سبک تربیتیِ اقتصاد مقاومتی / برای پدر و مادر مرحوم عالی نسب

محسن مهدیان،   3961018287 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرحوم میرمصطفی عالی‌نسب را می شناسید؛ اگر هم معرف حضورتان نباشد حتمن نام سماور عالی‌ به گوش تان آشناست. اینکه جامعه ما هنوز با این مرحوم به عنوان قهرمان تولید ملی آشنا نیست ضعف اهل هنر و رسانه است. حقیقتا چو اوئی کمتر یافت شود.

سبک تربیتیِ اقتصاد مقاومتی / برای پدر و مادر مرحوم عالی نسب

هرچند حق مطلب ادا نمی شود اما اشاره مختصر به دو برهه تاریخی از زندگی مرحوم عالی نسب شیرین است. سماور عالی نسب ماجرا دارد. وقتی مصدق مجبور شد برای نهضت مقاومت ملی، مصرف داخلی نفت را افزایش دهد، سراغ عالی نسب می رود و در نهایت سماوری با همین هدف تولید می شود تا سوخت ذغالی را نفتی و مصرف داخلی نفت را افزایش دهد . در جریان باشید که تمسخر رزم آرا درباره اینکه ایرانی #لولهنگ هم نمی تواند بسازد خطاب به همین همت عالی نسب بود که آن زمان کسی فکر نمی کرد توفیق یابد. اقدام دیگر عالی نسب راه اندازی کارخانه کارتن سازی بود که به درخواست آیت الله طالقانی ودیگر مبارزین ملی و مذهبی بپا شد و هدفش حذف انحصار تولید کارتن از دست یک یهودی بود که درامدش را خرج صهیونیست ها می کرد.

انشاالله توجه داریم؛ کسب و کار اقتصادی از منظر عالی نسب بسیار فراتر از سود و نفع فردی بود." مبارزه سیاسی" را به "کسب و کار اقتصادی" کشیده بود. اقتصاد مقاومتی چنین مجاهدینی می خواهد که نفع جامعه را بر نفع شخصی ارجح بدانند.

میرمصطفی پدرش را در طفولیت ازدست داد. اما همان دوران کوتاه برایش یک عمر درس زندگی بود. 8 ساله بود که تازه کارخانه کبریت‌سازی توکلی در تبریز راه اندازی شده بود. خودش نقل می کند که پدرم آنقدر تولید ملی برایش اهمیت داشت که روزها برایمان کبریت توکلی می خرید و ترغیب مان می کرد که در بازار بچرخیم و برای این کبریت بین مردم تبلیغ کنیم.

اما عالی نسب بیشتر از هرکس خود را مدیون سبک تربیتی و نقش آموزشی مادرشان "عالیه خانم" می داند.

مدت ها پیش این خاطره را از فرشاد مومنی به نقل از سید مصطفی عالی نسب شنیدم: سالهای دور که ماشین در شهر نبود یا کمتر وجود داشت، ما برای سفرهای شهری مجبور بودیم تا ساعتها منتظر درشکه باشیم. نکته مهم این بود که مرحوم مادرمان به ما یاد داده بود که در این فرصت نباید بیکار باشید. دست همه ما یک جارو می داد و تا درشکه برسد همه خانواده خیابان اطراف یا مسجد نزدیک را تمیز می کردیم. خاطره دیگری هم نقل کرد که تا سالها به خواست مادر بسته های بزرگ ذغال را بر دوش می گذاشتیم و به خانه فقرا می رفتیم.

حق هم همین است. از چنین پدر ومادری باید قهرمان ملی تربیت شود که همه عمرش مجاهدت است.

علامه محمدرضا‌حکیمی در مورد مرحوم عالی نسب می گوید: ایشان در زمان ما مصداق کامل آیه‌ «والذین فی‌الاموالهم حق للسائل و المحروم»بود.