صدقیان: تاکتیک تازه العبادی در قبال اقلیم کردستان عراق

گروه جهان الف،   3961012147

نخست وزیر عراق معتقد است که پرونده مذاکرات با اقلیم کردستان باید در سکوت رسانه‌ای مطلق حل و فصل شود اما اربیل به دنبال سناریوی دیگری است.

 تاکتیک تازه العبادی در قبال اقلیم کردستان عراق

«محمدصالح صدقیان» کارشناس مسائل عراق با اشاره به اظهارات مقام‌های اقلیم کردستان مبنی بر تاخیر در مذاکرات اربیل- بغداد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: وضعیت پرونده اقلیم کردستان و مجادله میان اربیل و بغداد به صورتی است که پس از همه‌پرسی اخیر و مسائلی که به دنبال آن صورت گرفت شاهد یک سکوت رسانه‌ای هستیم اما این سکوت رسانه‌ای به صورت مهندسی شده از سوی دولت عراق در دستور کار قرار گرفته است. بغداد و شخص «حیدر العبادی» نمی‌خواهد در شرایط فعلی وارد یک جنجال سیاسی با اقلیم کردستان شود؛ به گونه‌ای که بسیاری از اسناد و داده‌ها نشان می‌دهد که مذاکرات میان دو طرف شروع شده اما رسانه‌ای نشده است.

وی ادامه داد: دلیل رسانه‌ای نشدن این مذاکرات روشی است که نخست‌وزیر عراق دنبال می‌کند؛ العبادی به دنبال دوری از تنش و رسانه‌ای شدن مذاکره با اقلیم بوده و معتقد است که می‌تواند این پرونده را به دور از علنی شدن و دامن زدن رسانه‌ها حل و فصل کند. حتی گفته شده که در هفته‌ها و روزهای اخیر هیاتی از بغداد به سلیمانیه سفر کرده تا بتواند در مورد پرونده فساد اداری و اقتصادی در اقلیم کردستان تحقیق کند. بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته مشخص شده بسیاری از اسامی که به عنوان کارمند اقلیم کردستان در فهرست پرداخت حقوق قرار گرفته‌اند صحت ندارد.

در فهرست پرداخت حقوق‌های مربوط به اقلیم کردستان برخی از اشخاصی که مطرح شده‌اند، وجود خارجی ندارند و از این منظر است که برخی از شخصیت‌های اقلیم کردستان نسبت به پرداخت حقوق‌شان توسط بغداد معترض هستند. لذا اینکه پرونده مذاکرات با اقلیم همانند گذشته رسانه‌ای نمی‌شود موضوعی است که باید آن را راهبرد العبادی دانست.

رئیس مرکز مطالعات عربی ایران با تاکید بر اولویت فعلی نخست‌وزیر عراق بیان کرد: نخست‌وزیر عراق بیشترین تمرکز خود را بر روی انتخابات پیش روی عراق گذاشته اما بخش دیگری از این پرونده مرتبط با اقلیم کردستان است؛ به صورتی که اربیل همچنان معتقد است نباید به قانون اساسی فعلی رجوع کند و از این جهت اختلاف میان دو طرف نمایان می‌شود. دولت عراق به دنبال اجرای قانون اساسی این کشور است و در این راستا به فکر اجرایی کردن مطالبات مورد نظر خود است. به صورت مشخص یکی از این مسائل بحث فروش نفت خواهد بود. از گذشته تا به امروز روزانه چیزی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت توسط اقلیم به فروش می‌رسد و بغداد هیچ‌گونه اطلاعی از میزان درآمد آن ندارد. لذا بحث اصلی و دلیل تاخیر در مذاکرات میان بغداد و اربیل مسائل این چنینی است.

تظاهراتی که در سلیمانیه به وقوع پیوست نشان داد که کردهای اقلیم بارزانی را مسئول وضعیت فعلی می‌دانند اما دولت حاکم بر عراق در مورد توزیع عادلانه درآمد نفت دارای اختلاف‌نظر زیادی با اقلیم است. بارزانی در ظاهر از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و به حاشیه رفته اما همچنان زمام امور را در دست دارد.
 وی در پایان با تاکید بر انتقاد‌ شهروندان اقلیم از سیاست‌های بارزانی تصریح کرد: انتقادهایی که از سوی مردم اقلیم کردستان مطرح است، این مفهوم را نمایان می‌کند که اگر همه‌پرسی اخیر توسط بارزانی انجام نمی‌شد بدون تردید منافع اقلیم کردستان همانند گذشته پابرجا بود و چنین چالش‌هایی به وجود نمی‌آمد. سفر «نیچروان بارزانی» به پاریس و درخواست وی از رئیس جمهوری فرانسه برای اعمال فشار بر بغداد یکی از موضوع‌هایی است که باید به آن اشاره شود. چرا که وی از امانوئل ماکرون درخواست کرده بود تا العبادی را ملزم به پذیرش شرایط اقلیم همانند گذشته کند اما چنین وضعیتی اتفاق نیفتاد؛ لذا بر اساس شرایط فعلی بارزانی‌ها به دنبال وقت‌کشی هستند تا بتوانند رایزنی خود با آمریکا و سایر جناح‌های داخلی را تکمیل کنند تا به هر ترتیبی که شده شرایط به قبل از قانون اساسی فعلی باز گردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین