بعد از تلگرام به کدام شبکه اجتماعی کوچ کنیم

گروه فناوری الف،   3961014076 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

"جایگزین چیست؟ " این سوالی است که بعد از فیلتر شدن نابهنگام تلگرام بسیاری از کاربران از همدیگر میپرسیدند. این اولین باری نیست که یک پیام رسان خارجی پرکاربر در ایران فیلتر میشود. هرچند به گفته وزیر ارتباطات، فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام موقت است

بعد از تلگرام به کدام شبکه اجتماعی کوچ کنیم

اما اخرین باری که کاربران ایرانی مجبور به کوچ از یک پیام رسان به پیام رسان دیگر شده بودند به زمان فیلتر شدن وایبر باز میگشت. اما این بار فیلتر شدن پیام رسانی مانند تلگرام کاملا با داستان فیلتر شدن سرویسهای گذشته فرق دارد چرا که تلگرام در حال حاضر تنها ابزاری برای ارسال پیام ساده نیست، بلکه سرویسی است که به رونق کسب و کار در فضای مجازی کمک کرده و به یکی از ابزارهای سریع برای اطلاع رسانی نیز تبدیل شده است. حال در این شرایط با فیلتر شدن تلگرام کاربران آن در ایران دچار سردرگمی شده اند. بلافاصله بعد از فیلتر شدن تلگرام بسیاری پیشنهادهای جایگزین گوناگونی را مطرح کردند از جمله استفاده از whatsapp، Google Allo، Signal و … البته در این بین نام چند پیام رسان داخلی نیز شنیده شده است. حتی بسیاری شرایط پیش آمده برای تلگرام را فرصتی برای پیام رسان های داخلی دانسته بودند تا در نبود این رقیب بزرگ فرصت برای عرض اندام داشته باشند. اما تا چه حد این گمانه زنی ها میتواند درست باشد؟ چقدر پیام رسانهای داخلی امکانات فنی برای پشتیبانی از تعداد کاربران بالا و ارایه سرویس باکیفیت به آن ها را دارند؟

فرصتی برای جذب کاربر

براساس اعلام تلگرام در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در ایران از این پیام رسان استفاده میکنند و این یعنی بعد از فیلتر شدن آن حالا باید این ۴۰ میلیون  نفر به دنبال یک جایگزین باشند. اما چه گزینه های پیش روی کاربران ایرانی بعد از تلگرام وجود دارد؟ نظرات در این خصوص گوناگون است. برای مثال یک مقام مسئول درباره تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد وضعیت فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در گفت و گو با فارس به خبرگزاری‌ها توصیه کرد تا از شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده کنند. اما تا چه حد در چند روز اخیر و بعد از فیلتر شدن تلگرام کاربران به سمت استفاده از پیام رسان های داخلی رفته اند؟

براساس نظرسنجی آنلاینی که خبرگزاری شبستان با حضور بیش از هزار کاربر انجام داده از بین پیام رسانهای خارجی ۸۳ درصد مردم ایران واتس اپ  را بهترین جانشین برای تلگرام معرفی کرده اند. دلیل این امر نیز به باور کاربران ایرانی  امکانات نسبتا مطلوب تری است که واتس اپ در قابل دیگر رقبای خود دارد. در رده های بعدی انتخاب  کاربران در این نظر سنجی اما لاین با ۷ درصد و وایبر با ۴ درصد قرار گرفته اند. بعد از نام این پیام رسانهای خارجی نام ۳ پیام رسان داخلی گپ، ویسپی و بیسفون هر کدام با ۲ درصد دیده میشود. در حالی که چنین آمارهایی از استقبال کم کاربران ایرانی نسبت به پیام رسانهای داخلی خبر میدهد اما مدیران برخی از این سرویسهای داخلی اعلام میکنند که در چند روز گذشته و بعد از فیلتر شدن تلگرام، تعداد کاربران آن ها افزایش قابل توجه ای داشته است. مهدی داوری، مدیر پیام رسان بیسفون، در گفت و گو  با ایران اعلام میکند که از زمان فیلتر شدن تلگرام در کشور آمار مراجعه کاربران به استفاده از این سرویس در یک روز ۳۰ برابر رشد داشته  است. او در این خصوص میگوید:« آمار ساعتی، نشان دهنده رشد تعداد کاربرانمان در چند روز اخیر است که با وجود افزایش تعداد کاربران خوشبختانه مشکلاتی مبنی بر قطعی و یا از دسترس خارج شدن نداشته ایم.»

مدیر این پیام رسان داخلی با اشاره به اینکه مخالف هر مسدود سازی هستم حتی اگر به رونق شبکه های اجتماعی داخلی کمک کند می گوید: ما هیچگاه منتظر نمانده ایم تا اتفاقی مانند فیلتر رخ دهد تا کاربران به سمت ما جذب شوند. بیسفون پیوسته سعی داشته با ارایه خدمات قابل رقابت بر پیام رسان خود نظر کاربران را جذب کند.»در همین زمینه جعفر خورشاد، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری رسانه سروش (پیام‌رسان سروش) نیز در گفت و گو با ایران از اضافه شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار کاربر به این پیام رسان در چند روز گذشته و بعد از فیلتر شدن تلگرام خبر میدهد. او با اعلام اینکه این پیام رسان نیز با در اختیار گذاشتن قابلیت های مختلف مانند ساخت گروه و کانال میتواند پاسخگوی نیاز کاربران ایرانی باشد به ایران می گوید:« تمام سعی مان این بوده تا با اضافه کردن قابلیت های مختلف، کاربران را به سمت خود جذب کنیم. اما نمیتوانیم حالا که تلگرام فیلتر شده کاربران را مجبور به استفاده از پیام رسان داخلی کنیم و یا انتظار داشته باشیم که حالا در این شرایط کاربران حتما پیام رسان ما را انتخاب کنند چرا که در اینجا صحبت از انتخاب کاربر مطرح است ما باید با ارایه امکانات متنوع کاربران را به سمت خود جذب کنیم نه به دلیل فیلتر شدن یک شبکه پیام رسان پرمخاطب خارجی.»  او در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر و با توجه به افزایش ناگهانی تعداد کاربران پیام رسان سروش در مقطع زمانی این پیام رسان دچار اختلال شده است تاکید کرد که اختلالاتی این چنینی در هر سرویسی رخ میدهد همانطور که چندی پیش پیام رسان واتس اپ به خاطر افزایش تعداد پیام های رد بدل شده در سال نو میلادی دچار اختلال مقطعی شد.

در جست وجوی اعتماد

به گزارش ایران آنلاین تعداد سرویس های پیام رسان داخلی در دو سال اخیر با رشد قابل توجه ای همراه بوده اند. گپ، سروش، بیسفون، ویسپی، بله، پروفایل، آی گپ و … از جمله شناخته ترین پیام رسانهای داخلی هستند. با نگاهی به امکانات آنها میتوان متوجه شد که تمامی این پیام رسان ها امکانات پایه ای و به روز یک پیام رسان خارجی مانند ایجاد گروه و کانال،تبادل پیام گروهی،امکان تماس صوتی، اشتراک گذاری فایل و… را دارند اما چرا با اینحال این پیام رسان ها مورد توجه و استقبال کاربران ایرانی قرار نمیگیرند.

امیر بیگی، برنامه نویس، در گفت و گو با ایران اعلام میکند که در چند سال اخیر پیام رسان تلگرام به خاطر تنوع خدماتی که ارایه میدهد میزان انتظار کاربران ایرانی را نیز بالا برده حالا در این شرایط بسیار سخت است که کاربران این پیام رسان، به سمت نمونه های داخلی جذب شوند که به نوعی تجربه استفاده از آنها در کشور بسیار کم است. وی در ادامه می افزاید:« صرف ارایه خدماتی مانند ساخت گروه و کانال، ارسال پیام به صورت گروهی و یا ارسال فایل و اشتراک آن نمیتواند دلیل خوبی باشد تا کاربران به سمت پیام رسان های داخلی کوچ کنند چرا که  پیام رسان های داخلی باید روی امکاناتی مانند هماهنگی نسخه موبایل با نسخه لپ تاپ و قابلیت سینک سریع بین همه دستگاه کار کنند. از سوی دیگر این پیام رسانه ها باید در لحظه و همزمان با افزایش تعداد کاربران خدمات زیرساختی و فنی خود را نیز افزایش دهند. اتفاقی که به نظر میرسد آنگونه مورد توجه قرار نمیگیرد. چرا که در این چند روز و بعد از فیلتر شدن تلگرام خبرهایی در خصوص اختلال در پیام رسانهای داخلی به دنبال افزایش تعداد کاربرانشان شنیده شده است. »

عماد ملایری، کارشناس وب نیز اعلام میکند که در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن مراحل امنیتی و اینکه اطلاعات کاربران در چه شرایطی نگهدای میشود جو عمومی چندان اعتمادی به سرویسهای ایرانی ندارند. او در گفت و گو با ایران می گوید:« مشکل اصلی روی نیاوردن کاربران ایرانی به سمت پیام رسان های داخلی نبود اعتماد کافی به این پیام رسان ها در حفظ اطلاعاتشان است. تا کنون هیچ کدام از پیام رسان های داخلی و یا سرویس های آنلاین داخلی دیگر اعلام نکرده است که اطلاعات کاربران را در چه شرایطی نگهداری میکنند و فراهم نکردن  شرایط برای جلب اعتماد کاربران به سرویسهای داخلی تا کنون بزرگترین ضربه را به این سرویس ها زده است.» 

ملایری تاکید میکند که از دیگر مشکلات این عرصه نبود خدمات مناسب در بخش سرور و دیتا سنتر است. براساس اظهارات وی بسیاری از سرویس های داخلی ممکن است بهترین خدمات و سرویس را در اختیار کاربران خود بگذارند اما به دلیل نبود یک دیتا سنتر و سرور داخلی مناسب ارایه خدماتشان با مشکلات جدی روبه رو شده است. به باور وی تا زمانی که پیام رسان های داخلی شرایط برای جلب اعتماد کاربران برای استفاده از سرویسهایشان را فراهم نکنند و از طرفی تا زمانی که خدمات زیرساختی باکیفیتی در بخش دیتا سنتر و سرور در کشور فراهم نشود نمیتوان انتظار جایگزین شدن پیام رسان های بومی با خارجی را داشت.

دیدگاه کاربران

من۱۹۲۶۱۷۱۲:۰۷:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
خیلی مطلبتون یک طرفه بود متاسفانه اقلا خودتون کمی با سروش مثلا کار میکردید تا متوجه میشدید حرفای که مزنید چقدر اشتباهه
ناشناس۱۹۳۳۹۵۲۱:۳۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
خداییش خودت باهاش کار کردی اصلا؟
ناشناس۱۹۲۶۵۹۱۲:۴۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
فقط تلگرام
ناشناس۱۹۲۷۰۳۱۳:۰۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
فیلتر شکن که هست چرا مهاجرت به سرویس دیگه ...همین تلگرام خوبه
ناشناس۱۹۲۹۱۱۱۵:۱۳:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
جناب آقای خورشاد اختلال در هر پیام رسان آن هم در ایام سال نو میلادی با این حجم کاربر امری گریز ناپذیر است.ولی تعداد کاربران این شبکه های اجتماعی خارجی اصلا قابل مقایسه با تعداد کاربران شبکه های ایرانی و داخلی نیست.
نمیدونم۱۹۲۹۲۵۱۵:۲۶:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
فکر میکنین اگه یک شبکه اجتماعی داخلی میتونست چهل تا پنجاه میلیون کاربر ایرانی رو پشتیبانی کنه با اون حجم گسترده استفاده کنندگان و شفافیت در نگهداری اطلاعات کاربران و دیگر امکانات مناسب و به روز، مردم ما استقبال نمیکردن؟ تعداد کاربران از یه حدی بالاتر میره تازه مشکلات شروع میشه.دوستانی که توصیه میکنن استفاده کنین خودتونم میدونین نمیشه ..
ناشناس۱۹۵۰۵۷۱۱:۰۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مشکل ما ایرانیا اینه که پرتوقعیم. می خوایم یکدفعه یه اپ عالی جلومون بذارن بگن تشریف بیارین استفاده کنین! حمایت از امنیت و کار داخلی تدریجی هست
ناشناس۱۹۳۰۴۳۱۶:۴۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
فقط سروش... عاااالیه
فرهنگ‌پرور۱۹۵۶۹۵۱۸:۴۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
به زور نمی‌شه مردم رو مجبور به استفاده از چیزی کرد ببینید چه اشکالی داره که مردم استقبال نکردند، بعد از این هم نمی‌کنند.
ناشناس۱۹۶۷۶۰۱۴:۲۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مال من که همش قطع و وصل می شه تلگرام با فیلتر شکن زودتر بالا میاد
فريبرز سپنتا۱۹۹۱۶۵۰۹:۱۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تلگرام هم اولش بسیار ساده و پر از اشکال بود اگر بریم سروش و تیم برنامه نویسش دلگرم بشن خیلی بهتر از تلگرام میتونن بنویسن. همشون بچه های دانشگاه شریفند. من که گروه خانوادگی رو بردم سروش
امیر۲۰۲۶۹۰۰۷:۳۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
من با سروش کار کردم نرم افزار خوبیه همه امکانات تلگرام رو داره رو به رشد هم هست )البته پس زمینه اش را باید خودتون با یه عکس قشنگ عوض کنید )
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین