وقتی همه از هم طلبکاریم چه می شود؟ / باید از خودمان شروع کنیم

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3961016068 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی همه از هم طلبکاریم چه می شود؟ / باید از خودمان شروع کنیم

تصور کنید در یکی از روزهای که از شدت آلودگی مدارس تعطیل شده، راننده ای را ببینید که با خودروی پردود تردد می کند، سیگاری هم بر لب گذاشته و هر چند ثانیه دودی سفیدی را از عمق ریه هایش بیرون می دهد! با خود چه فکری می کنید؟ لابد "کسی که نه به خودش رحم می کند و نه به دیگران".

شاید ندانیم ولی برخی از ما عین همین کار را در فضای روح و روان خود مرتکب می شویم. وقتی که مردم نگران از کمبود بارش ها هستند و وقتی زلزله های پی در پی خواب راحت را از برخی و آرامش را از خیلی ها ربوده ما با خودمان چه می کنیم؟ چقدر تلاش می کنیم تا دیگران را آرام کنیم، شاد و شاداب نگه داریم؟ یادمان رفته که باید با هم مهربان باشیم، یادمان رفته که خوبی های هم را بگوییم تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم. همه ما بارها و بارها آن داستانی را شنیدیم که وقتی در فلان کشور سیل آمد یا فلان بلای طبیعی، مردم به جای آن که سرازیر شوند و مغازه ها را از اجناس تهی کنند، برعکس اگر از کالایی زیاد داشتند برگرداندند تا افرادی که ندارند بتوانند مدتی با آن سر کنند،

همه بارها شنیده ایم که فلان ایرانی در فلان کشور خارجی وقتی شنید جنسی قرار است گران شود رفت بیشتر بخرد اما دید که دیگری کمتر از همیشه می خرد یا بخشی از خرید خود را برگردانده تا کمک به بقیه باشد شرمنده می شود. وقتی این ها را می شنویم سری تکان می دهیم و شاید به حال خودمان افسوس بخوریم اما زمانی که شنیدم تخم مرغ گران شد چه کردیم؟  

کانالهای تلگرامی که اعضای زیادی جذب کرده اند مانند مادری فرزند گم کرده در به در دنبال سوژه و مطلب می گردند، روزنامه های زرد و البته برخی خبرگزاری ها هم به همچنین، انواع و اقسام جوک و تصویر و کارتون به ذهن ملتهب از زلزله و آلودگی هوا و نگران بارندگی جامعه سرازیر کردند. نه کسی چندان دنبال علت و راهکار و مدت زمان این گرانی رفت و نه کسی از دیگران دعوت کرد که اگر شما دستتان به دهانتان می رسد کمتر خرید کنید تا عرضه و تقاضا فعلا برابر شود و بعد هم جنس کافی برسد. کدام یک از این کانال های کثیرالمخاطب چنین کرد؟ همه شروع کردند طعنه زدن از فلان مجری تلویزیونی تا فلان هنرمند و فعال اجتماعی! همه طلبکار بودند.

وقتی هم که در لایحه بودجه موضوع افزایش هزینه خروج از کشور مطرح شد، ناگهان ولوله ای بپا شد که انگار یک پای ما اینجاست و یک پایمان اروپا، ضمنا آنقدر پول هم نداریم که عوارض بدهیم. این طرح نه هنوز در مجلس مورد مذاکره قرار گرفته و نه تصویب و نه هنوز اجرا شده اما زمینه خوبی بود که هر کسی موضعی بگیرد! درستی یا غلط بودن این تصمیم به کنار، این که باید مردم مطلع باشند و شبکه های اجتماعی هم راهی برای اعلام نظرات مردم هستند به کنار، اما مشکل رویکرد برخورد با مشکلات است که به جای راهی معقول و منطقی، بخشی به تمسخر و جوک سازی و بخشی هم که مخالف سیاسی هستند به اتهام زنی و ناتوان نمایی روی می آورند.

این گونه است که ما هر روز به جای خوراک سالم فکری و روانی بر سر سفره جانمان، سم و زهر و دود تقسیم می کنیم، مردم عصبانی و ناراحت می شوند و علائم آن را در برخوردهای اجتماعی نشان می دهند، در بی حوصلگی، در عدم رعایت حقوق دیگران و ...

تلگرام به خاطر وجود چند کانال که با تزویر و دروغ پردازی سعی در تخریب تفکر و باورهای مردم دارند و پا را فراتر نهاده تشویق به برخورد و تجمع و درگیری می کنند فیلتر می شود، ثمربخش بودن یا نبودن آن به کنار، اما وقتی که حرف از ده ها نرم افزار مشابه می شود، همه در کانال های تلگرامی (که حالا با فیلتر شکن باز شده!) نگران آن می شوند که اطلاعاتشان دیگر امنیتی ندارد! کسی نیست بپرسد مگر شما چه حرفی  می زنید یا چه طرح و برنامه ای دارید که تصور می کنید امنیت تان دچار خدشه می شود؟

اگر قرار بر شنود باشد و دستگاه های امنیتی آنقدر بیکار باشند که بخواهند مطالب شما را رصد کنند، آیا نمی توانند صحبت های تلفنی شما، سایت هایی که می بینید، کلماتی که جستجو می کنید و ... را رصد کنند؟ آیا صرفا نگرانی شما فوروارد کردن چند جوک و مطلب در تلگرام است که آن ها را مثلا فلان شرکت چینی گزارش کند و شما امنیت نداشته باشید؟ چرا باید این مقدار بدبین باشیم؟

یک بار یکی از روانشناسانی که برای گروهی از ایرانیان مقیم خارج از کشور صحبت می کرد، حرف جالبی زد، ایشان با اشاره به حضور ده تا پانزده ساله برخی از حاضران و ایرانیان مخاطب گفت: همه شما وقتی که در ایران بودید می گفتید که ما راه پیشرفت نداریم، فکر می کردید که اگر در فلان کشور خارجی بودید الان بالاترین رتبه های موفقیت تحصیلی و کاری را به دست آورده بودید، از نبودن آزادی بیان می گفتید اما حالا چه کردید؟ به کجا رسیدید و از همه مهم تر چرا هر وقت شخصی قرار است به خارج از کشور بیاید اولین نصیحتی که به او می کنند این است که "از ایرانیان دوری کن"! ایشان نتیجه گرفت که مشکل بیش از آن که در قوانین اجتماعی باشد، در باورهای مردم وجود دارد.

پس چه زمانی می خواهیم باور خود را درست کنیم؟ چه زمانی به این نتیجه می رسیم که باید از خودمان شروع کنیم تا جامعه بهتری داشته باشیم؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۹۲۹۰۹:۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اصلا جالب نبود
ناصر۱۹۵۰۵۳۱۱:۰۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اتفاقا جالب بود موضوع حس همکاری هست ، وقتی همه فقط انتقاد میکنن ولی برای رفع مشکل همکاری نمیکنن چیزی درست نمیشه . من اینو تقصیر مردم نمیبینم چون روند کلی مملکت شده اینکه دو زمان وجود داره : 1- استانه انتخابات : دو دسته کلا وجود داره و هر کدوم وعده هایی میدن 2- یک دسته برنده میشه که گروه برنده کار خاصی نمیکنه و وعده هاشو عمل نمیکنه و هیچ پیگیری هم نمیشه کرد و گروه بازنده به جای همکاری فقط دنبال تخریب گروه برنده هست این مرتب تکرار میشه و نهاد های بیطرف هم متاسفانه در گیر همین هستن یا گروه اول هستن یا گروه دوم . مجلس اگر گرایش به گروه اول داشته باشه کار خاصی جهت رفع مشکل نمیکنه و اگر گرایش به گروه دوم داشته باشه بیشتر دنبال چوب لای چرخ گروه برنده میزاره . اقا کشور مال همه با همه گرایش ها هست اگر خوب باشه همه خوشحالن و اگر بد باشه همه ناراحت .
ناشناس۱۹۴۹۴۶۰۹:۳۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دوست عزیز سوال این است که جرا این گسترش شبکه های اجتماعی و اینتر نت در سایر گشورها موتور رشد اقتصادی و بالا بردن بهره وری نیروی کار و اقتصاد و حتی کاهش شدید جرم و جنایت در انها شده است ولی در ایران به گفته شما و منتقدان این تکنولوژی جدید فقط باعث غصبانیت و منفی؟!!...نمیتواند دلیل باشد که شاید مسئله جای دیگری است و مقصر افراد و مدیریت ما است که نمی توانیم این ابزار را درست وبرای بهروزی جامعه استفاده کنیم؟!! بیایید برای یک هفته هم شده این تقصیرات شبکه های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی را از معادلاتمان حذف کنیم. یعنی همه اختلاس گران به دلیل شبکه های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی هستند. یعنی اینکه دولت به وعده های خود عمل نمی کند قوه قضاییه اعلام می کند زنجانی اعدام می شود و اتفاقی نمی افتد یعنی مشکل اب تخریب محیط زیست و الودگی دفاع از حریم خصوصی در پارک عمومی سویس سفر هزار ان هزار نفر ژن ها ی ویژه با یورو 5 هزار تومانی به اروپا و کانادا یا عدم مسولیت بانک مرکزی در برابر موسساتی که مجوز فعالیت ان را داده یا بانکها خصوصی که هر ماه چند هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی و در واقع جیب همه ایرانیها پول برای رفع سو مدیریت خود بر داشت می کنند یا مدیران خودرو سازی یا وزارت صنایع که هر روز به بهانه ای قیمت محصولات خود را چند برابر می کنند و..... همه ناشی از شبکه های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی ست؟ این همه ما شبکه های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی یا امریکا را برای همه این مسائل خود ساخته بزرگ می کنیم همان حکایت بانک مرکزی است که تا می خواهد ارز را گران کند می گوید تقصیر دلالها ست. این دلالها چرا از 1380 تا 1390 یا در چهار سال گذشته نتوانستند کاری کنند. به خود بیاییم.
ناشناس۱۹۵۰۲۹۱۰:۵۷:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
همه امار در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که گسترش اینترنت و موبایل و شبکه های اجتماعی نه تنها باعث رشد اقتصادی و افزایش بهره وری و درامد ان کشورها شده بلکه به میزان بسیار زیادی موجب کاهش جرائم به خصوص در میان نوجوانان و جوانان شده که دلیل عمده ان پر کردن اوغات فراغت انها است. مثلا در کانادا میزان جرایم در 2001 در اوج تاریخی خود بوده ولی از 2001 همزمان با همه گیر شدن استفاده از اینتر نت تاکنون یعنی 17 سال میزان جرائم به صورت مداوم و پیوسته کاهش یافته. حتی مسولان ما هم به همین نتیجه رسیدند که اینترنت باعث سرگرمی جوانان بیکار می شود و از نظر این مسولین همین کافی است و کاری برای استفاده دیگر کشورها از اینترنت برای رشد و شکوفایی اقتصادی ندارند و نتیجه اینکه همزمان با گسترش اینترنت بر خلاف همه دنیا میزان بهره وری نیروی کار در ایران منفی بوده!!!! فقط نگرانی مسولین ایرانی انجاست که چون جامعه به شدت سیاسی است و از نظر اقتصادی مردم تحت فشار هستند در برخی مواقع مانند روزها اخیر مجبور به محدود کردن موقت ان هستند و کسی به اعتماد و اعتبار مصرف کننده در داخل یا خدشه در اعتبار کشور در خارج از ناحیه قطع سلیقه ای و محدودیت استفاده از اینترنت اهمیتی نمی دهد!!!
ناشناس۱۹۴۹۴۷۰۹:۳۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام متاسفانه این مشکل از مسئولان شروع شده. اگر جامعه قدیم ایران رو حتی در فیلم و عکس ببینید، متوجه میشید که بی حجاب و با حجاب، مسلمان و ارمنی و..، فقیر و دارا ، مومن و کم اعتقاد و خیلی اقشار دیگه در کنار هم راحت زندگی میکردند. اما اینروزها هریک از این گروهها سایه دیگری رو با تیر میزنه. وقتی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در یک شهر بزرگ و تاثیرگذار، رقبای انتخاباتی شورای شهر رو علیرغم عبور ار کانال و مجاری قانونی، به نوعی بی بندوبار یا غیر اسلامی و خودش رو سمبل اسلام معرفی میکنه، شما از افراد عادی جامعه چه انتظاری دارید؟ اگر چه منتشر نمیکنید، حداقل خودتون در موردش فکر کنید.
ناشناس۱۹۴۹۶۷۰۹:۵۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
وقتی همه از هم طلبکاریم ... !!! انشاءالله تعالی همه مردم ساکن روی کره ارض به جایی برسند که همگی طلبکار دولت هایشان باشند و همه دول بدهکار ملت هایشان !! ... نه بر عکس ...آمین یا رب العالمین !!
ناشناس۱۹۵۲۲۵۱۳:۰۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
و البته ، روزی هم برسد که ملت ها هیچ طلبی از دولت ها و دولت ها هم هیچ بدهکاری به ملتشان نداشته باشند و حساب و کتابشان به خوبی و خوشی با هم تسویه و البته تصفیه !!! ...به قول قدیمی ها : حساب ، حساب باشد و کاکا برادر " !! ... آآآآمییییین !!
ناشناس۱۹۴۹۷۵۱۰:۰۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مردم ایران اسیر مطالب بی محتوا و دروغین شبکه های اجتماعی هستن. انگار هر چی تو این شبکه ها هست وحی شده!! صد در صد واقعیت داره و... یه لحظه فکر نمیکن ببینن منبع خبر معتبره یا نه! یه مشت مطالب سرتا پا دورغ و تخیلی در همه زمینه ها از علم اقتصاد بگیر تا فیزیک و زمین شناسی و ... فقط باید تاسف خورد.
ناشناس۱۹۵۰۴۶۱۱:۰۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اگر صدا و سیما و دستگاه های خبر رسانی و رسمی نگاه همه حانبه ملی و به روز به مخاظب داشتند این اتفاق نمی افتاد.یکی‌ از مراکزی که واقعاً مردم را ناراحت می‌کند و مشکلات کشور و فضای کشور را رادیکالیزه می کند برنامه ها و رویکرد یک سویانه و در واقع لجبازانه صدا و سیما در کشور است. همه جا رسانه ها وظیفه تلطیف و کاهش فشارهای زندگی و اقتصادی از ناحیه ایجاد نشاط و اطمینان در میان مخاطب را دارند ولی صدا و سیما دقیقا از ناحیه تاکید بر سیاستهای از تاریخ گذشته خود و تاکید بر استفاده از همان مجریان و گزارشگرانی را دارد که مردم از دانش و کارکرد انها اصلا رضایت ندارند نقطه مخالف عمل می کند...البته استانداردهای دوگانه صدا و سیما دیگر واقعا اخرشه.. تاکید و استفاده از تم های غمگین و ناراحت کننده به خصوص در مراسم مذهبی که حتی برخی از انها برای عزاداری نیست و یا نحوه بر خورد با مسایل در دوران انتخابات و یا خوردن پشت سر هم چای! در مجموعه های کره ای و خارجی و ... خلاصه اگر جایی برای شروع به در نظر گرفتن نظر اکثریت مردم باشه . انجا صدا و سیما است
ناشناس۱۹۵۸۵۴۲۱:۳۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
شنونده باید عاقل باشه
ناشناس۱۹۴۹۹۲۱۰:۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
درنهایت مجبور می شیم دست تو جیب هم کنیمو طلبهامونو با زور و ترفند استیفا کنیم؟؟؟!!!
ه-ت۱۹۵۰۹۰۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
متاسفم که به اینجا رسیدیم
کیا۱۹۵۱۱۵۱۱:۳۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دوست عزیز ما به چند تا از اختلالات رفتاری به زعم ایشان ایرانیان اشاره کرده اند. خوب بر فرض صحت نظر ایشان اینها علائم بیماریست پایشان هیچ درمورد علت آن ‌همچنین راهکار درمان آن چیزی نگفته اند نگفته آمد این رفتار غلط در مقایسه با خارجیان چرا ایجاد شده است حضرت امیر میفرمایند ملت به حاکمانشان شبیه ترند تا والدینشان. والسلام.
ش.ی۱۹۵۱۳۰۱۱:۴۷:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
امیدوارم جامعه به عقلانیت و تعادل برگرده
ناشناس۱۹۵۱۵۳۱۲:۰۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بسم الله، از خودتون شروع کنید! به عمل کار بر آید ...
ناشناس۱۹۵۱۵۴۱۲:۰۳:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
ما بازنشستگان سالهاست که وضعیت بد معیشتی را شروع کرده ایم. لطفا شما هم شروع کنید.
ناشناس۱۹۵۴۵۴۱۵:۵۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
هرچی بهتون میدن باز میگید کم هست. بزارید به ما جوانها کمک بشه
ناشناس۱۹۵۸۱۷۲۱:۰۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بگذارید بودجه صرف اشتغال جوانها شود, اینطوری خیال بازنشستگان هم از دغدغه بیکاری فرزندانشان راحت میشود.
مرتضی حاجی احمدی۱۹۵۲۱۵۱۲:۵۸:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بسیار عالی مردمی مدعی هستیم.
ناشناس۱۹۵۲۲۹۱۳:۱۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
جدای از سومدیریت در کشور معضل اصلی جنگی تقریبا30 ساله بین دو جناح سیاسی کشور است که هر کدام برای تخریب دیگری علاوه بر کارشکنی در امور کشور به سیاه نمایی حوزه عملکرد دیگری مشغول است . نگاهی جدی به درون بیندازید تا متوجه شوید چگونه امنیت روانی جامعه با این سیاه نمایی ها از بین رفته است .
dayani۱۹۵۲۸۵۱۴:۰۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
یک فهرست از مهمترین مسائل مملکت که همه آنرا قبول دارند درست کنید، یکسال بعد این فهرست را مرور کنید، مواردی را که درست شده است خط بکشیدو مسائل جدید را بیافزائید. به احتمال خیلی زیاد مشکلی نخواهید یافت که خط بزنید، اما مشکلات دیگری که به آن بیافزائید از زیادی گیجتان خواهد کرد. اگر حوصله دارید به عقب برگردید، شعارهای دوران انقلاب اسلامی را فهرست کیند ، آنها مسائل و خواسته های آن زمان بودند، از کدام مسئله و کدام خواسته عبودرکرد ه ایم؟ اگر سالی یک مسئله حل می شد، حالا مسئله از آن مسائل دیگر نباید وجود می داشت.
ناشناس۱۹۵۳۸۶۱۵:۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
از خودتون شروع کنید فعلا تلگرام رو باز کنید ما رو بیکار کردید
حسن۱۹۵۴۸۹۱۶:۰۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
وقتی در مورد فرهنگ هیچ کاری نکردیم و علی رغم صرف بودجه کلان در این بخش کارها صرفا نمایشی و تکراری شده و در عوض آموزش و پرورش پول کاغذش را نداره،وقتی در محیط زیست هیچ آموزشی نمی بینیم وقتی در رانندگی از کشورهایی که تا بیست سال پیش دیدن خودرو آرزشون بود بی فرهنگتریم و...،باید پرسید چه کسانی کوتاهی کردند.
ناشناس۱۹۵۸۱۳۲۱:۰۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مگر طبق قانون اساسی, آموزش و پرورش نباید رایگان باشد؟؟؟؟؟
کیوان سپانلو۱۹۵۵۰۴۱۶:۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
با سلام و احترام فردی زمانی که کوچک بود به خودش گفت دنیا را عوض خواهم کرد و وقتی کمی بزرگتر شد گفت دنیا بزرگ است کشورم را عوض خواهم کرد و وقتی کمی بزرگتر شد گفت کشورم بزرگ است شهرم را عوض خواهم کرد و بعد از مدتی پیش خودش گفت محله بزرگ است خانواده ام را عوض خواهم کرد و وقتی کاملن با تجربه شد گفت خانواده هم بزرگ است فقط خودم را می توانم عوض کنم و دست بکار شد .
صمصام۱۹۵۵۶۸۱۷:۰۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بحرات هویت جناب مقیمی درد اصلی جامعه ما بحران هویت است .. بدون تعارف عرض میکنم هیچ امید و آینده ای برای جوانان ما متصور نیست . ازدواجها همه بالای 35 سال تبعیض وبی عدالتی موج میزند جناب مقیمی همه دوست داریم همه چیز را خوب ببینیم ،زیبا ببینیم اما نمیتوانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم :همه چیز آرومه !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین