چه کسی از گران شدن خودروهای هیبریدی سود میبرد؟

عباس رضایی ثمرین، گروه فناوری الف،   3961019318 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چه کسی از گران شدن خودروهای هیبریدی سود میبرد؟

 می‌دانیم که عمده تدابیر بالادستی برای کنترل آلودگی هوا کارآمدی خود را از دست داده‌اند یا ناکارامدی‌شان کاملا عیان شده. راهکارهای کوتاه‌مدت مواجهه با این پدیده هم چنانکه دیدیم و دیدید به تعطیلی مدارس و گسترش طرح ترافیک و البته درخواست دعا برای نزول باد و باران منحصر شده. در چنین شرایطی، در فهرست جدید تعرفه‌های واردات خودرو، وزارت صنعت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را از 6 تا 16 برابر افزایش داده. ماجرایی که احتمالا چیزهایی از آن شنیده‌اید.

پس از جهش تعرفه‌ای عجیب خودروهای هیبریدی، همه انتظار توضیحات مسئولان رسمی بودند تا ببینند چه منطقی پشت این تصمیم‌گیری وجود داشته. تلقی عمومی این بود که لابد این افزایش حکمتی دارد و وزارت صنعت حتما استدلالهای متقنی دارد که دست به چنین کار پرهزینه‌ای ( از جهت انتقادات رسانه‌ها و افکار عمومی) زده. نهایتا اما با موضع‌گیری مدیران وزارت صنعت معلوم شد که اصولا حسابگری چندانی هم پشت این تصمیم وجود نداشته است.

 البته که معلوم است، مشکل آلودگی هوای تهران صرفاً با واردات خودروی هیبریدی حل نمی‌شود. کل تاثیر هیبریدی‌ها در کاهش آلودگی هم با آمار فعلی این خودروها در کشور طبعا قابل توجه نیست. موضوع اما این نیست. بیش از اندازه گام‌ها، این مهم است که ما در کدام جهت قدم بر می‌داریم. مهم این است که مردم جهت‌گیری سیاست‌های کلان را در راستای حل مهمترین معضل کلانشهر تهران ارزیابی کنند نه تشدید آن. کاش یکی این را به مسئولان وزارت صنعت بفهماند. مهم نیست چقدر، اعتراض مردم به این است که شما در خلاف جهت حل مشکل آلودگی هوا گام برداشته‌اید. مردم دولت را مسئول افزایش کیفیت خودشان می‌دانند، کار شما، آشکارا در خلاف این جهت است. حالا هزاری هم بگویید که می‌خواهید بازار را تنظیم کنید یا حواستان هست که تعادل بازار بهم نریزد -و خدای ناکرده سود واردکنندگان خودروهای بنزینی کم نشود!- چه فایده دارد؟

از این گذشته، در موضوع آلودگی هوا، بیش از اینکه تاثیر دودوتاچهارتایی استفاده از خودروهای هیبریدی در وضع هوا موضوعیت داشته باشد، وضع روانیِ جامعه مهم است. تخمین وضع روانی مردم در هفته‌های گذشته، با توجه به زلزله‌های پی‌درپی، اضطراب زلزله‌های بعدی، روزهای فوق‌آلوده‌ی هوا و بالاخره ناآرامی‌های گوشه و کنار کشور کار چندان دشواری نیست. اینکه در چنین شرایطی و بخصوص در روزهای اوج آلودگی هوا، لیست جدید تعرفه‌ها اعلام و افزایش نجومی تعرفه‌های خودروهای کم‌مصرف خبری می‌شود، بیش از اینکه در وضع هوا تاثیر داشته باشد، نشان می‌دهد ما در بعضی دستگاه‌ها اساسا با بعضی اصول بدیهی و ابتدایی مدیریت بیگانه‌ایم

پا گرفتن جریان‌های خبری در افکار عمومی، قواعد خاص خودش را دارد و توجه یا عدم توجه مردم به موضوعات بی‌حساب و کتاب نیست. مردم نه فقط دولت که حاکمیت را یکپارچه می‌بینند و اجزای مختلف آن را تفکیک نمی‌کنند. کسانی که در سالهای گذشته مکررا با تعریف و تمجید از خوردوهای هیبریدی و برنامه‌های متعدد برای ترویج استفاده از این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی و جاهای دیگر مواجه بودند حالا با پالس‌های رسمی دیگری مواجهند که می‌گوید خودروهای هیبریدی تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، جل‌الخالق! نمی‌شود به مردم گفت آن قبلی‌ها را شهرداری و محیط زیست می‌گفت و این مورد جدید را وزارت صنعت، چون نمی‌پذیرند. آنها این موضوع را یک تناقض در ساز و کار کلی اداره کشور می‌بینند.

کسانی که پشت پرده تصمیم اخیرند و از تعرفه‌های جدید سود می‌برند باید بدانند که بعضی یادداشت‌ها و مصاحبه‌های شاذ و مشکوک از چهره‌ها و کارشناسان کمترشناخته شده با محوریت آلاینده بودن خودروهای هیبریدی و تکذیب کم‌مصرف بودن آنها و غیره، بیش از اینکه به اقناع عمومی بینجامد، افکار عمومی را بیشتر مشکوک می‌کند که لابد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است.

دیشب که در میدان بهارستان سوار تاکسی شدم، راننده تاکسی داشت از گرانی 60 میلیونی تاکسی‌های هیبریدی سخن می‌گفت. مسافرِ طرفِ صحبت او هم از ماجرا مطلع بود و ابراز تاسف می‌کرد. خودروهای هیبریدی با توجه به قیمت‌شان قاعدتا هیچ وقت مسئله عامه مردم نبوده اما حب حالا شده. البته به لطف مدیریت مشعشعِ ما که بعضی وقت‌ها مصداق دستمال بستن به سرِ بی‌درد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۰۱۰۴۲۰:۴۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
راهکار دولت برای فرار از ناکارآمدی در حوزه محیط زیست، عوض کردن وزیر مدعی بود مگه اینم شد راهکار دولتی که صرفا با وعده و وعید سرکار آمد
ناشناس۲۰۰۵۴۰۰۹:۳۵:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
دولت نیست هیات مدیره ر...هاست
ناشناس۲۰۰۱۲۷۲۱:۱۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مسولان باید رانت 102 هزار میلیاردی را که نصیب 9 نفر شده سریعا پیگیری کنند و نگذارند به حلقوم انان برود و از ان در جهت تولید و اشتغال استفاده کنند
ناشناس۲۰۰۲۰۱۲۳:۰۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطمئن باش میرن اون ۱۰۲ هزار میلیارد پول رو از اون ۹ نفر میگیرن بین خودشون تقسیم میکنن، ولی مصوبه جدید رو اصلاح نمیکنن. حالا ببین کی بهت گفتم.
ناشناس۲۰۰۱۹۳۲۲:۴۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
کل صنعت خودروسازی و واردات خودرو در کشور در دست تعداد مشخصی خانواده است که برای خودشان مافیا ساخته اند و با پول و زور و پارتی همه کار میکنند .
ناشناس۲۰۰۲۴۱۲۳:۴۳:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تمام ماشینها طی یک ماه قبل گرون شده . ماشینهایی که چند ماه پیش وارد انبار گمرک یا کارخونه ها شده بوده ، یک شبه از سی میلیون تا ششصد میلیون تومن گرون شده !!!!!!! حالا منصفانه نگاه کنین . اگر دست دولت و خصولت و خصوصی و دلال توی یک کاسه نباشه ، میشه ماشین چینی هفتاد میلیونی بشه صد میلیون ؟ و ماشین لوکس هفتصد میلیونی بشه یک میلیارد و سیصد میلیون ؟ این پولها تو جیب کی میره ؟ چجوریه که دولت تعرفه ای رو تصویب میکنه که یک عده خاص ، با سوء استفاده از اون ، یک شبه تریلیاردر میشن ؟؟؟؟؟؟
محمد۲۰۰۲۶۲۰۰:۰۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
شرم باد به سیاست جهت دار به نفع افراد یا گروه خاص ( سایپا و ا. خودرو) که دودش را به چشم اکثر مردم خواهد برد شرم مان باد که اینگونه برخی مسولینی داریم
ناشناس۲۰۰۵۶۹۱۰:۰۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
متوجه نشدم افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی چه ربطی به این دو کارخانه دارد؟؟
مجيد۲۰۰۸۷۸۱۳:۴۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
هفت ماهه ثبت سفارش بسته بوده برای حمایت بعدم تعرفه همه خودروهارو تا 150 درصد پیشنهاد افزایش دادن ....
ناشناس۲۰۰۳۳۳۰۲:۳۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
رانت
ناشناس۲۰۰۷۱۵۱۲:۰۵:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مگر کارخانجات داخلی هیبریدی دارند که از واردات خارجی ان ناراحت باشند؟؟
ناشناس۲۰۰۴۹۶۰۸:۵۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
این یک رانت کثیف بود که 7 ماه ثبت سفارش رو بست و حالا با این افتضاح تعرفه نجومی باز کرد....
ناشناس۲۰۰۵۰۰۰۸:۵۸:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مملکت با این مسئولین ووزرا نابود ... ومیشه
ناشناس۲۰۰۵۵۶۰۹:۵۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
دولت های دو دکتر( این دکتر فعلی و اون دکتر اپوزیسون) تمام آرزوهای من و امثال من و اکثر قشر متوسط جامعه رو نابود کرد و خاکسترش رو به باد داد. روزی 16 ساعت کار در بیست سال و هر چه اندوختیم رو توی چند مرحله، هر بار به یک سوم و یک چهارم تقلیل داد. خدایا تو شاهد باش که دسترنجی که با زحمت پس انداز میکنیم رو چطور بی ارزشش کردن.
کارشناس فناوری۲۰۰۵۷۵۱۰:۰۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مافیایی در کشور وجود دارد که مانع توسعه پالایشگاه در کشور به نفع واردات بنزین شد. در دولت دهم مصرف 70 میلیون لیتر در روز بود که حدود 20 میلیون لیتر روزانه وارد میشد الان مصرف 85 هزار لیتردر روزه و با توجه به عدم توسعه پالایشگاه الان 35 میلیون لیتر روزانه واردات بنزین داریم. بنابراین توسعه هر وسیله و فرایندی که کاهش دهنده مصرف بنزین باشه به توسط این مافیا ممانعت میشه.
ناشناس۲۰۱۱۹۳۱۶:۵۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
خب مشخص است اشغال سازان داخلی به همراه دلالان!!!
ناشناس۲۰۱۵۷۰۲۳:۲۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مدیران رانتخوار خودرو ساز
سعید۲۰۱۹۹۷۱۲:۵۵:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
واقعا کسی نیست که به دولت بگوید که این همه پول و هزینه از بودجه این مملکت میدهید به کارشناسان و مشاوران تا اطلاعات غلط به شما بدهند ؟ اینقدر بی سواد هستند که نمی دانند که خودرو هیبرید اساسا برای استفاده از نیرو باطری در حرکت خودرو در ترافیک ساخته شده است و در تمام دنیا به این لحاظ مالیات و عوارض شهری نمیدهند و خریداران تشویق میشوند ، و جالب تر اینکه بر این مبنای اطلاعات غلط تصمیم گیری دولت صورت میگیرد ؟کسی در دولت سواد و دانش نداشت که بگوید اساس اطلاعات غلط است ؟ چطور عوارض بر مبنای اطلاعات غلط تصمیم گیری میشود ایا بقیه تصمیم گیری های دولت هم بر این مبنا استوار است ؟ بر اساس اطلاعات غلط تصمیم گیری میشود و قوانین میگذارند ؟
ناشناس۲۰۲۱۳۲۱۵:۰۱:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
منافع خودروهای هیبریدی فقط در کاهش آلودگی هوا نیست. بلکه سود بزرگی در کاهش مصرف سوخت عاید کشور میکنند! همچنین کاهش آلودگی های صوتی هم بر آرامش روان مردم تاثیرگذار است که با افزایش استفاده از این خودروها ممکن می گردد. در واقع خودروهای هیبریدی برندهای معتبر نه تنها آلودگی هوا (و در پی آن معضلات مختلف ناشی از این آلودگی مانند تعطیلی های اجباری یا اعمال محدودیت بر فعالیتهای جاری مردم و کنترل بیماری های تنفسی و...) بلکه مصرف سرسام آور سوخت را هم مهار میکند. عجیب است که دولت در این زمینه سیاستی بسیار ... وارونه را اعمال کرده!
ناشناس۲۰۲۴۸۱۲۱:۳۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
حتما حکمتی است. منتهی به سود مونتاژکاران وطنی.احتمالا قراره یک هیبرید رو مونتاژ کنند و از همین حالا واردات را گران کرده اند تا مردم مجبور به خریداین خودرو شوند.البته خدا کنه مثل همیشه نروند خودروی عدم مشتری و از رده خارج جهانی را مونتاژ کنند. حداقل بروند یک خودروی روز را مونتاژ کنند که خدمات پس از فروش هم مانند برندهای معروف جهانی باشد. مثلا 5 سال گارانتی.انشالله
ناشناس۲۰۲۸۵۹۱۲:۰۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
قوه قضائیه ورود کند
مهدي۲۰۳۵۳۵۰۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وقتی تویوتا هیبریدی با ۱۴۰ تومن میشد بخری کی میرفت سوزوکی تولید ایران را ۱۴۵ بخره؟! علاوه بر این سوی سکه سود نجومی وارد کنندگان عمده خودروهای تویوتا و میتسوبیشی و هیوندای که هیبرید میارن توی ایران را از افزایش تعرفه برای خودروهایی که چند ماه قبل ثبت سفارش شدن یا چند ماهه توی گمرک هستند را در نظربگیریم به عوامل پشت پرده پی میبریم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین