چرا پژو ۲۰۰۸ در ۹ماهه امسال هم به تولید نرسید؟+ سند

گروه اقتصادی الف،   3961017249

با گذشت ۷ ماه از افتتاح خط تولید پژو۲۰۰۸، آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که این محصول هنوز به تولید نرسیده است. به این ترتیب تاخیر در اجرایی شدن طرح‌های تولید خودرو مشترک فرانسوی همچنان ادامه دارد.

چرا پژو ۲۰۰۸ در ۹ماهه امسال هم به تولید نرسید؟+ سند

به گزارش فارس، با گذشت ۷ ماه از افتتاح خط تولید پژو۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در پسابرجام، آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که این محصول هنوز وارد فاز تولید نشده است. بر این اساس، طی ۹ ماهه امسال تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌ خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به محصولات مونتاژ شده در زمان افتتاح خط تولید این خودرو با حضور رئیس‌ جمهور بوده است.

به این ترتیب اقدام خودروسازان ایرانی و فرانسوی برای تولید محصول مشترک پسابرجامی در کشور هنوز در حد همان نمایش اولیه بوده و مشخص نیست چرا تولید خودروی مشترک با تاخیر روبرو است؟ در عین‌ حال، آماری از میزان سرمایه‌گذاری پژو در ایران نیز منتشر نشده و معلوم نیست دلیل تاخیرها در تولیدات مشترک دو خودروساز ایرانی و فرانسوی و عملی نشدن قراردادهای تولید چیست.

این در شرایطی است که سازمان گسترش پیش‌تر در واکنشی مبنی بر ادامه تاخیرها در تولید محصول مشترک خودروسازان ایرانی و فرانسوی اعلام کرده بود که این تاخیرها تحت کنترل است. اما معلوم نیست این کنترل‌ها تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد!

بررسی وضعیت تولید خودرو طی ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد در این مدت یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۶۳۱ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۶.۱ درصد رشد داشته است. در ۹ ماهه امسال ۵۱۹ هزار و ۶۳۵ دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران‌ خودرو به تولید رسیده که نسبت به ۹ ماهه سال قبل ۱۱.۴ درصد افزایش داشته است. در گروه صنعتی سایپا نیز ۴۷۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه انواع خودرو طی ۹ ماهه امسال تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۸ درصد رشد داشته است.

همچنین آمار تولید خودرو در آذر امسال نشان می‌دهد که تولید انواع خودرو با رشد ۱۳.۴ درصدی نسبت به آذر ۹۵ به ۱۴۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه رسیده است. در نهمین ماه سال، ایران‌ خودرو ۶۶ هزار و ۸۰۸ دستگاه خودرو تولید کرد که رشد ۹.۸ درصدی را نسبت به آذر ۹۵ نشان می‌دهد. تولید خودرو در سایپا نیز طی آذرماه به ۶۶ هزار و ۶۹۳ دستگاه رسید که نسبت به آذر ۹۵ رشد ۱۳.۵ درصدی را داشته است.

در مورد وضعیت تولید سواری در کشور طی ۹ ماهه امسال نیز باید به افزایش ۱۷.۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم، به‌ طوری‌ که در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۳۴ هزار و ۸۸۱ دستگاه سواری در کشور به تولید رسیده است، در این میان سهم ایران‌ خودرو ۵۱۰ هزار و ۲۹۷ دستگاه و سهم سایپا ۴۳۲ هزار و ۲۱ دستگاه سواری بوده است.