فواید شام خوردن در کنار خانواده

گروه اقتصادی الف،   3961017306

اگر برای غذاخوردن با خانواده نیاز به انگیزه دارید، بد نیست این مطلب را بخوانید.

به گزارش تبیان، مشغله های امروزی دیگر فرصت جمع شدن دور یک میز را هم از آدم ها گرفته است. پدر و مادر سخت مشغول کار هستند. بعد از ظهر خسته و کوفته از سر کار می ایند و دیگر ترجیح می دهند استراحت کنند تا اینکه در کنار یکدیگر شامی بخورند اما همین چند ساعت در کنار هم بودن خود فرصتی است جمع شدن همه ی اعضای خانواده دور یک میز. روال زندگی شما چگونه است؟ 

غذا خوردن شاید بهانه مناسبی برای جمع شدن آن ها کنار یکدیگر باشد؛ غذا خوردن در کنار سفره ای که تمام اعضای خانواده دور آن جمع هستند می تواند بهترین روش برای داشتن یک تغذیه سالم باشد.

این موضوع به جز آثار تغذیه ای مثبت برای اعضای خانواده، فواید دیگری هم به همراه دارد؛ چرا که باعث ایجاد صمیمیت و پیشگیری از مشکلاتی می شود که گریبانگیر خانواده های پرمشغله امروزی است، به گونه ای که روان شناسان این مساله را به عنوان یک آداب مهم تربیتی در نظر می گیرند.

نشستن کنار یکدیگر بر سر سفره غذا را می توان به عنوان یک جلسه مهم خانوادگی نیز در نظر گرفت، چرا که بهترین زمان برای برقراری ارتباط های چشمی و عاطفی است که می تواند خود یک پل ارتباطی میان والدین و کودکان و بهترین زمان برای کم کردن فاصله بین نسل ها باشد.

احساس لذت و رضایت، شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، گفت‌وگو درباره اتفاقات و اطلاع از برنامه‌های روزانه تک تک افراد خانواده همه از فواید غذاخوردن افراد خانواده دور یک میز است.

 بررسی ها نشان می دهد وقتی پدر و مادر در کنار فرزندان شان غذا می خورند و با آن ها صحبت می کنند احتمال اینکه فرزندانشان به سمت سیگار و مواد اعتیادآور گرایش یابند، بسیار کمتر است چرا که با وجود برنامه‌هایی اینچنین در خانواده افراد زمان اضافی برای گذراندن باقی امور در خارج از خانه را ندارند.

اما متاسفانه با وجود تبلیغات گوناگونی که در این زمینه صورت می گیرد تنها نیمی از افراد غذای شان را کنار خانواده سرو می کنند، غذای خوب، همراهی و بحث خوب، سنت پسندیده یک شام خانوادگی است که شکست‌ناپذیر خواهد بود، چون با تدارک یک شام اصیل ایرانی علاوه بر جسم، غذای ویژه ای نیز برای روح و روان اعضای خانواده فراهم می شود.

فضای مثبت، در کنار هم بودن

فواید اینکه همه افراد خانواده دور یک میز یا دور یک سفره جمع شوند و با هم غذا بخورند، حتی از تغذیه سالم هم فراتر است. این کار کیفیت بودن افراد خانواده در کنار هم را بیشتر می‌کند و به تحکیم و تقویت روابط خانوادگی کمک می‌کند.

بعضی والدین بیشتر از اینکه به نحوه و چگونگی غذاخوردن فرزندان‌شان توجه کنند، به ارزش و مقدار غذا توجه می‌کنند؛ غافل از اینکه بچه‌ها به احساس و فضای مثبت غذاخوردن با خانواده نیاز دارند و سبک و نحوه غذاخوردن به اندازه ارزش غذایی آنچه می‌خوریم، اهمیت دارد.

احساس لذت و رضایت، شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، گفت‌وگو درباره اتفاقات و اطلاع از برنامه‌های روزانه تک تک افراد خانواده همه از فواید غذاخوردن افراد خانواده دور یک میز است.

ارزش گفتگو

میز شام فرصت و بهانه‌ای برای گفتگوهای خانوادگی است. اگر می‌خواهید به کودک تان ارزش یک گفتگوی سالم بدون اینکه حواس افراد خانواده با گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، تلویزیون و گوشی تلفن پرت باشد را یاد بدهید.

وقتی کودک را وارد گفتگوها و بحث‌های سر میز شام می‌کنید به او مهارت گوش دادن و ابراز عقیده و بیان نظراتش را یاد می‌دهید.

کودک یاد می‌گیرد زبان مشترک با خانواده را بشناسد و از این ابزار استفاده کند. گفتگو سر میز شام مهارت‌های زبانی،لغت‌ها و توانایی خواندن و نوشتن را در کودک گسترش می‌دهد.به غیراز نگرانی‌ها و دغدغه‌های مالی و اقتصادی و موضوعاتی که کودک را نگران می‌کنند و می‌ترساند شما می‌توانید درباره هر موضوعی سر میز شام حرف بزنید.خبرهای هیجان انگیز و ماجراهایی که در روز گذشته برایتان پیش آمده ارتباط شما را با کودک صمیمی‌تر می‌کند.

ـ راجع به اتفاقاتی که برای کودک افتاده حرف بزنید.

ـ درباره اتفاقات روزمره و همیشگی در زندگی تان با کودک حرف بزنید.

ـ شنونده خوبی برای کودکتان باشید و اجازه بدهید او حرف‌هایش را بزند.

ـ کودک را تشویق کنید تا یک مکالمه را پیش ببرد و به نتیجه گیری درست برسد.

با هم غذا خوردن، افسردگی را دور می کند

مطالعات نشان داده اند که نوجوانانی که وعده های غذایی خود را همراه با والدین شان می خورند، کمتر افسرده می شوند، به سمت موادمخدر کمتر می روند و حتی کمتر فکر خودکشی به سرشان می زند. همچنین محدود کردن غذاهای پرکالری و مضر خارج از خانه برای بچه ها سبب به تاخیر انداختن بلوغ  در آنها می شود. این طوری فرزندان با اعتماد به نفس و متکی به خود دور یک میز نشستن و غذا خوردن با پدر، مادر یا همسر از نظر روانی چنان تاثیری بر فرد می گذارد که باعث کاهش استرس روزانه اش می شودرشد می کنند.

به گفته دکتر دایان نیومارک، وقتی که والدین حداقل روزی یک بار برای یکی دو ساعت هنگام صرف غذا در کنار فرزندشان باشند، بهتر می توانند پی به مشکلات و ناراحتی های روحی او ببرند و تا کار به افسردگی و اعتیاد و خودکشی نکشیده مشکل اش را حل کنند!

تغذیه خانگی به پیشرفت تحصیلی کمک می کند!

پژوهشگران معتقدند بچه هایی که کمتر از سه بار در هفته با والدین خود غذا می خورند (یعنی بیشتر با دوستان خود سراغ فست فودها می روند [گروه اول])، نمره های درسی شان ۲۰ درصد کمتر از بچه هایی است که حداقل ۵ بار در هفته [گروه دوم] دور یک میز با والدین خود غذا می خورند و در بین نوجوانانی که بیشتر وعده‌های غذایی را در خانه هستند، تنها ۹ درصدشان از مشکلات درسی رنج می برند که آن هم احتمالا به آی کیو خودشان برمی گردد! الیزابت پلنت، یکی از پژوهشگران، می گوید که احتمال مصرف مشروبات الکلی در بین گروه اول ۵/۱ برابر بیشتر از گروه دوم است.

به علاوه بچه های گروه دوم خوب حرف زدن را از والدین خود می آموزند و همچنین به لطف توجه خانواده شان از موادغذایی مغذی تری هم تناول می کنند.

با هم غذا خوردن، استرس را کم می کند

باور می کنید یا نه، دور یک میز نشستن و غذا خوردن با پدر، مادر یا همسر از نظر روانی چنان تاثیری بر فرد می گذارد که باعث کاهش استرس روزانه اش می شود. پس اگر شغل یا شرایط تحصیلی تان اجازه می دهد، سعی کنید هر روز برای صرف ناهار و شام به خانه بروید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین