پیش‌پرده‌ای از وام جدید مسکن؛ پول روی پول با بهانه کمک به خریداران مسکن

گروه اقتصادی الف،   3961018013 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسته جدید بانک ملی که از آن به عنوان انحصارشکنی وام مسکن نام برده شد، به اعتقاد کارشناسان، تکرار سناریوهای معمول تسهیلات نظام بانکی است و بیشتر از آنکه به فکر جامعه هدف بخش مسکن باشد، در جهت منافع بانکی برنامه ریزی شده است.

پیش‌پرده‌ای از وام جدید مسکن؛ پول روی پول با بهانه کمک به خریداران مسکن

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مدیرعامل بانک ملی، این بانک تلاش می‌کند با ارائه طرح ویژه مسکن، مشکل بخشی از مردم را که آرزوی خانه‌دار شدن دارند حل کند. بر اساس طرح شماره یک، متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری هر ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، به ازای هر یک ماه ماندگاری، یک برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دریافت کنند که هر برگ اوراق قابلیت تبدیل شدن به پنج میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد را دارد. در این طرح به مبلغ سپرده مشتریان ۱۰ درصد سود سالیانه تعلق می‌ گیرد. سقف تسهیلات انفرادی در تهران به ازای هر نفر ۶۰ میلیون تومان به همراه ۱۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله است و زوجین می‌توانند تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند.

آنچه در نگاه اول دیده می شود این است که راه دریافت تسهیلات از این طریق بسیار زمان بر و پر پیچ و خم خواهد بود. به عنوان مثال یک زوج برای دریافت ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۱۸۲ میلیون تومان را به مدت ۲۴ ماه سپرده گذاری کنند و پس از این مدت ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد وام بگیرند. واضح است که با توجه به ارزش پول در سیستم بانکی که خانوارها می توانند با سپرده گذاری سالیانه حداقل ۱۵ درصد سود دریافت کنند چنین سپرده گذاری برای دریافت وامی با نرخ ۱۷.۵ درصد برای آنها مقرون به صرفه نخواهد بود. بانک ۱۰ درصد سود به سپرده می دهد؛ در حالی که می تواند همین سپرده ای را که ۲۴ ماه بلوکه کرده با سود بالای ۲۰ درصد به شخص دیگری وام بدهد.

البته مشتری می‌تواند پس از دوره‌های مشخص، اوراق خود را به صورت تسهیلات از بانک دریافت کرده و یا اصل اوراق را با نرخ روز در فرابورس معامله کند. در صورت انصراف از دریافت تسهیلات نیز صرفا ۱۰ درصد سود به سپرده آنها تعلق می گیرد. اگر هم بخواهند اوراق خود را بفروشند به طور مثال اگر ۲۴۰ برگه در اختیار داشته باشند با نرخ امروز حدود ۱۸ میلیون تومان می شود. در واقع به ازای ۱۸۲ میلیون تومان سپرده گذاری دو ساله تنها ۱۸ میلیون تومان سود به آن تعلق می گیرد که رقم ناچیزی است.

در مدل دوم نیز متقاضیان با سپرده گذاری هر ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در مرتبه نخست به ازای سه ماه ماندگاری یک برگ اوراق و پس از آن ماهیانه یک برگ اوراق دریافت می‌کنند، اما نرخ سود سپرده در این طرح ۱۲ درصد است. در مدل دوم نیز شگفتی چندانی وجود ندارد و تقریبا صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای سپرده گذار در پی ندارد. با این شرایط به نظر نمی رسد که استقبال چشمگیری از این طرح صورت گیرد.

در این خصوص یک کارشناس بازار مسکن گفت: اینکه بانک ملی به پرداخت تسهیلات مسکن ورود کرده اتفاق خوبی است و شاید بتواند شروعی برای شکستن انحصار و خروج بخش مسکن از بن بست تامین مالی باشد اما اینکه مجددا سیاستهای بانک مسکن را دنبال کرده و طرح جدیدی ارایه نداده نشان می دهد که قطعا این طرح اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

فرشید پورحاجت افزود: متاسفانه سیستم بانکی حاضر نیست ابزارهای توسعه ای را در حوزه مسکن برنامه ریزی کند و این باعث شده بخش تولید و همچنین متقاضیان برای تامین منابع مالی در شرایط سختی قرار گیرند. بعد از گشایشهایی که در برجام صورت گرفته به نظر می رسید حجم نقدینگی از محل آزاد شدن سپرده های بانکی و منابع نقدی می تواند به مشکلات مسکن کمک کند اما اقدام مثبتی تا الان صورت نگرفته است.

دبیر کانون انبوه سازان بر لزوم چابک شدن سیستم بانکی تاکید و تصریح کرد: اینکه بانک ملی بخواهد وارد پرداخت تسهیلات از محل فروش امتیاز اوراق حق تقدم شود اقدامی یکسویه در جهت منافع این بانک است و هیچ گشایشی برای خریداران مسکن ایجاد نخواهد شد. تامین منابع مالی از محل اوراق تسه، وام مسکن گران قیمت را گرانتر خواهد کرد. به عبارتی فشار مضاعفی را بر دوش مردم می گذارد.

پورحاجت با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته هیچ وقت بین نرخ سود تسهیلات از محل صندوقهای سرمایه گذاری با نرخ سود وامهای آزاد تا این اندازه شکاف وجود نداشته خاطرنشان کرد: هم اکنون سود تسهیلایت مسکن یکم ۹.۵ درصد است ولی سایر وامها بیش از ۲۵ درصد سود تعلق می گیرد. چنین اختلافی هیچ وقت در حوزه تسهیلات بانکی نبوده است. بنابراین بانک مرکزی خیلی زودتر باید در این حوزه ورود می کرد  و منابع ارزان قیمت را برای حوزه مسکن در اختیار متقاضیان قرار می داد. اما متاسفانه بانکداری ما به برنامه ریزی برای کسب سود و تامین نقدینگی بیشتر در سیستم بانکی تبدیل شده است؛ در حالی که هیچ برنامه ریزی برای تامین مسکن خانوارها نداشته اند.

وی با اشاره به افزایش معاملات مسکن شهر تهران از ابتدای مهرماه به بعد گفت: اینکه مردم در دو سه ماه اخیر به خرید مسکن رو آورده اند و معاملات هم افزایش پیدا کرده به دلیل برداشتی اشتباه ناشی از نگرانی شوکهای قیمتی است که طی دهه های اخیر همواره بخش مسکن با آن مواجه بوده است؛ در حالی که این نوع افزایشهای مقطعی که صرفا در مناطق برخوردار صورت گرفته نمی تواند ملاک رونق مسکن باشد بلکه مسکن زمانی رونق می گیرد که ساخت و ساز افزایش پیدا کند. اما می بینیم که سیستم بانکی کارآیی لازم را برای کمک به بخش تولید ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۷۴۷۷۰۲:۲۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
... شده حکایت وام دادن بانک ملی و مسکن.
ناشناس۱۹۷۷۳۸۱۰:۴۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
اونایی که هر روز تو الف پیام می دادن نخرید خونه گرون نمی شه الان کجان؟ با گمراه کردن خریدار حالا باید روی یه خونه داغون 100 میلیونی 30 تا بزاره! وقتی من به عنوان کارشناس اصرار می کردم این کف قیمت است بخر می گفتند شما داری کلک می زنی!
ناشناس۱۹۷۸۳۳۱۲:۱۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
الان هم کسی نمی خرد جز تعداد معدودی دلال ولی بدلیل این اخبار مدام قیمتها را بالا می برند و از اینکه خانه شان قیمتش بالاتر است کیف می کنند!
ناشناس۱۹۸۳۷۵۱۶:۳۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
قیمت مسکن بالا نرفته.اتفاقا شما داری مردم رو گمراه میکنی.منم به عنوان کارشناس تر از شما میگم،قیمت مسکن در متراژهای پایین و فقط در برخی مناطق بسیار محدود تهران؛چند درصدی رشد داشته ولی در مجموع و در کل استانها؛افزایش قیمتی نداشتیم و رونق مشاهده نمیشه.
رضا۱۹۷۵۰۴۰۴:۰۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
ماشالا این بانکها کم نمی اورند از پر... با این روش نه تنها کسی صاحب خانه نخواهد شد بلکه پولشان هم کم کم ارزش خود را از دست میدهد. من نمیدانم چرا برای وام مسکن مردم باید لااقل یک سال سپرده گذاری کنند تا بتوانند وام بگیرند. وام مسکن که خود مسکن ضمانت وام را میکند، چرا باید اینقدر درد سر و پیچیدگی داشته باشد؟ بانکها باید در صورتی که میزان وام کمتر از 80 درصد ارزش مسکن هست به پرداخت وام به متقاضی تا حدی که توانایی بازپرداخت قسط ماهانه را دارد، بدون سختگیری اقدام کنند.
زارع۱۹۸۱۵۲۱۴:۴۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
بانک نیست بنگاه اقتصادی ه
ناشناس۱۹۷۵۱۵۰۵:۴۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
بانک ها فقط روی این متمرکز شدن که چطور قضیه رو بپیچونن تا مردم رو گول بزنند
ناشناس۱۹۷۵۳۸۰۷:۲۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
این مقاله ها رو در قالب نامه بفرستید برای آقایان مسئول تا...
ناشناس۱۹۷۵۸۳۰۸:۰۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
واقعا مسخره است با این طرح دادنشان ، مردم را چه فرش می کنند این آقایان ، هرکس یه محاسبه سر انگشتی هم بکند می فهمد گرفتن این وام ضرر اندر ضرر است .مشتاق باشد از وام مسکن همین اوراق بانک مسکن را به قیمت 75 هزار می خرد
بهرام۱۹۷۶۹۵۰۹:۵۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
مدیرعامل بانک ملی با این طرحهایش واقعا ایشان نابغه هستند حتما ...!!!!!!!!!1واقعا که !فکر کرده ...
ناشناس۱۹۷۷۲۸۱۰:۳۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
شما نوشتید بده سایت انتخاب نوشته خوبه. میشه با زبان سادهتر توضیح بدید که چی به چی هست که کسی که میخواد استفاده کنه محاسن و معایب را بدونه. بانک گفته هیجده ملیون شما میگید صد و هشتاد ملیون
ديد باز۱۹۷۷۵۹۱۱:۱۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
دقیقا این خلاصه ای که در بالا آورده اید برای تمامی طرح های بانکی صدق می کند حتی قرض الحسنه ها! بسته جدید بانک ملی که از آن به عنوان انحصارشکنی وام مسکن نام برده شد، به اعتقاد کارشناسان، تکرار سناریوهای معمول تسهیلات نظام بانکی است و بیشتر از آنکه به فکر جامعه هدف بخش مسکن باشد، در جهت منافع بانکی برنامه ریزی شده است.
احمد۱۹۷۹۴۷۱۳:۰۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
امید بی خود دادن به مردم...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین