«کتاب هاشمی‌نژاد و کتاب سعیدی»؛ سمیه حسینی و زهرا رجبی‌متین؛ خیمه دو روحانی مبارز و نترس

حسین حسینی علایی،   3961019165

دو کتاب «هاشمی نژاد» و «سعیدی» عناوین هشتم و نهم مجموعه صاحبدلان را تشکیل می‌دهند که به نیت معرفی روحانیون، خطیبان و یا وعاظ معروف و فعال در عرصه فرهنگ عاشورایی تدارک دیده شده است

دو روحانی مبارز و نترس

«کتاب هاشمی‌نژاد»

نویسنده: سمیه حسینی

ناشر: خیمه؛ چاپ اول1395

110 صفحه؛ 5500 تومان

«کتاب سعیدی»

نویسنده: زهرا رجبی‌متین

ناشر: خیمه، چاپ اول 1395

168 صفحه؛ 6500 تومان

 

*****

متفکّرین اسلامی در خصوص چرایی پیدایش شیطان بحث‌های مفصّلی کرده‌اند. این بحث‌ها اصلاً بی‌ارتباط با موضوعِ فوقِ حسّاسِ شرور نیست. هرگاه از شرّ در عالم نوشته‌اند، ناخودآگاه به ابلیـس و شیطـان هم گریزی زده‌اند. مرحوم مطهری در کتاب توحید و در بحثی فیلسوفانه شبهه‌ای مطرح و در خلال بحث، از شرور در عالم هم یاد می‌کند. ایشان جهانی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم را آمیخته از خیر و شرّ می‌پندارد که خیراتش بیشتر از شرورش است که خلقتش بر عدمش ترجیح دارد. غرض مقاله، این سخنان مرحوم شهید نیست تا پیرامونش توضیحات دهیم. این پرسش حیاتی دقیقاً جایش همین جاست. آیا شرّ مطلق در عالم فعلی داریم؟! شرّی که هیچ جنبه خیری در آن نباشد، نداریم که نداریم! زلزله و سیل و ... به کنار! در وجود ابلیس که شرورترین موجود عالمست هم خیره شویم، خیریّتش را درک می کنیم. اگر ابلیس و اعوان و انصارش، اثری از وجودشان نبود؛ قربان صدقه متّقین عالم نمی شد رفت! انسان خداجویِ دور از گناه، با ابلیسِ خنّاس معنا پیدا می کند. اگر وسوسه‌ای نباشد که همه پیامبرند! چون شیطان وجود دارد، پیامبر و ابوسفیانی هم هست. می‌توان مثال ابلیس و انسان‌های متّقی را بر استعمار و مبارزین عالم هم تطبیق داد. اگر استعمار و استکبار و ایادی آنها نباشد، چریک‌ها و مبارزین و انقلابیّون هم محلی از اعراب ندارند. آنها تمام عظمتشان را به خاطر مبارزه با استکبار کسب نموده‌اند. شهید هاشمی‌نژادها و سعیدی‌ها فرزندان ناخواسته ظلم و استکبارند!

"سمیّه حسینی" و "زهرا رجبی متین" نویسندگان دو کتاب دیگر از مجموعه صاحبدلان هستند که به ترتیب به سراغ شهید سیّد عبدالکریم هاشمی‌نژاد و شهید سیّد محمدرضا سعیدی رفته و از زندگی پرفراز و نشیب این دو روحانی مبارز و شهید برایمان نوشته‌اند. شهید هاشمی‌نژاد توسط گروهک منافقین ترور شد، اما سعیدی پیش از آن در زندان رژیم پهلوی به شهادت رسید. هاشمی‌نژاد درباره گروه منافقین که روزگاری داعیه انقلابی بودن داشتند اما بعدها د ربرابر خواست مردم ایستادند و به کشور خیانت کردند می‌نویسد:"برای یک جوانی عجیب بود که چطور بچه‌های مذهبی این طور جذب مجاهدین می‌شوند. بعضی‌هایشان مثل وحید افراخته حالات عجیب و غریبی داشتند. وحید مدرسه علوی درس می‌خواند. نماز شبش ترک نمی‌شد وقتی جذب سازمان شد. ولی همین آدم بعدها مجید شریف واقفی را به خاطر این که جلوی مارکسیست شدن مقاومت کرده بود، ترور کرد و جنازه‌اش را آتش زد. رفت پیش هاشمی‌نژاد. گفت: منحرف نشیم. جواب شنید: شما هیچ وقت منحرف نمی‌شید. چرا؟ چون شما برخوردتان با اسلام برخورد دلی و عاطفیه. این آقایون با اسلام برخورد علمی می‌کنن، سوادش رو هم ندارن، حاضر هم نیستن سوال کنن و منحرف میشن."  از بین ائمه اطهار عاشق حضرت فاطمه و حضرت جواد (علیهما السلام) بود:" اسم دو فرزندش را گذاشته بود فاطمه و جواد...فقط دو ایام بود که در خانه برنامه روضه داشت؛ فاطمیه و شهادت امام جواد...روزی که شهید شد؛ روز شهادت امام جواد بود." با اینکه خودش متولد بهشهر بود اما در مشهد ترور شد و مزارش در مشهد الرّضاست. اماکن زیادی را به نامش نامگذاری کرده‌اند. با هواپیما که به مشهد مسافرت کنیم در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد بر زمین می‌نشینیم اما با این همه تجلیل و تکریم، هنوز حقّش را ادا نکردیم.

شهید سعیـدی نیز بدجوری موی دماغ رژیم شاهنشـاهی شده بود. او را به صراحـت لهجـه در خصوص رژیم می‌شناختند:" به هر نحوی که به اسراییل کمک شود حرام است. معامله کردن با یهود، کمک به اسراییل است. هر چند دولت ایران، خودش به اسراییل کمک می‌کند و ادعای مسلمانی هم دارد..." فقط در غیاب ماموران ساواک اینگونه جدی و صریح نبود. حتی در حضور آنها نیز سخنان محکمی می‌زد:" یکی از آخرین روزهای اردیبهشت 45 بود. صدای در آمد.سعیدی در را باز کرد. مامور ساواک آمده بود او را تهدید کند. حرف‌هایش که تمام شد، سعیدی گفت: من شخصی هستم مستقل و از کسی تبعیت نمی‌کنم و تحت تاثیر نیز قرار نمی‌گیرم. آدم ماجراجو و آشوب طلبی هم نیستم، ولی معتقدم که آیت‌الله خمینی یک روحانی واقعی، شریف، پاک، صحیح العمل و قابل احترام است..."

دو کتاب «هاشمی نژاد» و «سعیدی» عناوین هشتم و نهم مجموعه صاحبدلان را تشکیل می‌دهند که به نیت معرفی روحانیون، خطیبان و یا وعاظ معروف و فعال در عرصه فرهنگ عاشورایی تدارک دیده شده است. این دو کتاب به زندگی طلّاب شهیدی اختصاص دارد که افزون بر فعالیت در عرصه فرهنگ عاشورایی به عنوان مداح یا خطیب، به شکل عملی نیز مصداق به فعلیت رساندن این پیام مهم عاشورا بودند که باید در برابر مظهر ظلم زمانه باشجاعت قیام کرد؛ چنانکه حتی از بذل جان خود نیز در این راه دریغ نداشتند و در نهایت نیز هر یک به شکلی شربت شهادت نوشیدند.

نویسندگان این دو کتاب، همچون دیگر عناوین مجموعه صاحبدالان، با استفاده از شیوه‌ای روایی و مستند، تصویری  ملموس و انسانی به دور از اسطوره‌سازی و قهرمان پردازی‌های غیر واقعی از این شهدای بزرگ ترسیم کرده اند. در هریک از این کتاب‌ها ده‌ها برش از زندگی شهید هاشمی‌نژاد و شهید سعیدی روایت شده که نه تنها جذاب و خواندنی هستند که آموزنده و راه‌گشا نیز محسوب می‌شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین