تغییرات بازار مسکن به قدرت خرید مردم بستگی دارد/ افزایش شاخص رهن و اجاره در شهر تهران

گروه اقتصادی الف،   3961017191 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان در مورد آینده بخش مسکن تحلیل های متفاوتی ارایه می دهند که برخی معتقدند که شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود اما این موضوع به قدرت خرید مردم بستگی دارد زیرا قیمت های کنونی مسکن هر چند شاهد کاهش اندک قیمت ها بودیم اما مردم همچنان توانایی خرید ندارند.

تغییرات بازار مسکن به قدرت خرید مردم بستگی دارد/ افزایش شاخص رهن و اجاره در شهر تهران

به گزارش الف، در بحث مسکن همواره دو موضوع مهم است، یکی بحث ساخت و ساز است یعنی میزان تولید مسکن و پروانه صادر شده نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است و موضوع دوم میزان خرید و فروش و قدرت خرید مردم محسوب میشود.البته در بحث خرید و فروش مسکن باید توجه به سمت واحدهای متوسط باشد اما برخی ها معتقدند که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده، از سوی دیگر برخی متولیان این موضوع افزایش قیمت مسکن را 1.6 درصد اعلام کرده اند لذا به نظر می رسد که قیمت مسکن تا حد زیادی بسته به قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مالکان است.

بر اساس آمار بانک مرکزی در آذرماه سال جاری کمترین میزان معاملات واحدهای مسکونی مربوط به منطقه 19 بوده است و طبق گزارش ها کمترین میزان معامله در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور در این منطقه ثبت شده است.

از سوی دیگر بیشترین معاملات واحدهای مسکونی انجام شده در مناطق 22 گانه تهران مربوط به منطقه 5 با 2 هزار و 655 فقره بوده است.

در رده بعدی بیشترین معامله منطقه 4 قرار دارد؛ در این منطقه که متوسط قیمت هر مترمربه واحدهای مسکونی ان 5 میلیون و 229 هزار تومان است در ماه گذشته 2031 فقره معامله انجام  شده است.در منطقه 2 نیز که متوسط قیمت در‌ آن  7 میلیون و 634 هزار تومان است 1762 فقره معامله انجام شده است.

در منطقه یک که گرانترین منطقه تهران را به لحاط قیمت متوسط هر مترمربع مسکن یدک می‌کشد، طی آذرماه امسال فقط 850 فقره معامله انجام شده است یعنی بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 10 میلیون و 637 هزار تومان به منطقه یک است.

بنا به روایت آمارها، از منطقه 9 تا 21 تهران، البته به جز منطقه 13 و 22، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 400 هزار تومان است.

قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 13 تهران 4 میلیون و 528 هزار تومان و منطقه 22 حدود 4 میلیون و 578 هزار تومان است.

 همچنین آخرین گزارش بانک مرکزی از افزایش نرخ اجاره‌بها در آذر امسال حکایت دارد. بنا به روایت بانک مرکزی، در آذر سال 1396 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.8 درصد رشد نشان می‌دهد. این در شرایطی است که سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است.

در جدول زیر می توانید نزخ اجاره بها در مناطق مختلف تهران را ملاحه کنید.

براساس این گزارش، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی با بیان اینکه رشد 10 درصدی قیمت مسکن  مناسب است، اظهار کرد: توصیه می‌شود که مالکان این رشد قیمت را داشته باشند، زیرا این افزایش نشان دهنده رونق و زنده بودن بازار مسکن است.افزایش قیمت مسکن نشان دهنده واکنش به وضعیت اقتصادی کشور است و به نوعی شاخص اصلی رشد به شمار می‌رود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن هم ­اکنون باثبات روبه‌رو شده است، گفت: آمارها نشان می‌­دهد که بازار مسکن در 9 ماهه ابتدای سال بهترین شرایط را در طی 4 سال گذشته داشته است و در آینده شاهد جهش قیمتی مسکن نخواهیم بود.

این در حالی است که همچنین حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت:قیمت مسکن از ابتدای سال، رشد ۱۰ درصدی داشته و متقضایان منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها باشند. شرایط اقتصاد کلان کشور هم اکنون با ثبات مانده بنابراین با این وضعیت به طور قطع قیمت‌ها تا پایان سال افزایش می‌یابد و دولت باید با برنامه ریزی جدی بتواند این افزایش قمیت را کنترل کند.

 محتشم با بیان اینکه هم اکنون میزان معاملات در شهر‌های کوچک و مناطق متوسط نشین کلان شهر‌ها افزایش یافته است تصریح کرد: رکود ۴ ساله مسکن زمنیه ساز انباشت تقاضا شده بنابراین نیاز به تولید مسکن در کشور وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه تولید مسکن بویژه در تهران بصورت ناعادلانه توزیع شده است یادآورشد: همچنین میزان این حجم تولید در شمال و غرب تهران با انباشت روبه روست که این امر مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

همچنین حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در این خصوص گفت: هر بازاری یک شرایطی دارد با وضعیت اقتصادی ایران و حجم نقدینگی که در دست مردم است؛ وضعیت سونامی اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه فرهنگ بدی در کشور وجود دارد وقتی امروز اعلام می‌کنند یک کالایی در حال گران شدن هست همه برای خرید آن هجوم می‌آورند و این باعث ایجاد حباب در بازار می‌شود و زمانی که حباب ایجاد شود، رونقی کوتاه مدت ایجاد کرده و سپس به حالت رکود عمیق می‌رود مانند اتفاقی که در سال ۹۱ در کشور رخ داد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال ۹۶ مردم نگران افزایش یا سونامی قیمت در بازار مسکن نباشند. اتفاق خاصی قرار نیست در این بازار رخ دهد، بحث روانی حاکم که بازار مسکن در حال رشد یک باره است، واقعیت ندارد. قدرت خرید مردم برای مسکن پایین است، بازار فروش علاقه دارد گران‌تر بفروشد، ولی بازار تقاضا این ظرفیت را ندارد.برای اولین بار می‌گویم تا پایان بهار ۹۷ بازار مسکن بی تلاطم و آرام خواهد بود.
 
کانون فایل‌های قرمز در بازار مسکن
  کانون فایل‌های قرمز رنگ بازار مسکن که قیمت پیشنهادی آنها از قیمت مورد انتظار بر اساس آخرین معاملات هر منطقه بیشتر است، ارتباطی با موقعیت مکانی املاک ندارد بلکه بر اساس «سن بنا» مشخص شده است.
 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی نشان می‌دهد بخشی از بازار مسکن در حال حاضر میزبان بیشترین فایل‌های گران‌قیمت است. این فایل‌های گران‌قیمت در بازار کنونی مشتمل بر دو گروه هستند؛ یک گروه شامل آپارتمان‌هایی است که در مناطق لوکس و موقعیت‌های مکانی ممتاز شهر تهران قرار دارند. در میان این آپارتمان‌ها، فایل‌هایی که با قیمت بیشتر از سقف قیمت آخرین معاملات ثبت شده در همان منطقه عرضه شده‌اند، عمدتا آپارتمان‌هایی هستند که واجد امکانات متمایز و ویژه هستند. از این نوع فایل‌های گران‌قیمت می‌توان به آپارتمان ۲۶۴ مترمربعی کلیدنخورده واقع در الهیه، خیابان استانبول اشاره کرد که در یک ساختمان ۹ طبقه سه واحدی قرار گرفته است و علاوه بر امکانات متعارف، از دو پارکینگ، سالن اجتماعات، انباری بسیار بزرگ و تراس سبز برخوردار است. در نتیجه برخورداری از این امکانات که نسبت به عرف امکانات آپارتمان‌ها قدری متفاوت است، مالک قیمت پیشنهادی را ۵ درصد گران‌تر از قیمت معاملات ثبت شده در آذر ماه اعلام کرده است. در نتیجه در حالی که میانگین قیمت آپارتمان در الهیه در حال حاضر مترمربعی ۱۲ تا حداکثر ۱۷ میلیون تومان است، این ملک به بهای ۱۸میلیون تومان به ازای هر مترمربع قیمت‌گذاری شده است.

گروه دوم فایل‌های گران‌قیمت که تعداد آنها در بنگاه‌های املاک و موتورهای جست‌وجو به مراتب از گروه اول بیشتر است و با رنگ قرمز در برخی از موتورهای جست‌وجو از سایر فایل‌ها متمایز شده‌اند، آپارتمان‌های مصرفی عمدتا نوساز تا سن بنای ۳ سال هستند. بسیاری از این فایل‌های قرمز رنگ در مناطق ۴ و۵ قرار دارند و سهم منطقه ۵ نیز در میان آنها بیشتر است. مشاوران املاک اعتقاد دارند از آنجا که ساخت‌وساز در منطقه ۵ نسبت به سایر مناطق مصرفی بیشتر است، پدیده قیمت‌گذاری بالاتر از سقف قیمت آخرین معاملات مسکن در این منطقه بیشتر به چشم می‌آید.

در جدول زیر صرفا فایل‌های قرمز رنگ بازار مسکن که قیمت پیشنهادی آنها از قیمت مورد انتظار بر اساس آخرین معاملات بیشتر بوده، گردآوری شده است.

07-02

کارشناسان در مورد آینده بخش مسکن تحلیل های متفاوتی ارایه می دهند که برخی معتقدند که شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود اما این موضوع به قدرت خرید مردم بستگی دارد زیرا قیمت های کنونی مسکن هر چند شاهد کاهش اندک قیمت ها بودیم اما مردم همچنان توانایی خرید ندارند از سویی دیگر متقاضیان خرید مسکن به دلیل اینکه در قشر متوسط رو به پایین هستند توانایی پرداخت اقساط و گرفتن وام خرید را ندارند اما این به سیاست های دولت بستگی دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۷۶۶۴۰۹:۲۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
مردم قدرت خرید ندارن حداقل باید دوسوم پول خرید رو بانکها باید وام بدن که نمیدن به جرات میشه گفت تعداد خانه های خالی بیش از تعداد مستاجرهاست
ناشناس۱۹۸۱۸۷۱۵:۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
شما هنوز منتظر ارزانی باش برادر و هی برای خودت فلسفه بباف.
ناشناس۱۹۸۵۸۱۱۸:۵۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
نیازی به جرات نیست بیش از 50 درصد منازل خالی است. راه برون رفت از این مشکل افزایش مالیات سنگین برای کسانی که خانه خالی دارند و بیش از یک منزل دارند. تا مجبور شوند که که بیش از یک منزل خود را بفروشند.
مجيد۱۹۷۶۶۵۰۹:۳۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
با آزاد شدن نقدینگی سپرده ها در پایان سال شاهد هجوم به سمت مسکن خواهیم بود.
ناشناس۱۹۷۷۲۳۱۰:۲۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
بازار مسکن فقط و فقط موقعی از رکود خارج خواهد شد که قیمتهای فعلی حداقل 30 درصد ارزانتر بشه و یا چهار پنج سالی بدون تغییر باقی بمونه.والسلام
ناشناس۱۹۷۸۲۴۱۲:۰۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
آخه متوسط قیمت به چه دردی میخوره که همش محاسبه میکنه ؟؟؟؟؟؟؟ چه دردی رو دوا میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟ فایده اش چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بازنشسته۱۹۷۸۷۴۱۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
تا قدر ت خرید مردم اینه و رکود مطلق وجود داره ، و تا وضع اقتصادی و معیشت مردم اینه مسکن همینه که هست .
ناشناس۱۹۸۸۶۲۲۳:۲۰:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
قیمتها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در نواحی مختلف تهران کاهش یابد شاهد حرکت و جنب و جوش منطقی در مسکن خواهیم شد .
امین۱۹۹۳۰۹۱۱:۰۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
""تغییرات بازار مسکن به قدرت خرید مردم بستگی دارد""!!! اما مافیای دلالی و بساز بفروشی نه تنها رابطه منطقی بالا ، که بلکه همه معادلات منطقی و شناخته شده جهانی را در مورد مسکن بهم زده است . البته این مافیا در همه مواردی که با معیشت این مردم سر و کار دارد هم اجازه نداده است که فرمولهای شناخته شده جهانی که در اقتصاد خوانده و تدریس میشوند ، کاربرد پیدا کنند!! چه قدرتی!!! الآن قدرت خرید مردم و نیازمندان واقعی مسکن در پایین ترین حد خود قرار دارد اما میبینیم که همچنان مسکن گران می شود!!! بیابید پرتقال فروش(مافیای دلالی و سوداگری) را!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین