شهردار تهران: توپ بافت فرسوده در زمین دولت و مجلس است

گروه اجتماعی الف،   3961017192

شهردار تهران در خصوص نوسازی بافت فرسوده گفت: هم اکنون توپ در زمین مجلس است و مجلس باید نشان دهد که برای نوسازی بافت های فرسوده عزم جدی دارد؛ در گذشته نیز شهرداری تلاش هایی کرده است.

به گزارش فارس،محمد علی نجفی، ضمن گرامیداشت پنجاهمین سالروز درگذشت مرحوم تختی، ابراز کرد: ایشان هیچ گاه از مردم فاصله نگرفت و رابطه خود را هر روز با مردم مستحکم تر کرد؛ مرحوم تختی هر چه مشهور تر شد و افتخارات بیشتری برای خود، خانواده محله و کشورش کسب کرد، روحیه مردم دوستی و اعتقاد به اصل بودن مردم در همه مسایل در ایشان بیشتر تقویت شد.

وی خاطر نشان کرد: مرحوم تختی از جهت ورزشی، اجتماعی، سیاسی و همچنین اخلاقی یک انسان وارسته به تمام معنی، نمونه و الگو برای دیگران به شمار می رفت؛ البته این جنبه اخلاقی شخصیت تختی تنها در ایران شناخته شده نبود بلکه همه کسانی که در دنیا با ورزش سر و کار داشتند و نام تختی را شنیده بودند، وجه اصلی علاقه مندی آنها روحیه اخلاقی، فتوت و جوانمردی تختی بود.

نجفی ابراز امیدواری کرد شرایطی در کشور ایجاد شود که امثال تختی در بخش های مختلف ورزشی کشور بیشتر باشند تا اخلاق، جوانمردی و زندگی با مردم در بین جامعه ما هر چه بیشتر تقویت شود.

شهردار تهران افزود: اینکه بنده توسعه اخلاق شهروندی را به عنوان یکی از محورهای برنامه خود مد نظر قرار دادم به همین خاطر است که اگر بتوانیم اخلاقیات را در جامعه ترویج دهیم، بسیاری از مسایل و مشکلات ما حل شده و یا حل آنها ساده تر می شود همچنین تبعیض ها، ناروایی ها، بی عدالتی ها و بعضی از مفاسد اخلاقی ما نیز با کمک اخلاق در سایه تلاش، کوشش و برنامه ریزی قابل حل است.

وی با اشاره به پروژه تجمیع 50 پلاک فرسوده در محله تختی، گفت: این کاری است که مقدمات آن برای توافق نهایی با همه مالکان، برنامه ریزی و داشتن نقشه تمام شده امروز وارد فاز دوم در برنامه عملیاتی خواهیم شد. البته درباره بافت های فرسوده تلاش ما باید خیلی بیشتر شود؛ خصوصا آنکه زلزله ملارد توجهات را به موضوع پایداری شهر تهران و میزان استقامت ساختمان ها جلب کرد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: باید از این فضا و فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را خصوصا در نوسازی بافت های فرسوده ببریم چرا که بافت فرسوده آسیب پذیری بیشتری در مقابله با زلزله دارند؛ در این زمینه نیز صحبت هایی در مجلس شورای اسلامی و دولت صورت گرفته که امیدواریم تنها در حد صحبت باقی نماند.

نجفی تصریح کرد: معتقدم اگر از طریق بودجه عمومی دولت و کمک مجلس یک تصمیم اساسی و جدی درباره نوسازی بافت های فرسوده گرفته نشود نمی توان در تهران کار مهمی انجام داد.

وی با اشاره به وجود حدود سه هزار و 280 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران تاکید کرد: در تهران که جزو شهرهای موفق در زمینه نوسازی بافت فرسوده بوده تا کنون حدود 40 درصد بافت های فرسوده نوسازی شده که در این 40 درصد هم مشکلات و مسایل عدیده ای وجود دارد، از جمله آنکه امکانات خدمات شهری بسیار کم است و یا اصلا وجود ندارد، به این ترتیب رضایت مردمی که فعالیت های نوسازی در خانه آنها انجام شده، جلب نشده است.

شهردار تهران به روند بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و همچنین صحن مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: از نمایندگان مجلس درخواست می کنم نوسازی بافت های فرسوده، خصوصا در شهر تهران را در حد حرف باقی نگذارند؛ مردم و مسئولان در تهران نیز باید دنبال کنند که بعد از این همه حرف درباره خطرات زلزله، در بودجه عمومی سال 97 از مجلس چه چیزی برای بافت فرسوده بیرون می آید.

وی گفت: اگر تصمیم اساسی و جدی برای نجات شهر تهران و نجات مردم گرفته شود، ما هم به تصمیم مجلس احترام می گذاریم و تقدیر می کنیم که نمایندگان مجلس به خوبی تکلیف و مسئولیت خود را انجام دادند اما اگر این تصمیم گرفته نشود، باید به عنوان مسئولان شهر تهران به مردم گزارش دهیم که نمایندگان شما در مجلس برای بافت فرسوده چه کردند.

به گفته نجفی هم اکنون حدود پنج درصد مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می دهد این در حالی است که 15 درصد جمعیت شهر در این پنج درصد مساحت زندگی می کنند؛ به این ترتیب تراکم جمعیت در بافت فرسوده تهران سه برابر تراکم متوسط شهر تهران در صورت بروز حادثه، تلفات جانی در بافت فرسوده بسیار زیادتر از دیگر نقاط خواهد بود.

توپ بافت فرسوده در زمین دولت و مجلس است!

شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون توپ در زمین مجلس است و مجلس باید نشان دهد که برای نوسازی بافت های فرسوده عزم جدی دارد؛ در گذشته نیز شهرداری تلاش هایی کرده که در مجموع برخی اقدامات شهرداری خیل موفق نبوده است.

وی به پیگیری فعالیت سازمان نوسازی شهرداری تهران در زمان حضورش در شورای شهر اشاره و عنوان کرد: درکنار راه اندازی دفاتر خدمات رسانی، تسهیل گری و ارتباط با مردم در برخی زمان ها شهرداری حتی ساخت و ساز در بافت فرسوده را با فروش اوراق مشارکت بر عهده داشت که در مجموع خیلی موفق نبود؛ این در حالی است که هم اکنون محور برنامه های ما باید اتکا به خود مردم برای همکاری و اتکا به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و فعالیت های اجرایی باشد.

نجفی تاکید کرد: به بخش خشوصی که در بافت فرسوده سرمایه گذاری می کند باید تبریک گفت چرا که در کنار فعالیت های اقتصادی، یک مسئولیت اجتماعی را نیز انجام می دهند و به جمعیتی خدمت می کنند که باید از آن به عنوان یک اقدام مثبت اجتماعی و اخلاقی یاد کرد؛ در کنار آن شهرداری نیز باید در حد مقررات و ضوابط حمایت کند تا نه تنها سرمایه گذاران فعلی به ادامه سرمایه گذاری دلگرم شوند بلکه سرمایه گذاران دیگر نیز برای حضور در بافت فرسوده احساس علاقه مندی داشته باشند.

شهردار تهران ادامه داد: به دلیل بی حساب و کتابی ساخت و ساز در شمال تهران و وجود ساختمان های گران قیمت، دیگر انگیزه چندانی برای سرمایه گذاری در شمال تهران وجود ندارد چرا که تقاضا در شمال شهر وجود ندارد؛ در کنار آن سیاست های شهرداری نیز این نیست که مثل سابقه به ساختمان های بلند مرتبه در خیابان های تنگ شمال شهر مجوز ساخت دهد. به این ترتیب از آنجا که تقاضا برای خرید مسکن و انگیزه برای سرمایه گذاران در شمال شهر کاهش یافته، به صورت طبیعی سرمایه گذاران به سمت جنوب، شرق ، جنوب غربی و جنوب شرقی شهر سوق پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه « با فراهم کردن ظرفیت ها و امکانات مناسب در بافت فرسوده می توانیم جریان وسیع تری برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد کنیم» اظهار کرد: شخص رئیس جمهور نسبت به این موضوع علاقه مند هستند که دولت در زمینه نوسازی کمک کند اما اینکه این کمک قابل ملاحظه باشد یا خیر را آینده نشان می دهد. ایشان شخصات جلساتی را برای بافت فرسوده برگزاری کردند و ما نیز در کنار مدل های قبلی، یک مدل جدیدی برای نوسازی طراحی کردیم که امیدواریم در قالب این مدل، هر چه زودتر چند پروژه بزرگ را کلید بزنیم.

نجفی به تشریح جزئیات طرح جدید برای نوسازی بافت های فرسوده پرداخت و گفت: می توانیم از زمین های شهرداری و ارگان های بخش دولتی و عمومی به سرمایه گذاران بدهیم تا بدون اینکه مردم مجبور به تخلیه منازل خود باشند، ساختمان های خود را در کنار بافتهای فرسوده بسازند؛ بعد از تمام شدن ساختمان ها به مردم امتیازاتی می دهیم که به ساختمان جدید بروند و بعد محله را تخریب می کنیم؛ به این ترتیب در زمین جدید همان پروسه قبلی را انجام می دهیم و دوره ای ایجاد می شود که می توان مرتبا زمین ها را در بافت فرسوده خالی کرد تا نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.

وی ادامه داد: این مدل مورد علاقه رئیس جمهور است و در این زمینه نیز قول همه نوع همکاری را دادند اما در کنار بودجه عمومی دولت و کمک مجلس، نقش بانک ها با دادن وام های ساخت و ساز با سود کمتر و همچنین برای اعطای وام به متقاضیان خرید آپارتمان ها بسیار مهم است.

شهردار تهران تاکید کرد: پس از حضور سرمایه گذاران، بخشی از آپارتمان ها مالکان قبلی با ضریب یک و نیم برابر واگذار می شود و بخشی از آپارتمان ها نیز برای سرمایه گذار است که بتواند با فروش آن ها، سود منصفانه ای را دریافت کند. برای اینکه در بخش دوم تقاضا ایجاد کنیم و مردم بتوانند این واحد ها را خریداری کنند، قرار شد وام های مسکن با یارانه بیشتر از وضعیت فعلی را پرداخت کنند تا تقاضا برای خرید این آپارتمان ها افزایش پیدا کند و سرمیاه گذار در فاصله زمانی کوتاهی بتواند سرمایه و سود حاصله را دریافت کند.

نجفی در پایان ضمن تقدیر از تمامی دست اندر کاران در اجرای این پروژه ، از سرمایه گذاران و مسئولان سازمان نوسازی تقدیر کرد و گفت: امیدواریم سرمایه گذار محترم تلاش کند تا در کمتر از مدت 18 ماه این پروژه آماده شود؛ من نیز قول می دهم اگر این پروژه طی 12 ماه به اتمام برسد برای افتتاح آن حضور پیدا کنم تا با همت ما، رضایت مردم محقق شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین