سعید جلیلی: برخی می‎گویند اصلاً چرا انقلاب کردیم؟ این فتنه است/حصر قانونی است

گروه سیاسی الف،   3961015088 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روزهای گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه های استان تهران و فعالان تشکل های دانشجویی ضمن دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با وی گفت‎وگو کردند. در این دیدار جلیلی ضمن تشریح مفهوم «فتنه» و ریشه های قرآنی آن، به مباحث دیگری مانند فتنه جدید، حصر و ... پرداخت.

سعید جلیلی: برخی می‎گویند اصلاً چرا انقلاب کردیم؟ این فتنه است/حصر قانونی است

به گزارش تسنیم، سعید جلیلی گفت: اگر ما در چنین ایامی (9دی) که به غلبه ملت ما بر یک فتنه در یک مقطعی از زمان معروف است هستیم، بدانیم که فتنه یک چیزی نیست که قبلا اتفاق افتاده و دیگر اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است هر کدام از ما در روز به تناسب حال و وضعیت‌مان بارها در معرض چنین آزمایش‌هایی در بحث‌های فردی باشیم. اما بنده بیشتر جنبه سیاسی اجتماعی این بحث را مطرح می‌کنم.
او با طرح این سوال که الان خیلی‌ها می‌گویند فتنه آینده چیست؟ گفت: باید دید امروز چه غباری دارد بلند می‌شود؟ باید بدانیم حق چیست و باطل چیست؟ که اگر کسی خواست این دو را مخلوط کند متوجه بشویم. بفهمیم تا کجا حق است و از کجا باطل با آن ترکیب شده. او ادامه داد: امروز می بینید که سعی می شود فضایی ایجاد ‌کنند که اصلاً انگار هیچ موفقیتی در کارنامه نظام جمهوری اسلامی وجود نداشته است. می‌خواهند کیلومتر موفقیت‌های انقلاب را صفر بکنند. فضا را طوری درست می کنند پر از یاس و ناامیدی شود که بعد برخی که گویند اصلاً چرا انقلاب کردیم؟ این فتنه است.

تعابیری درست می کنند که کل نظام ناکارآمد است! در حال فروپاشی هستیم! بعضی‌ها هم مقهور فضا می‌شوند و بعد خجالت می‌کشند که از دستاوردهای انقلاب دفاع بکنند. چون یک مقدار از آن دستاوردها مربوط به زید می‌شود که رقیب من است! یا به عمرو مربوط می‌شود که یک دوره‌ای من از او خوشم نمی‌آمده! فتنه همینطوری شکل می گیرد.

او البته این را هم گفت که نقطه مقابل هم این است که تصور شود هیچ مشکلی وجود ندارد! در حالی که باید واقع بین بود و از نقاط ضعف و قوت ارزیابی دقیق و صحیح داشت. خیلی از دوستان سوال می‌کنند که ما در جنبش دانشجویی چه وظیفه‌ای داریم؟ اولین وظیفه همین فهم صحیح صحنه است.اگر ما در موشکی توانستیم پیشرفت بکنیم، پس مثلاً در تولید خودرو هم می‌توانیم پیشرفت بکنیم. اگر توانستم در فلان موضوع علمی پیشرفت بکنیم، پس در فلان موضوع کشاورزی هم می‌توانیم پیشرفت بکنیم. اتفاقاً همین‌ها دلیل بر ممکن بودن تداوم موفقیت هاست.
جلیلی در ادامه افزود: فتنه یعنی این که نیروی انقلابی که در دفاع مقدس آن حماسه‌ها را آفرید امروز درگیر فضای ناامیدی بشود و زمینگیر شود. منفعل شود، مایوس شود. اینکه تا نصف شب در فضای مجازی باشید مشکلی حل نمی شود. باید چهارتا کار جدی برای حل مشکلات تعریف کرد. نه فقط شما. هر کسی که دغدغه انقلاب و مردم را دارد.
جلیلی در توضیح تشکیلات دولت سایه که خود بانی تشکیل آن بود گفت:هر کسی اگر ان‌شاءالله بر مبنای نگاه انقلابی‌اش صادق باشد، می‌گوید من می‌خواهم یک کمکی بکنم که این مسیر راه بیفتد. چه من در آن باشم و چه نباشم. ما که نمی‌خواهیم بگوییم حالا چون من رای نیاوردم پس وظیفه ندارم به دولت مستقر کمک کنم. مدتی قبل جمله ای گفته بودم که دیدم اخیراً هم باز بازنشر پیدا کرده بود و آن این بود که همه باید کمک بکنیم تا انقلاب جلو برود و حتی اگر به این دولت بتوانیم کمک کنیم اما نکنیم هم خیانت کرده ایم و هم کارمان رذالت است. نباید بگوییم حالا که ما در این دولت نیستیم پس بگذار انقلاب در جا بزند! یک روز هم از انقلاب نباید از دست برود. وقتی دولتی می‌آید منتخب مردم واقع می‌شود و ولی فقیه آن را تنفیذ می‌کند این دولت مشروع می‌شود. ما باید به آن کمک بکنیم. کمک هم این است. اگر جایی دارد خوب کار می‌کند بگوییم خوب است و تشویق کنیم. اگر هم یک جایی اشتباه می‌کند، به او متذکر بشویم. اگر هم یک اولویتی که فراموش شده، آن را مطرح بکنیم. حالا اسم این کار (دولت سایه) مختص هیچ کس نیست. هر کسی می‌تواند این کار را باید بکند. این خیلی با مفهوم غربی دولت سایه تفاوت دارد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: عرض من این است که این که دولت از آسمان نیامده. منتخب خود مردم است. بالاخره مردم انتخاب کردند و این رویکرد را پذیرفتند. ما که مثل اهالی فتنه نیستیم که بگوییم تقلب شد می‌گوییم این دولت نتیجه انتخابات و نظر مردم است و باید برای حل مشکلات به همین دولت کمک کرد و از پرداختن به مسایل سطحی و زرد پرهیز کرد. باید مطالبه تخصصی کرد تا در نهایت خروجی همین دولت به نفع کشور و مردم باشد.
جلیلی در ادامه در مورد حصر یادآور شد: طبق قانون راه حل‌های مختلفی وجود دارد. چون بعضی‌ها می‌گفتند اصلاً حصر قانونی هست یا نیست؟ یکی از سوال‌ها این بود که چه کسی می‌گوید حصر قانونی نیست یا هست؟ در خود قانون، آن هم قانون اساسی که مادر قوانین است یک تمهیدی برای برخی موضوعات شده است به اسم شورای عالی امنیت ملی. در اصل 176 می‌گوید راجع به خیلی از موضوعاتی که به دلایلی محور آن امنیت ملی باشد ممکن است لازم باشد که شما یک مصوبه‌ای داشته باشید. مثلاً در روال عادی مجلس تصویب می‌کند اما آن جا یا به دلیل سرعت یا به دلیل اهمیت یا به دلیل حفاظت از خود موضوع، این می‌تواند برود و در شورای عالی امنیت ملی تصویب بشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۴۶۶۱۹:۰۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
آقای جلیلی! وضعیت معیشتی اقشار مستضعف و بازنشستگان حق است یا باطل؟!
ناشناس۱۹۴۴۸۲۱۹:۱۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
مردم قطعا متوجه هستند که اعتراضات مسالمت آمیز نبایستی به ابزاری برای خواست‌های دشمنان ایران برای ایجاد سناریویی شبیه آنچه در سوریه رخ داد نشود....دلسوزی واقعی را با اشک تمساح که در پشت آن نیات شومی نظیر تجزیه ایران و جنگ داخلی پنهان شده نبایستی اشتباه گرفت ....و صد البته مسعولان آنچه را که اخیرا در جواب خواسته های تظاهر کنندگان پذیرفته و اعلام کرده اند بایستی محکم پیگیری و پیاده سازی نمایند ....و البته مردم می‌دانند و مسعولان بدانند که کوتاهی در آنچه بعد تظاهرات متعهد شده اند من جمله استرداد اموال مال باختگان موسسات اعتباری،محاکمه فراجناحی مفسدان بدون توجه به وابستگی فامیلی و محاکمه علنی این افراد ،برخورد قاطعانه و سیستماتیک با فساد با اصلاحات ساختاری و با اطلاع رسانی بروز اقدامات جاری و مورد نظر،معطوف نمودن و تمرکز منابع ملی به رفاه و اشتغال مردم خودمان ،رسیدگی و اعلام و درمعرض دید قراردادن موجودی اموال مدیران کشوری در سایتهای اینترنتی نظارتی شامل دریافتی ها،اموال منقول و غیر منقول و رسیدگی به اموال نامشروع هر کسی بدون توجه به عنوان اجتماعی،سیاسی و سوابق و غیره ،قطع بودجه مراکز فاقد وجاحت دریافت بودجه که پیش از این بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دادند....
ناشناس۱۹۴۵۳۸۲۰:۱۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
هیچگاه مردمانت را دشمن یا عناصر دشمن مخوان، زیرا دو اصل را در مورد خود روشن کردی، یا ان قدر ظالم بودی که مردم خودت دشمن ات شدند یا آن قدر ضعیف بودی که دشمنانت مردمت را کنترل می کنند. جمله ای منصوب به«پاول جوزف کوبلز» وزیر تبلیغات آلمان نازی
ناشناس۱۹۴۶۸۲۲۳:۰۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
این بیکارها هم که ریختند تو خیابون را هم جزو موفقیت ها آوردید یا نه؟
راه۱۹۴۶۸۷۲۳:۱۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
حرفهای دکتر جلیلی به دل مینشیند . اما ایشان بهتر بود بیشتر در مورد کسانیکه طی چند سال اخیر عزت و کرامت و معیشت و زندگی هموطنان خود را نشانه رفته اند و هر روز زندگی مردم خود را دچار نوسان و تنگنا و فشار افزونتری قرار میدهند توضیح میداد . آیا مماشات و مصلحت اندیشی با مفسدان اقتصادی و غارتگران بیت المال و نجومیان و رانتخواران نکوهیده نیست ؟ آیا دادن فرصت و طلبکار نمودن ناکارمدان و سودجویان و رانت بازان و قطع نکردن دست کثیف دزدان ، به نفع ملت و نظام است ؟ !!!! آیا نادیده گرفتن فقر ملت و نشنیدن صدا و فریاد محرومان ۹۶ درصدی به مصلحت است ؟ !!!!!!!! آقای دکتر جلیلی بزرگوار ؛؛ این رفع فقر و تهیدستی و اایجاد آرامش و آسایش حقیقی در جامعه است که به نفع نظام است .
ناشناس۱۹۴۷۷۳۰۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
نظر ایشون نهایتا نماینده نظر حدود ۵ درصد از مردم است که به ایشان رای دادند
ناشناس۱۹۴۷۸۵۰۲:۰۶:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
انصافا دیدگاه خوبیست همه منتقدین دولت اینگونه باشند عالیه افسوس اغلب مخربند تا منتقد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین