«دولت سکوت»؛ آقای روحانی! لطفا با ما حرف بزنید

مصطفی صادقی،   3961012095 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر بنا بر آنالیز و بررسی آنچه این روزها در برخی شهرهای ایران می گذرد باشد می توان فاکتورها و علل متعددی را کنار هم ردیف کرد و آنگاه درباره هر کدام از آنها به تفصیل سخن گفت . فاکتورها و عللی که یا دربه وجود آمدن این اتفاقات موثرند و یا اینکه می توانستند از وقوع این ناآرامی ها تا حدود زیادی جلوگیری کنند.

«دولت سکوت»؛ آقای روحانی! لطفا با ما حرف بزنید

نکته اما این است که برخی از این مولفه ها قطعا مهمتر هستند . درست در همین جاست که می توان گفت وقتی برخی می گویند طیفی از این اغتشاشگران از روی ناآگاهی و ندانستن چنین می کنند سخن به حقی بیان کرده اند. حالا سوال این است که این آگاهی را چه کسی باید به جامعه تزریق می کرد ؟ 

پاسخ این سوال را ، شخص آقای حسن روحانی در جلسه ای که روز دوشنبه داشتند و متن آن در اختیار رسانه ها قرار گرفت به خوبی بیان کرده اند . ایشان گفته اند :« ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد» 

اهالی سیاست ، روزنامه نگاران ، صاحبان عقیده و سخن ، اساتید دانشگاه و خیلی های دیگر بارها و بارها از همان روزی که حسن روحانی رییس جمهور شد در سال 92 تا به امروز بارها و بارها این خواسته را از آقای روحانی داشته اند که با مردم حرف بزند .

از مشکلات بگوید و البته از راه حل ها . از وضع امروز تحلیل کند و از آنچه پیش روست سخن بر زبان آورد . از اینکه چه شده است و از اینکه چه خواهد شد . ایشان چنین نکردند و دیگران هر آنچه خواستند از دروغ و راست، از درست و نادرست به خورد مردم دادند . یکی آن طرف در من و تو و بی بی سی و صدای آمریکا هر چه داشت میکس کرد، نقابی از راستی و درستی بر آن نهاد و تا توانست وضعیت را سیاه تر از هر چه سیاهی هست نشان داد . آن دیگران هم این طرف آن قدر از پشت تریبون های مختلف «غر» زدند و به سیاه نمایی از وضع موجود پرداختند تا آنجا که اصلا یادشان رفت که همین چند سال پیش چگونه وقتی رییس جمهور محبوب خودشان بر مسند امور بود مردم را توصیه به تحمل همه سختی ها می کردند.

این البته همه ماجرا نبود. این وسط کسانی هم در کنار آقای روحانی بودند که می بایست حرف می زدند اما نمی زدند .

حالا در همین جا باید چند سوال مهم مطرح کرد :

1- در اینکه محمود احمدی نژاد به بدترین شکل ممکن دولت را تحویل حسن روحانی داد هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد . این را بارها هم آقای روحانی گفته اند و هم خیلی های دیگر . اما آیا منطور از حرف زدن با مردم گفتن عباراتی با محتوای چگونگی وضعیت در زمان تحویل گرفتن دولت است ؟این حتما مساله مهمی است . متاسفانه خیلی از اعضای محترم دولت و حتی حامیان این دولت همین جا را اشتباه رفته اند . به یک معنا آنها ، منطور از حرف زدن با مردم را تشریح وضعیت دولت در زمان رییس سابقش پنداشته اند . برای این تصورشان هم البته دلایل درست و نادرستی دارند.

2- در این مدت برخی مواقع هم شده است که اعضای دولت مواجهه اشتباهی با مردم داشته اند . یعنی ارتباط را برقرار کرده اند اما نادرست . نمونه اش هم کم نیست . در موردش هم بحث شده و حتی برخی مواقع کار به جایی رسیده که آن فرد دولتی مجبور به عذرخواهی شده است .

3- در این میان برای این حرف نزدن ، به میان مردم نرفتن ، مواجه با ملت نشدن برخی هم بوده اند که دلیل منحصر به فردی داشته اند . جان کلامشان این است که این نوع رفتار حکومتی ، چیزی نیست جز حرکت های پوپولیستی .  

4- آقای روحانی گفته اند :« باید به طور روزانه با مردم مشکلات را در میان بگذارید، و اگر مساله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوانزا می‌آید و مشکلاتی را  برای طیور ایجاد می‌کند، همان‌ لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلی در موسسات اعتباری غیرقانونی وجود دارد، قبل از هر کس رییس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشکل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.» .

سوال این است که شما از ابتدای همین دولت دومتان چند بار با مردم حرف زده اید ؟ چقدر از مشکلات گفته اید ؟ چقدر در مورد آینده حرف زده اید ؟ آیا برای مردم مساله ای مهمتر از معیشت وجود دارد ؟ وقتی که هر روز اخبار متعددی مطرح می شود که یارانه طیف زیادی از مردم قطع خواهد شد یا مثلا قیمت بنزین افزایش آنچنانی خواهد داشت چرا حضرت عالی در صفحه تلویزیون حاضر نمی شوید تا به مردم بگویید این اخبار صحت دارد یا خیر ؟ اگر صحیح است برنامه شما برای لطمه نخوردن معیشت مردم چیست ؟ وقتی شما در مورد مهمترین فاکتورهای زندگی مردم سکوت می کنید ، پاسخ این سوال ها را یا مخالفان داخلی دولت شما به شکل دلخواه خودشان و به صورت «دیدید گفتیم» خواهند داد یا اینکه مخالفان و معاندان خارجی نظام جمهوری اسلامی با همان سبک و سیاق خودشان مطرح می کنند.

5- یکی از نقاط متمایز کننده آقای حسن روحانی از سایر رجال سیاسی ایران ، فن بیان فوق العاده ایشان است . حتی به جرات می توان گفت وقتی در تمام نظرسنجی ها در فاصله زمانی 10 روز مانده به انتخابات وضعیت او از نگاه تحلیلگران سیاسی نگران کننده تفسیر می شد ، او خودش کسی بود که سرنوشتش را تغییر داد . سخنرانی هایی در شهرهای مختلف انجام داد و کار انتخابات را یکسره کرد. در سال 92 نیز همین وضعیت برقرار شد . وقتی آمد چندان رای قابل توجهی در نظرسنجی ها نداشت . اما سخنان او در گفت و گوی ویژه خبری و نیز آن مناظره معروف قطعا یکی از دلایل رشد رای او محسوب می شود.سوال مهم این است که چرا ایشان که با همین توان سخنوری توانسته سهم بزرگی در جلب نظر مردم داشته باشد و خودش را دو بار نفر اول پاستور کند در تمام ماه های اخیر سکوت کرده اند . آقای روحانی شما که به وزرای خود دستور حرف زده اید و گفته اید که بیشتر این اتفاقات به خاطر حرف نزدن است ، سلمنا ؛ از خودتان شروع کنید .

مردم منتظرند و حوصله فراوانی هم برای گوش کردن دارند . دیروز را به حال خود بگذارید ؛ هم از امروز بگوید ، هم از فردا . آقای رییس جمهور لطفا با ما حرف بزنید .

نامه نیوز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

علی کریمی۱۸۸۷۷۲۱۱:۴۹:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
جناب آقای مصطفی صادقی احتمالا آقای روحانی براساس مصلحت اندیشی ترجیح می دهند با حداقل افشاگری ، آثار ویرانگر هشت سال دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد را جبران کنند.
ناشناس۱۸۸۷۸۴۱۱:۵۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حرف زیاد زده اند بگویید برای مردم کاری انجام دهند.
حمید۱۸۹۲۱۷۱۴:۲۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ایشون خودشون گفتند که ما اومدیم مملکت خراب را آباد کنیم؟ با چه جراتی کاندید شدن؟ با این وزرا؟ چرا اینهمه وعده د رموقع انتخابات دادند و حتی از آبگیری دریاچه ارومیه هم نگذشتند
ناشناس۱۸۹۳۹۲۱۵:۲۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حرف نمیزنی حداقل یارانه ها رو ورندار.اگه میشه قیمت تخم مرغ هم بشه دوباره 300 تومن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین