روایتی از آخرین ملاقات پدر قاتل «ستایش» با پسرش قبل از اعدام در زندان

گروه اجتماعی الف،   3961014036 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

به پایان قصه رسیدیم؛ قصه‌ای که از آن یکشنبه تلخ شروع شد؛ یکشنبه ۲۲فروردین ۹۵. دختربچه ۶ساله‌ای به نام «ستایش قریشی» به طرز دلخراشی به قتل رسید. قاتل امیرحسین ۱۶ساله بود، پسر همسایه‌ای که به ستایش تجاوز کرد و او را با چاقو به قتل رساند.

روایتی از آخرین ملاقات پدر قاتل «ستایش» با پسرش قبل از اعدام در زندان

امیرحسینی که زندگی دو همسایه در خیرآباد ورامین را ویران کرد؛ یکی در حسرت قصاص و دیگری در انتظار بخشش. شهریور‌ سال ۹۵ بود که امیرحسین در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی پای میز محاکمه قرار گرفت. پس از چندین‌بار محاکمه، سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به امیرحسین تفهیم شد. براساس رای صادره، قاتل این پرونده درخصوص اتهام قتل عمد به قصاص نفس و درخصوص اتهام تجاوز به عنف به یک‌بار اعدام و درخصوص اتهام جنایت بر میت به ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش شهروند، حالا پس از گذشت یک‌سال و ۹‌ماه، ساعت ۹ صبح سه‌شنبه با خانواده امیرحسین تماس گرفتند و از آنها خواستند در زندان حضور پیدا کنند. شاید این آخرین ملاقات باشد. مادر، پدر و خواهر امیرحسین به زندان رجایی‌شهر رفتند. وارد یک سالن بزرگ شدند؛ سالنی با ۵ نگهبان. ۵ دقیقه‌ای روی صندلی‌های سرد نشستند تا امیرحسین را آوردند. هم دستبند به دستانش بود و هم پابند به پاهایش. ثانیه‌ها به سرعت می‌گذشت، اما بغض و اشک مجال صحبت نمی‌داد.

پدر امیرحسین در رابطه با آخرین ملاقاتش با تنها پسرش می‌گوید؛

نخستین جمله‌ای که به امیرحسین گفتید، چه بود؟

حرف زیادی برای گفتن نبود. یعنی شرایط طوری بود که نمی‌شد صحبت کرد. اولش او را در آغوش گرفتم. چند دقیقه اول هیچ حرفی بین ما رد و بدل نشد. باور این‌که آخرین ملاقات است، برایم سخت بود. امیرحسین چندبار از ما خواست که حلالش کنیم. همان موقع بود که همسر و دخترم به گریه افتادند. من می‌خواستم جلوی اشکم را بگیرم. به آنها دلداری می‌دادم، اما خودم به گریه افتادم.

امیرحسین می‌دانست این آخرین ملاقات است؟

می‌دانست. مدام این جمله را تکرار می‌کرد که کارش تمام است و دیگر اعدام می‌شود.

ترسیده بود؟

گریه می‌کرد. بیشتر وقتمان به گریه‌کردن گذشت. نمی‌توانستیم حرف بزنیم. تکرار می‌کرد اشتباه کردم، اشتباه.

از شما چیزی نخواست؟

نه، هیچی. فقط می‌گفت ‌ای‌ کاش خدا مِهرم را به دل خانواده آقای قریشی بیندازد و من را ببخشند. من بچگی کردم. در آن زمان درحال خودم نبودم. هیچ‌کدام از کارهایی که کردم را به یاد ندارم. می‌خواست که او را ببخشند.

همسر و دخترت چه کار می‌کردند؟

آنها اصلا فکرش را هم نمی‌کردند این آخرین ملاقات باشد، اما با کلمه‌کلمه‌ای که امیرحسین می‌گفت، اشک می‌ریختند. بعد از پایان ملاقات هم حال همسرم بد شد و او را به بیمارستان بردیم. قلبش مشکل دارد. یکی از رگ‌های قلبش گرفته است. باید بالون بزنند. تا ظهر چهارشنبه هم در بیمارستان بستری بود. اوضاع ‌و احوال خوبی ندارد. دخترم از او پرستاری می‌کند.

از زمان اجرای حکم امیرحسین اطلاع دارید؟

صبح چهارشنبه خودم به دادسرای ورامین رفتم و مطمئن شدم امیرحسین را صبح پنجشنبه اعدام می‌کنند. این درحالی است که هنوز همسر و دخترم خبر ندارند.

برای امیرحسین نتوانستید رضایت بگیرید؟

از آن روزی که این اتفاق افتاده تا دوماه پیش، یک جمله هم بین من و پدر ستایش رد و بدل نشد. چندبار واسطه فرستادیم، اما فایده‌ای نداشت. یک‌بار دخترم واسطه شد، اما خانواده ستایش حتی در را روی او باز نکردند. برادر همسرم هم چندبار خواست وساطت کند، اما نشد. محرم‌ سال گذشته، من پدر ستایش را دیدم، سلام کردم، جواب سلام من را هم نداد. همسرم هم مدتی قبل، مادر ستایش را به‌طور اتفاقی در امامزاده خیرآباد دید. مادر ستایش حتی تحمل دیدن ما را هم ندارد. پدرش هم همین‌طور. البته من حال آنها را درک می‌کنم.

با وجودی که ما همسایه بودیم، اما چند روز پس از این اتفاق خانواده ستایش از محل ما رفتند. البته هنوز در خیرآباد هستند اما محل زندگی‌شان را تغییر داده‌اند. از اهالی محل شنیدیم که مادر ستایش حال ‌و روز خوبی ندارد. وقتی هم که ما را می‌بیند، حالش خراب‌تر می‌شود. با وجود این، توانستم دوماه پیش پدر ستایش را در خیابان‌های خیرآباد ببینم. با او صحبت کردم. از او خواستم پسرم را ببخشد. التماسش کردم. دستش را بوسیدم. گفتم من از مال دنیا تنها یک خانه ۸۰متری دارم. آن را هم به نام شما می‌کنم. از خون امیرحسین بگذر، اما فایده‌ای نداشت. او گفت: «نمی‌توانم ببخشم.» ولی من همچنان التماس می‌کردم. بعد اهالی محل و همسایه‌ها ما را از هم جدا کردند. من نتوانستم برای پسرم کاری بکنم.

در حال‌حاضر مادر امیرحسین چه کار می‌کند؟

دوستان و اقواممان به خانه‌مان آمده‌اند و دست به دعا شده‌اند. همه ما منتظر گذشت خانواده ستایش هستیم. امیدوارم این آخرین ملاقات نبوده باشد.

امید به دیدار دوباره امیرحسین دارید؟

من خانواده‌ام را آرام می‌کنم. نمی‌گذارم اشکم و سوز دلم را ببینند، اما امید دارم. امیرحسین را خدا به ما داد و اگر بخواهد دوباره به ما می‌بخشد. چشمانم به رحمت بیکران خداوند است.

قصاص می‌خواهند

این درحالی است که پدر ستایش بارها عنوان کرده بود هیچ صحبتی با کسی ندارد و خواهان اجرای حکم قصاص است. «ستایش که دیگر زنده نمی‌شود. زندگی ما هم که نابود شد، اما اجرای حکم قصاص از مرگ ستایش‌های دیگر جلوگیری می‌کند. باید درس عبرتی برای دیگران باشد.»

دیدگاه کاربران

محمد۱۹۲۵۱۹۱۰:۳۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اگه من جای قاتل بودم آخرین کاری که میکردم این بود از دادستان درخواست کنم به جای اعدام تمام اعضا من و اهدا کنن از قلب و چشم و..... اینطوری هم به نوعی از بار گناهانم کاسته میشد هم روح اون مقتول و خانوادش آرامش میافت
ناشناس۱۹۳۰۲۴۱۶:۲۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
بدترین روش. اصلا این باید جامعه و قانون باشد که اگر همه خواستند بخشیده بشه ولی قانون اجازه اینکار را نده. این بزرگترین ظلم به خانواده مقتول و حتی قاتل است که بعد از مرگ و قربانی شدن عزیزشان باید همه به دنبال بخشش انها باشند. برای خانواده قاتل هم بسیار نا بهنجار است. پدر است و مجبور به دست و پا افتادن به خانواده مقتول. هم این پدر زجر می کشد که نتوانست نظر ان پدر را کسب کند و هم ان پدر که باید مقاومت کند و ناراحت به خانه برود. قانون باید بگوید مهم نیست که همه گذشت کنند یا خیر. قانون و حکم دادگاه باید اجرا شود.
ناشناس۱۹۳۱۲۳۱۸:۰۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
هیچ کسی حاضر نیست عضو یک قاتل در بدنش باشه
ناشناس۱۹۳۳۶۵۲۰:۵۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مگه اعضای بدن قطعه یدکیه که به همین راحتی اهدا بشه . لطفا علمی نظر بدید
ناشناس۱۹۲۵۲۴۱۰:۴۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
من تعجب میکنم ازین گزارشهای احساسی شما که سعی دارین ترحم جامعه رو برای یک جنایتگار برانگیزید!!!
ناشناس۱۹۳۱۷۱۱۸:۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
این گزارش احساسی ، برای قاتل ، حس ترحم را بر می انگیزد که کاملا اشتباه است یک لحظه خود را جای والدین ستایش بگذاریم ، چه حال و روزی پیدا می کنیم ، ترحم بر قاتل در این جنایت ، ظلم است اینها باید قصاص شوند تا درس عبرتی برای دیگران شوند .
ناشناس۱۹۲۵۲۵۱۰:۴۹:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
ولکن فی القصاص حیاه بله اعدام پسری که این چنین جنایت دردناکی در حق یک کودک معصوم روا کرد فقط قصاص است بهتره جراید هم با این گزارشات مظلوم نمایی نکنند
مصطفی۱۹۲۵۹۷۱۱:۵۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
واقعا توقع داشتید این جانی بخشیده شود؟
ناشناس۱۹۲۷۷۴۱۳:۵۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
غفلت در پرورش کودکان،کنجکاو نشدن در حال و روز فرزند نو جوان و دوستی های نا مناسب،بانی گرفتاری نوجوانان و جوانان است. در خانواده ی پسر نو جوان،شاید مسایل ی بوده که این نوجوان به این راه کشیده شده.غفلت و ناآگاهی مادران در ول کردن فرزندانشان در کوچه و خیابان یا خانه،نیز دردسر ساز می شود.این همه کودک دزدیده می شود،بیشتر از رها کردن مادران و پدران بی خیال و ناآگاه است بارها دیده شده کودک پنج،یا شیش ساله یا بیشتر،را برای خرید نان ووووبه خیابان می فرستند و یا آنها تنهایی به مدرسه می روند ویا دست راننده می سپارند و آنها یا دزدیده می شوند یا مورد آزار جنسی قرار می گیرند.این وظیفه ی رسانه ها است ،چه صدا و سیما،و چه روزنامه ها و رادیو،برنامه هابی برای پدر و مادرها داشته باشند و آموزش و پرورش و انجمن خانه و مدرسه،مدیر ،آموزکاران ،کودکان و نو جوانان و پدران و مادرانشان را آگاه کنند.بدبختانه،در کشور ما،همه اش «هیس هیس»,در این موارد است،فراموش نکرده این که یکی از معاونان آموزش و پرورش در رخداد تلخ آزار جنسی ناظم مدرسه یا آموزگار می گفت خود کودکان!؟!!؟دلشان نی خواست!؟!!آیا چنین افراد تا شایستی باید سر کار باشند؟ تا زمانی که آموزش و پرورش و بسیاری از آموزگاران و مربی های تربیتی،سفارش شده ی ارگان ها،حوزه ها باشند و در راس کار هم فرد گزینش شده ای باشد که تخصص در این کار ندارد،امیدی به بهبودی و آگاهی نیست.
ناشناس۱۹۲۸۰۲۱۴:۱۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
۱۶ ساله؟ راه‌ دیگه ای نبود ؟
ناشناس۱۹۲۸۲۱۱۴:۳۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
قضاوت با خداست نه بنده؟ ما وکیل به اختیار هستیم!
مامان۱۹۲۸۲۸۱۴:۳۴:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
این بهترین کار بود...متاسفانه
ناشناس۱۹۲۹۱۳۱۵:۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
یکی از اهداف قصاص و مجازات درس عبرت شدن برای دیگران هست آگه قرار باشه کسی رو که به عمد و با عقل کامل جرمی مرتکب شده بخشید یعنی دیگه هر کسی هر جرمی که خواست انجام بده بخشش برای جرایمی است که اتفاقی و سهواً روی میده
ناشناس۱۹۲۹۴۴۱۵:۴۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
طلبکاری و مظلوم نمایی پدر قاتل در این مصاحبه موج میزنه. میگه پسرم را خدا به ما داد اما نمیگه همین پسر بعد از تجاوز و قتل و اسیدپاشی به جنازه ی دختر بچه ، مستحق اعدام بوده. فکر میکنه خانواده ی ستایش وظیفه داشتن گذشت کنن! !! برای اجرای قانون ، از نهادهای مربوطه ممنونم.
ناشناس۱۹۳۲۸۱۱۹:۲۶:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
رو رو برو ،خدایش با اون جنایتی که پسره انجام داده باز هم میخاستن بیارن خونه اینه دق بشه واسه همه،درسته اولاد از همه چی برای ادم شیرینتره ولی دیگه اینو کجای دلت بزاری ،بنظرم پدر قاتل دیگه خیلی رفتار ...داشته ،به امید جامعه پاک وبدون جنایت،
ناشناس۱۹۳۲۹۰۱۹:۴۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
این که تواین سن اینجوری بوده بزرگ میشده بدتر از این بود وضعیتش
ناشناس۱۹۳۵۱۲۲۳:۴۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
قانون برای هم وطنمون اجرا شد خدا رو شکر کی انشالله قانون درباره اخراج اتباع خارجی غیر مجاز که به ایران می آیند و پسرانشان سربازی نمی روند و کسی مالیات نمیدهد و ... اجرا میشود؟! البته اتباع خارجی مجاز قدمشان روی چشم ولی ما ایرانیان به کربلا هم که بخواهیم برویم باید هزینه ویزا و عوارض را برای ورود به عراق پرداخت کنیم ولی اتباع بعضی کشورها برای پول به کشورمان می آیند و بدون هیچ تشریفات قانونی وارد ایران میشوند و وقتی هم بخواهند به کشورشان برگردند خودشان را عمدا به پلیس می سپارند تا با هزینه خود ما به کشورشان برگردند برداشت نژادپرستانه ممنوع
معصومه۱۹۳۵۴۹۰۰:۲۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
قصاوت نکنید ....فقط بگید پناه میبرم به خداوند از شر شیطان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین