جنگ رسانه‌ای BBC با ایران؛ بر دوش سعودی

محمودرضا شریعتی، گروه سیاسی "الف"،   3961013175 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

گرچه تمامی شواهد نشانگر ورود جدی حاکمان سعودی در جنگ رسانه‌ای علیه ایران است، اما بسیاری از دلایل نشان می‌دهد این جنگ توسط انگلیس طراحی شده است.

جنگ رسانه‌ای BBC با ایران؛ بر دوش سعودی

تاسیس تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در جهت‌دهی به حوادث سال ۸۸ هرچند تاثیراتی در داخل گذاشت اما برای دولت انگلستان هزینه‌زا شد. خسارت جنگ مستقیم رسانه‌ای با ایران بخصوص در مذاکرات هسته‌ای موضع دولت انگلیس را در رقابت با سایر دولتهای اروپایی تضعیف کرد. این تجربه لندن را بر آن داشته تا هزینه جنگ رسانه‌ای نیابتی با ایران را بر دوش کشور ثالث بیندازد.

در مواجهه با اعتراضات روزهای اخیر هرچند باید ریشه اقتصادی و نارضایتی مردم را به رسمیت شمرد، اما نادیده گرفتن دخالتهای بیگانه و تلاشهای دشمن در هدایت اعتراضات به سمت اغتشاش بخشی از حقیقت را کتمان می‌کند. نباید فراموش کرد دولت انگلیس با رسانه معروفش از زمان ملی شدن صنعت نفت و بعد از آن سرنگونی شاه پهلوی، کینه شتری از ایران اسلامی به دل گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که دولت انگلیس این بار غیرمستقیم وارد شده است.

در خبرهای رسمی دیدیم که مطابق آمار توییتر، 27 درصد کاربران، از داخل خاک عربستان سعودی هدایت رسانه‌ای اعتراضات اخیر در این شبکه اجتماعی را انجام داده‌اند. در پی آن علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ضمن تایید این مطلب تاکید کرد به‌تازگی سازمانی به همین منظور در عربستان سعودی راه‌اندازی شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین خاطرنشان کرد به‌دلیل عدم توانایی لازم سعودیها، کارشناسان غربی این کار را مدیریت می‌کنند. این ماجرا در کنار خرید بخشی از سهام توییتر از سوی سعودیها بواسطه شاهزاده ولید بن طلال (2016) نشانه‌های جدی از یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار با ایران را داراست.

در تحلیل این ماجرا باید گفت از یک طرف ساده‌لوحانه است تصور کنیم محمد بن سلمان راساً توانایی طراحی نبرد رسانه‌ای را داشته باشد. چرا که نشان داده دیپلماسی منطقه‌ای‌اش مانند کلاف پیچیده‌ای سردرگم است و این ضعفش را تنها با گزینه‌های نظامی و تعامل با تروریست‌ها جبران می کند. او حتی نتوانست یمن که سالها به مثابه استان چهاردهم عربستان به حساب می‌آمد را با «دیپلماسی رسمی» حفظ کند چه رسد به آنکه در «دیپلماسی عمومی» و سخت‌تر از آن در «نبرد رسانه‌ای» بتواند در داخل ایران اعتراضات را به آشوب بکشاند.

از طرف دیگر انگلستان با سابقه قریب به ۸۰ ساله در نبرد رسانه‌ای علیه ایران که به تاسیس رادیو فارسی BBC در سال ۱۹۳۹ برمی‌گردد اصلی‌ترین گرداننده صحنه جنگ رسانه‌ای علیه ایران می‌باشد. انگلیس همان عامل اصلی جدایی عربستان از امپراطوری عثمانی، بانی تاسیس حکومت آل سعود و دومین صادرکننده سلاح پس از آمریکا به این کشور نمی‌تواند در قبال تصمیمات سیاست خارجه ریاض بی‌تفاوت باشد. این را بگذارید در کنار رسوایی آموزش صدها نیروی امنیتی نظامی سعودی در کالج نظامی لندن در سال گذشته و آموزش نیروهای نظامی درگیر در جنگ یمن در سال جاری. بنابراین تاسیس سازمان «جنگ رسانه‌ای نیابتی علیه ایران» با هدایت و مدیریت انگلیس قریب به‌نظر می‌رسد.

قرائنی وجود دارد که این ظن را تقویت می‌کند.

شاه‌کلید این معما در جمله معروف بن سلمان علیه ایران تنها چند روز پس از سفر نخست‌وزیر انگلیس به ریاض نمایان است. «ترزا می» فروردین امسال به عربستان سفر کرد. چند روز بعد ولیعهد عربستان در مصاحبه با شبکه NBC گفت: «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است. ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش میکنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم

این سخنان تهدیدآمیز بن سلمان بعد از دیدار با او «ترزا می» چه معنی می‌تواند داشته باشد جز اینکه «ایران» محور اصلی سفر نخست‌وزیر انگلیس به عربستان بوده است؟ جالب آنکه ترزا می یک ماه بعد در خرداد 96 ابعاد سفرش به ریاض را اینطور تشریح کرد: «در سفرم به عربستان سعودی درباره تروریسم رایزنی کردم.»

تشریح جزئیات سفر به عربستان بعد از دو ماه کمی دیر به نظر می‌رسد. اما با کمی دقت می‌شود آن را بهترین لاپوشانی برای گاف دیپلماتیک بن سلمان جوان دانست. این جملات هرچند با فاصله زمانی از تهدید بن سلمان زده شد اما پرواضح است که ارتباطش با تهدید ایران از زبان بن سلمان چیست.

رفت و آمد لندن - ریاض در ۸ آذرماه، یک ماه مانده به شلوغی‌های ایران، مشکوک‌تر شد. ترزا می مجدداً به عربستان سفر و با بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.BBC فارسی از جزئیات این سفر تقریباً هیچ نگفت جز درخواست لندن از ریاض برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در یمن. مسئله‌ای که نمی‌تواند محور اصلی سفر یک مقام بلندپایه بریتانیایی به عربستان سعودی قرار بگیرد. چه اینکه تلفنی هم می‌شد این پیام را به سران کودک‌کش سعودی داد!

جالب‌تر می‌شود وقتی بدانیم دفتر «ترزا می» چندی پیش اعلام کرد که از ولیعهد و وزیر جنگ سعودی دعوت کرده تا تعطیلات کریسمس را مهمان نخست‌وزیر بریتانیا باشد. این همه نشان از عزم جدی انگلیس برای سپردن پروژه جنگ رسانه‌ای نیابتی علیه ایران به عهده سعودی‌ها می‌باشد.

در مجموع غربی‌ها با ورود به اعتراضات آرام و مسالمت‌آمیز، معترضان را تحریک به روی آوردن به روشهای خشونت‌آمیز کرده و زمینه را برای تبدیل شدن اعتراضات به آشوبهای خیابانی فراهم می‌آورند. این مسئله موجب ورود ضد انقلاب خارج‌نشین، گروهک منافقین و سلطنت‌طلبان و … به ماجرا شده و عملاً آنها میدان‌داری تظاهرات را بدست می‌گیرند. در این شرایط بالاتر از تخریب اموال عمومی و خدشه‌دار شدن امنیت، بزرگترین حقی که به حاشیه می‌رود اعتراضات آرام مدنی و مطالبات اقتصادی و سیاسی واقعی مردم است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۱۷۹۰۵:۱۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
احسنت
ناشناس۱۹۲۶۹۶۱۳:۰۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش *بسی اتش زدند به دیده و دل سهامداران خویش
dayani۱۹۲۲۰۶۰۶:۲۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
در این شرایط بالاتر از تخریب اموال عمومی و خدشه‌دار شدن امنیت، بزرگترین حقی که به حاشیه می‌رود اعتراضات آرام مدنی و مطالبات اقتصادی و سیاسی واقعی مردم است. با تحلیلی که ارائه دادید، خود آنچه را که در عبارت بالا آورده اید نیز به حاشیه بردید. به عمق گفته سعدی توجه کنید. تخم در هر شوره زاری کشتنش بی حاصل است صبرکن تا یک زمین قابلی پیداشود. زمین قابل در ایران را خود بوجود آورده ایم، و دیگران هم از آن استفاده می کنند ، همانطور که ما هم در دیگر کشورها از زمین های قابل استفاده می کنیم.
ناشناس۱۹۲۲۳۶۰۶:۵۳:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
در کشور عربستان تنها کار خوبی که می کنند به زنان اجازه ورود در بسیاری از عرصه ها داده نمی شود
ناشناس۱۹۲۳۵۸۰۸:۳۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
البته تحلیل بجا و روشن گرانه ای است ولی از آن طرف هم نباید غافل شد که مبادا بد، بشود اجنبی و بدتر، بشود خودی. . .
تبریزی۱۹۲۳۶۸۰۸:۳۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
خسته نشدین از این همه فرافکنی و به انحراف کشیدن خواسته های مردم؟ مردم رفاه و آزادی می خوان و این هیچ ربطی به انگلیس و اسرائیل و امریکا و عربستان نداره!
ناشناس۱۹۲۷۵۲۱۳:۳۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اگه ازادی می خوای برو
ناشناس۱۹۲۴۵۷۰۹:۴۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
همانطورکه هزینه های بیهوده از جیب مردم ایران پرداخت میشه
منوچهر راستی۱۹۲۵۳۷۱۰:۵۹:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
ببینید آش چقدر شور شده که رضا ربع پهلوی در برنامه این ساختار شکنان و حامیان ترور و تزویر دلسوز جوانان ما و خود را ناجی ایران دانسته و پیام دلسوزی و پیروزی برایمان ارسال می کند .باید ما اگر مشکلی یا نارسایی در مملکت است .سران با تدبیر و مردم داری و رسیدگی کامل نه از بالا بلکه با دید انسانی و مردمی و خدمتگزاری انجام داده تا رضا ربع پهلوی خود را ناجی مملکت ما با آن همه جنایت های پدرش و خودشان .حامی ملت معرفی نکند .که ننگ ماست.
ناشناس۱۹۲۸۴۹۱۴:۴۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
با هر تنشی که در داخل ایجاد میشه بیرون مرزها قطعا دوستان نگران رقبا فعالتر و دشمنان خناس تر میشن و دنبال بهره برداری میوفتن
جاوید۱۹۲۹۷۷۱۵:۵۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
چرا مزخرف میگین؟ خسته نشدید؟
گورخواب۱۹۳۲۲۷۱۸:۴۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مردم رفاه و آزادی می خوان و این هیچ ربطی به انگلیس و اسرائیل و امریکا و عربستان نداره
گورخواب۱۹۳۲۳۱۱۸:۴۶:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مردم رفاه و آزادی می خوان و این هیچ ربطی به انگلیس و اسرائیل و امریکا و عربستان ندارهنفرند مردم ایران هیچ فردایی با این حکومت ندارند.
بهمن۱۹۳۳۳۱۲۰:۲۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
این یک تفسیر بسیار ناشیانه و از روی احتمالات بود که نویسنده میخواهدبه مخاطبان القا کند.
مهدی۱۹۳۳۴۲۲۰:۳۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مطلب قابل تاملی بود. خدا قوت
ناشناس۱۹۳۵۲۶۰۰:۰۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اگر تو توییتر و فیسبوک باشید علاقه و رابطه بسیار خوب پرسنل بی بی سی فارسی با فعالین داخل کشور اصلاحطلب را میبینید
بنده خدا۱۹۳۵۴۰۰۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
هیچ کسی بهتر از سیمای ایران به سعودی ها و کل دشمنان زمینی و فرازمینی خدمت نمی کند. همین که علت اصلی بالا رفتن میزان بیننده بی بی سی شده خود بهترین خدمت است
ناشناس۱۹۳۵۴۲۰۰:۱۴:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
این جور استدلال کردن باعث می‌شود که عدم مدیریت خودتان را به گردن دیگران بیاندازید و راحت باشید.
ناشناس۱۹۶۶۰۰۱۲:۴۲:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خیالتان را راحت کنم همه اش کار من بود وار کانادا یک کشور وجوانانش را هدایت می کردم وهمه به حرف من گوش دادند واین همه خطبه های نماز جمعه وسخنرانیهای داخلی را گوش ندادند . بله من من .واقعا متاسفم منوببخشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین