تعیین محلی برای اعتراض‌ها

احمد مسجد جامعی،   3961018123 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتفاقاتی که از هفته گذشته در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، از جمله تهران رخ داد، بسیاری از الزامات و خواسته‌های مرتبط با نیازهای مردمی را دوباره به سطح رویی اظهارات مسئولان و رسانه‌ها کشاند و حالا شورای شهر تهران به پیشنهاد احمد مسجدجامعی طرحی را تصویب و شهرداری تهران را ملزم به مکان‌یابی و آماده‌کردن مکانی برای اعتراضات مردمی کرده است.

تعیین محلی برای اعتراض‌ها

 

 عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش روز گذشته در صحن علنی شورا با بیان اینکه مجوز اعتراض و تجمع سازوکاری دارد که مربوط به وزارت کشور است، اما شهرداری تهران هم می‌تواند در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی جایی برای گفت ‌و شنود و اعتراض مردم فراهم کند، افزود:با اتفاقات چند روز اخیر صحبت‌های زیادی درباره به ‌رسمیت ‌شناختن اعتراضات مردم و اینکه این اعتراضات چطور و کجا باشند مطرح شد، درحالی‌که با توجه به حق به ‌رسمیت ‌شناختن اعتراضات باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که این حق در جای خود به ‌درستی دیده شود.

 او به تصویب منشور حقوق شهروندی در شورای شهر تهران (سال ۹۴) اشاره کرد و در پیشنهادی گفت:پارک گفت ‌و گو یا خیابان مردم برای این کار پیشنهاد می‌شود و می‌توانیم آن را ارزیابی کنیم و بهتر است شهرداری در این زمینه پیش‌قدم باشد تا هرچه سریع‌تر به مصوبه حقوق شهروندی نزدیک‌تر شود.

اعتراضاتی که اقشار مختلف در این سال‌ها در مقابل مجلس، ارگان‌های دولتی و همین خیابان بهشت که شورا و شهرداری تهران در آن قرار دارد انجام داده‌اند، همواره بدون مجوز یا با مجوز انجام شده و گاه هم به درگیری و دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی کشیده شده و مهم‌تر اینکه از میان این اعتراض‌ها و تجمع‌ها افرادی هم دستگیر شده‌اند؛ به ‌عنوان ‌نمونه همین خیابان بهشت هفته‌ای نیست که شاهد حضور اعتراضی شرکت‌های پیمانکاری برای بی‌کارشدن و پرداخت ‌نشدن پولشان نباشد.

در سال‌های گذشته بارها موضوع تعیین محل‌هایی برای اجتماعات هیجانی (عموما شادی) مطرح شده بود، اما تاکنون برای این نیاز شهر و شهروندان مکانی مشخص نشده و همچنان در حوادث تلخ و شیرینی که نیاز است شهروندان زمانی را در کنار هم باشند، خیابان‌های اصلی اشغال و شریان‌های اصلی پایتخت قفل می‌شوند.

ازآنجایی‌که مکان‌یابی برای چنین فضایی همان ‌طور که برخی از اعضای شورا مطرح کرده‌اند، الزاماتی امنیتی دارد، به نظر می‌رسد این طرح پس از تهیه در شهرداری تهران باید به مراکز مختلف دیگری ارسال و بررسی شود.

ضمن اینکه شهروندانی که به موضوعی در شهر مرتبط با ارگان خاصی اعتراض دارند معمولان در مقابل همان ارگان تجمع می‌کنند و نمی‌خواهند در نقطه دیگری از شهر حضور یابند.

از سوی دیگر انتخاب محلی برای تجمع و اعتراض الزامی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و به شکلی دست و پای شهروندان را برای اعتراض در نقاط دیگر شهر می‌بندد. فارغ از این مسائل باید پرسید کدام نقطه از تهران را باید برای این محل مکان‌یابی کرد تا شهروندان آن محله و خیابان به شلوغی و ترافیک و حوادث احتمالی آن معترض نباشند؟

چنین فضایی در آرام‌ترین شکل یک تجمع و اعتراض با حجم زیادی از افراد روبه‌روست که اگر با خودرو بیایند، ترافیک ایجاد می‌کنند و اگر با اتوبوس و مترو بیایند، با تراکم در حمل‌و‌نقل مواجه می‌شویم. به نظر می‌رسد چنین طرحی که از زوایای مختلف می‌تواند مفید و مترقی باشد، باید ارزیابی‌های جزئی و موقعیتی داشته باشد.

دیدگاه کاربران

معلم بازنشسته۱۹۷۸۴۶۱۲:۱۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
جالب است انواع بی عدالتی ها نسبت به مردم درحال انجام است به بالا ترین مقامات شکایت شده ولی هنوز نتیجه نگرفته ایم بعد بیائیم توی یک محل داد بزنیم که حق مارا بدهید.
ناشناس۲۰۲۷۳۸۰۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
خیلی جالبه !!!! چقدر این تدبیری ها و لیستی ها بدیع هستند !!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین