نجات پول ملی از سقوط

محمودجامساز*،   3961019018 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
نجات پول ملی از سقوط

اصولا منشا برابری نرخ ارز به دلیل اینکه تاثیر مستقیم بر واردات، صادرات و تراز تجاری و تولید بر کل اقتصاد می گذارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست. واقعیت این است که هیچگاه ما در این چند دهه اخیر نرخ واقعی ارز را تعیین نکرده ایم. اصلا نمی دانیم که نرخ واقعی آن چقدر است. از آنجایی که دارای یک نظام اقتصادی نیستیم و صرفا مجموعه ای از دستورالعمل ها و مقررات به صورت دستوری از بالا به عوامل اجرایی دولت دیکته می شود و با توجه به اینکه بیش از هشتاد درصد اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد، در مجموعه اقتصادی ما متغیرهای اقتصادی نتیجه فعل و انفعالات درون سیستمی نیست و ساختگی و غیرواقعی است.

از همان زمانی که نرخ ارز در بودجه کشور تعیین و تصویب می شود و به صورت قانون در می آید دیگر ارتباط آن با بازار آزاد قطع می شود . چون زمانی که قیمت ارز با یک تلورانسی در بودجه تعیین می شود، دولت اجازه ندارد که قیمت ارز را بیش از آن افزایش دهد.

یکی از دلایلی که ما با کسری بودجه، افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی مواجه هستیم همین مساله است. در واقع وقتی بند ناف دولت به درآمدهای نفتی بسته شده است و بخش اعظم درآمدهای تامین بودجه از درآمدهای نفتی است، وقتی که دولت دلار را برای واردات، مسافرها و یا تحصیلات عرضه می‌کند یک کشش مشخصی ایجاد می‌کند. مثلا اگر ارز در بودجه به قیمت هزار و پنجاه تومان تعیین شود طبیعی است که تجار تا حدی کشش دارند که این قیمت را جذب کنند. از آن حد بیشتر دیگر کشش نخواهند داشت.

دولت هم چون به لحاظ قانونی دستش بسته است و به موجب بودجه نمی تواند از قانون عدول کند متوسل به بانک مرکزی می شود و بانک مرکزی هم این دلارها را به عنوان پشتوانه نگه می دارد و پول چاپ می‌کند. این پول پر قدرت وارد چرخه پولی کشور می شود.

از طرف دیگر دارایی های خارجی بانک مرکزی بالا می رود، پایه پولی نیز بالا می رود و در نهایت رشد نقدینگی باعث افزایش سطح عمومی قیمتها می شود که در نهایت هم به تورم می انجامد.

تورم عامل اصلی کاهش قدرت خرید است. یعنی دولت یک مالیات پنهانی را از مردم به عنوان کاهش قدرت خریدشان اخذ می‌کند. اینجا است که ضرورت حفظ قدرت خرید پول ملی نمایان می شود. چون در صورت کاهش قدرت خرید پول ملی ریال در مقابل ارزهای دیگر تضعیف می شود. درباره اینکه دولت چطور باید عمل کند تا بتواند قدرت خرید پول ملی را ثابت نگاه دارد باید نکاتی را عرض کنم.

اول اینکه لازم است دولت در بودجه، تعادل ایجاد کند. ارتباط بودجه را با نفت به حداقل برساند، رشد اقتصادی را افزایش دهد و بهره وری را بالا ببرد. وقتی که ما صحبت از رشد اقتصادی می‌کنیم منظور این است که تمامی ارزش کالاها و خدماتی که امسال تولید شده نسبت به پارسال افزایش یافته باشد. نتیجه این مساله ایجاد اشتغال و افزایش تولید ملی و عرضه محصول است.

زمانی که عرضه کل زیاد باشد، قاعدتا پاسخگوی تقاضای کل خواهد بود و قیمتها از این طریق پایین کشیده خواهد شد. وقتی که سطح عمومی قیمتها پایین بیاید قدرت خرید بالا می رود و پول ملی تقویت می شود.

متاسفانه ما در سالهای گذشته شاهد چنین وضعی نبوده ایم. سیاستهای پولی ما از دولت مستقل نبوده بلکه همیشه دنباله رو سیاستهای مالی دولت بوده است. هیچ گاه سیاست های بانک مرکزی در جهت تثبیت قدرت خرید پول نتیجه نداده است. اگر هم هدفشان این بوده به دلیل اجرای نامتعادل و متناقض همیشه در عمل اهداف به ضد خودشان تبدیل شده اند.

 به اعتقاد من همانطور که کینز میگوید تضعیف پول ملی یکی از ساده ترین راههای تخریب بنیان های اقتصادی است. اما متاسفانه ما همیشه در همین جهت حرکت و پول ملی مان را تضعیف کرده ایم. کسانی که می گویند ما باید دلار را تقویت کنیم، پول خودمان را تضعیف کنیم تا صادرات رشد کند باید بدانند که این مساله با ظرفیت های اقتصادی ما اصلا سازگار نیست. به دلیل اینکه ظرفیت های اقتصادی ما و بهره وری عوامل تولید اصلا در حدی نیست که بتواند جوابگوی اقتصاد ما باشد و به افزایش تولید بیانجامد.

دلیل آن هم این است که حدود هشتاد درصد واردات ما کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی است. چنانچه خاطرتان هست ما نرخ ارز را از سال هشتاد به بعد دائما افزایش دادیم. اما کالاهای سرمایه ای خیلی بیشتر از کالاهای مصرفی افزایش یافت. این به معنای تضعیف تولید و از پای انداختن آن است.

متاسفانه امروز هم شاهد چنین وضعیتی هستیم. در مجموع من معتقدم که دولت در وهله اول باید وضعیت بودجه را متعادل کند و ما باید حداکثر بتوانیم خودمان را به درآمدهای داخلی متکی کنیم. ارز باید به سرمایه تبدیل و به سمت تولید حرکت کند تا از این طریق تولید کشور و بنیانهای آن را متحول کنیم.

 

*کارشناس اقتصادی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۹۰۱۹۰۶:۳۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
... کارهای کشور دست افراد کاردان نیست و لذا ما در همه زمینه ها بحران داریم.
ناشناس۱۹۹۳۶۱۱۱:۴۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
موضوع این هست که اصلا معلوم نیست منابع ارزی ایران کجا خرج می شود ! 800 میلیارد دلار پول نفت زمان آقای احمدی نژاد که 400 میلیارد دلار آن معلوم نیست کجاست! و حالا 150 میلیارد دلار پولهای آزاد شده ایران که معلوم نیست کجا می روند! و درآمد نفت که صادرات نفت به قبل از تحریم ها برگشته پولهای فروش نفت و گاز و برق اصلا کجا هست ؟
ناشناس۱۹۹۳۶۶۱۱:۵۳:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
وقتی طرح هدفمندی .. تصویب شد و شروع به اجرا ..در واقع ارزش پول ملی را هدف گرفته بود اما تمام مسولان فقط بخاطر درآمد ریالی بیشتر یکصدا از این طرحها طرفداری کامل کردند که حالا اقتصاد ایران به این وضع کشانده شده البته الان هم دیر نیست می توان با متوقف کردن این طرح ها و برگشت قیمت دلار بسوی 1000 تا 1500 تومان هر چه زودتر جبران کرد
ناشناس۱۹۹۴۴۴۱۳:۰۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اگر می بینید که قیمت یک تخم مرغ در امریکا 400 تومان است ولی در ایران 800 تومان. اگر می بینید که یگ ماشین در خارج از ایران 30 هزار دلار است ولی در ایران 100 هزار دلار . اگر می بینید عوارض خروج یا هزینه پاسپورت در ایران از همی دنیا بیشتر است. اگر می بینید قیمت اجناس و محصولات غذایی در ایران بیشتر از حتی امریکا و ژاپن است و.... فقط به این دلیل است که قیمت واقعی دلار باید همین حدود تفاوت یعنی دو تا سه برابر کنونی باشد. ولی دولتها برای اینکه بگویند ما موفق بودیم دلار را به نفع خروج سرمایه ایران توسط...و مافیای واردات و ماشین سازی و... ارزان نگه می دارد و عوض ان همه خدمات و کالاها و سرویسها مورد نیاز 90 درصد مردم ایران را گران میکند. هیچ سرمایه گزار ژاپنی و المانی و خارجی نمی اید سرمایه خود را به یک سوم ارزش واقعی ان بیاورد ایران و نتیجه همین گرانی بیکاری و گسترش فقر است.
ناشناس۱۹۹۴۸۸۱۳:۲۰:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
موضوع این هست اقتصاد کشور ده ها سال هست که در واقع روی هوا می چرخد و مسولان دلال دلار و طلا شده اند و جالب اینجا هست که سود بانکی که کفاف تورم واقعی را نمی دهد ربا هست اما گران فروشی دلار توسط خود مسولان حلال هست !
ناشناس۱۹۹۰۲۳۰۶:۴۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
40 ساله که داره سقوط می کنه برای من فقیر...
سید۱۹۹۰۳۰۰۷:۱۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تولید داخلی به علت هزینه بالا قابل رقابت با اجناس خارجی نیست تا این درست نشود مشکل ادامه خواهد داشت. دوم اینکه اگر دولت منابع دلاری را از نفت قطع کند و از راههای دیگر جبران کند چاپ اسکناس قطع میشود؟ مطلب شما در رابطه با برابری دلار به ریال و تولید داخلی صحیح ولی چرا سیاست دولت به سمت افزایش نقدینگی است؟ جواب آن روشن است چون چاپ پول نیاز به مدیریت ندارد همه بلد هستند.
ناشناس۱۹۹۸۰۴۱۶:۳۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یک مساله اقتصادی ساده هست با دلار بالای 1000 تومان تولید ، توان فروش محصولات خود در بازار داخلی بدلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم و در خارج بدلیل گران تمام شدن محصول بدلیل تورم ناشی از گران فروشی دلار را ندارد حالا برای خودتان داستان سرای کنید
استاد د انشگاه تهران۱۹۹۰۵۱۰۷:۴۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ساختار اقتصادی وسیاسی بهم پیوند خورده اند .به این علت راه حل های اقتصادی به تنهایی در ایران جواب نمی دهد.
ناشناس۱۹۹۲۶۸۱۰:۲۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
هزار آفرین.
آریابان۱۹۹۲۷۹۱۰:۳۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آنچنان این ساختار در هم پیوسته که بگونه ای دقیقتر باید گفت : ..در همین راستاست که میتوان بی ارتباطی و دور شدن تصاعدی از بازار های واقعی دنیا (هم برای خرید و هم برای فروش) ، کهنه و بی خاصیت شدن موتور های تولیدی و طبیعتا گرانی شدید قیمت تمام شده تولیدات ، از دست دادن مشتری های بین المللی سنتی برای فرش ، پسته و حتی نفت و.... را تحلیل کرد ؛
ناشناس۱۹۹۰۵۷۰۷:۵۰:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
کاهش ارزش پول ملی به بهانه تقویت صادرات خارجی اما به دلیل اصلی بالابردن درامد دولت کنونی و دولتهای قبلی انجام شده که بزرگترین ضربه را به نظام زده است وچنانچه کسی مانع نشود منجر به فروپاشی اقتصادی و سپس سیاسی خواهد شد اما بهتر است به ظاهر اقتصاددانهای مدافع کاهش ارزش پول ملی توجه کنند که علت ضعف صادرات خارجی کیفیت نازل محصولات ایران است که حتی خود ایرانی استفاده نمیکند نه بعلت ارزانی دلار!!!!!
ناشناس۱۹۹۰۵۸۰۷:۵۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تا زمانی که تورم پایدار به 2 تا 3 درصد نرسد اقتصاد درست نمیشه و روز به روز ریال بی ارزش تر میشه
علی۱۹۹۱۲۱۰۸:۴۵:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مگه پول ملی سقوط کرده ؟ نه بابا بیخود شایعه درست نکنید . پول ما قوی ترین پول دنیاست . ...
محمد قاسمی۱۹۹۱۳۲۰۸:۵۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
همون که هییت دولت گفت. بجای ریال بگیم تومان اونوقت بجای 44 هزار ریال 4.400 تومن میدیم دلار میخریم این بالاترین نرخ صعود ارزش وجه رایج کشور در یک قرن اخیر دم این تدبیر گرم تازه فرق بی سواد و با سواد ها داره مشخص میشه
عماد۱۹۹۱۴۵۰۹:۰۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تنها راه ثروتمند شدن ، تولید ثروت است. بازی کردن با نماد ها و اعداد کسی را ثروتمند نمیکند. ارزش نسبی پول ملی صرفا یک نمایشگر از وضعیت ثروت ملی است. با جابجا کردن نمایشگر وضعیت تغییر نمیکند. تا وقتی سرمایه گذاری کافی برای تولید ثروت نباشد ، روند فقیر تر شدن ادامه خواهد یافت.
ناشناس۱۹۹۱۶۴۰۹:۱۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
قیمت ارز را باید بازار تعیین کند و لازم نیست که دولت آن را تعیین نماید
اکبری۱۹۹۲۰۰۰۹:۳۵:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
قدرت پول ملی آنقدر مهم وحساس وراهبردیست که می تواند موجب سقوط وافول یک نظام سیاسی گردد. بااینهمه مع العصف معلوم نیست چرا سیاست غلط دولتمردان مادرجهت تضعیف هرچه بیشترپول ملی می باشد|||||.
ناشناس۲۰۰۲۴۴۲۳:۴۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
اتفاقا برعکس، بخوبی باعث می شود
ناشناس۱۹۹۲۳۲۰۹:۵۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
در ایران دولتها و برخی از به اصطلاح کارشناسان دادن سود بانکی به سپرده های مردم را ضرر و زیان جهت کارهای تولیدی و اقتصادی می دانند و در مقام مقایسه می گویند که کشورهای دیگر سود به این بالایی نمی دهند آنها به این نکته یا توجه نداشته و یا نمی پردازند که ارزش پول ملی ایران در این چهل ساله هرسال بر مبنای تورم و افزایش قیمت دولار حدود سی تا چهل درصد دارد ارزش خویش را از دست می دهد در واقع سود بانکها درصدی از سقوط هرساله ارزش پول ملی را می پردازند و در این وسط هیچ چیز دست مردم را نمی گیرد. شما نگاه کنید ، طلا ، دولار، اتومبیل ، خدمات ، خانه ، زمین و.... هرساله افزایش دارد حال اگر کسی بخواهد پولش را بدون خریدن این اجناس نگه دارد و سودی نیز از بانکها دریافت نکند چه ضرر و زیان و نقصانی در سرمایه اش پیدا می شود.
ناشناس۱۹۹۲۵۹۱۰:۱۸:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
به نظر من ریال بیشتر سقوط خواهد کرد چون توان اقتصادی کشور بسیار ضعیفه و بانکها در حال ورشکستگی هستند امیدوارم فکری بشود تا جلوی زیان بیشتر مردم گرفته شود
دوست۱۹۹۸۶۸۱۷:۲۸:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یه زمانی یکی از با ارزشترین پولهای دنیا بود. خب وقتی ارتباطات رو با دنیا قطع کنی همین میشه. وقتی همه رشته ها و جاذبه های پولساز مثل هنر و گردشگری رو ممنوع و محدود کنی همین میشه. وقتی رسیدن به ثروت از راه ربا خواری و داد و ستد زمین به جای تلاش و تولید و علم باشه همین میشه. تو همین چندسال ترکیه چه شد ما چه شدیم. بهانه کردن تحریم ...
ناشناس۱۹۹۸۷۸۱۷:۳۷:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
کشوریکه اقتصادش به ارز کشور رقیب وابسته است استقلال ندارد
ناشناس۲۰۰۰۵۶۱۹:۵۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آفرین به شما! گل گفتی.
سعید۲۰۵۴۹۷۱۲:۳۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چرا انقدر وضع ارز های خارجی در کشور درهم برهم شده قبل از تصمیم ترامپ به تایید برجام میگن اگر تایید نکنه ارزهای خارجی گران میشود بعد که تایید میکند همان روز ارزی مثل دلار ۳۰ تومان ارزان میشود و جالب فرداش بدون دلیل دوباره از قیمت روز قبلش هم ۳۰ تومان بالاتر میرود ....کجای دنیا انقدر نوسان ارز وجود داره .....اخه ...سرمایه گذار چجوری حساب کنه اخه .....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین