پزشکیان: سبک زندگی اوایل انقلاب در هیچ‌یک از ما نیست/ نبود عدالت و انصاف از عوامل اصلی اعتراض است/ کشور نیاز به کار تخصصی دارد، در مجلس این کار تخصصی وجود ندارد

گروه سیاسی الف،   3961018237 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و با موضوع ریشه یابی آشوب های اخیر و رسالت خانه ملت در قبال کشور و مردم، از شبکه افق پخش شد.

پزشکیان: سبک زندگی اوایل انقلاب در هیچ‌یک از ما نیست/ نبود عدالت و انصاف از عوامل اصلی اعتراض است/ کشور نیاز به کار تخصصی دارد، در مجلس این کار تخصصی وجود ندارد

به گزارش الف، پزشکیان ابتدای گفتگو در پاسخ به این پرسش که «تحلیل شما از وقایع اخیر چیست؟» گفت: سه چهار هفته پیش طی صحبت هفت دقیقه‌ای در مجلس دو موضوع مهم بی‌عدالتی در سیاست‌ها و قوانین ما و نبود وحدت بین مردم و مسئولین را به عنوان خطر و توصیه مطرح کردم.

وی افزود: مشکلات معیشتی و اقتصادی در جایگاهی پس از عدالتخواهی قرار دارند.

نایب رئیس مجلس در باره پایان اغتشاشات اخیر و جمع کردن قضیه توسط مردم بیان کرد: مردم این انقلاب را می‌خواهند و حاضر نیستند آن را معامله کنند، چون آن را با پوست و گوشت و خونشان به دست آورده‌اند. مشکل ما هستیم که به وعده‌هایمان آن‌طور که باید و شاید عمل نکردیم. مشکل در مردم و باورهایشان نیست. مردم بارها پایبندی‌شان را به انقلاب اثبات کرده‌اند.

وی مشکلات معیشتی مردم را در نبود برنامه راهبردی و استراتژیک مناسب دانست و در ادامه یادآور شد: دولت‌ها برنامه‌های طراحی‌شده را اجرا نمی‌کنند و مهارت اجرای آن را ندارند و بر این اجرا نظارت علمی نمی‌شود.

یامین‌پور در واکنش به گفته پزشکیان تاکید کرد: نقد شما بجاست، اما به عنوان نایب رئیس یکی از قوای سه‌گانه از شما جواب می‌خواهیم.

پزشکیان با تایید صحبت یامین‌پور تصریح کرد: ساختار مجلس ما پاسخگوی سئوال شما نیست. اگر جوابگو بود تا حالا این مشکل را حل کرده بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «چرا مجلس نمی‌تواند طرح عملیاتی برای حل اقتصاد ایران ارائه دهد؟» تبیین کرد: چون منِ نماینده برای اینکه نماینده باشم باید دغدغه شهر و روستاهای اطراف آن را که نماینده‌اش هستم داشته باشم و کلان فکر نمی‌کنم. همه دنبال این هستند که سهمشان را از پول مشخصی ببرند.

وی توضیح داد: با وجود تخصصی بودن کمیسیون‌های مجلس خروجی‌شان تخصصی نیست. اگر بود این مشکلات به وجود نمی‌آمدند. کار کارشناسی نیازمند کارشناس است.

نماینده مردم تبریز اذعان کرد: مشکل اول ما نبود ساختار اطلاعاتی درست در کشور است. سیاست‌گذاری درست بدون داده درست ممکن نیست.

وی در خصوص فرهنگ رفتار نماینده مجلس گفت: وقتی منِ نماینده برای رای‌آوری اولویتم کسب بودجه از فلان وزیر یا فلان مسئول یا ... برای جایی است که نماینده آن شده‌ام، به تبعش فرهنگ و رفتارهایم هم آن‌گونه تنظیم خواهد شد. الان سبک زندگی اوایل انقلاب در هیچ‌یک از ما نیست.

پزشکیان در خصوص پیگیری مجلس در مورد مالباختگان موسسات مالی و اعتباری شرح داد: در این باره سه فاز را مصوب کردیم. اول اینکه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سیستم‌های امنیتی کسانی که این اموال را گرفته‌اند شناسایی کنند، فاز دوم بانک مرکزی موظف شد در شهرها افرادی را برای پاسخگویی به مردم بگذارد و به مردم اطمینان دهد مطالباتشان در حال پیگیری است و سوم اینکه قرار شد هیئتی از سپرده‌گذاران بالای 200 میلیون تومان، قوه قضائیه، مجلس و دولت شکل بگیرد تا کار سریع‌تر پیش برود.

وی همچنین از اجرای فاز دوم پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری خبر داد.

 

ادامه اهم اظهارات پزشکیان:

** عدالت و وحدت لازم در جامعه ما وجود ندارد.

** نبود عدالت و انصاف از عوامل اصلی اعتراض است. ما و خصوصا خودم را می گویم، در قبال مردم قصور کرده ایم.

** مجموعه مردم ایران اسلام و انقلاب را می خواهند و مشکل از باور آنها نیست مشکل از ماست که به وعده ها، در شان ملت عمل نکرده ایم.

** مشکل ما این است که دولت ها به برنامه های پنجساله توسعه نه عمل می کنند نه مهارت عمل به آن را دارند البته مسئله توان و مهارت نظارت هم هست.

** نظرات غیر کارشناسی یکی از عوامل بیکاری و مشکلات اقتصادی امروز ایران است.

** تقابل یا همراهی مجلس با دولت مزیت نیست چه اینکه هر دو را در دولت های مختلف شاهد بوده ایم و مشکلات کشور حل نشده است. نظارت مجلس شورای اسلامی بر دولت ها علمی نیست.

** ساختار شکل گیری مجالس ما بر اساس چارچوب احزاب دارای برنامه نیست. با ساختار موجود مجلس نمی توانیم به آنچه می خواهیم برسیم.

** کاندیداهای ریاست جمهوری ما هر کدام حرف تازه ای میزدند و برنامه جدیدی داشتند، پس جای برنامه توسعه کجاست؟

** اولویت نمایندگان مجلس، کندن از بودجه برای هزینه کردن در حوزه انتخابیه است و همین، بر رفتار و منش آنها اثر می گذارد. رفتار و نحوه زندگی نمایندگان و مسئولان ما نسبت به اوایل انقلاب کاملا فرق کرده است.

** مقرر شده جایی برای پاسخگویی به مالباختگان ‎#موسسات_اعتباری در مورد روند رسیدگی به کارهای صورت گرفته تخصیص یابد.

** برخی افراد بودند که زد و بندهایی با مدیران بانک ها و موسسات داشتند و تا ۸۹ درصد سود می گرفتند.

** قوه قضائیه باید متخلفان ‎موسسات مالی را در هر سطح و مرحله ای که هستند شناسایی و محاکمه کند

** هم مشکل ایجاد میکنیم، هم قیافه میگیریم و هم در را به رویشان بسته ایم.

** کسانی که آن سوی آب ها نشسته اند نه استقلال ما را می خواهند، نه چپ و نه راست را

** طرح_تحول_نظام_سلامت از همان ابتدا علمی نبود و موانع قانونی بسیاری داشت. این طرح موجب اختلاف درآمدهای میلیونی در جامعه پزشکی شد و ایجاد سقف درآمدی در مراکز دولتی هم کارساز نبود. در طرح تحول نظام سلامت توقعاتی ایجاد شد که توان ادامه آن را نداریم.

** پرداخت ها در طرح تحول خارج از نظام ارجاع و سطح بندی است. پزشکی داریم که ۵۰۰ میلیون و ۱ میلیارد در ماه از طرح تحول سلامت کسب می کنید و دیگری ماهانه ۵ میلیون و ۲ میلیون در ماه. چرا جلوی حقوق ۳۰ میلیونی را می گیریم و از سوی دیگر پزشکی ۳۰۰ میلیون درآمد دارد؟ عدالت نیست ۱۰ برابر و ۱۰۰ برابر سایرین درآمد برای برخی پزشکان وجود داشته باشد. کجای دنیا اینگونه است و این پول را به پزشکان پرداخت می کند؟ هیچ جای دنیا یعنی کشورهای توسعه یافته را منظورم است و جاهایی که حساب کتاب دستشان است اینگونه نیستند.

** طرح تحول سلامت با این رویه قابل ادامه دادن نیست و با فرمایشات رهبری نیز سازگار نیست. اما چرا داریم انجام می دهیم؟ مسئولان باید از خودشان بپرسند. مجلس قوه قضاییه دولت و ... همه راه را در مسیر اشتباه طی می کنیم.

** دولت قول داده این مسیر را تغییر دهد. ولی این کار را با سرعت انجام نمی دهد و طول می دهد. ما باید بر اساس پولمان پرداخت کنیم و قول و عمل کنیم.

** در سیاست های ابلاغی رهبری آمده که نباید در نظام سلامت خارج از سطح بندی و نظام ارجاع پرداختی صورت بگیرد ولی این کار صورت می گیرد.