر . قطعنامه 598 . بیاینه سعدآباد. برجام هم از تولیدات این گروه هست . حالا شما برید ببینید این اقدامات سیاسی چه بلایی سر این کشور آورده امیدوارم مشمول فیلتر ممیزی الف نشم
ناشناس۲۰۲۱۱۱۱۴:۳۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
از سال 1368 تا کنون ،دولت فقط در دوره دولت اصلاحات در اختیار اصلاح طلبان بوده و مجلس هم فقط یک دوره . کلا رویکرد اصلاح طلبی از نظر حاکمیتی حذف شده است و یک معدود اصلاح طلب باقیمانده هم کم کم حذف خواهند شد. اینها قدرتی ندارند که بخواهند مسوولیتی قبول کنند. در مجلس و دولت هم در چند سال اخیر مجبور شده اند که بین اصولگرایان ، انتخاب بین بد وبدتر داشته باشند.( اگر به سوابق آقای روحانی و بسیاری از لیست امید در مجلس نگاه بفرمایید ، رویکرد اصولگرایانه در آن مشهود است).
علی۲۰۱۴۴۴۲۰:۵۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
کی گفته دولت روحانی اصلاح طلب است خود روحانی وهمه وزرایش اصولگرا یا بی تفاوت هستند اصلاح طلبان فقط از یک اصولگرا یا بگفته خودش اعتدالکرا حمایت کرده اند
ناشناس۲۰۲۴۵۶۲۱:۱۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
بزرگوار اونور آبی ها خودشان دخالت مستقیم و حمایتشان را آشکارا از تریبون های مختلف اعلام نموده اند آنوقت شما از بهره برداری غیر مستقیم آنها تحلیل می دهید خوش انصاف لااقل هماهنگ می کردید دمب خروس را قایم کنند
ناشناس۲۰۱۱۹۱۱۶:۵۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
چه حرفا کلا مسئولیت گریزند حتی مسئولیت کارنامه را قبول نمیکنند
ناشناس۲۰۱۲۰۱۱۷:۰۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
"پس چرا مجدداً برای حضور در قدرت و بدست گرفتن مجلس و دولت، اعلام آمادگی کردند ؟" واقعا جوابشو نمیدونید یا خودتونو زدید به اونراه...چون کشورشونو و دلشون میخواد براش کاری بکنند همه ما اینطور فکر میکنیم
ناشناس۲۰۱۴۳۴۲۰:۳۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
اگه منظورشون از کار کردن بیانیه دادن بود، که اینکارو بدون دست گرفتن دولت، مجلس و شوراها هم میتونستن انجام بدن!
ناشناس۲۰۱۴۹۷۲۱:۵۵:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
از بس پررو و سیری ناپذیرند.
حسینی۲۰۱۲۱۲۱۷:۱۵:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
موافقم بیانیه اصلاح طلبان برای معرضان واقعی گرانی قابل درک نیست. اینان معترضان سیاسی هستند نه اقتصادی
ناشناس۲۰۱۲۱۶۱۷:۱۸:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
من هم با 3 بند اول این نوشتار موافقم
ناشناس۲۰۱۲۲۶۱۷:۲۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مطلق نگری این جمله که "به نظر می‌رسداصلاح طلبان، هیچگاه مسئولیت پذیر نیستند" به خوبی افراطی بودن و عدم بی طرفی نویسنده را نشان داده و خط بطلانی است بر ایده نویسنده که جایی برای بحث باقی نمی گذارد. بهتر است نویسنده از خود بپرسد کدام طیف سیاسی به تمامی به صداقت و انصاف رفتار کرده است؟ و آیا جریان اصول گرایی که احتمالا ایشان در نقطه مقابل می بیند همیشه دراری رفتار مسئولیت پذیر بوده و اساسا نمره قابل قبولی در مسئولیت پذیری می گیرد؟ و مساله اصلی، اگرچه نسبت دادن مشکل به رفتار داخلی از نظر نویسنده مقاله انکار یا کم رنگ کردن نقش بیگانگان است و بی انصافی و گناه محسوب می شود اما به نظر من ندیدن تندروی های جریان اصولگرایی و بی توجهی به تقویت داخلی و یکسره نسبت دادن مشکلات به توطئه بیگانگان (آنچه رویکرد اصلی اصولگرایان و برای احتراز از سیاه نمایی است) مصداق کامل تر عدم مسولیت پذیری است.
ناشناس۲۰۱۴۳۳۲۰:۳۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
چه ربطی داره به اصولگرا؟ مطلب در مورد اصلاح طلباست داری میگی این بده چون اون یکی هم بده؟!!! چه منطقی!!! کلا دوس دارین همش به حاشیه برین. خودتون تو حرفاتون دارین میگین که اصلاح طلبا فاقد صداقت و صلاحیت هستند. حالا کاری نداریم دیگه کیا اینطوری هستن!!! همین که خودتون هم اعتراف میکنین کافیه!!!
ناشناس۲۰۱۲۳۲۱۷:۲۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
-- حالا اصلاح طلبان در بیانه شان چی گفتن ؟! ... بنده حوصله نکردم بخوانم !! ... ها ؟!! -- اصلاح طلبان ؟! ... اصلاااااااااح طلباااااان !! ... ، یک چیزهایی در ته ذهنم هست ، ....یک چیز هایی یادم می آد !! ... اصلااااااا ح .... طلبااااااااان ن ن .....ببخشید انگار در مورد این اصلاح طلبان هیچ حضورذهنی ندارم ، معذرت می خوام !!!
ناشناس۲۰۱۲۳۴۱۷:۲۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
ببینید چهل سال از انقلاب میگذره تو این چهل سال این ملت بیچاره دلخوش به وعده های چپ و راست هستند به راست و اصولگراها رای میارن بعد هشت سال میبینن که کاری براشون نکرده میان به اصلاح طلبها رای میدن باز بعد هشت سال دوره اینها ملت میبینن که اینها هم کاری نکردن میرن دامان اون یکی گروه و جریان و باز هم مردم نا امیدتر از قبل... سرخورده و دلسرد میشن. این دو جریان عدم کارآمدی خودشون رو نشون دادن. پس لطفا بیخیال ما ملت بشید.
اسماعیل۲۰۱۲۳۶۱۷:۳۰:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
درست زدی تو خال!تجربه نشون داده اونایی که بیشتر دم از آزادی بیان می زنن وقتی خودشون به قدرت می رسن دیکتاتورترین افراد میشن آزادی بیان از نظر اونا یعنی اینکه تو حق داری مث اونا فکر کنی و حرف بزنی وگرنه یا منگولی یا عقب مونده سیاسی یا بی شناسنامه یا بی هویت یا ....
ناشناس۲۰۱۲۶۱۱۷:۴۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
خوب معلومه برای بدست آوردن دولت و مجلس تلاش می کنند تا خود و طرفداران اصلاح طلبان که جمعیت زیادی از کشور را هم شامل میشود، از حداقل جایگاه ممکن در قدرت برخوردار شوند، ضمن اینکه اصلاح طلبان در مجلس اکثریت ندارند و سه گروه یا فراکسیون مشخص سیاسی در مجلس فعال هستند
سیاوش۲۰۱۳۳۱۱۸:۵۲:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
یادداشت بسیار خوبی است و مبانی آن هم بسیار درست است. من از اصولگرایان دل خوشی ندارم. اما دستکم شهامت پذیرش تبعات مسوولیت خود را (اعم از خوب یا بد) دارند. شاید یک بار برای همیشه برای سیاستمداران ایرانی و جناح های سیاسی و بویژه اصلاح طلبان یک اصل شاخص و مهم باید روشن شود که کنش سیاسی بدون وجدان سیاسی، با عوامفریبی مرزی به باریکی مو دارد.
مردم۲۰۱۴۸۰۲۱:۳۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
تا حالا کجا اصولگرایان مسوولیت کارهای خود را پذیرفته اند ؟! آنها حتی مسولیت حمایتهای بی حد از احمدی نژاد و تبعات فجیع آن را انکار میکنند! میگویند احمدی نژاد اصولگرا نبود! میشه بفرمایید کاندید شما در انتخابات 88 چه کسی بود؟
ناشناس۲۰۱۹۴۰۱۱:۴۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
اصلاح طلبان شهامت پذیرش مسئولیت کارهای خود را دارند؟ آره داریم می بینیم . احمدی نژاد اصلاح طلب بود؟ نه
ناشناس۲۰۱۳۷۴۱۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
واقعا کسی حوصله می‌کند دیگر بیانیه اینها را بخواند؟!
ناشناس۲۰۱۳۷۹۱۹:۴۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
برخی اصلاح طلبان بدتر از اصول گرایان-برخی اصول گرایان بدتر از اصلاح طلبان مگر اصول گرایان یکبار در مورد احمدی نژاد قبول مسِولیت کردند
امیر۲۰۱۷۳۸۰۸:۰۳:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
تا جایی که من به یاد دارم پست های اجرایی کشور همیشه در دست اصلاح طلبان بوده است ، 8 سال نخست وزیری موسوی ، 8 سال دولت سازندگی هاشمی ، 8 سال دولت اصلاحات خاتمی ، 5 سال دولت تدبیروامید روحانی ، حدود 1 سال دولت موقت بازرگان در مجموع 30 سال مهمترین پست های کلیدی ( اقتصادی ، سیاسی ) در دست این گروه بوده است این گروه کاری برای ملت انجام نمی دهند بلکه همیشه هم از نظام طلب کار هستند ، اگر این گروه واقعا صادق هستند به جای دادن بیانه راه کار اقتصادی بدن تا مردم از این تنگنا بیرون بیایند.
ناشناس۲۰۱۷۵۶۰۸:۲۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
اصلاح طلبان بهتر است در خصوص اعضا خود که به جرم جاسوسی اطلاعات کشور را به بیگانگان دادند و هم اکنون در زندان هستند توضیح دهند که چرا وطن فروشی میکنند.اصلاح طلبان بهتر است توضیح دهند که در طول 40 سال انقلاب که نزدیک به 36سال دولت و مجلس دست شما بود (با احتساب 4 سال دور دوم احمدی نژاد که از دور دوم مثل شما اصلاح طلب شد) و با اعمال سیاستهای لیبرال سرمایه داری و لیبرال دموکراسی اوضاع سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی مرهون عملکرد شماهاست.لطفا فرافکنی نکنید و مشکلات را گردن این و آن نیندازید
ناشناس۲۰۱۸۹۰۱۰:۵۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
با نام خدا یعنی همه چی تقصیر بقیه است پس نقش مثبت اصلاح طلبان در کشور چیه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین