کشور مجوزها!!

حبیب اله حداد،   3961019104 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در یک کلام و بعنوان یک عامل تعیین کننده و بسیار کلیدی این کشورها بجای "مجوز"، "ضوابط" میدهند.

کشور مجوزها!!

کشورمان را باید کشور مجوزها نامید، شما برای انجام هر کاری میبایست مجوز بگیرید، می خواهید در زمین متعلق به خودتان یک واحد تولیدی ایجاد کنید می بایست از دستگاهها و وزارتخانه های مختلف مجوز بگیرید، می خواهید چیزی را تولید کنید و در بازار بفروشید یا صادر کنید باید مجوز بگیرید، می خواهید به طیف محصولاتتان محصولی جدید را اضافه کنید میبایست مجوز بگیرید، می خواهید برای کارگرانتان سالن غذاخوری جدید ایجاد کنید میبایست مجوز بگیرید، می خواهید مواد اولیه خط تولید تان را وارد کنید میبایست مجوز بگیرید، می خواهید محوطه کارخانه را اسفالت کنید می بایست مجوز بگیرید.

 وبا کمال تاسف هر چه کار، تولیدی و اشتغال زاتر، تعداد مجوزها بیشتر و سخت گیرانه تر، و به برکت کیسه گشاد نفت در طی زمان تا دلتان بخواهد دستگاههای عریض و طویل دولتی درست شده است که مجوز بدهند و انگیزه ها را در این فرایند از بین ببرند  و به برکت همین مجوزها که بعضا ماهها و سالها اخذ آن طول میکشد رتبه ایران درزمینه سهولت کسب و کار 152 از 189 شده است که ردیف و مرتبه رفوزه هاست.

 و جالب است که همه این مجوزها نیز با استدلال اینکه میخواهیم جلوی فساد و هرج و مرج را بگیریم صادر می شود درحالیکه به گواهی مشاهدات و آمارها، هر چه کشوری فرآیندهایش در دادن مجوزها بیشتر، فسادش بیشتر است، هرچه رتبه اش در این رتبه بندی پایین تر، فسادش بالاتر. براستی چه باید کرد؟ آیا از دیگر کشورهائی که رتبه های بهتری در زمینه کسب و کار دارند نمی‌توان آموخت؟

بیایید به سه شاگرد اول تا سوم این کلاس یعنی نیوزلند و سنگاپور و دانمارک سری بزنیم. در همه این کشورها شما قادرید در کمتر از 48 ساعت کسب و کاری را آغاز کنید. جالب اینجاست که این سه کشور به لحاظ سلامت اقتصادی نیز جزء بهترین ها در سطح جهان هستند. براستی اینها چه می کنند که ما نمی کنیم؟

 در یک کلام و بعنوان یک عامل تعیین کننده و بسیار کلیدی این کشورها بجای "مجوز"، "ضوابط" میدهند. 

شما برای انجام هر کسب و کاری اعم از کوچک - متوسط ویا بزرگ می توانید از مرجع مربوطه ،کتابچه ضوابط ایجاد آن را دریافت کنید.و مطابق آن بدون آنکه لازم باشد به مرجعی مراجعه کنید مراجعه کنید کسب و کارتان را راه اندازی نمائید. منطق این کار هم اینست که شما بعنوان سرمایه گذار هیچگاه سرمایه تان را با زیر پا گذاشتن ضوابط در معرض ریسک و خطر قرار نخواهید داد. در این کشورها سازمانهای دولتی بسیار چابک و بسیار کوچک اند، زیرا آنها تنها دو کار را می بایست آنجام دهند.

1-  تدوین ضوابط و به روز نگهداشتن آنها.
 2- نظارت آنهم با حداقل نیروی انسانی و بکارگیری بهترین و موثرترین شیوه ها.
امید آنکه دستگاهای دولتی ما بخاطر مصالح عالیه کشور دست از این روش نامیمون و نامبارک مجوز دادنها بردارند و اعطای ضوابط را جایگزین اعطای مجوز نمایند. 
انشاالله...

دیدگاه کاربران

MIN۱۹۹۲۶۹۱۰:۲۵:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
متاسفانه شرایط کشور به همین شکله باعث شده حداقل بازدهی رو داشته باشه و از اون طرف باید بودجه هزینه ای این دستگاها تامین بشه که اون هم خودش باعث فشاور اوردن به مردم میشه ایا راه حلی وجود نداره از شما اقای توکلی که با مسئولین کشور در ارتباط هستین خواهشمندیم واقعا این مسائل رو مطرح کنین تا هر چه سریعتر یه فکری به حالش بشه و فقط در حد یه مقاله تو سایت نمونه
ناشناس۱۹۹۲۸۶۱۰:۴۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اگه ایمیل هم دست آقایان بود باید برای درست کردن یک ایمیل مجوز می گرفتیم، مدارک لازم کپی شناسنامه & &کپی کارت ملی!!
ناشناس۱۹۹۷۱۲۱۵:۳۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
شما یادت نمیاد.برای داشتن فکس هم باید مجوز میگرفتیم و ودیعه به مخابرات میدادیم.
ناشناس۲۰۰۰۱۹۱۹:۱۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اگه یادتون بیاد چند سال پیش ایمیل ملی درست کردن با چند میلیارد تومان خرج- نتیجشم که معلومه!
ناشناس۱۹۹۲۹۳۱۰:۵۳:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
به جای مجوز دهی، رعایت ضوابط، آن هم استاندارد.
آرش۱۹۹۴۴۲۱۳:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
همون کاری که در رابطه با موسسات مالی و اعتباری انجام میشه !!!!!
ناشناس۱۹۹۳۱۵۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ضمن تشکر از بحث فوق آنجه که گفته شد واقعیتی انکار ناپذیر است از طرفی دستگاه های دولتی از ارائه ضوابط بشدت خوداری می کنند وعلت آن این است زمانیکه شما ضوابط را رعایت نمودید دیگر نمی توانند با سلایق شخصی حتی سلایق شخص کارشناس با شما رفتار کنند اهرم مجوز همیشه می تواند متغییر بوده وهر لحظه براساس سلایق شخص کارشناس مورد تهدید وزمان ارائه آن تطویل شود امید است مجلس با استفاده از کارگروهای کارشناسی در حهت تدوین ضوابط بسیار دقیق توسط دستگاه های اجزای اقدام وپا را از روز مررگی فراتر بگذارد
ناشناس۱۹۹۳۱۶۱۱:۰۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
جالب بود
ناشناس۱۹۹۳۴۲۱۱:۲۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یکی از بهترین مطالبی که میتوان و باید روی آن بسیار کار کرد، همین است ، دست نویسنده درد نکند، اما متاسفانه امید آخر، ایشان با توجه به مسیر حرکت کشور یک امید واهی خواهد بود ، چون دولت ها و ارگانها، شهرداری ها و ... و کارمندان آنها از محل صدور مجوز ها کسب درآمد میکنند، مجوزها را افراد وابسته و یا ذی نفوذ ها ایجاد میکنند جهت کنترل بازار و رقبا و بعضا حذف رقیب بعضا مجوز دهنده ها خودشان در آن کار اقتصادی ذینفع هستند ، لذا سمت و سوی مجوزها نباید منافع اقتصادی آنها را تهدید کند صدور مجوز محلی برای بقای دائمی شده و محلی برای اطلاع و استفاده از رانت خبری جدیدا واژه "ساماندهی" در کنار مجوز هم شکل گرفته همین تفکر معیوب است که معنی آن در عمل اعطای مجوز در قبال دریافت پولی کمتر از "مجوز" است! ، مثل ساماندهی دست فروشان، ساماندهی کولبرها و ... از همه مهمتر دولت ها در کشور ما هیچ علاقه ای به تغییر ساختار ادارای ( که بنظر حقیر ، الویت اول در تغییر در هرکشور، اقتصاد و ... ) ندارند، با این اوصاف ، مجوز ها هستند و بیشتر هم میشوند .
آرش۱۹۹۴۴۶۱۳:۰۱:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تنها کاری که نیازی به مجوز نداره ، راه اندازی یک موسسه مالی و اعتباری ، آنهم با 432 شعبه در سراسر کشور است .
آریابان۱۹۹۴۵۱۱۳:۰۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
این یک امر بدیهیست که مجوز باید لازم باشد ولی البته با اندکی استثناء : در مواردی مثل ساخت دوطبقه اضافی !!!! در بالای پاساژ علاءالدین (در مرکز تهران ، نه در کنار جاجرود دور از دید عامه مردم !!!!) ، خلافی 4000 متری در قالب ساخت 9 طبقه اضافی !!!!! در هتل اسپیناس سعادت آباد (نه بطور مخفیانه ، که خوشبختانه قامت بسیار افراشته اش تقریبا از همه نقاط قابل رویت و هویداست) و .......؛
نمیدونم۱۹۹۴۹۱۱۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطالبتون جالب و درست بود. کاش مسئولان مربوطه برای توسعه کسب و کار حداقل اگه دیدگاه حمایتی ندارند سنگ اندازی هم نکنند.
فرید۱۹۹۷۸۳۱۶:۲۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مدت ها به این موضوع فکر می کردم!
ناشناس۱۹۹۸۳۶۱۶:۵۹:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطلب بسیار مهمی است و باید به ان توجه عمیق داشت. البته خیلی از زیرساخت ها باید برای این هدف اصلاح گردند.
محمد۱۹۹۹۷۱۱۸:۲۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یکی از بستگان قصد ساخت کارخانه پشم ریسی داشت که می توانست برای 200نفر از جوانان مستقیم ایجاد اشتغال کند و خیلی بیشتر غیر مستقیم ضمنا پشم گوسفند که چیده می شد در بیابان دیگر رها نمی شد و منشا درامد بیشتر برای دامداران میشد آنقدر این بنده خدا را دنبال مجوز های گوناگون فرستادند که نامبرده منصرف شد، حالا خود بخوان حدیث مفصل .
ناشناس۲۰۰۰۳۷۱۹:۴۲:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
حالا نگفتید آنها که مسئول دادن مجوز هستند ، خودشان از کجا مجوز این کار را دارند ؟! ..
ناشناس۲۰۰۳۹۳۰۶:۵۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
با سلام 50در صد مشکلات مربوط به درخواست اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برای هر کاری می باشد شما را به خدا توجه کنید برای گرفتن شناسنامه درصورتی که شناسنامه قبلی مفقود شده باشد مدارک ذیل توسط خدمات پیشخوان دولت مطالبه میشود : اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خودشخص ، اصل فتوکپی شناسنامه و کارت ملی همسر و اصل فتوکپی شناسنامه فرزندان و اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی پدر و مادر( در صورت فوت گواهی فوت ) ، اصل و فتوکپی سند ازدواج ، و ................. مگر شناسنامه و کارت ملی همه این افراد توسط ثبت احوال صادر نشده است و مگر این اطلاعات در سامانه های دولت وجود ندارد شما را بهخدا اگر کسی دلیل عقلی و متطقی برای این کار سراغ دارد اعلام کند من که هرچقدر فکر می کنم جز هزینه تراشی و وقت کشی و دکان باز کردن برای عده ای هیچ دلیلی برای این کار نمی بینم ، این فقط یک مورد است هزاران مورد اینطوری در مملکت داریم که بدون دلیل مدارک غیر ضروری برای انجام کاری مطالبه می کنند شما ربه خدا یک گروهی را مامور کنید شیوه های انجام کارهای مردم توسط دستگاههای دولتی را مطالعه و روی کاغذ بیاورند و بازنگری کنند . اگر برای هر حرکتی دلیلی منطقی پیدا نکردند حذفش کنند اینهمه گره در کار مردم نیاندازند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین