امیرحسین ها را دریابیم

گروه اجتماعی الف،   3961015050 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرونده قتل و تجاوز به ستایش قریشی مختومه شد.

امیرحسین ها را دریابیم

به گزارش مهر،«قاتل ستایش قریشی اعدام شد»، این فرجامی بود بر پرونده ای که ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ بر اساس گم شدن یک دختر هفت ساله در خیرآباد ورامین تشکیل شد.

ستایشی که بنا بر اعلام پدرش برای خرید بستنی از خانه خارج شده بود و هیچ‌گاه باز نگشت. در تحقیقات اولیه پلیس و دادستانی مشخص شد که این دختر هفت ساله از سوی پسر همسایه دزدیده شده، به قتل رسیده و بعد هم مورد تجاوز قرار گرفته است.

امیر حسین، قاتل ستایش قریشی که در زمان وقوع جرم ۱۶ سال و هشت ماه داشت به اعدام و قصاص محکوم شد. پس از اینکه قاتل به ۱۸ سالگی رسید دادگاه اجرای احکام تصمیم به اجرای حکم گرفت اما به علت اصرار خانواده مقتول بر دریافت ارش البکاره تا زمان تعیین مبلغ و پرداخت آن اجرای حکم اعدام به تعویق افتاد تا در نهایت دیروز این حکم اجرا شود.

قاتل، طفل ناخواسته بود

در اینکه امیرحسین مرتکب جرم بسیار بزرگی شده بود، هیچ‌شکی نیست اما اگر نگوییم بیشتر از وی، قطعا خانواده اش کمتر از او مقصر نیستند. در همین زمینه، دکتر محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه می گوید: در این پرونده که قاتل و مقتول هر دو طفل بوده‌اند، می‌بینیم که یک نوجوان ابتدا در محیط خانه مورد غفلت قرار گرفته است. او طفل ناخواسته بوده است. پدرش کارمند، هر روز صبح از جنوب شهر تهران نزدیک شهرستان ورامین به محل کار خود در شمال شهر می‌رفته و شب‌هنگام به منزل می‌رسیده است. این نوجوان در بین چند دختر در خانواده خود بوده و زندگی کاملا مستقل و جدا از خانواده را در پیش گرفته بود ؛ به نحوی که در طبقه دوم خانه در اتاقی مجزا زندگی می‌کرده و فقط از حمایت‌های مالی و پشتیبانی خانواده برای برآورده کردن نیازهایش برخوردار بوده است.

کار قاتل، دیدن فیلم پورن در سایه غفلت خانواده بود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه می‌گوید: امیرحسین، خود را محبوس در آن اتاق کرده و زندگی در فضای مجازی را در پیش گرفته بود. با همسالان خود نیز اصلا ارتباطی نداشته و اهل حضور در مسجد، حسینیه، کتابخانه و پارک هم نبوده است. در این سن و سال معمولا دیده می‌شود که نوجوانان به خانواده خود در حد خرید مایحتاج کمک می‌کنند اما این نوجوان کارش این بوده که فقط در فضای مجازی روزی دو تا سه فیلم پورن و ... را دانلود و تماشا کند، او به اصرار پدر و مادرش وبه دلیل افت وضعف تحصیلی در یک مدرسه غیرانتفاعی نیز ثبت نام شده بود.

تجربه رابطه جنسی با یک زن

الفت با اشاره به تجربه امیرحسین در برقراری رابطه جنسی کامل با یک زن به مراتب بزرگ‌تر از خود در سن ۱۴ سالگی، می افزاید: حال این سوال مطرح است که چرا یک بچه ۱۷ ساله چنین قتلی به این فجیعی را باید مرتکب شود؟ به دستور حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه، آسیب‌شناسی پرونده قتل ستایش را برعهده گرفتیم که این کار به همت همکاران بنده دراداره کل پیشگیریهای فرهنگی واجتماعی و اساتید دانشگاه انجام شد. ابتدا پرونده شخصیت متهم را بررسی کردیم تا ببینیم دقیقا داریم چه کسی را محاکمه می‌کنیم. این پسر نوجوان، ارتباط فوق‌العاده و ویژه‌ای با بعضی از شبکه‌های مجازی که خیلی خطرناک و فاجعه‌بار هستند، داشته است و تمام آسیب‌هایی که طی سالیان متمادی به او وارد شده، در یک بعدازظهر با دیدن یک دختربچه ظاهر می شود و مانند یک هیولا با ستایش رفتار کرده است. حال باید دید که آیا او به عنوان قاتل، حالت کمال عقل را داشته است؟

چه‌کسی باید اعدام می شد؟

وی می افزاید: وقتی می‌خواهیم یک کودک یا نوجوان را محاکمه کنیم باید شرایط او را به دقت مورد توجه قرار دهیم. در این پرونده باید به این جمع‌بندی می رسیدیم که آیا شرایط ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی وجود دارد یا می‌توانیم به خاطر مسلوب‌الاختیار بودن او (که ناشی از مصرف همزمان حشیش و الکل بوده است.) حکم را مطابق ماده ۱۵۴ همین قانون، تخفیف دهیم یا خیر؟ در این زمینه، نوع برداشت قاضی بسیار اهمیت دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه امیرحسین سیاه‌مست بوده زیرا الکل زیاد به همراه حشیش مصرف کرده است، اظهار کرد: به نظر شما قاضی محترم، در چنین پرونده‌ای چگونه حکم باید صادر کرد؟ بی‌تردید اگر از روانشناس و مشاور مشورت بگیریم، حکم بهتری صادر می‌شود زیرا علم قاضی محدود به قوانین است. قاضی باید مشورت کند و سطح آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرد زیرا گاهی حساسیت موضوعات بسیار بالاست.

امیر حسین ها را در یابیم

در بررسی پرونده شخصیت امیرحسین در می یابیم که اولین زمینه ارتکاب این جرم و قتل یک طفل معصوم، با بی‌توجهی و استقلال دادن بیش از حد خانواده به او فراهم شده است. متاسفانه بسیاری از خانواده ها اکنون فرزندان‌خود را با فضای مجازی تنها گذاشته شده و توجه لازم را به نحوه گذران اوقات آنها ندارند. این در حالی است که اگر امیرحسین ها کمی بیشتر با فضای خانواده مانوس شوند، هرگزشاهد چنین جرایم‌ خشنی نخواهیم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۸۵۳۱۱:۱۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
این بلا الان در جامعه رخنه کرده است منتهی از هر یک میلیون ممکن است یکی به قتل بینجامد قبلا ها فیلم میساختند زیر پوست شهر حالا خود جامعه فیلم شده 100 طبقه روی پوست شهر..
ناشناس۱۹۳۸۵۵۱۱:۲۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اموزش مسائل جنسی باید داده بشه هیچ ربطی به فضای مجازی نداره !
ناشناس۱۹۴۶۱۲۲۱:۵۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
آموزش درست است اما تعریف شما ار آموزش چیست؟ تکرار حرف غربی ها؟!
حسین۱۹۵۵۸۲۱۷:۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
من نمی دانم آموزش مسائل جنسی یعنی چه؟!!!؟ یک کلمه می افتد جلو و هرکس بر اساس پیش فرزها قضاوت می کند اگر منظورتان آموزش خود مراقبتی به کودکان در مورد بیمار دلان جنسی است موافقیم اما اگر منظور آموزش رفتار های جنسی هرچند در آن خود مراقبتی هم باشد مخالفیم ضمنا درست تحلیل کنیم مشکل فقط این نیست که درمانش فقط این باشد
ناشناس۱۹۳۸۵۷۱۱:۲۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
نمیدونم چرا هر اتفاق می افته ربط می دهید به فضای مجازی ! خیابون شلوغ میشه تلگرام رو فیلتر میکنید قتل ستایش رو انداختید گردن فضای مجازی ! ...
ناشناس۱۹۳۸۸۰۱۱:۳۹:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
به نظر بنده نمیشه اینطوری امیرحسین رو تبرئه کرد. اکثر نوجوانان و جوانان کشورمون سال های زیادی از زندگیشون رو با چالش های مسائل جنسی سپری می کنند؛ اما تعداد اندکی افراد وجود دارند که به خودشون اجازه میدند از انسانیت خارج بشند. الان نویسنده محترم گفتند که "امیرحسین" -ها را دریابیم. دریافتن امیرحسین-ها زمانی عملی میشه که مانند کشورهای اروپایی از نوجوانی این موضوع برای همیشه حل بشه. تاکنون تحقیقی انجام نشده، اما اگر بررسی بشه، متوجه میشیم که چه اندازه وقت و انرژی نیروی جوان کشورمون برای اینجور مسائل تلف میشه ..
ناشناس۱۹۴۲۰۵۱۴:۳۰:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
یعنی دقیقا چی که از نوجوونی این مسئله برای همیشه حل شه اونم مثل کشورهای اروپایی؟! الان یعنی مثلا اروپایی ها خیلی خوشبختن؟! حداقل یکی رو الگو قرار بدین که خودش تو منجلاب نیافتاده باشه.
ناشناس۱۹۴۶۴۳۲۲:۳۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
مثل کشور های اروپایی حل نشه ولی توی همون سنین حل بشه. وقتی خداوند انسان را طوری آفریده که در نوجوانی بالغ و نیازی پیدا میکند. قطعا در همان سن هم برای او راه مشروع رفع نیاز را قرار داده. ازدواج دائم در سنین بلوغ تنها راه مشروع است و خداوند ازدواج در سنین بلوغ را منع نکرده ولی خود انسانها آنرا تا سنین میانسالی به تاخیر می اندازند.داشتن تحصیلات و کار و خانه و ماشین و هزاران بهانه دیگر در دستور الهی به عنوان پیش شرط ازدواج ذکر نشده و ساخته خود انسانهاست.
ناشناس۱۹۴۷۲۰۰۰:۰۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اروپا خیلی بزرگه، تنوعی فرهنگی، قومی، زبانی زیادی هم داره. مراد کدوم کشوره؟
ناشناس۱۹۳۹۰۰۱۲:۰۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
دریافتن او محدودیت هایی است که باید برای شبکه های مجازی جنسی و اینترنت رایگان است... چند سال است که شبکه ملی اینترنت و پیام رسان ملی مطرح است و هیچ دولتی هم اقدام نکرده و فقط خوردن و خوابیدن شده کار آقایان مسئول بی کفایت.
ناشناس۱۹۳۹۰۹۱۲:۰۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
به نظر بنده نمیشه اینطوری امیرحسین رو تبرئه کرد. اکثر نوجوانان و جوانان کشورمون سال های زیادی از زندگیشون رو با چالش های مسائل جنسی سپری می کنند؛ اما تعداد اندکی افراد وجود دارند که به خودشون اجازه میدند از انسانیت خارج بشند. الان نویسنده محترم گفتند که "امیرحسین" -ها را دریابیم. دریافتن امیرحسین-ها زمانی عملی میشه که مانند کشورهای اروپایی از نوجوانی این موضوع برای همیشه حل بشه. تاکنون تحقیقی انجام نشده، اما اگر بررسی بشه، متوجه میشیم که چه اندازه وقت و انرژی نیروی جوان کشورمون برای اینجور مسائل تلف میشه و افراد زمانی که این موضوع براشون عادی میشه، دیگه انرژی برای شکوفایی و پییشرفت ندارند.
teddy bear۱۹۳۹۳۷۱۲:۱۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
تا روز قبل از اعدامش با خانواده ستایش موافق بودم ولی بعد از مرگ امیر حسین دلم سوخت کارش هیچ توجیهی نداشت ولی چهره اش نشون میداد که خیلی بچه است و از روی نفهمی این کار رو کرده
ناشناس۱۹۴۵۶۰۲۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
برخورد احساسی اتفاقی که همیشه موقع قصاص آدمهای شیطان صفت میفته و یادمون میره که ستایش کوچولو چه زجری کشید و چقدر با چاقو اذیت شد و چقدر خونش زمین ریخت و با جنازش چه کردند و قبل از کشتن، باهاش چه کار کثیفی انجام دادند که اگر زنده هم میبود، تا آخر عمرش با خاطره اون کار اذیت میشد برخورد احساسی
teddy bear۱۹۳۹۴۱۱۲:۲۰:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
تا روز قبل از اعدامش با خانواده ستایش موافق بودم ولی بعد از مرگ امیر حسین دلم سوخت کارش هیچ توجیهی نداشت ولی چهره اش نشون میداد که خیلی بچه است و از روی نفهمی این کار رو کرده
ناشناس۱۹۳۹۶۳۱۲:۴۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
موضوع بسیار ناقص و ابتر مطرح شده است !! قاتل در زمان ارتکاب جرم ، تنها 16 سال و 8 ماه داشته است ، آیا مجازات ارتکاب قتل در چنین سنی اعدام می باشد ؟؟؟ قاتل حین انجام بزه ارتکابی ، مشروب وحشیش استفاده کرده ، کسانی که با حشیش آشنایی داشته باشند ، میدانند که این ماده باعث بروز توهم و هذیان در فرد مصرف کننده می شود . کسی که دارای توهم و هذیان باشد ، نیز مسلوب الاختیار است و در قانون مجازات اسلامی ، چنین فردی دارای جنون است و رافع مسئولیت کیفری ! معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ، عنوان کرده : (( امیرحسین سیاه‌مست بوده زیرا الکل زیاد به همراه حشیش مصرف کرده است . )) همچنین وی می گوید : (( بی‌تردید اگر از روانشناس و مشاور مشورت بگیریم، حکم بهتری صادر می‌شود زیرا علم قاضی محدود به قوانین است )) معنای نظر ایشان این است که متأسفانه در چنین پرونده مهمی ، از نظر روانشناس استفاده نشده است !! و در پایان ؛ می توان گفت : نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع نیز باید : امیرحسین ها را دریابیم !!! همه تقصیرها را به گردن خانواده انداختن ، کار صحیحی نیست !!! امیرحسین در زمان قتل ، نیز کودک بوده زیرا سنش کمتر از 18 سال بود !!! باید تأسف خورد به حال سرانجام این پرونده که می توانست خیلی بهتر از اینکه جان یک انسان دیگر را ستاند ، در موردش قضاوت بهتری کرد !!!!
ناشناس۱۹۴۵۵۸۲۰:۴۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
به نظر من کسانی مثل کسی که نظر بالا رو داده و از این موجودات حمایت میکنه، این کارهای کثیف به اندازه کافی در ذهنشون قبح نداره.
ناشناس۱۹۴۶۴۵۲۲:۳۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
مگر خود حشیش رو با اختیار خودش مصرف نکرده؟؟؟ که بگیم اختیار نداشته؟؟ ..
حسین۱۹۵۵۸۸۱۷:۱۶:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام پس با استدلال شما می شود حشیش مصرف کرد ودست به هر جنایتی زد
ناشناس۱۹۴۰۱۲۱۲:۵۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
ستایش ها را در یابیم.
ناشناس۱۹۴۱۴۸۱۳:۴۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
در کشور ما به اموزش و پرورش کمترین اهمیت داده میشه هم اکنون معظلاتی در مدرسه ها هست که اصلا قابل گفتن نیست خواستید در مدارس تفکیک جنسیتی کند که چه بشود ؟
کیوان سپانلو۱۹۴۳۹۷۱۷:۵۲:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
با سلام و احترام با تتشکر از نگارنده مقاله دانشمندی در امریکا بنام دکتر ویلیام گلاسر نظریه ای دارد که به نظریه ی کنترل موسوم است و می گوید والدین نباید نوجوانان خود را کنترل خارجی کنند بلکه باید طوری رفتار کنند که نوجوانان در غیاب آنان دست به کارهای خلاف نزنند و اگر والدین رفتار درستی داشته باشند نوجوان هم رفتار درستی از خود نشان خواهد داد در مورد بالا عدم توجه کافی و رفتار نادرست اطرافیان با وی باعث شده تا وی ایزوله شده و دست به کارهای خلاف بزند و مشکلات خود را با خانواده و دوستان نتواند حل کند
ناشناس۱۹۴۴۳۰۱۸:۳۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بله سیاه مست بوده. ولی اگر عفو میشد نمیتونست دوباره سیاه مست بشه؟ مگر کسی به زور مستش کرده بود؟ این آدم برای جامعه به شدت خطرناک بود. مستقل از هر استدلالی
ناشناس۱۹۴۴۹۷۱۹:۳۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
مطمئنی که این آدم خودش ذاتا اینطوری بوده یا جامعه ای که ما تشکیلش دادیم اون رو به این کار سوق دادیم. یه نگاه به رانندگی ها کن. تو خیلی از کشورها افرادی که اینطوری رانندگی کنند رو زندانی میکنند. ولی برای ما عادی شده.
ناشناس۱۹۴۵۵۰۲۰:۳۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
باید به آموزش و پرورش رسیدگی بشه تا این مسائل ریشه ای درمان بشه
ناشناس۱۹۴۵۶۱۲۰:۵۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
حالا که کشتنش، جو احساسی شده و اصل کار کثیفی که کرده فراموش میشه!! و مردم براش ابراز تاسف میکنن خیلی جالبه
ناشناس۱۹۴۶۱۶۲۲:۰۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
تو خارج هم فضای مجازی داره چرا این داستان ها نیست ؟؟
ناشناس۱۹۴۶۴۷۲۲:۳۴:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بیشتر دزدهایی که دستگیر میشن سابقه دارن. تقریبا 99% شون و معمولا درجرمهای بعدی، خیلی خشن تر و کثیف تر عمل میکنن اینها به خاطر ترحم بیجا هست و کرنش کردن به فشار حقوق بشر غربی که برای جامعه های خودشون خوبه نه جامعه مریض و خشن ما
ناشناس۱۹۴۶۷۶۲۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
توزیع ناعادلانه امکانات موجود در کشور ( بیت المال / خزانه ) فاصله طبقاتی بین مردم را غیر قابل باور و تصور کرده است و در جامعه ای که ..تبعیض به امری عادی تبدیل شده قطعا وقوع چنین حوادثی اجتناب ناپذیر میباشد .
سامان۱۹۴۸۴۱۰۷:۰۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
قوانین و قضات را دریابیم.
ناشناس۱۹۴۸۵۷۰۷:۴۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در دهه 60 هم نوجوانانی خیلی کم سن و سال تر از امیرحسین اعدام شدند . حالا چرا امیرحسین ها را نقد میکنید . چرا کسی آنها را نقد نمی کند
ناشناس۱۹۵۰۱۲۱۰:۳۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
درتمام دنیا از عقب افتاده تا پیشرفته وقتی فردی با عنوان کودک آزاری به زندان میافتاد قبل رای دادگاه توسط دیگر زندانیان کشته میشد برای همین اخیرا تو انفرادی نگه داشته میشن. از بس این پدیده کودک آزاری زشت ومنفور هست که دزد وقاچاقچی وجانی وآدم کش هم از این رفتار نفرت دارند چه برسد به مردم جامعه باید قوانین سخت و بدون گذشت در رابطه با کودک آزاری وضع بشه تا کودکان بی دفاع اینجور طعمه خوی وحشی امیر حسین ها قرار نگیرند وکسی جرات فکر کردن به این موضوع را هم نکند
ناشناس۱۹۵۳۶۲۱۵:۰۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در اینجور پرونده ها که کم هم نیستند باید نقش پدر و مادر مجرم و جامعه هم کاملا در نظر گرفته شود!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین