بازار بهم ریخته خودرو/ آشفته‌بازاری که یک تصمیم اشتباه رقم زد

گروه اقتصادی الف،   3961016049 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو ، تبعات سنگینی برای مصرف‌کنندگان داشته که شاید جبران آن به این راحتی امکان‌پذیر نباشد؛ تصمیمی که سودهای میلیاردی را به جیب برخی‌ها ریخت.

بازار بهم ریخته خودرو/ آشفته‌بازاری که یک تصمیم اشتباه رقم زد

به گزارش مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را همه به فردی باتجربه حداقل در حوزه بازرگانی و سیاستگذاری‌های بازار می‌دانند و بعید به نظر می‌رسید که او چنین تصمیمی را برای بازار خودرو و واردات بگیرد. همان هفته‌های ابتدایی وزارت بود که وی واردات خودرو را به بهانه منفی بودن تراز تجاری کشور ناشی از افزایش واردات، ممنوع اعلام کرد و بدون مقدمه، سبب شد تا سودهای میلیاردی به جیب کسانی برود که قطعا از ساز و کارها و جلسات این وزارتخانه بابت ممنوعیت احتمالی ثبت سفارش خبر داشتند.

این البته تنها باری نیست که ثبت سفارش واردات خودرو و بسته شدن آن، سودهای میلیاردی به جیب عده‌ای واردکننده و مطلع از تصمیمات دولت سرازیر می کند و روند ثبت سفارش هم این را به خوبی نشان می‌دهد. این تصمیم اشتباه، اکنون نه تنها سودهای بادآورده‌ای را نصیب عده‌ای خاص کرده است، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم به آشفته بازاری تبدیل کرده که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته اند. بدون شک، هیچ کس، از واردات خودروهای لوکس که نمایشگر اختلاف طبقاتی هستند، استقبال نمی‌کند و دفاعی هم از آن ندارد؛ اما این تصمیم اشتباه سبب شد همان طبقات بی ریشه اجتماعی بار دیگر اوج بگیرند و میلیاردها تومان را چند ماهه به جیب بزنند، ضمن اینکه بازار خودروهای داخلی هم دچار آشفتگی و افزایش قیمت شد.

بیشتر از ۵ ماه دولت سایت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگیری از خروج ارز و منفی بودن تراز تجاری متوقف کرد؛ در حالیکه به نظر می‌رسید باید حمایتی از صادرات صورت گیرد تا بتواند دلارهای خارج شده برای واردات را جبران کند و سودآوری برای کشور داشته باشد، اما نه تنها این موضوع رخ نداد، بلکه صادرات روز به روز ضعیف‌تر شده و به بهانه جلوگیری از واردات خودروهای لوکس، اکنون آشفته‌بازاری درست شده است که حتی قیمت خودروهای داخلی در بازار را هم به شدت افزایش داده است.

در این میان، نه وزارت صنعت، نه سازمان حمایت و نه شورای رقابت، هیچ یک تاکنون واکنشی به این وضعیت نشان نداده‌اند و آنگونه که بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد، هر نمایشگاه‌دار اتومبیلی هر قیمتی که دلش می‌خواهد بر روی خودرو می‌گذارد و به مردم می‌فروشد. هیچ نظارتی هم بر بازار نیست و تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزارت صنعت مبنی بر نظارت بر بازار خودروهای وارداتی و داخلی دریافت نشده است.

اکنون قیمت خودروهای داخلی به شدت در بازار بالا رفته و بازار سیاه برای بسیاری از خودروها شکل گرفته، حتی خودروسازان داخلی که طرح‌های فروش اعلام کرده‌اند نیز برخی خودروهای پرطرفدار را در فهرست خودروهای موجود در طرح‌های فروش خود اعلام نکرده و بیشتر همان خودروهایی که همیشه در بازار وجود داشته و قیمت برخی از آنها هم اکنون، در بازار بعضا کمتر از نمایندگی است، وارد طرح‌های فروش شده‌اند.

بر همین اساس، خودروهای لوکس نه تنها در بازار خرید و فروش می شوند، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم تحت الشعاع قرار داده و این مصرف کنندگان طبقه ضعیف و متوسط هستند که باید تاوان تصمیمات اشتباه دولت را بدهند.

در این میان، برخی نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر از گرانی ۴۵۰ میلیون تومانی برخی از خودروهای لوکس در بازار خبر می‌دهند و البته آن را هم غیرمنطقی می دانند. حتی واردکنندگان خودرو در طرح‌های جدید خود قیمت را از ۱۰ تا بعضا ۴۵ میلیون تومان بر روی برخی از مدل های خود افزایش داده اند.

اکنون شرایط به نحوی در مورد خودروهای وارداتی با قیمت متوسط که بیشتر مورد استفاده طبقه متوسط جامعه است، پیش رفته که برخی شرکت های وارداتی، به عدم اعمال ۵۰ درصد از افزایش منطقی خودروهای خود بعد از اعلام تعرفه های جدید می بالند و به عنوان یک امتیاز مثبت از آن یاد می کنند؛ برخی دیگر هم هنوز سایت های فروش خود را باز نکرده و هیچ طرحی را برای مشتریان اعلام نمی کنند. گویا آنها می خواهند تا از فضای پایان سال هم به نفع خود بهره گیرند و با تقاضایی که در بازار وجود داشته و در برخی موارد به عطش تبدیل شده، بهترین بهره را هم ببرند؛ بدون اینکه نظارتی بر روی فروش های آنها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت وجود داشته باشد که چرا فروش خودرو را برای مدت طولانی متوقف کرده اند.

اگر قرار بود تعرفه بالا رود، چرا ثبت سفارش را متوقف کردند؟

یکی از نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تصمیم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عده ای را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل می کنند و هر طور که بخواهند بازار را می‌چرخانند؛ به خصوص اینکه برخی واردکنندگان انحصار واردات برخی خودروها را به دست گرفته و به بهانه ارایه برخی سندهای اصلی و جعلی، تلاش کرده اند که خود را نماینده رسمی کمپانی خارجی نشان دهند، در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و هنوز هستند شرکت های وارداتی که از سوی کمپانی مادر، به رسمیت شناخته نشده ولی با رانتی که در اختیار دارند، خودرو وارد می کنند.

وی می افزاید: وزیر صنعت باید توضیح دهد که چرا این چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و اگر قرار بر این بود که تعرفه به این میزان بالا رود، چرا ۵ ماه سایت ثبت سفارش بسته شده بود؛ در حالیکه اکنون بسیاری از واردکنندگان با راه و چاهی که خود می دانند، خودروها را با تعرفه های قبلی ترخیص کرده ولی در بازار به قیمت جدید می فروشند.

این نمایشگاهدار می گوید: قیمت هایی که از سوی شرکت های وارداتی به صورت رسمی اعلام شده، در بازار با نرخ های بالاتری به فروش می رسد و وقتی شرکت واردکننده که عرضه کننده عمده آن خودرو هم به شمار می رود، قیمت را تا ۴۵ میلیون تومان افزایش می دهد، قطعا بازار تا ۶۰ میلیون تومان افزایش را هم تجربه خواهد کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست که چرا مردم باید این خودروها را با قیمت بالاتری خریداری کنند؛ مگر اصولا با این تعرفه ها، هنوز خودرویی وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جدید قیمت‌گذاری شود.

هم اکنون قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و در بخشنامه‌های جدید خودروسازان داخلی نرخ ها به شدت افزایش یافته است؛ به خصوص اینکه خودروسازان داخلی کمتر خودروهای وارداتی دارند ولی با پیش دستی، قیمت سایر تولیدات خود را هم در کنار مونتاژی ها به شدت افزایش داده اند.

در حال حاضر، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس ۹ ۱۳۹ میلیون و ۷۴ هزار تومان، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس ۱۰ ۱۴۷ میلیون و ۷۴ هزار تومان، هایماS۷ اتومات ۷۹ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان، هایما S۷ توربو ۹۵ میلیون و ۷۴ هزار تومان، دانگ فنگ H۳۰CROSS ۴۵ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان، رنو کپچر ۱۱۸ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان، تندر ۹۰ اتوماتیک ۴۷ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان، رانا ال ایکس ۳۶ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان، پژو ۲۰۰۸ معادل ۱۰۳ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان، پژو ۵۰۸ معادل ۱۸۹ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۴۵ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۳ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان در نمایندگی های مجاز ایران خودرو است.

کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال ۱۰۴ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک ۹۶ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، چانگان اتوماتیک ۶۹ میلیون و ۵۷ هزار تومان، آریو ۱۶۰۰ دستی ۴۹ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان، تیبا دوگانه سوز ۲۷ میلیون و ۳۴ هزار تومان، تیبا دو ۲۷ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان، پراید ۱۱۱ معادل ۲۱ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان، ساینا ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نمایندگی های مجاز سایپا است که قطعا بازار آزاد افزایش قیمت بیشتری را تجربه می کند.

هیوندایی I۲۰ در نمایندگی های مجاز ۹۶ میلیون تومان، هیوندایی اکسنت ۱۰۷ میلیون تومان، النترا ۱۵۵ میلیون تومان، سوناتا۱۹۹ میلیون تومان، توسان ۲۰۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سانتافه ۲۴۹ میلیون تومان است.

بنز CLA۲۰۰ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۹۰ میلیون تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۲۰ میلیون تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۷ معادل ۷۸۰ میلیون تومان، بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۶ در بازار ۵۹۰ میلیون تومان است.

هر دستگاه تیوولی ۱۱۲ میلیون تومان، تیوولی الیت ۱۱۲ میلیون تومان و سانگ یانگ پریمیوم ۱۵۰ میلیون تومان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۸۹۰۰۸:۳۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
همین دیروز کرمان موتور نامه قیمت جدید الانترا ۲۰۰ میلیون زدیانتافه ۳۰۹ میلیون.اخه ماشین لوکس چیه میگین.این ماشینای هیوندا و کیا همه جای دنیا ماشینای معمولی هستن که اینجا برچسب لوکس روش میزنن.من دو سال پولامو جمع کردم که ماشین بخرم از تابستون تا الان ۶۰ میلیون قیمتش کشیده بالا.
ناشناس۱۹۴۸۹۴۰۸:۳۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
فقط می تونم بگم ..مچکیریم. چون ژن خوب هاش رو آباد کرد
مجید۱۹۴۹۱۲۰۸:۴۷:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مجلس چگونه اقدام غیرقانونی بسته شدن ثبت سفارش در 7 ماه رو نادیده گرفته؟؟؟؟ چرا اجازه افزایش تعرف؟ رو داد؟؟ آیا بوی رانت ..؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۴۹۱۴۰۸:۴۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
کدام تصمیم ها تا به حال اشتباه نبوده است؟
عليرضا۱۹۴۹۱۷۰۸:۵۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
قطعا دستهایی از دولتی ها در کارست. این هم تدبیر و امید آقایان بی تدبیر
سعيد ملك زاده۱۹۴۹۱۹۰۸:۵۴:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مجلس باید ورود کند، سوال کند، استیضاح کند. ما رای ندادیم که بروند در مجلس ...
بابك۱۹۴۹۲۶۰۹:۱۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خیلی خراب کردید آقای ..، آقای ..، خیلی.
ناشناس۱۹۴۹۴۳۰۹:۲۹:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
واقعا معنی واژه .. رو در صنعت خودروئی کشور ..به خوبی میشه به وضوح مشاهده کرد. از تصمیم سازان بگیر تا فروشندگان خورد، به راحتی آب خوردن و به شکل علنی و بدون هیچگون کتمان و ترسی هر کاری که دوست دارن میکنن و میگن همینیه که هست!!!نهادهای نظارتی مرتبط هم که به..! مجلس هم که قربونش برم...
ناشناس۱۹۴۹۶۵۰۹:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
متاسفانه احساس می شود در برخی موارد به علت همین تصمیمات غیر کارشناسی.. و اعتراض مردم را تحریک می کنند.بالا رفتن قیمت اتومبیل خارجی به خودی خود به ضرر مردم نیست.ولی بالا رفتن قیمت خودروی داخلی به این بهانه موجب نارضایتی اکثر مردم می شود.در زمانی که دولت مرتب پیغام حل مشکلات مردم را می دهد اینگونه تصمیمات صلاح نیست. و عجیب است که علیرغم اطلاع از نارضایتی مردم به علت بالا رفتن قیمت باز هم بر این تصمیمات اصرار می کنند.
آرش۱۹۴۹۶۸۰۹:۵۵:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
میشه بفرمایید توسان درکدام نمایندگی با قیمت 204 میلیون فروخته میشه ؟؟؟ که ما بریم بخریم !!! من در ارزانترین حالت 213 میلیون خریدم و چند روز بعد شد 235 میلیون !!! این 204 رو شما از کجا درآوردین ؟؟؟ ممنون میشم به ما هم نشانیش رو بدین !
محمد۱۹۵۰۰۵۱۰:۲۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تنها بخشی که مسئولین تصمیم گیر در تصمیمات خود لحاظ نمی کنند مردم هستند. چگونه باید به این دولت اطمینان کنند. خدا می داند بابت این تصمیم غلط و قطعا مغرضانه چقدر پول به جیب خودروسازان داخلی و دلالان واریز شده است.
ناشناس۱۹۵۰۱۰۱۰:۳۵:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
شما فکر میکنید اون تصمیم اشتباه; بوده! اگه درباره اش تحقیق و تفحص دقیق و ریز بشود ذینفعان و کسانی که میلیاردها سود کردند و رانت خوردند و کسانی که ضرر کردند را پیدا مکنید و میفهمید که کاملا هم هدفمند و .. مند بوده است.
ناشناس۱۹۵۰۲۴۱۰:۵۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در واقع خیلی ها ...بخاطر این تصمیم میلیاردها تومان بهره برداری کرده اند و سود کرده اند.مجلس باید ورود کند وزیر باید استیضاح بشن
ناشناس۱۹۵۰۲۵۱۰:۵۲:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این خودرو های که شما لوکس میگید خودروهای عادی هست برای مردم دنیا خودرو لوکس چیز دیگست البته این خودرو ها نسبت به اهن پاره های که تویی ایران تولید میشه لوکس هست .
ناشناس۱۹۵۰۲۶۱۰:۵۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
باید تعرفه ها رو به حالت قبل برگردونند تا بازار با یک شوک‌منفی مواجه بشه و قیمت ها به شدت افت کنه بعد از ثبات بازار تو یک بازه ۶ ماهه تا ۱۲ ماهه تعرفه ها به تدریج بالا بره به نحوی که افزایش قیمت در حد سود بانکی باشه
کوروش۱۹۵۰۴۰۱۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مافیای خودرو در کشور به همراه مافیای وارد کننده بنزین دست به دست هم داده اند و پدر مردم را درآورده اند و بد تر از همه اینکه متاسفانه دولت هم به بهانه های مختلف ....و زمینه رو برای سود بیشتر افرادی خاص فراهم میکنه. به همین دلیله که هیچ وقت خودرو سازها سراغ تولید خودروهای کم مصرف توی این 40 سال نرفتند. هر عابر پیاده ای میدونه که ماشین هایی که صدی 6 می سوزونن نسبت به خودروهای تولید داخل که معمولا ; صدی 12 می سوزونن میتونه مصرف بنزین کشور به میزان 50 درصد کاهش بده. این یعنی کاهش مصرف روزانه حداقل 40 میلیون لیتر بتزین در کشور که معادل همان مقدار وارداته!!. اگر فرض کنیم هر لیتر بنزین به قیمت جهانی 1 دلار تحویل فوب خلیج فارس باشه، یعنی صرفه جویی روزانه 45 میلیون دلار خروج ارز از کشور. یک نکته رو هم به شما نویسنده عزیز عرض کنم که هیچ کجای دنیا خودروهایی مثل توسان، سانتافه، اسپورتیج و ...لوکس محسوب نمیشه برادر من خودروی لوکس یعنی لامبورگینی، مازراتی و ...
ناشناس۱۹۵۰۵۴۱۱:۰۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تصمیم اشتباه؟ هدف همین بوده
ناشناس۱۹۵۰۶۸۱۱:۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مطالب نوشته شده توسط نگارنده کاملا درست بود. متاسفانه با ندانم کاری و البته در برخی موارد با قصد و غرض و رانتهای اطلاعاتی سود های گزافی عاید عده ای می شود که برای عموم مردم حتی در مخیله هم نمی گنجد!!! بسیاری از خودروهای خارجی به لطف پول گزاف عده ای از خریدان که از در آمدهای نجومی برخوردار هستند نه تنها با قیمتی بسیار بالاتر از حد تصور خرید و فروش می شوند بلکه این موضوع را به مردم القاء می کنند که این خودروها واقعا خودروهای ویژه و با کیفیت فوق العاده ای هستند در صورتیکه بسیاری از آنها به عنوان خودروی حتی پایین تر از متوسط در دنیا مطرح هستند!(خودروهای کره ای و چینی) شاید به جای اینکه با قرار دادن عوارض واردات در کنار قیمت این خودرو ها بخواهیم آنها را اینگونه حمایت کیفیتی کنیم بهتر باشد عوارض را بصورت سالیانه و بابت تردد از آنها اخذ کنیم تا هم قیمت واقعی آنها معلوم شود و هم عوارض مورد خواست دولت اخذ گردد. مثلا اگر عوارض تردد سالیانه خودروی ایرانی 100 هزار تومان باشد عوارض خودرویی مانند بنز یا بی ام و ، یک دهم یا یک پنجم قیمت واقعی آن (برای چند سال)و به صورت سالیانه اخذ گردد(البته با کار کارشناسی)
سعید۱۹۵۱۶۱۱۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
صد رحمت به نعمت زاده
ناشناس۱۹۵۲۱۳۱۲:۵۷:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تصمیمی که سودهای میلیاردی را به جیب برخی‌ها ریخت! قرار هم بر این بود. پیش فرض اینکه قرار بود این تصمیم به سود مصرف کننده باشد، از پایه غلط است.
ناشناس۱۹۵۲۵۷۱۳:۴۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام گرامی خودت گفتی عدهای سود میلیاردی ببرند بردند برای اینکه از سود ضرر نکنند عوارض بردن بالا تا باز شدن ثبت سفارش مشکلی نیاورد خدا پدرشون بیامرزد یک ده اباد به ز صد شهر ویران
ناشناس۱۹۵۴۷۷۱۶:۰۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این دیگه بر می گرده به اخلاق سودجویانه خودمون که هر تصمیمی برا ی بهبود اوضاع بگیرند از یه طرف دیگه یه راهی برا سودجویی پیدا می کنیم . جلوی ورود کالا رو نمی گیرن یه عده سودجویی می کنن ومی گن تولید داخلی به خطر افتاد ! جلو ورود رو می گیرن قیمتها میره بالاومعضل میشه ! مشکل تصمیم دولتها نیست مشکل عدم تعهد و عرق ملی اکثریت ماست !
رضا۱۹۵۵۰۰۱۶:۱۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تصمیم اشتباه نبود برنامه ریزی شده بود برین ببینیم کی ها میلیاردی سود بردن؟بعد....
علی۱۹۵۵۹۵۱۷:۲۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در دیگر کشورها به سبب مبارزه با آلودگی هوا به خودروهای برقی و هیبریدی سوبسیتهای کلان می‌دهند و‌حتی شهرداری ها برای صاحبان آنها علاوه بر تهیه شارژ در پارکینگهای عمومی ، به صورت مجانی برق جهت شارژ در پارکینگهای خصوصی ارایه می‌کنند ، ولی در مملکت ما تازه تعرفه این خودرو ها را افزایش می‌دهند. بعد تنها راه حل آلودگی هوا را تعطیلی مملکت می دانند.
بهرام۱۹۵۸۹۵۲۲:۱۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
ایکاش مردم ما برای یکبار هم شده برای حد اقل یکسال خودرو نخرند البته با وام و.... گول دولت را هم نخورند و در جامعه مردم یکدست و یک صدا هیچ خوروی خارجی و خصوصا داخلی نخرند بخدا به دین حاضرند 5تا را به قیمت یکی بفروشند من که دوسال است نخریدم چقدر هم راحت هستم
ناشناس۱۹۵۹۹۵۲۳:۴۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
.. مجلس چرا وزیر را استیضاح نمیکند. نمایندگی بی ام و مال من که نیست.
اصف پسندیده۱۹۶۰۴۵۰۰:۲۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
چندپیش مصاحبه نعمت بخش دیدم که در جواب خبرنگارگفت توانتظار داری من هم تو پراید سوار شدم ،اگر همه مسولان چنین تفکری دارند باید زارزار به حال خودمان وکشورمان گریه کنیم چون ...
ناشناس۱۹۶۷۰۰۱۳:۴۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خوب با این وسیله هم نقدینگی جمع می شه هم قدرت خرید مردم تا از وسایل عمومی استفاده کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین