کتاب جدید درباره ترامپ منتشر شد/رسوایی مضاعف رئیس جمهور آمریکا

گروه جهان الف،   3961016043

کتاب جنجالی مایکل وولف، نویسنده آمریکایی، درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز گذشته منتشر شد تا تلاش‌های وکلای ترامپ برای جلوگیری از انتشار این کتاب ناکام بماند

کتاب جدید درباره ترامپ منتشر شد/رسوایی مضاعف رئیس جمهور آمریکا

کتاب «آتش و خشم، درون کاخ سفید ترامپ» که پرده از هرج‌و‌مرج‌های درونی کاخ سفید برمی‌دارد، قرار بود سه‌شنبه هفته آینده پخش شود اما پس از منتشرشدن بخش‌هایی از آن در برخی رسانه‌ها و روشدن اوضاع و احوال ترامپ و نزدیکانش، خون اهالی کاخ سفید به‌جوش آمد و درصدد منع پخش این کتاب برآمدند.

شرق: دونالد ترامپ در حساب توییتر خود گفت او هرگز به وولف اجازه نداده وارد کاخ ‌سفید شود و چندین‌بار درخواست‌های او را رد کرده است. ترامپ با «جعلی» خواندن این کتاب آن را «سرشار از دروغ» و بر اساس منابعی خواند که وجود ندارند. کتاب «آتش و خشم، درون کاخ‌سفید ترامپ» که به گفته نویسنده‌اش پس از ده‌ها گفت‌و‌گو با مقامات آمریکایی از جمله استیو بنن، مشاور ارشد دونالد ترامپ نوشته شده، حاوی اطلاعاتی است که چهره ترامپ را نزد افکار عمومی بیش‌از‌پیش مخدوش می‌کند.


استیو بنن
یکی از نکات بحث‌برانگیز این کتاب اظهارات استیو بنن، مشاور ارشد پیشین ترامپ بود که زمانی یکی از معتمدترین افراد حلقه اطراف ترامپ بود. در این کتاب به‌ نقل از بنن ملاقات تابستان 2016 پسر بزرگ دونالد ترامپ در کاخ ترامپ با گروهی از روس‌ها که قول داده بودند اعتبار هیلاری کلینتون را زیر سوال ببرند، «خیانت‌آمیز» توصیف شده بود. این اظهارات بنن که سال گذشته اخراج شد، از سوی دونالد ترامپ بی‌جواب نماند و رئیس‌جمهوری آمریکا این‌چنین خشمگینانه به آن واکنش نشان داد: «او وقتی اخراج شد، نه‌تنها شغلش بلکه عقلش را هم از دست داد». وکلای مدافع دونالد ترامپ بنن را به تخریب رئیس‌جمهور متهم و تهدید کردند که علیه او تدابیر حقوقی اتخاذ می‌کنند. این وکلا همچنین در نامه‌ای که منتشر کردند، گفتند بنن زمانی که درباره ترامپ و خانواده‌اش سخن گفت، وظیفه حفظ اسرار و اتفاقات را که در قرارداد کار آمده است، نقض کرد و «اطلاعات بسیار سری را به بیرون درز داد» و مطالبی را در اختیار وولف، نویسنده کتاب قرار داده است که در آن رئیس‌جمهور و اعضای خانواده‌اش به سخره گرفته شده و تخریب شده‌اند.

با این‌همه استیو بنن، استراتژیست ارشد ترامپ که نقش بسیار مهمی در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت، به‌سرعت در قالب پیشین خود فرو رفت و در برنامه رادیو بریتبارت گفت آقای ترامپ «مرد بزرگی» است و «شبانه‌روز» از او حمایت می‌کند. پس از آن وقتی ترامپ با سناتورهای جمهوری‌خواه دیدار کرد، خبرنگاری از رئیس‌جمهوری آمریکا پرسید آیا بنن به او خیانت کرده و ترامپ در پاسخ گفت: «نمی‌دانم. او شب پیش من را مرد بزرگی خواند و او آشکارا لحن خود را سریعا عوض کرده است».


محمد‌ بن سلمان
یکی دیگر از بخش‌های جنجالی کتاب وولف که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و بازتاب خبری گسترده‌ای داشته، بخش مرتبط به نقش‌داشتن دولت دونالد ترامپ در قدرت‌گرفتن محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی است.

به گزارش رسانه‌های انگلیسی‌زبان که پیش از چاپ کتاب هم به بخش‌هایی از آن دسترسی یافته بودند، در این کتاب آمده که رئیس‌جمهوری آمریکا به دوستانش گفته بود که آمریکا فرد مورد نظر خود را در عربستان به قدرت رسانده است. آن‌طور که در این کتاب آمده، ترامپ به دوستانش گفته که او به‌همراه جرد کوشنر، دامادش، کودتایی را در عربستان پس از ولیعهدشدن محمد بن‌سلمان مهندسی کردند.  ملک سلمان، پادشاه عربستان، در تاریخ 20 ژوئن برادرزاده‌اش را از ولیعهدی کنار گذاشت و محمد بن‌سلمان، پسر 31ساله خود را جایگزین او کرد. خبر این جایگزینی در نیمه‌های شب اعلام شد و قدم دیگری در راه پادشاهی نهایی محمد بن‌سلمان بود.

با این همه عربستان سعودی وقوع «کودتای نرم» علیه شاهزاده «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق را تکذیب و تاکید کرد شاهزاده بن نایف از ولیعهدی به نفع شاهزاده محمد بن‌سلمان کنار رفته و این کار «با موافقت همگان» صورت گرفته است. تنها یک ماه پیش از این تغییر و تحولات، دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد و توافق‌نامه‌ای 110‌میلیارد دلاری را با پادشاه سعودی امضا کرد.

پس از آنکه محمد بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد جدید عربستان سعودی انتخاب شد، ترامپ با او تماس گرفت و این ارتقای مقام را به او تبریک گفت. این کتاب حاوی مسائل جزئی‌تری هم است؛ مسائلی نظیر حال و هوای تیم انتخاباتی و خانواده ترامپ پس از خبر پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ایالات‌متحده. نویسنده این کتاب به‌ نقل از مقامات آمریکایی نوشته، اعضای تیم انتخاباتی دونالد ترامپ پس از پیروزی او در انتخابات شوکه و وحشت‌زده شده بودند و ملانیا ترامپ هم در شب رای‌گیری گریان بوده است. ترامپ هم از اینکه بسیاری از چهره‌های سرشناس از حضور در مراسم سوگند او سر باز زدند، خشمگین بوده است. در بخش دیگری از کتاب آمده است که ایوانکا ترامپ، به‌همراه شوهرش جرد کوشنر، طرحی داشت که به موجب آن او اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا می‌شد.

وکلای ترامپ تاکنون موفق به منع انتشار و پخش این کتاب جنجالی نشده‌اند و به نظر می‌رسد در روز اول، این کتاب با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. با‌این‌همه بسیاری از مقاماتی که به‌نقل از آنها در این کتاب اطلاعاتی آورده شده، پس از انتشار کتاب در گفت‌و‌گو با برخی رسانه‌های انگلیسی، اظهارات خود را تکذیب کرده‌اند. برخی کارشناسان بر این باورند که اطلاعات این کتاب چه درست و چه نادرست، برای بی‌اعتبارکردن بیش‌از‌پیش دونالد ترامپ کافی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین