الف در گفتگو با نمایندگان مجلس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 97 را بررسی کرد؛ مصوبه ای به اسم تولید ملی به کام قاچاقچیان/ مبادی ورودی کالای قاچاق را ببندیم نه اینکه آن را به یک منبع درآمد برای دولت تبدیل کنیم

گروه اقتصادی الف،   3961018262 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تصویب کرد تا 10 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش کالای قاچاق کشف شده برای ایجاد اشتغال و کمک به تولید داخل، کسب شود، اما در مورد این مصوبه، فولادگر گفت: نه تنها ضد تولید ملی است و نقش مخربی در اقتصاد ملی دارد بلکه باعث آرزوی قاچاق کالا خواهد شد و دهقان عنوان کرد که ضربه سنگینی به تولیدکننده داخلی وارد و به قاچاقچیان کمک خواهد کرد.

مصوبه ای به اسم تولید ملی به کام قاچاقچیان/ مبادی ورودی کالای قاچاق را ببندیم نه اینکه آن را به یک منبع درآمد برای دولت تبدیل کنیم

به گزارش الف، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 دیروز مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن به دولت اجازه داده می‌شود از محل فروش از محل فروش اموال و املاک تملیکی و کالای قاچاق درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تقویت تولید داخل کسب کند؛ اما این موضوع باید در صحن علنی مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کند تا اجرایی شود، اما این مصوبه کمیسیون تلفیق نه‌تنها باعث کمک به تولید داخل نخواهد شد، بلکه با قانون مبارزه با قاچاق کالا مغایرت داشت و حتی و مغایر تاکیدات مقام معظم رهبری است.

یکی از مشکلات اقتصاد ایران حجم بالای قاچاق کالا است و این موضوع همواره تولید ملی را تحت شعاع قرار داده و تولیدکننده ایرانی را با مشکل مواجه کرده است و مصوبه کمیسیون تلفیق به‌نوعی تشویق قاچاق کالا است، سوای اینکه دولت پُرخرج و دارای کسری بودجه برای تامین 10 هزار میلیارد تومان ممکن است کالای قاچاق را به قیمت کمتری نسبت به تولیدکننده ایران بفروش رساند و همچنین با عنوان اینکه درآمدی برای دولت محسوب می‌شود، همیشه آرزوی قاچاق کالا را خواهیم داشت تا این درآمد قطع نشود؛ درحالی‌که باید مبادی ورودی قاچاق کالا را بستد و جلوی قاچاق بگیریم، نه اینکه آرزوی آن را داشته باشیم.

باید دنبال خشکاندن ریشه قاچاق کالا باشیم نه تشویق آن

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در تبصره 18 لایحه بودجه دولت 17400 میلیارد تومان برای اشتغال و تولید پیش‌بینی کرده بود، اما محل تامین اعتبار آن، از محل اصلاح و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بود که مجلس با آن مخالفت کرد که این مصوبه به این دلیل مطرح شد.

وی افزود: دولت بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق از محل فروش املام و اموال تملیکی (قاچاق کالا) می‌تواند 10 هزار میلیارد تومان درآمد کسب و برای کمک تولید و اشتغال اختصاص دهند؛ با توجه به اینکه ازلحاظ مصرف خوب است؛ اما این منبع و این مصوبه را باید بررسی کرد که قانون آن وجود دارد و دوم اینکه آیا با قوانین بالادستی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مغایرت ندارد و این قانون چگونه پیش‌بینی کرده است.

 فولادگر با بیان اینکه برخی از اجناس و کالاهای قاچاق را نباید به چرخه اقتصادی بازگرداند، تصریح کرد: این اقدام به‌صورت غیرمستقیم نقش مخربی در اقتصاد ملی دارد و خیلی دلایلی توجیه ندارد؛ البته باید ابعاد مصوبه کمیسیون تلفیق روشن و شفاف شود که 10 هزار میلیارد تومان چگونه و به چه شکلی به دست خواهد آمد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه برگرداندن کالای قاچاق به چرخه در بخش رقابت اقتصادی اخلال ایجاد خواهد کرد، گفت: باید مبادی ورودی کالای قاچاق را ببندیم و سعی کنیم، کالایی قاچاق نشود؛ نه اینکه آن را به یک منبع درآمد تبدیل کنیم و دولت دنبال این باشد که این منبع درآمد ایجاد شود.

 وی با اشاره به پرداخت عوارض آلایندگی هوا، اضافه کرد: موضوع مصوبه کمیسیون تلفیق مانند دریافت عوارض آلایندگی هوا است که از کارخانه‌ها، صنایع و خودروها گرفته می‌شود؛ که آن را به شهرداری‌ها اختصاص دادند و شهرداری‌ها برای اینکه این درآمد همیشه وجود داشته باشد، باید آرزو کنند که آلایندگی قطع نشود و اگر قطع شد منبع درآمدی از بین خواهد رفت.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس دهم گفت: موضوع مصوبه کمیسیون تلفیق هم مانند اخذ عوارض آلایندگی هوا است و باید مراقب باشیم که این موضوع مشوقی برای قاچاق کالا نشود، زیرا برای کسب این درآمد، باید قاچاق کالا وجود داشته باشد و آرزوی آن را کنیم، درحالی‌که باید دنبال خشکاندن ریشه قاچاق کالا باشیم نه تشویق آن.

 

توزیع کالای قاچاق ضربه سنگینی به تولیدکننده داخلی وارد و به قاچاقچیان کمک می‌کند/ مصوبه کمیسیون تلفیق مغایر قانون مبارزه با قاچاق کالا است

محمد دهقان، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 نیز در مورد مصوبه کمیسیون متبوع خود برای کسب 10 هزار میلیارد تومان از کشفیات کالای قاچاق، با بیان اینکه این مصوبه کاملاً غلط و اشتباه است، به خبرنگار الف، گفت: به نظرم این مصوبه یکی از اقداماتی که به تولیدات داخلی و ملی کشور به‌شدت ضربه می‌زند و به قاچاقچیان کمک خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس کلیات مصوبه کمیسیون تلفیق اجرای مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز متوقف خواهد شد و 10 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به داخل کشور وارد می‌شود که باقیمت مناسب به فروش برسد؛ درحالی‌که این خلاف دستورات مقام معظم رهبری، سیاست‌ها و مصالح کشور است، زیرا زمانی که اجازه می‌دهیم 10 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور و در داخل به فروش برسد، درواقع به کالاهای تولید داخل فشار وارد می‌کند؛ درواقع این مصوبه تولیدات ملی و کارخانه‌ها داخل را که هم‌اکنون هم در رکود هستند، بیشتر تحت‌فشار قرار دهد.

کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه متاسفانه این مصوبه با پیشنهاد و حمایت دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسید، بیان کرد: البته یک‌بار این مصوبه فروش کالای قاچاق در داخل، توسط اعضای کمیسیون تلفیق رد و تصویب نشد، اما دوباره مطرح و به تصویب رسید که نام آن را حمایت از اشتغال و تولید عنوان کردند، درحالی‌که این مصوبه صد درصد مغایر و ضد اشتغال است.

دهقان در مورد مغایرت‌های قانونی این مصوبه، با بیان اینکه با قانون کنونی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مغایر است، بیان کرد: بر اساس مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه‌های این دو ماده که در دولت تصویب‌شده است؛ کالاهای قاچاقی که کشف‌شده، یا باید معدوم شود و یا اینکه به‌عنوان صادرات، به فروش برسد یعنی هم‌اکنون هم دولت می‌تواند کشفیات کالاهای قاچاق بفروشد، اما فقط باید برای صادر کند نه اینکه آن را در داخل کشور توزیع کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 اظهار کرد: توزیع کالای قاچاق در داخل کشور ضربه سنگینی به تولیدکننده داخلی وارد و به قاچاقچیان کمک کرده و درنهایت هدف قاچاقچیان را تامین خواهد کرد؛ لذا متاسفانه این اتفاق رخ‌داده است و امیدواریم در صحن علنی مجلس بتوانیم با همکاری سایر نمایندگان این مشکل را حل کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۵۴۵۱۸:۲۵:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
همیشه همین بوده حالا قانونی میشه وگرنه کی کامیون کامیون قاچاق میاره
ناشناس۱۹۸۵۶۱۱۸:۳۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
آتش زدن این کالاها درست نیست
ناشناس۱۹۸۵۶۴۱۸:۳۵:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
به خارجی ها بفروشید پولش هزینه اشتغال بشه ..
ناشناس۱۹۸۵۹۲۱۹:۱۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
واقعا سئوال هست که چطوریه که اقایان نمی توانند جلوی قاچاق رو بگیرند ؟؟؟؟؟؟؟!!! اگر اینجوریه پس فردا ممکنه کلی...هم وارد بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجد۱۹۸۶۰۰۱۹:۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
چرا در این کمیسیونها از افراد متخصص و کسانی که به تجارت واقتصاد اشنا هستن استفاده نمیشه .حد اقل از افرادی استفاده بشه که به کشورشون علاقه دارن وبرای منافع کشور ارزش قایلند.حد اقل از افرادی استفاده بشه که نظرات رهبری براشون مهمه. مگه رهبری اول امسال نفرمودن قاچاقچی را بگیرید اموالشان را اتش بزنید خودشون را هم از هستی ساقط کنید.؟ قوه قضاییه که کسی را از هستی ساقط نکرده.البته ما که نشنیدیم.حالا مجلس هم قانون کرده که اجناس را بجای از بین بردن به حراج بزنیم بریزیم تو بازار..خوب پس به ما بگید از کی دستور میگیرید و پیروی میکنید که ما بریم دست به دامان اون بشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین