چرا اعتراض لجام گسیخته؟ درست اعتراض کنیم

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3961013038 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا اعتراض لجام گسیخته؟ درست اعتراض کنیم

در همه جای دنیا اعتراض هست، از صنفی و اقتصادی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و مدنی. از شرق دور تا غرب بالا. اما خبر این اعتصابات کمتر به گوش ما می رسد، برای مثال همین یکی دو ماه قبل 26 مرکز آموزشی (کالج) در استان اونتاریوی کانادا به مدت 5 هفته اعتصاب کردند و 500 هزار دانشجو نتوانستند بیش از یک ماه و نیم سر کلاس بروند اما نه آتشی افروخته شد و نه خیابانی بند آمد و نه دشمنان کفتار صفت بوی خون به مشامشان خورد، همه چیز بین سندیکای مربوطه و مجموعه اداره کننده مراکز آموزشی گذشت و در نهایت دولت محلی نقش واسطه را بازی می کرد تا این که موضوع خاتمه یافت. اگر بخواهیم نگاهی گذرا داشته باشیم.

یکم - کارگران، کارمندان و کلا هر مجموعه ای باید سندیکا یا صنفی داشته باشد که به صورت متشکل و متمرکز از حقوق کارکنان دفاع کند. همیشه صاحب کار به دنبال بیشترین صرفه جویی و کمترین تعهد است و از آن سو نیروی کار هم خواستار حقوق متناسب و مزایای قابل قبول است. وقتی اختلاف بالا می گیرد یکی از راه های شناخته شده و قانونی بعد از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اعتصاب به شمار می رود. اما در کشور ما چنین تشکل هایی در ادارات، سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی یا وجود ندارد و اگر هم هست نقش پر رنگی ندارند.

دوم - قانون باید وجود چنین سندیکاهایی را الزام کرده، به رسمیت بشناسد و برای آن سازوکارهای قانونی تعریف کند. الان سازمان هایی مثل نظام پزشکی، نظام پرستاری، سازمان مهندسی و... به نوعی تشکیلات مدافع حقوق اعضای خود هستند اما فکر کنید که مثلا نظام پرستاری تصمیم بگیرد که به علت مسائل صنفی از بخشی از اعضای خود بخواهد که اعتصاب کنند! یا هر صنف و تشکل دیگر اعم از تجاری و بازرگانی و خدماتی چنین کند! دعوت به اعتصاب برای ما اصولا قابل پذیرش نیست و از آن تعبیر به نوعی مقابله می کنیم. این امر هم به خودی خود باعث می شود تا در برخی سازمان ها و ادارات و کارگاه ها، حقوق نیروی کار به رسمیت شناخته نشده و تا زمانی که این نیرو زیر فشار شدید عاصی نشود صدایش به گوش کسی نرسد.

سوم - دستگاه های نظرسنجی، مراکز جامعه شناسی و دستگاه هایی که مردم به ویژه طبقات آسیب پذیر به آنها مراجعه دارند باید با رصد کردن اوضاع اجتماعی مشکلات و خواست های مردم را به صورت واقعی به مسئولان بالادستی منتقل کنند. وقتی که آمار و اطلاعات از بطن و متن جامعه درست نبود، نظرسنجی ها علمی صورت نگرفت و اطلاعات برای خوش آمد بالادستی ها یا فرار زیردستی ها از انجام وظایف دچار تحریف و تغییر شد، عملا بخش تصمیم گیر جامعه نمی تواند به موقع و به دقت وارد عمل شود. این که در رسانه ها صرفا بخشی از مردم نمایش داده شوند و خواست های مدنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگران فراموش شوند منجر به شکل گیری فشار و ایجاد زمینه بحران و گسست می شود. این که فکر کنیم با نادیده گرفتن آنها وجود مشکلات و خواست ایشان هم محو خواهد شد، اشتباه است.

چهارم- اقتصاد دولتی و شبه دولتی و سهم کوچک بخش خصوصی واقعی موجب می شود تا ضمن کندی و بی انگیزگی که به طور معمول در این قسمت ها وجود دارد، زمانی که کالایی کم یا توزیع نارسا می شود، به جای آن که دولت مدعی و طلبکار باشد خود به متهم تبدیل شود. شما کجای دنیا را سراغ دارید که گرانی موقت کالایی مثل تخم مرغ به وزرا و رئیس جمهور هم برسد! مردم هم انتظار داشته باشند بالاترین مقام اجرایی کشور در این زمینه دستور صادر کند. یا در کدام کشور کارگران یا کارمندان یک شرکت یا سازمان یا سرمایه گذاران یک بانک و موسسه برای احقاق حق خود جلوی کاخ ریاست جمهوری یا مجلس آن کشور تجمع کنند؟

پنجم- عدم اطلاع رسانی درست و به موقع به مردم زمینه حضور و نفوذ بیگانه را فراهم می کند. وقتی کالایی کم شد، گران شد یا قرار است گران شود بهتر است صادقانه به مردم اطلاع رسانی شده و درصورت امکان راه های جایگزین و برنامه هایی که در نظر گرفته شده بیان شود. بدترین حالت آن است مردم خبری از اصل مطلب نداشته و شایعه سازان از این فرصت استفاده کنند.

در نهایت هر یک از این رخدادها مانند اعتراضات اخیر می تواند فرصتی باشد برای تصمیم سازان که بدانند محل مشکلات کجاست و به صورت ریشه ای به حل آنها بپردازند ولی اگر صرفا درمان مقطعی صورت گرفته و راهکاری در نظر گرفته نشود، مطمئنا درمان اساسی هم انجام نخواهد شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۳۶۹۰۷:۵۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اوضاع بد اقتصادی مردم وعدم پاسخگویی مسوولین وهمچنین به هم ریختگی نظام اداری کشورموجب نارضایتی شدید مردم است ..
آیدا۱۹۰۳۷۴۰۸:۰۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مجوز بدین اعتارض کنیم
ناشناس۱۹۰۴۱۰۰۸:۳۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
فعلا بهترین راه ایجاد ستادهای مبارزه با فساد و تبعیض و اختلاس و قاچاق باید در تمامی دستگاهه و صنوف ایجاد شود و مردم بتوانند براحتی فساددها را گزارش و راهکارهای خود را نیز ارایه کنند و کسی یا چیزی هم انان را تهدید نکند
ناشناس۱۹۰۴۱۱۰۸:۳۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اول دولت از خودش شروع کنه پاداشها و حقوقهای نجومی که مال آقازاده ها و ژن خوب هاست جلوش بگیره از محل اون به محرومان برسه نه که هی یارانه مردم متوسط یا ضعیف را کم کنه
ناشناس۱۹۰۴۲۹۰۸:۴۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
همه این پیشنهادها خوبن ولی مهمترین مسئله اینه که همه چی با عدالت توزیع باشه اگه همه گشنه باشند گشنه بودن تو هم مهم نیست ولی وقتی میبینی یه عده از گشنگی میمیرن و یه عده نمیدونن چطور خرج کنن اسفبار و ناراحت کننده است دولت باید همسو با مردم باشه حقوقهای نجومی رو جمع کنه بقیه حقوقها رو هم ساماندهی کنه حاملهای انرژی و نیازهای اولیه و یومیه ( نان و سیب زمینی پیاز تخمر مرغ و .. )رو ارزون ویا سوبسیددارکنه ما کشور فقیری نیستیم کلی ثروت ملی داریم نفت - گاز طلا مس سنگهای زینتی و.... نباید بهانه و اجازه بدیم افراد احمقی مثل ترامپ ( اگه ایرانیهای تو امریکا نباشن آمریکا خودش فقیر ترین کشور دنیاست ) و ولیعهد تازه به دوران رسیده عربستان سخنان سخیفانه در خصوص کشور ما بزنن هر چند ملت ما هیچی هم نداشته باشن غیرت دارن غیر قابل وصف طوری که اگه از گشنگی هم بمیرن الطفات دشمن رو نمیپذیرن چون میدونن سلام گرگ بی طمع نیست انشاا... با توصیه های رهبر عزیزمون جناب روحانی و کابینه فکری اساسی جهت تنظیم واقعی قیمتها انجام بدن نه که خودشون بیان قیمت بازار رو ببرن بالا چون تا حالا ما دیدیم هروقت پای دولت به بازار باز میشه گرونی به همراه داره نمونش نزدیکای عیده ...اگراصولی و درست عمل کنیم نتیجه عالی خواهیم گرفت . ایرانیان شاد و سربلند باشید
ناشناس۱۹۰۴۴۰۰۸:۵۵:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اینها را هم ما میدانیم هم مسئولین. فقط ما نمیدانیم که چرا عمل نمیکنند؟ ..
ناشناس۱۹۰۴۵۲۰۹:۰۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
تمام این حرفا تون درست . ولی در ایران.. چجوری قابل اجراست .
آرش۱۹۰۴۶۲۰۹:۰۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
تجمعات جلوی مجلس ، تجمعات جلوی بانک مرکزی ، تجمعات جلوی موسسات مالی غیر مجاز ، و..... جزو اعتراض درست نبود ؟ اعتراض در برابر مسئولین ...ایجاد میشه و شده . تا زمانی که..بگید همه چیز خوبه ..مثل گرون کردن بنزین و حذف یارانه و ....
ناشناس۱۹۰۴۶۴۰۹:۰۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
حالا که نه سندیکایی هست نه تشکلی ...مردم کجا باید اعتراض کنن ، برخی که 40 ساله چسبیدن به ..پست و مقام ..و دست بردار نیستند و در این مدت تمام امکانات مالی و اقتصادی رو به نفع خودشون تصاحب کردن و فکر مردم نیستند..
ناشناس۱۹۱۴۴۱۱۸:۴۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
احسنت
ناصر۱۹۰۴۶۵۰۹:۰۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
همه صحبت های شما درست . ولی ساز و کار نحوه انجام این رو ما در یک جامعه مدنی و متمدن نداریم وقتی برای حمایت از حیوانات چند نفر جمع میشن راه حل باتوم اعتراض به کمبود حقوق دستمزد راح حل باتوم دید عمومی بخشی از حکومت اینه که هر نوع اجتماع غیر قانونی هست و خارجی ها بوجود میارن پس با باتوم حله الان اصلا نمیشه با معترضین گفتگو کرد که اقا مشکل دقیقا چیه و اگر چی رفع بشه شما راضی میشید چون به تعداد معترضین باید حکومت وارد عمل بشه . اجازه بدید مردم در اداره امور کشور سهم داشته باشن . در حرف همه شما میگید مردم صاحب کشور هستن و ولی نعمت و از این حرفای قشنگ ولی در عمل همه کارها دست ژن قشنگ ها هست . راه فقط باز کردن فضای سیاسی و اجازه به تشکیل حزب با گرایش های سیاسی مختلف و سهیم کردن همه تفکر های سیاسی برای پیشبرد کشور , این رو همه دنیا دارن میکنن و نتیجه هم دارن میگیرن که بد هم نیست . اگر دست از انحصار دست بردارید راح حل ساده هست ولی انجامش ؟؟؟
راه۱۹۰۴۷۵۰۹:۱۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
درست اعتراض میکنم : لیست واقعی دارایی های خود و بستگانتان و نحوه ی کسب ثروتتان را همین امروز اعلام کنید . در برابر ملت متواضع و خاضع باشید . دست محارم حرامخوار و غارتگر را از بیت المال واقعاً قطع کنید . اشتغال واقعی و مولد ایجاد کنید و از تولید آمار دروغین دست بردارید . دزدان و نجومیان را ذخایر انقلاب ننامید و آنها را محاکمه ی علنی کنید ---- با دزدان مماشات و معامله نکنید ---- دزدان را اعدام کنید . دزدان صندوق ذخیره فرهنگیان را معرفی کنید . شیاطین و دشمنان را کدخدا ندانید . برجام فاجعه آمیز را آفتاب تابان و موهبت الهی نخوانید . به فریاد مالباختگان موسسات و بانکهای حرامخوار برسید و اموال مردم را زود و کامل برگردانید . هرچه سریعتر اقتصاد مقاومتی را حقیقتاً اجرا کنید . با نرخ آب خوردن و نان و تخم مرغ و برنج و گوشت و مرغ و میوه و روغن و پنیر و شیر و ماکارونی و برق و گاز و بنزین و تلفن و معیشت ملت بازی نکنید . بیش از ۸۵% از مردم مستحق دریافت یارانه اند . یارانه مردم را زیاد کنید . ( در صورت تحقق حقیقی ، و نه آمارسازی اقتصاد مقاومتی و سامان وضع ملت ، قطع یارانه منطقیست ) از ارائه آمار دروغ و بازی چندش آور با کلمات و استهزاء ملت دست بردارید . ملت را نادان و نامحرم نه انگارید . به دلسوزان نظام توهین نکنید . توهم و دروغ را به جامعه القاء نکنید . به شعور ملت توهین نکنید . از اشرافیت و زندگی مستکبرانه هرچه زودتر جدا شوید . آندسته از وزرا و مدیران و معاونینی که نالایقند و سوهان روح مردمند برکنار کنید . امثال نوبخت و جهانگیری را که با مردم مثل کودکان خود صحبت میکنند !!!!!!!!! در خانه بنشانید . دروغ نگویید و شعور و فهم ملت فهیم ایران را دستکم نگیرید . تاریخ را نادیده نگیرید !!!!!!
ناشناس۱۹۰۴۸۴۰۹:۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
کسی شنونده اعتراض نیست و کسی هم از معترض حمایت نمی کند و کسی هم معترض را محترم نمی شمارد
هموطن ایرانی۱۹۰۴۹۶۰۹:۲۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
باسلام و احترام جناب مقیمی این مقاله شما اصلا مقاله خوبی نیست یعنی چه که تخم مرغ گران میشود دولت و یا وزیر پاسخگو نباشد پس چه کسی پاسخگو باشد وزرای میلیاردی درست است که تخم مرغ نمی خورند خاویار و امثالهم میل می کنند ...... اما باید پاسخگو باشند ... ما کشور و انقلابمان را دوست داریم اما دلیل نمی شود در فقر زندگی کنیم .
ناشناس۱۹۰۵۳۵۰۹:۵۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اقا من الان اعتراض دارم 3 روز تلگرام رو بستید کسب و کار ما رو از کار انداختید نه من خیلی های دیگر هم .. اصلا نظر من رو نشون می دهید ؟؟؟
حامد۱۹۰۵۸۲۱۰:۱۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چرا تلویزیون نباید برنامه ای شبیه 90 فوتبالی در عرصه سیاست داشته باشد. چرا فسادها، انحرافات، سوئ مدیریت ها نباید در رسانه ملی مطرح شود. اگه مردم احساس می کنند ..صدایشان شنیده نمی شود،.. شاید به اعتراضات کور رو آورند.
ناشناس۱۹۰۶۰۴۱۰:۱۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
داداش تلگرام رو باز کن مردم از نون خوردن افتادن- دو روز داریم فریاد می زنیم کسی گوش نمیکنه ..میشه ؟
ناشناس۱۹۰۷۰۳۱۱:۰۵:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چرا بی اعتناعی؟ به درد مردمی که شما را در مصدر امور قرار دادند برسید.
ناشناس۱۹۰۷۱۹۱۱:۱۴:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
فعلا همینجا تو صف انتشار کامنت ها بمونید تا بعدا یه راهی برا راه اعتراض پیدا بشه.
ناشناس۱۹۰۷۴۹۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اصلاحات عامل بدبختی ایران است
ناشناس۱۹۱۵۴۴۱۹:۵۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
افرین منم امیدم رو از اصلاحطلبا از دست دادم شاید..
ناشناس۱۹۴۰۲۴۱۳:۰۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
چه ربطی داره من فوق لیسانس هستم با بهتریم مدرک از دانشگاه معتبر و حقوقم 2800 است اما همسایه ما که مدرک سیکل دارد حقوق 6 میلیونی از فلان ارگان میکیرد ایا این عدالت اسلامی است؟؟؟؟
ناشناس۱۹۰۷۶۸۱۱:۴۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ما بخواهیم برای دلار که به قیمت 1000 تومان برگردد اعتراض کنیم چکار کنیم ؟
ک۱۹۰۸۰۲۱۲:۰۵:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
برادر عزیز آیا تا حالا اعتراض های آرام جواب داده است؟آیا در کشور عدالت وجود دارد؟آفرهنگیِ بازنشسته چرا باید در وضعیتی بسیا نامناسب تر از بازنشسته وزارت نفت و وزارت کشور و غیره کار را به پایان برساند؟آیا...
ناشناس۱۹۰۸۱۴۱۲:۱۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
عزیز من اعتراض دولتی مهم نیست که. تو کشور ما نه حزب واقعی میشه داشت و نه سندیکا و نه تشکل پس اعتراض به صورت دموکراتیک هم برای اینجا نیست
پیمان۱۹۰۹۵۰۱۲:۵۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
آخه میگن کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما کسی که خودش رو به خواب زده نه. ما که میدونیم امثال .. برخی دولتیان.. دارن چیکار میکنن تو این کشور. ..ماکه میدونیم .. یه سری سودجو که میان خلاف اسلام شعار میدن به معترضین واقعی ربطی ندارن.
ناشناس۱۹۱۱۱۶۱۳:۳۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
كجا چنين مجوزي صادر شده است ؟
ناشناس۱۹۱۳۲۸۱۷:۳۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مجوز بدین اول
ناشناس۱۹۱۴۸۹۱۹:۲۳:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
همه میگن از راه قانونی اعتراض کنین.یک نفر فرمایش کند راه قانونی اعتراض چجوریه؟
ناشناس۱۹۱۵۴۷۱۹:۵۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اولین بار سال۷۸ بود این اعتراضات شکل گرفت. بعدش سال ۸۸ و الان شده ۹۶. یعنی فاصله سالهای دوره اعتراضات داره کم میشه و این یعنی کارهای انجام شده جوابگوی نیازهای مردم نبوده. و تا وقتی مسولین مانند سالهای جنگ در بین مردم زندگی نکنند, و خانه های آنها در لابلای برجهای بالای شهر باشد , این فاصله اعتراضها کوتاهتر خواهد شد و شاید سال به سال شود. وقتی استخدامها با پارتی و فامیل بازی باشد,... افراد بیکفایت اکنون در بدنه سیستم دولتی هستند که بواسطه بیخردی خود نمیتوانند باعث جلوگیری از افزایش قیمت یک تخم مرغ گردند. باید مثل ترکیه اکثر کارمندان بی فایده را اخراج کرد و از دوباره فراخوان نیرو بدهند تا افراد متعهد و متخصص(حتی اگر سنشان ۴۰ سال باشد) جذب سیستم گردند و آن موقع هم نباید تحت هیچ شرایطی پارتی بازی کرد.
ناشناس۱۹۱۶۷۵۲۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
احسنت واقعا دولتمردان باید از چنین نظراتی حداکثر استفاده را ببرند.
ناشناس۱۹۱۶۴۴۲۰:۴۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
واقعا یه راه قانونی بلافاصله تا حرف مردم خریدار داره بزارین مردم براحتی حرفاشونا بزنن اگر واقعا قصد شنیدن دارین .ضمنا یکی از مشکلات و بی عدالتیها در پرداختها ، تفاوت دریافت شرکت نفتیهای قدیم و ارگانی مثل شهرداریه . جالبه تمام امکانات برای ایشان و حتی باز نشستگان در تمام مقاطع هست و دریغ که حتی یکدهم امتیازات برای خدمت مشابه وجود ندارد. خواهشن به شخصیت مردم احترام بزارین ..
ناشناس۱۹۱۹۱۰۲۳:۲۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
از اول انقلاب حتی به یک تجمع اعتراضی مجوز ندادن بعد می گویند چرا بدون مجوز اعتراض می کنید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین