پرجست و جوترین‌های گوگل در سال ۲۰۱۷

گروه فناوری الف،   3961018271

مردم دنیا در سال 2017 میلادی دنبال چه چیزهایی بودند و چطور فکر می کردند؟ بیشترین جست و جوهای گوگل بخشی از جواب این سوال را دارد.

پرجست و جوترین‌های گوگل در سال ۲۰۱۷

به گزارش هفته نامه همشهری جوان، مردم دنیا در سال 2017 میلادی دنبال چه چیزهایی بودند و چطور فکر می کردند؟ بیشترین جست و جوهای گوگل بخشی از جواب این سوال را دارد.

هربار که سال میلادی به آخرین روزهایش نزدیک می شود، گوگل یک گزارش سالانه از تمام کلماتی که در نقاط مختلف دنیا جست و جو شده اند، منتشر می کند. این گزارش ها همیشه حسابی در دنیا سر و صدا به پا می کنند. برای هر منطقه از جهان، جداگانه در دسترس هستند و یک قسمت هم دارند که روی هر بخش از این جهان متمرکز می شود یا می تواند بگوید، کلمه های «پرجست و جو» یا «ترند» در چه زمان هایی بیشتر ذهن دنیا را به خودشان مشغول کرده اند. با بررسی نتایج این جست و جوها می توان یک نقشه فرهنگی از کشورها یا جهان کشید و فهمید دنیا چطور به مسائل اطرافش نگاه می کند. این نتیجه بخشی از تحلیل هایی است که درباره «پر جست و جو»ها مطرح شده است.

زمانیکه گوگل به وجود آمد، فقط یک سایت کوچک بود که می توانست چند چیز ساده را جست و جو کند اما به مرور آن قدر پیشرفت کرد که در تمام دنیا ریشه دواند و حالا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. یاهو و بینگ سیستم هایی بودند که بعد از آن به بازار آمدند و مدت کوتاهی بعد تمرکزشان را به جای دیگری معطوف کردند. گوگل و نتایج جست و جویش این روزها یکی از مهم ترین ابزارهای سنجش وضعیت روانی، اجتماعی، تقسیم ثروت و... در تمام دنیاست. هر ماه صفحه ویژه ترندها (نتیجه های پرجست و جوی گوگل) در یک صفحه ویژه منتشر می شود. بعضی از پراستفاده ترین جست و جوها هم در یک صفحه ویژه وجود دارند، نمودارشان کشیده شده است و بعضی از نتایج اولیه- بدون این که نیاز به جست و جو باشد- برای کاربر به نمایش در می آید.

نسخه ابتدایی گوگل

همه این کارها باعث می شود اولا کاربر سریع تر به داده هایی که نیاز دارد برسد و دوم، مصرف انرژی گوگل را پایین می آورد. سال که به روزهای آخر نزدیک می شود، تمام این داده ها را کنار هم می گذارند و براساس آن، وضعیت جوامع مختلف را تحلیل می کنند. اگر داعش و تکفیری ها در سال گذشته میلادی جز پرجست و جوترین واژه ها بودند، امسال- با وجود این که داعش همچنان زنده بود- کمتر کسی نام شان را جست و جو می کرد. این اتفاق می توانست چند دلیل داشته باشد، از جمله کم شدن ترس از داعش، پایین آمدن حساسیت نسبت به آن ها یا بی تفاوت شدن آدم ها نسبت به این موضوع. هرچه باشد، گوگل یک ابزار دقیق برای پی بردن به حس و حال آدم هاست و با استفاده از الگوریتم های ریاضی پیچیده، نمودار جست و جوها را مشخص می کند.

100 میلیارد: این تعداد متوسط جست و جوهای گوگل در یک ماه است که توسط یک میلیارد نفر انجام می شود.

10.89 درصد: فقط همین قدر از اینترنت چین به گوگل وصل است و بقیه اینترنت داخلی و پرسانسور است.

2.26 میلیون مگاوات ساعت: این میزان کال انرژی ای است که شرکت گوگل در یک سال، فقط برای جست و جوی کاربرانش مصرف می کند.

0.2 گرم: این میزان کربن دی اکسیدی است که به ازای هر 100 بار جست و جو وارد جو زمین می شود؛ معادل سوختن یک لامپ 60 وات برای 28 دقیقه.

آنالیزگرهای گوگل نتیجه های جست و جو را چطور مرتب می کنند؟

چند بسته‌ی جست و جو

«سیمون راجرز» خبرنگار فناوری و آنالیزکننده داده در گوگل می گوید: «ما با چندین و چند میلیارد جست و جو در سال طرف هستیم. از طرفی دیگر، این داده ها بیش از اندازه زیاد هستند و نمی توانی به سادگی و با سرعت همه چیز را آنالیز کنی. برای این که کارمان تا حدودی راحت شود، در طول سال، در زمان هایی که یک اتفاق در حال رخ دادن است، ما داده ها ر ا در همان دقایق اول بسته بندی و آنالیز می کنیم. با این حساب، در روزهای آخر سال اکثرا با بسته هایی آنالیز شده طرف هستیم که باید آن ها را کنار هم گذاشت. این داده ها به تفکیک منطقه، شهر و کشور در اختیار ما قرار می گیرد.»

• توافق پاریس و تغییرات اقلیمی برای یک ماه درصدر اخبار بودند؛ جزییات تعهدات کشورها و وضعیت ترامپ در توافق هم در یک دوره زمانی زیاد جست و جو شد.

• در کره شمالی چیزی به نام اینترنت وجود ندارد. هر کس که اینترنت بخواهد، یک فلش مموری یا سی دی به دستش می دهند و خیلی حق به جانب می گویند، همه چیز همین جا هست!

جست و جوهای گوگل تعجب عده زیادی را برانگیخته است

منتشر شدن نتیجه گزارش های جست و جوی گوگل- به خصوص انتشار پرجست و جوهای آمریکا- خیلی ها را غافلگیر کرد. در سالی که درگیری بین ترامپ و «اون» (رهبر کره شمالی) به شکل غیرقابل باوری بالا گرفته بود، عبارت های دیگری در گوگل جست و جو شدند که همه را شگفت زده کرد. عده زیادی از مردم و کارشناسان انتظار داشتند مسائلی مثل آیفون و بیت کوین در بین پرجست و جوهای جهان باشند اما این که مجانین دنیای سیاست و دعواهایشان در این میان جایی نداشته باشند، تعجب برانگیز بود.

آمار ترندهای گوگل نشان می داد که، نه در خود آمریکا و نه در هیچ منطقه دیگری در جهان کسی نام دونالد ترامپ و خانواده اش را به تعداد قابل توجهی جست و جو نکرده است. ماجرا آن قدر عجیب به نظر می رسید که یکی از سخنگوهای گوگل به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: «ما در یک بازه زمانی یک ساله جست و جوهایی را که بیشتر از دیگران مورد توجه بوده اند، بررسی می کنیم. بدیهی است که هر قدر تعداد سرچ های یک موضوع بیشتر باشد، بقیه نتایج پایین می آیند. با این حساب، نام آقای ترامپ هم جست و جو شده اما چون فاجعه توفان آمریکا و رسوایی های جنسی بیشتر مورد توجه بوده، این نام ها به انتهای لیست سقوط کرده اند. به همین دلیل دیده نمی شوند.» او ادامه داد:

«در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نام ترامپ در صدر تمام جست و جوها بود. حتی بیشترین جست و جوهای تاریخ گوگل را ثبت کردیم. هیلاری کلینتون در همان زمان رتبه دوم گوگل را داشت اما مدتی بعد مسائل دیگری مورد توجه قرار گرفتند که رتبه شان بالا رفت.» او برای این که نظر دیگران را به حرف هایش جلب کند، یک نمودار مفصل هم از جست و جوهای مردم در سال های 2016 و 2017 همراه آورده بود. در این نمودار سه قله دیده می شود. این قله ها مربوط به «رسوایی جنسی هالیوود»، «انتخابات آمریکا» و «مراسم سوگند ریاست جمهوری» بود.

در بخش هایی از نمودار هم نام «ملانیا» همسر ترامپ دیده می شد که به خاطر ظاهر خاص و شغل گذشته اش (مانکن بودن) مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفته بود. در دنیای سیاست مایکل فلین» معاون ریاست جمهوری آمریکا رتبه بهتری به دست آورد. درگیری ها و تظاهرات برضد دولت آقای موزرد هم در صدر جست و جوهای سیاسی در یک دوره زمانی مشخص بود اما به مرور همه چیز تحت تاثیر مسائل دیگری قرار گرفت. با شروع سال 2017 میلادی مسائل دیگری بودند که مهم به نظر می رسیدند. این سخنگو در نهایت ترامپ را «حباب جست و جوی اینترنتی» نامید که در دوره ای باد شد، به حد مشخصی رسید و بعد ناگهان غیبش زد.

پرجست و جوترین های گوگل در سال 2017

غیرقابل باورها!

بیت کوین، رسوایی جنسی هالیوود و چند بازی، جزء پربازدیدترین واژه های جست و جو شده گوگل در سال گذشته میلادی هستند. این ها البته قابل پیش بینی ترین واژه ها بودند. در مقابل، توفان های آمریکا و ترامپ هم یک دوره ای زیاد سرچ شدند اما در دنیا مردم سرشان به موضوع های دیگری گرم بود.

1. تکنولوژی؛ Technology

در سال 2017 همه چیز در دنیا- حتی فاجعه های بزرگ طبعی، جنگ و...- تحت تاثیر دنیای فناوری بود. رتبه های اول در دست آخرین مدل های آیفون بود، بعد هم بیت کوین که نوعی پول دیجیتال و تقریبا نوظهور است. بعد از همه این ها، رسوایی جنسی بازیگران و کارگردانان مطرح می شد و توفان ایرما آمریکا.

2. آدم ها؛ People

سه نفر در رتبه بیشتر آدم های جست و جو شده در گوگل 2017 بودند. باورتان بشود یا نه، هیچ کدام از این افراد مقام سیاسی یا اقتصادی ویژه ای نداشتند. هر چند از رسانه ها و محتوایشان این طور به نظر می رسید که بشار اسد، ابوبکر البغدادی یا دونالد ترامپ بیشتر مورد توجه هستند اما داستان طور دیگری رقم خورد. «ملت لوئر» مجری یک برنامه تلویزیونی معروف در آمریکا به نام Today Show پرجست و جوترین کلیدواژه 2017 در بین انسان ها بود. دو مقام بعدی به «هاروی واینستین» و «کوین اسپیسی» رسید؛ هر سه کسانی بودند که به رسوایی جنسی متهم شده بودند.

3. چطور؟؛ ?How

«چطور؟»، «چگونه؟» یا همان How در زبان انگلیسی پرجست و جوترین کلمه سال بود. عبارت های زیادی با این کلیدواژه جست و جو شده بودند و استفاده از این کلمه محدود به نقطه خاصی هم نبود. حتی سوژه هایی که با این کلیدواژه جست و جو می شد، متفاوت و عجیب بود لزوما هیچ تناسبی با دیگری نداشت. از پرجست و جوترین عبارت هایی که «چطور» و «چگونه» را همراه شان داشتند، این ها بودند: «آتش سوزی طبیعی (در جنگل) چطور شروع می شود؟»، «موشک های طبیعی (در جنگل) چطور شروع می شود؟»، «موشک های کره شمالی تا چه فاصله ای را می توانند هدف بگیرند؟» و «دیوار (مرزی بین آمریکا و مکزیک) چقدر هزینه بر می دارد؟»

4. بازی؛ Game

بازی های خاصی امسال جزء پرجست و جوها بودند. امسال دو کلیدواژه اصلی در رده بازی ها به دو پدیده کاملا متفاوت رسید. رتبه اول به بازی «پوکمون گو» رسید و دومین مسئله ای که ذهن دنیا را درگیر کرده بود، «بازی المپیک» بود. دو جست و جوی بعدی به Play به عنوان کلیدواژه ای در دنیای موسیقی اشاره داشت و انتهای نخ را که می گرفتی به دو خواننده می رسیدی که سال پیش از دنیا رفته بودند: «پرسن» و «دیوید بویی».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین