ابتکار: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم به عقب برگردیم

گروه اجتماعی الف،   3961016153 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری گفت: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم به عقب برگردیم و از اول کارها را شروع کنیم؛ این سیاست معاونت است به همین دلیل هم بسیاری از برنامه ‌های دوران مولاوردی را بازنگری، تقویت و ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در اولین جلسه کارگروه سلامت معاونت زنان و خانواده اظهار کرد: دولت یازدهم با تلاش ‌های شهیندخت مولاوردی جهت‌گیری‌ های خوبی در حوزه زنان و امور خانواده داشت و خوشبختانه با زحمات وی ساز و کارهای معاونت زنان با توجه به محدودیت‌های ساختاری، توانمندی‌های این معاونت تقویت شدند.

وی معاونت زنان را همانند یک ستاد توصیف کرد و افزود: تعداد پست‌ها و نفرات در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری محدود است اما در عین حال مسئولیت ‌های سنگینی بر دوش آن قرار دارد، الان هم با تکالیفی که مواد 101، 102 و 80 قانون برنامه برعهده معاونت گذاشته واقعا حیطه کار بسیار گسترده شده است و معاونت زنان نیز باید در مقابل مسئولیت‌ و وظایف سنگین توانایی لازم را برای پاسخگویی و پیشبرد برنامه‌ها داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه معاونت مزبور متولی امور زنان و خانواده را در کشور برعهده دارد، اظهار داشت: علاوه بر اینکه برنامه و تکالیفی در این چارچوب کلی به ما محول شده است اخیرا رئیس جمهوری نیز به پیوست احکام شان تعدادی ماموریت را تعیین خواهند کرد که به تازگی اولویت‌های زنان و خانواده از سوی ایشان نیز ابلاغ شده است.
معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تعدادی از کارگروه‌ ها اشاره کرد و افزود: حدود 13 کارگروه به عنوان سازوکارها توسط مولاوردی تعریف شده بود. هرکدام

از کارگروه ‌های ایجاد شده به صورت نیمه رسمی فعالیت می‌کردند و آنها فعالیت ‌های خوبی هم در حوزه زنان و امور خانواده داشتند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم معاونت زنان در دولت دوازدهم ادامه همان ساز و کارهاست، گفت: بسیاری از اقدامات خوبی که در گذشته انجام شده بود را مورد بازنگری و ارزیابی قرار می‌دهیم و بخش دیگری را نیز تقویت خواهیم کرد.

ابتکار در این باره اضافه کرد: کارگروه‌ ها از نظر ساختار، جایگاه، ماموریت، ترکیب و دبیران کارگروه را بازنگری کردیم و در حال حاضر تقریبا بیش از 13 کارگروه نهایی شده و جلساتی را برگزار هم کرد‌ه‌‎اند و همچنین در 4 ماه آینده عملکرد کارگروه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کارگروه‌ها از نظر ساختاری در ذیل ستاد ملی زنان و خانواده قرار می‌گیرند، افزود: این ستاد، ستادی است که با ریاست دکتر روحانی و عضویت تعدادی از اعضای دولت و دستگاه‌های مرتبط در این کارگروه‌ها با خط چین زیرمجموعه ستاد قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، دبیر ستاد، معاونت است و دبیرخانه ستاد هم در معاونت قرار دارد. به این معنا که معاونت مسئولیت اصلی ستاد و پیشبرد امور ستاد را عهده‌دار شده است.

ابتکار با بیان اینکه عمده فعالیت کارگروه‌ها نیمه رسمی است و جنبه مشورتی دارند، گفت: پیشنهاد ما این است که نقشه راه کلی را بتوانیم برای کارگروه‌ها تعریف کنیم. یعنی هر کارگروه در نقشه راه خودش براساس دیدگاه‌های اعضای خود مسیر و جهت‌یابی خویش را برای 4 سال آینده تعریف کند که چه اقداماتی را در این مدت می‌توان انجام داد.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری به بخشی از برنامه‌ها و راهبردهای کار گروه‌ها در 4 سال آینده اشاره کرد و افزود: اولین قدم برای هرکارگروه این است که با شرایط و وضعیت آشنا باشند؛ در بعضی از کارگروه‌ها اساتید دانشگاه و صاحب ‌نظران حضور دارند. از طرفی دیگر باید توجه داشته باشیم که فاصله و آشنایی با وضعیت موجود یک داستان است و شناخت اقدامات و کارهایی که صورت گرفته مسئله‌ای دیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم به عقب برگردیم و از اول کارها را شروع کنیم؛ بله این سیاست معاونت است به همین دلیل هم بسیاری از برنامه‌های دوران مولاوردی را بازنگری، تقویت و ادامه خواهیم داد. بنابراین شناخت وضع موجود و شناخت اقدامات صورت گرفته یکی از مسائل مهم به شمار می‌روند.

** ورود کارگروه‌ها به سیاست‌گذاری

ابتکار تصریح کرد: ممکن است در ذهن برخی این تلقی و تصور به وجود بیاید که مثلا هیچ اتفاق خاصی در حوزه فعالیت ‌های مرتبط با بهداشت در رابطه با جامعه مدنی اتفاق نیافتاده است، در حالیکه گزارش ‌ها و اخبار ارائه شده نشان می ‌دهند وزارت بهداشت در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده و با سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) نیز ارتباط بسیار خوبی دارند؛ سمن ‌ها و وزارت بهداشت برنامه‌ های خوب و مثبتی را در دست اقدام دارند و من از نزدیک اقدامات ارزنده و شایسته آنها را مشاهده کردم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از کارگروه‌ها خواست تا در حوزه سیاست ‌گذاری ورود کنند زیرا قوانین و مقرراتی هستند که ارتباط مستقیمی با وضع سلامت و بهداشت زنان دارند که با ورود کارگروه‌ها به آن ممکن است بخشی از سیاست‌ها، قوانین و مقررات نیاز به بازنگری، تجدیدنظر یا ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات داشته باشند.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: نگاه ما باید فرابخشی و همراه با همکاری جامعه مدنی، بخش خصوصی و جامع دیدن باشد زیرا ما زنان (از دختران تا زنان سالمند) همه اقشار(شهر و روستا) سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشین‌ها را در نظر داریم. پس باید همه زوایای مسائل را ببینیم.

** افزایش چشمگیر بیماری‌های دیابت و قلبی در زنان

ابتکار، اولویت‌بندی کارگروه‌ها در حوزه زنان و خانواده را بسیار مهم ارزیابی کرد و از آن‌ها خواست به تشخیص اولویت‌ها از جهت فراگیر بودن موضوعات زنان توجه جدی نشان دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش بیماری در میان زنان ابراز ناراحتی و نگرانی کرد و افزود: گزارش‌هایی از وزارت بهداشت داشتیم که بیماری‌های متابولیک در زنان رو به افزایش است. همچنین بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی نیز افزایش چشمگیری در زنان داشته است. متاسفانه جمعیت قابل توجهی از زنان شهرنشین و حاشیه شهرها تحت تاثیر سبک زندگی غلط به ویژه در مصرف خوارکی‌ها و عدم تحرک قرار گرفته‌اند.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه اکثر استان‌ها دارای مشکلات حاد هستند، گفت: ما در استان‌های مختلف کشور کمبود، مشکلات خاص و عقب ماندگی‌های زیادی داریم که بر روی شاخص‌ها خیلی تاثیرگذارند و ممکن است مشکلات حاد را افزایش دهند.

ابتکار به زلزله اخیر در کرمانشاه و بروز مشکلات برای زنان این استان اشاره کرد و افزود: کارگروه خانواده در کرمانشاه از دید جامعه شناسی ورود خوبی داشته و در بحث تاب آوری هم طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند. تسهیل‌گران در آنجا مستقر شده‌اند و تیم خوبی از NGO ها در آنجا جمع هستند.

به گفته وی، یکی از بحث‌های NGOها وضعیت بهداشتی زنان و خانواده‌های کرمانشاهی است که در شرایط بحران چه اقدامی می‌توان انجام داد تا استانداردهای بهداشتی ارتقا یابند یا حداقل آموزش‌های لازم در این باره اتخاذ شود.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری در ادامه به دیگر کارگروه‌های مطرح اشاره کرد و گفت: کارگروه ‌هایی هستند که همه به نوعی به مسائل زنان از زاویه دید خودشان نگاه می‌کنند و باید با یکدیگر در ارتباط باشند. ما موضوع محیط زیست را از این کارگروه جدا کردیم؛ این کارگروه کار خوش را با رویکرد مسائل زیست محیطی داشته و آنان بر روی زنان و بعد ایفای نقش زنان در بهبود وضعیت محیط زیست و جریان سازی‌های اجتماعی که زنان می‌توانند در بهبود محیط زیست داشته باشند.

ابتکار در جلسه کارگروه سلامت معاونت زنان و خانواده خواست تا نشست‌هایی با کارگروه اصلاح الگوی مصرف که با موضوع سلامت مرتبط است داشته باشند و با زوایا و دیدگاه‌های مختلف یکدیگر آشنا شوند.

** بی ‌تحرکی یا کم تحرکی زنان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد موافقت‌نامه میان معاونت زنان با وزارت آموزش و پرورش درباره اهمیت و توجه به ورزش برای دختران و جوانان در مدارس خبر داد و تصریح کرد: کارگروه خانواده سالم و ورزش در بحث ورزش جلساتی را با وزیر آموزش پرورش برگزار کرده است.

ابتکار در این باره توضیح داد: مواردی را در نشستی با معاونان وزیر در خصوص فقدان معلم ورزش برای دوره دبستان در مدارس دولتی گوشزد کردیم و قرار است موافقتنامه‌ای منعقد شود تا از بروز مشکلات و بیماری‌ برای زنان و دختران جلوگیری کنیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر بخواهیم ریشه مشکلات ناشی از بی‌تحرکی یا کم تحرکی را جست‌وجو کنیم باید از همین الان به فکر فرهنگ سازی در خصوص ورزش از راه آموزش و پرورش برای نوجوانان و جوانان باشیم.

ابتکار ادامه داد: موضوع پارک بانوان در ابتدای کار بنده در شورای شهر مطرح شد و تفسیر دوگانه‌ای وجود داشت. عده‌ای می‌گفتند شاید بحث تفکیک جنسیت باشد، اما وقتی وارد واقعیت موضوع شدیم دیدیم دختران ما نیاز به فضاهای آزاد از لحاظ ورزشی، سلامت و تحرک دارند و فضایی باشد. آفتاب و ویتامین D در سلامت زنان نقش تاثیرگذاری دارند و متاسفانه بیماری‌های اسکلتی میان زنان ایرانی چشمگیر شده است. بنابراین پارک بانوان راه حل بسیار خوبی به نظر می‌رسد و زنان هم از آن استقبال خواهند کرد.

وی رصد و پایش را یکی از کارکردهای مهم کارگروه‌ها دانست در این باره تصریح کرد: رصد، پایش، پژوهش‌ها، نظرسنجی، پیمایش‌ها و مطالعات کمک بزرگی به معاونت زنان و امور خانواده خواهد کرد. تنوع طرح‌های مطالعاتی- پژوهشی و پایان‌نامه‌ها در حوزه زنان و خانواده بسیار بالاست ولی متاسفانه فراتحلیل و بسته سیاستی که حاصل این پژوهش‌ها باشد هنوز انجام نشده است.

** آینده ‌نگری؛ ماموریت‌ مهم کارگروه‌ها

ابتکار در این باره اضافه کرد: پژوهش در پیشبرد علم و دانش تاثیرگذار است. وقتی در حوزه اجرا قصد تصمیم‌گیری داریم با عدم اطلاعات کافی مواجه می‌شویم و از طرفی هم وقتی می‌خواهیم تصمیم‌مان مبتنی بر تجربه و دانایی باشد با مشکلات دیگر روبه رو می‌شویم؛ متاسفانه در حوزه سلامت نیز همین وضع موجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه‌ها باید به عنوان بازوی مشورتی، خلاق و پیشرو ایفای نقش کنند، افزود: آینده‌نگری در ماموریت‌های کارگروه‌ها مهم و ارزشمند به حساب می‌آید. زیرا آینده‌نگری باعث می‌شود تا ما در گذشته و حال سیر نکنیم. ما باید ببینیم که در سلامت خانواده چه اتفاقاتی قرار است بیافتد و برای سالمندی، خانواده باید چه اقداماتی را از الان انجام دهیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد تا در ترکیب اعضای کارگروه افراد دیگری مانند دبیر کارگروه سابق، معاونان وزارت بهداشت و همینطور آقایان اضافه شوند و موضوع را نباید صرفا زنانه دید زیرا آقایان در بحث خانواده نیز نقش بسزایی دارند.

ابتکار خطاب به کارگروه‌ها گفت: پیشنهادات زیادی در زمینه طرح‌ها، ایده و پروژه‌ها برای معاونت زنان به صورت مکتوب و شفاهی ارسال می‌شود؛ ما آن‌ها را به شما ارجاع می‌دهیم تا زمانی را برای این افراد اختصاص دهید تا آن‌ها را ارزیابی کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین