مقایسه نمایشگر پرچمداران سال ۲۰۱۷/ بهترین صفحه‌ نمایش دنیای موبایل

گروه فناوری الف،   3961014139

بهترین نمایشگر حال حاضر دنیای موبایل چیست؟ برای اطلاع از این موضوع با زومیت همراه باشید.

مقایسه نمایشگر پرچمداران سال ۲۰۱۷/ بهترین صفحه‌ نمایش دنیای موبایل

بدون شک نمایشگر یکی از مهم‌ترین جوانب گوشی‌ هوشمند است که برای بسیاری از کاربران، مولفه‌ی اصلی آن به‌حساب می‌آید. سال‌ها است که شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام تلاش خود را برای توسعه‌ی پنل‌های پیشرفته به کار گرفته‌اند. توسعه‌ی پنل‌های سوپر امولد سامسونگ، IGZO شارپ و اکنون اولد ال‌‌جی بخشی از اقدامات انجام‌شده در این خصوص بوده است. 

شاید از سال ۲۰۱۷ بتوان یکی از تاثیر‌گذارترین بازه‌های زمانی در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد کرد. جایی که طراحی بدونی حاشیه و نمایشگر‌های بزرگ جای خود را در سبد محصولات عموم برند‌ها یافتند. البته آغاز تولید انبوه پنل‌های اولد از سوی ال‌جی یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه بود تا شاهد پایان گرفتن سلطه و انحصار سامسونگ بر این بخش باشیم. با توجه به برتری‌های غیر قابل انکار اولد‌، احتمالا تا سال‌های آینده شاهد حضور گسترده‌ی این نوع پنل‌ بین محصولات میان‌رده و پرچم‌دار بسیاری از برند‌های گوشی هوشمند خواهیم بود.

اما برای بسیاری از کاربران که نمایشگر اولویت اصلی خرید آن‌ها است، اطلاع از برترین نمونه‌ی موجود در این بخش موضوعی حائز اهمیت است. زومیت نیز در همین راستا آزمایش‌‌های خود در بخش بررسی نمایشگر را دقیق‌تر دنبال خواهد کرد و البته در این مقاله به بررسی عمیق صفحه نمایش پرچم‌داران اصلی بازار موبایل می‌پردازد. گوشی‌های مورد بررسی این مقاله به شرح زیر هستند:

آیفون ۱۰

آیفون 10 ایکس / iphone x

پرچم‌دار اپل در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار با صفحه‌نمایش اولد وارد بازار شده است. نمایشگر اولد این گوشی توسط سامسونگ تامین می‌شود که خود گواهی بر کیفیت بالای آن است. با این حال اپل بیکار ننشسته با اعمال تغییرات اندکی، به بهبود عملکرد آن پرداخته و مدعی بهترین و دقیق‌ترین صفحه نمایش جهان است.

سامسونگ گلکسی نوت ۸

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

سامسونگ را می‌توان سردمدار بخش نمایشگر گوشی‌های هوشمند دانست. این شرکت نزدیک به ۸ سال پیش پنل‌ سوپرامولد را به بازار معرفی کرد و پس از بهبود‌های متعدد آن، اکنون این نوع پنل‌ را به برترین نمونه‌ی موجود در دنیای موبایل تبدیل کرده است. گلکسی نوت ۸ نیز به‌عنوان پرچم‌دار این شرکت، به جدید‌ترین و بهترین نمونه از پنل‌های سوپرامولد مجهز شده است که گزینه‌ی بسیاری جذابی برای خریداران به شمار می‌آید.

ال‌جی وی ۳۰

ال جی وی 30 / LG V30

خبر تجهیز وی ۳۰ به نمایشگر اولد در مراسم معرفی این گوشی، یکی از مهم‌ترین اخبار فناوری سال ۲۰۱۷ بود. حضور تامین‌کننده‌ی دیگری پنل اولد در کنار سامسونگ، در نهایت به نفع خریداران تمام می‌شود. وی ۳۰ اولین محصول از خانواده‌ی ال‌جی است که به پنل نمایشگر اولد مجهز شده است.

هواوی میت ۱۰ پرو

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

نسل جدید سری میت در سال ۲۰۱۷ نیز در چند نسخه‌ی مختلف به بازار عرضه شده است. با این حال میت ۱۰ پرو به‌عنوان پرچم‌دار اصلی هواوی در سال ۲۰۱۷، مانند رقبای اصلی خود به صفحه‌ نمایش اولد مجهز شده است که البته تولید‌کننده‌ی این پنل‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سونی اکسپریا ایکس‌زد وان

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

سونی یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تولید‌کننده‌های پنل صفحه‌نمایش در دنیای فناوری است. اکسپریا XZ1 با تجهیز به جدیدترین پنل ال‌سی‌دی سونی، حرف‌های زیادی در این زمینه دارد. البته باید دید آیا این صفحه نمایش توانایی مقابله با رقبای قدرتمند اولد خود را دارد.

وان‌پلاس 5T

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

وان‌پلاس ۵ تی یکی از جذاب‌ترین محصولات سال ۲۰۱۷ موبایل است که قابلیت‌های مناسب در کنار قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند. جدید‌ترین محصول وان‌پلاس نیز از پنل اولد بهره می‌برد تا تمامی نیاز‌های کاربران در این بخش را برطرف کند. سامسونگ تولیدکننده‌ی پنل به‌کاررفته در وان‌پلاس 5T است.

اچ‌تی‌‌سی یو ۱۱

اچ تی سی یو 11 / HTC U11

با گذشت نزدیک به یک سال از عرضه‌ی یو ۱۱ به بازار، این محصول هنوز یکی از توانمندترین گوشی‌های هوشمند موجود به‌خصوص در بازار ایران به شمار می‌رود. اچ‌تی‌سی در یو ۱۱ از پنل LCD استفاده کرده که به گفته‌ی مدیران آن، یکی از بهترین نمونه‌های LCD تولیدشده تا به امروز است.

شرایط انجام بررسی به شرح زیر است:

  • روشنایی تمامی گوشی‌ها در تست زاویه‌ی دید، یکپارچگی تصویر، میزان نشت نور و درجه‌ی رنگ مشکی و سفید، روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است.
  • دقت نمایش رنگ‌ها در تمام بازه‌ی میزان روشنایی گوشی بررسی و بهترین نتیجه ذکر شده است.
  • حداکثر کنتراست گوشی در تمام بازه‌ی روشنایی آن اندازه‌گیری شده و بهترین نتیحه‌ی به‌دست‌آمده ذکر شده است.
  • برای بررسی دقت نمایش رنگ، تنظیمات پروفایل و رزولوشن نمایشگر روی حالت استاندارد و پیش‌فرض قرار گرفته است.
  • دوربین کانن 5D Mark IV با تنظیم دستی تراز سفیدی با الگوی مرجع و لنز ۱۰۰ میلی‌متری برای ثبت دقیق تصاویر به کار رفته است.
  • پس از بزرگنمایی هر تصویر، در بخش پایین آن نام گوشی ذکر شده است.
  • برای برطرف کردن هرگونه خطا، تمامی آزمایش‌ها در اتاق تاریک انجام شده است.

حداکثر و حداقل روشنایی و کنتراست

حداکثر میزان روشنایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگر‌ گوشی‌های هوشمند است. برای اطلاع از اهمیت این بخش کافی است رجوع کوتاهی به کنفرانس‌های معرفی آن‌ها داشته باشید؛ می‌توان با اطمینان اعلام کرد که تقریبا در تمامی کنفرانس‌های معرفی موبایل توسط سازندگان نام‌دار این عرصه، حداکثر میزان روشنایی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت و مهم ذکر می‌شود. 

اما علت اهمیت حداکثر میزان روشنایی را باید در قابلیت خوانایی و نمایش جذاب رنگ‌ها در محیط‌های پرنور و تحت تابش آفتاب جستجو کرد. البته همواره روشنایی بیشتر به معنی عملکرد بهتر صفحه نمایش در این بخش نیست. برخی گوشی‌های هوشمند درحالی‌که از شدت روشنایی خوبی در نمایش رنگ‌های روشن و به‌خصوص سفید برخوردار هستند، با افزایش میزان روشنایی گوشی، افت محسوسی در روشنایی رنگ‌های تیره و به‌خصوص مشکی دارند. بدین ترتیب شاهد کاهش کنتراست آن‌ها و عدم خوانایی مناسب خواهیم بود. بدین ترتیب حفظ تعادل در میزان روشنایی رنگ‌های سفید و مشکی در هر بازه‌ای از شدت روشنایی نمایشگر موضوعی بسیار مهم و حائز اهمیت است. 

در این میان حداقل میزان روشنایی نمایشگر نیز مولفه‌ی مهمی است که البته برای برخی از کاربران در درجه‌ی اهمیت پایین‌تری نسبت به حداکثر روشنایی قرار می‌گیرد. عملکرد خوب در این بخش می‌تواند نمایش مناسب تصاویر در محیط‌های تاریک و بدون آزار چشم را تضمین کند. 

برای تست حداکثر روشنایی، از الگوی شطرنجی ANSI استفاده شده است تا نتیجه‌ی به‌دست‌آمده به شرایط واقعی نزدیک‌تر باشد.

روشنایی نمایشگر White, 0% Black, 100%, Manual White, 100%, Manual Black, 100% Auto White, 100%, Auto Max Native Contrast
Oneplus 5T 2.5 0 643 0 644
Mate 10 Pro 2.26 0 605 0 850
Nokia 8 1.81 1.11 552 1.13 559 497
iPhone X 2.43 0 750 0 930
Xperia XZ1 5.2 1.03 432 1.1 473 430
V30 3.71 0 591 0 706
Galaxy note 8 2.85 0 738 0 1074
OnePlus 5 2.4 0 639 0 640
HTC U11 4.68 3.18 395 3.97 515 130
 

دقت نمایش رنگ

دقت نمایش رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف هر پنل صفحه‌نمایش است. پیش از این انواع اولد توانایی مناسبی در نمایش دقیق رنگ‌ها نداشتند. اما طی سال‌های اخیر این دسته از پنل‌ها نیز موفق به برطرف کردن نقاط ضعف خود در این بخش شدند و به دقت نمایش رنگ برابر با انواع ال‌سی‌دی‌ رسیده‌اند. 

در این بخش به بررسی دقت رنگ صفحه‌نمایش، میزان اشباع رنگ‌ها و عملکرد گوشی‌های هوشمند در نمایش رنگ‌های مقیاس خاکستری پرداخته شده است. کمترین انحراف از معیار به معنای عملکرد بهتر است. هم‌چنین میزان پوشش از گستره‌ی SRGB بررسی شده است که نتیجه‌ی به‌دست‌آمده هر چقدر به ۱۰۰ درصد نزدیک‌تر باشد، عملکرد بهتر نمایشگر را نشان می‌دهد.

توازن ساب‌پیکسل‌های آبی، قرمز و سبز، در تست مقیاس طوسی نشان از کالیبره‌ی دقیق‌تر نمایشگر دارد. هم‌چنین در تست میزان اشباع رنگ‌ها می‌‌توانید عملکرد هر یک از گوشی‌ها را در دقت نمایش رنگ‌ها مشاهده کنید. دقت هر رنگ‌ و میزان انحراف از معیار را نیز می‌توانید در بخش بالا و سمت چپ هر بخش از تصاویر مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که میزان خطای کمتر از ۳، توسط چشم کاربران قابل تشخیص نیست و به‌صورت تئوری نمایشگری ایده‌آل محسوب می‌شود.

زاویه‌ی دید

با توجه به ماهیت کاربری گوشی‌‌های هوشمند، زاویه‌ی دید نمایشگر این دسته از محصولات اهمیت چندانی (در مقایسه با تلویزیون‌ با حتی لپ‌تاپ‌) ندارد. با این حال نمایش مناسب و دقیق رنگ‌ها در هر زاویه، یکی از وظایف مهم هر نمایشگر است. 

در این آزمایش نحوه‌ی نمایش رنگ‌های تصویر الگو در زاویه‌ی ۵±۷۰ درجه نسبت به دید مستقیم در چهار جهت اصلی بررسی شده است. عدم تفاوت در نمایش رنگ‌ها به معنی زاویه‌ی دید بهتر پنل خواهد بود. در این آزمایش علاوه بر عدم تغییر رنگ‌ها، میزان نمایش از هر سطر در کنار شدت روشنایی کلی تصویر نیز نباید تغییر داشته باشند.

یکپارچگی تصویر

با توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید، عموما شاهد بهبود توانایی صفحه‌های نمایش هستیم. البته این موضوع در خصوص یکپارچگی تصویر و به‌خصوص در رابطه با پنل‌های بزرگ صدق نمی‌کند. هر نمایشگر باید توانایی نمایش دقیق رنگ در تمام مساحت خود را داشته باشد. به همین دلیل در این آزمایش از تست رایج صفحه‌ی طوسی کد ۰۵،۰۵،۰۵ استاندارد RGB استفاده شده است تا دقت و روشنایی نمایش رنگ در تمامی بخش‌های نمایشگر بررسی شود.

در نظر داشته باشید که در شرایط این آزمایش، قابلیت مشاهده‌ی تفاوت تصاویر به نمایش درآمده‌ توسط چشم انسان ممکن نیست. به همین دلیل در شرایط نمایش تصویر اغراق شده است تا تفاوت صفحه نمایش هر گوشی واضح‌تر شود. نمایش تصویری یکسان با رنگ طوسی، وظیفه‌ی اصلی نمایشگرها در این آزمایش است.

تست/گوشی آیفون ۱۰ سامسونگ گلکسی نوت ۸ اچ‌تی‌سی یو ۱۱ وان پلاس 5T سونی اکسپریا ایکس زد وان هواوی میت ۱۰ پرو ال‌جی وی ۳۰
حداکثر روشنایی رنگ سفید (بیشتر بهتر) ۹۳۰ ۱۰۷۴ ۵۱۵ ۶۴۰ ۴۷۳ ۸۵۰ ۷۰۶
کنتراست بومی نمایشگر (بیشتر بهتر) ۱۳۰ ۴۳۰
دقت رنگ (کمتر بهتر) ۲.۴ ۲.۳ ۳.۳ ۷.۱ ۲.۹ ۳.۴ ۵.۳
درصد پوشش گاموت SRGB (نزدیک‌تر به ۱۰۰، بهتر) ۹۹.۱ ۹۷.۹ ۹۳.۵ ۱۴۷.۸ ۹۹.۸ ۹۵ ۱۵۱.۲
انحراف از معیار مقیاس طوسی (کمتر بهتر) ۲.۹ ۲.۶ ۵.۶ ۶.۵ ۳ ۴.۵ ۵
زاویه دید ☆★★★★ ☆★★★★ ☆☆☆★★ ★★★★★ ☆☆★★★ ☆★★★★ ☆☆★★★
یکپارچگی تصویر ☆☆★★★ ☆★★★★ ★★★★★ ☆☆★★★ ★★★★★ ☆☆☆★★ ☆☆☆★★
نشت نور ☆★★★★ ☆☆★★★ ☆☆☆☆★ ★★★★★ ☆☆☆☆★ ☆☆☆★★ ☆☆★★★
غلظت رنگ مشکی و گاما (کمتر بهتر) ۳ ۶ ۹ ۷ ۱۱ ۸ ۷
غلظت رنگ سفید و گاما (بیشتر بهتر) ۲۵۳ ۲۵۳ ۲۵۲ ۲۵۳ ۲۵۲ ۲۵۳ ۲۵۳
نتیجه‌ی کلی ★★★★★ ★★★★★ ☆☆☆★★ ☆☆★★★ ☆☆☆★★ ☆★★★★ ☆☆☆★★


همانطور که در نتایج بالا مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۰ و گلکسی نوت ۸ در تمامی تست‌های عالی ظاهر شده‌اند. این نمایشگر‌ها در کنار میزان روشنایی و کنتراست عالی، دقت فوق‌العاده‌ای در نمایش رنگ‌ها دارند که آن‌ها را در این بخش از ال‌سی‌دی‌ها نیز برتر کرده است. بدین ترتیب می‌‌توان لقب برترین نمایشگر دنیای موبایل ۲۰۱۷ را به پرچم‌داران اپل وسامسونگ نسبت داد.

پنل‌های ال‌سی‌دی همانگونه که در نتایج آزمایشات مشاهده می‌شود، در دقت نمایش رنگ‌ها و یکپارچگی تصویر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. اما روشنایی کم، کنتراست پایین، زاویه‌ی دید ضعیف و گامای بدتر، از مشکلات و نقاط ضعف این دسته از پنل‌ها است که در اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و سونی اکسپریا ایکس‌زد وان به کار رفته است. 

ال‌جی برای اولین بار به جمع تولید‌کنندگان اولد پیوسته است. نمایشگر این شرکت هنوز فاصله‌ی زیادی با نمونه‌های تولیدی سامسونگ دارد. دقت رنگ پایین و یکپارچگی تصویر ضعیف، برخی از نقاط ضعف صفحه‌نمایش ال‌جی وی ۳۰ است که البته این مشخصه‌ها پیش از این در نمایشگر‌های امولد سال‌های گذشته‌ی سامسونگ نیز مشاهده شده بود. اما همانگونه که ال‌جی همواره نشان داده است، از هیچ تلاشی برای ارتقاء کیفیت محصولات خود کوتاهی نمی‌کند و به‌زودی خود را به‌عنوان یکی از بهترین‌های این رده معرفی خواهد کرد.

هواوی میت ۱۰ پرو در بخش نمایشگر به‌خوبی ثابت کرده است که پنل اولد آن، ارزش دریافت پسوند «پرو» و هزینه‌ی بیشتر نسبت به نمونه‌ی معمولی میت ۱۰ را دارد. البته پنل به‌کاررفته در پرچم‌دار هواوی هنوز در بخش‌هایی کمبود دارد که قطعا این سازنده‌ی نامدار چینی در سال‌های آینده به برطرف کردن آن‌ها خواهد پرداخت.

نمایشگر گوشی دوست‌داشتنی وان‌پلاس ۵ تی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. زاویه‌ی دید فوق‌العاده و عدم وجود نشت نور در نمایشگر این گوشی، آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. اما دقت پایین رنگ وان‌پلاس ۵ تی و اشباع بالای رنگ‌ها، مانع بزرگی برای دریافت نمره‌ی بالاتر این گوشی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین