شبکه‌ای که شما را به ‌دهه‌ ۶۰ می‌برد

گروه فرهنگی الف،   3961017037 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نزدیک به پنج سال از آغاز به کار شبکه تماشا با هدف بازپخش مجموعه‌های تلویزیونی می‌گذرد و این روزها عوامل این شبکه تلویزیونی در تلاشند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و تحریک حس نوستالوژی مخاطبان، افراد بیشتری را به خود جذب کنند.

شبکه‌ای که شما را به ‌دهه‌ ۶۰ می‌برد

به گزارش ایسنا، تامین برنامه که به نوعی از مهمترین بخش‌های یک شبکه‌ تلویزیونی محسوب می‌شود، وظیفه‌ انتخاب و ارائه مجموعه‌ای از برنامه‌ها اعم از فیلم، سریال و برنامه‌های ترکیبی در جدول پخش را بر عهده دارد. در این میان تدوین کنداکتوری مناسب نیز به منظور ارائه آثار تلویزیونی با کیفیت مناسب فنی و محتوایی را می‌توان از اهم وظایف تامین برنامه هر شبکه‌ای دانست که با توجه به اهداف تعیین‌شده برای هر یک از شبکه‌های تلویزیونی، می‌توان گفت که نقش واحد تامین برنامه در شبکه تماشا پررنگ و حائز اهمیت است.

بازپخش مجموعه‌های نمایشی یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی است که در سال‌های گذشته به شبکه تماشا وارد می‌شود؛ تهدیدی که تلاش شده با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین تا اندازه‌ای برای این شبکه به فرصت تبدیل شود. به عنوان مثال استفاده از تصاویر باکیفیتِ HD از جمله اقداماتی است که بسیاری از علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی قدیمی را به خود جذب کرده است. همچنین کاربرد سیستم MC یا همان حضور مجریان در زمان‌های کوتاه یک دقیقه میان برنامه‌ها نیز تکرار همان حس نوستالژی دهه‌های گذشته است که جذب مخاطب را آسان‌تر کرده است.

آنچه پیش رو دارید، حاصل گشتی کوتاه در پخش تامین برنامه‌های شبکه تماشا و گفت‌وگو با همکاران این مجموعه است؛ شبکه‌ای که دی ماه سال ۹۱ پخش آزمایشی خود را آغاز کرد و به جمع شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران پیوست.

تامین برنامه، بازوی اصلی شبکه‌ها

محسن رفیعی‌پور، مدیر تامین برنامه شبکه تماشا که از سال ۷۹ در صداوسیما مشغول به کار شده و تاکنون در سمت‌های مختلف و در شبکه‌های متعدد حضور داشته است، درباره نوع کارکرد واحد تامین برنامه شبکه تماشا می‌گوید: واحدهای تامین، بازوی اصلی هر شبکه هستند و سیاست‌گذاری، چینش، ریتم و رنگ‌آمیزی آنتن هر شبکه بر عهده تامین برنامه است که با توجه به ماموریت شبکه تماشا یعنی بازپخش سریال‌هایی که در دیگر شبکه‌ها روی آنتن رفته است، می‌توان تماشا را شبکه‌ای تامینی خواند.

رفیعی پور

 

او با اشاره به تغییرات سیستم پخش، ادامه می‌دهد: بسیاری از مجموعه‌های خارجی و داخلی پیش ‌از این با فرمت SD از یکی از شبکه‌ها پخش شده‌اند. انتخاب چنین سریال‌هایی و پخش آن از شبکه تماشا بدون تغییر فرمت آن به full HD امکان‌پذیر نیست. سریال‌هایی همچون «از سرزمین شمالی» و «خانه کوچک» از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های پیش بودند. شبکه تماشا با خریداری قسمت‌های دیگری از این سریال‌ها و دوبله آنها به بینندگان این مجموعه‌ها فرصت داد تا ادامه سریال‌ها را مشاهده کنند. پیش ‌از این، ۱۸ قسمت از سریال «از سرزمین شمالی» پخش شده بود، ۴۰ قسمت دیگر این مجموعه خریداری و دوبله و از شبکه تماشا پخش شد. همچنین سال‌ها پیش، ۴۰ سمت از «خانه کوچک» روی آنتن رفته بود و با خریداری ۱۲۰ قسمت دیگر علاقه‌مندان به این مجموعه نمایشی می‌توانند بیننده ادامه آن از شبکه تماشا باشند. در کل امیدواریم به‌زودی پخش اول مجموعه‌های نمایشی را از این شبکه آغاز کنیم.

مدیر تامین برنامه شبکه تماشا با اشاره به مشکلات واحد تامین برنامه این شبکه، اظهار می‌کند: جمع نیروهای ستادی و رژی در شبکه ۲۵ نفر هستند و شبکه باید برنامه‌ها را باکیفیت HD روی آنتن بفرستد. در حالی‌ که اغلب تولیدات به‌ صورت SD است. همین موضوعات مشکلات زیادی را برای همکاران ما در پی دارد.

او با بیان اینکه «ایجاد فضای مفرح و سرگرم‌کننده برای بینندگان از اهداف راه‌اندازی این شبکه است»، می‌گوید: سه شبکه نسیم، تماشا و نمایش (البته با محوریت نسیم) برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی‌ بینندگان راه‌اندازی شد و همکاران ما در تلاش هستند تا با ارائه بهترین برنامه‌ها از نظر کمّی و کیفی توجه بینندگان را جلب کنند.

ما راس هر ساعت میزبان مخاطبان هستیم

اشکان تفنگ‌سازان نیز از مجریان جوان شبکه تماشا درباره نقش مجری در این شبکه تلویزیونی، می‌گوید: حضور مجری پخش، یکی از تفاوت‌های تماشا با شبکه‌های دیگر است. در شبکه تماشا راس هر ساعت مجری به‌ عنوان میزبان پذیرای بینندگان است تا با اعلام عنوان برنامه بعدی با مخاطبان صحبت کند. این در حالی است که سال‌هاست حضور مجری در شبکه‌ها به فراموشی سپرده‌ شده، ولی شبکه تماشا با بازگشت به دوران حضور مجری‌های پخش علاوه بر ایجاد حس نوستالژی در بیننده دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تلاش می‌کند تا به لحظه بودن کار را به نمایش بگذارد.

 

تفنگ‌سازان

 

تفنگ‌سازان در توضیف شبکه تلویزیونی تماشا می‌گوید: شبکه تماشا، خانه‌ای است پر مهر که با دقت همه چیزها چیده شده و ما منتظریم تا مردم به خانه ما بیایند و ما میزبان شایسته‌ای برای آنها باشیم.

انتقال حس نوستالوژی به مخاطبان

همچنین محمد امرایی که کار اجرا را از رادیو جوان آغاز کرده و اکنون به‌ عنوان یکی از مجریان پخش در شبکه تماشا حضوری مستمر دارد، درباره چگونگی کار مجریان و شیفت کاری‌شان در این شبکه تلویزیونی، می‌گوید: هر مجری روزانه هشت ساعت باید در شبکه حضور داشته باشد. قبل از پخش هر سریال به مدت یک دقیقه درباره آن مجموعه توضیحاتی به مخاطبان داده می‌شود که به‌ وسیله نویسندگان توانمند شبکه نوشته ‌شده است. همچنین بر حسب مناسبت‌های خاص مطالبی مرتبط با آن ایام نیز مطرح می‌شود.

محمد امرایی

 

او یادآور می‌شود: شبکه تماشا شبکه‌ای سریال‌محور بدون برنامه تولیدی است. فواصل یک‌ دقیقه‌ای میان سریال‌ها این امکان را به مجریان می‌دهد تا پلی میان سریال‌ها و مخاطبان باشند. به‌علاوه حضور مجری، زنده‌بودن آنتن، ایجاد تنوع و حس نوستالژی را به بیننده منتقل می‌کند.

تلاش برای ایجاد حس صمیمیت

لعیا انوری، جوان‌ترین مجری شبکه تلویزیونی تماشا که کار خود را از واحد دوبلاژ شروع کرده است، درباره نقش مجریان این شبکه در چگونگی جلب‌نظر مخاطبان، می‌گوید: همیشه مخاطبان روی صفحه تلویزیون مجری را می‌بینند، اما پشت دوربین یک تیم کامل از عوامل شبکه مشغول فعالیت هستند. این وظیفه مجریان را سنگین می‌کند تا کار را به درستی انجام دهند. ایجاد حس صمیمیت از موضوعاتی است که حس خوب را به مخاطب منتقل و نظر بینندگان را جلب می‌کند. شبکه تماشا توانسته به بهترین شکل در جلب نظر و توجه مخاطبان اقدام کند؛ البته یکی از عوامل توفیق شبکه در ماه‌های اخیر، پاسخگویی به بینندگان بوده است. به‌ این‌ ترتیب مخاطب احساس می‌کند که در شبکه دیده می‌شود.

 

لعیا انوری

 

او ادامه می‌دهد: بازخورد تلاش همکاران ما در شبکه، افزایش مخاطب و صعود در نظرسنجی‌ها است و امیدواریم با بالاتر رفتن کیفیت برنامه، بینندگان بیش‌تری را جذب کنیم.

تماشا؛ شبکه گرم سیما

سامان ناصری، مسوول نویسندگان و مجریان پخش شبکه تماشا نیز درباره وظایف نویسندگان این شبکه تلویزیونی اظهار می‌کند: تهیه متن‌های مناسب در زمان اعلام برنامه‌ها، تدوین مطالب متناسب با روزهای خاص، پاسخگویی به بینندگان پس از بررسی پیامک‌های صوتی و متنی، از وظایف نویسندگان ماست. امیدواریم که حضور مجریان در جریان پخش، بینندگان دهه ۶۰ و ۷۰ را به سال‌های دور و خاطرات شیرین ببرد.

تماشای غیر HD ممنوع!

عباس ذاکری، که از سال ۸۱ با عنوان شغلی اپراتور کامپیوتر و تدوینگر در مرکز همدان مشغول به کار شده و اکنون مسوولیت آرشیو و تبدیل فایل مجموعه‌های شبکه تماشا را بر عهده دارد، تماشا را تنها شبکه‌ای می‌داند که تمام فرمت‌های پخش در آن به‌صورت HD است.

 

عباس ذاکری

 

مسوول آرشیو شبکه درباره چگونگی تهیه و روند تغییر فرمت مجموعه‌های ایرانی و خارجی می‌گوید: اگر سریال خارجی باشد، سی دی بلوری آن خریداری شده و بعد از میکس دوبله پخش می‌شود.

وی سریال «افسانه جومونگ» و مجموعه «امپراتور دریا» را مصداق ادعای خود می‌داند و تاکید می‌کند: شرط اصلی برای پخش سریال‌های قدیمی، موجود بودن نگاتیو سریال است. لابراتوار سیما پس از تبدیل نگاتیو به فرمت ۴K  آن را در اختیار پخش شبکه تماشا قرار می‌دهد. البته این قابلیت را داریم که مجموعه‌ها را با فرمت بالاتر از HD یعنی ۴K پخش کنیم.

شبکه تماشا؛ خانه‌ای پر مهر است

لیلا سردار که با بیش از ۲۱ سال سابقه مسوولیت دفتر شبکه و رژی را بر عهده دارد، درباره وجه تمایز شبکه تماشا با شبکه‌های دیگر ‌گفت: با وجود بازپخش مجموعه‌های شبکه‌های دیگر، کیفیت پخش عامل موثری در افزایش تعداد بینندگان و میزان رضایت آنها از این شبکه است. همچنین الگوبرداری از دهه شصت برای حضور مداوم مجری، موضوع دیگری است که بینندگان به آن توجه و بر آن تاکید دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین