کمال خرازی: حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند

گروه سیاسی الف،   3961018166

یک دیپلمات برجسته کشورمان تاکید کرد: حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند.

به گزارش ایلنا، سید کمال خرازی رئیس نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش‌ها و روندهای نوظهور گفت: ظرف این سه دهه منطقه غرب آسیا دچار تحولات عظیمی بوده است که تجاوزاتی به کشورهای منطقه و همسایه از جمله تجاوز عراق به ایران، تجاوز شوروی سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کویت، تجاوز آمریکا به عراق، و همچنین در شمال آفریقا تجاوز کشورهای غربی به لیبی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب‌های عربی در منطقه خاورمیانه تجاوزها و تحولاتی اتفاق افتاد که تجاوزهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن موجب تحولات و تغییرات و شرایط ناگوار در این منطقه شد.

خرازی با بیان اینکه حرکت‌های مردمی‌ در این منطقه رخ داد، گفت: حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند و آنچه که استیفا کنند امر طبیعی است.

وی افزود: سواستفاده‌هایی را در منطقه می‌بینیم که نمونه‌های آن را مشاهده کردیم که خاورمیانه را چگونه با حرکت صلح‌آمیز منطقه به انحراف کشیده است و با دخالت‌های بیگانگان و ارسال اسلحه و حمایت از گروه‌های تروریستی موجبات کشتار مردم اسلامی را در منطقه و جهان فراهم کردند.

مدیر نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با اشاره به تحولات منطقه گفت: از جمله تحولات این سال‌ها این بود که ظهور هویت‌هایی در قالب گروه‌های مقاومت و چه در قالب گروه‌های تروریستی و تکفیری را در برابر خود داشتیم که گروه‌های مقاومت متشکل از مردمی بودند که در برابر تروریست‌ها ایستادند و توانستند گروه‌های تروریستی را نابود کنند که این پدیده را در عراق، سوریه و تا حدی لبنان مشاهده کردیم و این مساله از تحولات بسیار مهمی بود که در منطقه رخ داد.

وی با بیان اینکه باید دید چگونه از مشکلات و تحولاتی که در منطقه شاهد بودیم می‌توانیم خارج شویم، گفت: در اینجا بحث ترکیبات امنیتی مطرح می‌شود و اینکه آیا این ترکیبات امنیتی باید از خارج اتفاق افتد و یا اینکه درون‌زا باشد.

خرازی با اشاره به سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: جای خوشبختی است که آقای ظریف در سخنرانی خود پیشنهاداتی را بیان کردند که باید در پنل‌های این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه دولت اصلاحات افزود: باید درباره اینکه آیا با وجود گروه‌های تروریستی و تکفیری و ادامه حیات آنها به عنوان نیروهایی که در بین مردم پخش هستند می‌توانیم به ثبات برسیم و چگونه می‌شود ریشه فکری و ایدئولوژی گروه‌های تروریستی را خاموش کرد، به پاسخ برسیم.

خرازی تاکید کرد: آنچه به جمهوری اسلامی مربوط می‌شود بحث مقاومت در برابر گروه‌های برهم‌زننده و جلوگیری از فروپاشی نظام‌های مستقر و همچنین جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه است.

خرازی با اشاره به دو سوال مطرح کرد: نقش بازیگران اصلی منطقه در رسیدن به موافقات امنیتی کامل در غرب آسیا چیست و چه موانعی بر سر راه رسیدن به آن وجود دارد و سوال دوم این است که چه سیاست‌ها و قطب‌بندی هایی را برای رسیدن به ثبات منطقه ای پیشنهاد می‌کنید؟

وی گفت: آنچه که مورد تاکید قرار داشت مخالفت با دخالت کشورهای خارجی بود و نیز لزوم مبارزه با تروریسم و گفت‌وگو با کشورها و تلاش‌های آنان برای از بین بردن بی‌ثباتی و همکاری‌های اقتصادی که می‌تواند کشورهای منطقه را بهم نزدیک‌تر کند.

خرازی یادآور شد: منطقه در حال حاضر از یک بیداری برخوردار است که ما اسم آن را بیداری اسلامی می‌گذاریم که کشورهای منطقه طی آن مسئولیت خود را درک می‌کنند و ما در آنچه که در سال‌های اخیر شاهدش بودیم که همان جنگیدن مردم با داعش و گروهک‌های تروریستی بود دیدیم که این مساله نشان از همین بیداری اسلامی است که خودش می‌تواند نقطه امیدی باشد و دولت‌های ما می‌توانند از این فرصت و نقطه امید بهترین استفاده را بکنند که موضوع مهمی است تا ما را به سمت حل مشکلات سوق دهد.

این دیپلمات برجسته کشورمان تاکید کرد: در این منطقه ایران می‌تواند منبع تامین انرژی منطقه باشد در هر صورت ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دخالت ها و منافع بیگانگان زیاد است و اگر کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند در برابر این مسائل مقاومت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین