آشوب، میوه تلخ کم‌توجهی به مخالف

امیر معلمی*، گروه سیاسی الف،   3961012033 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

حوادث اخیر و مشابه‌های مکرر آن نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته مسئله آزادی مخالف را ارج نهیم و در مقابل هر اعتراضی واکنش درخور داشته باشیم که محدود نمودن آزادی تهدیدی است برای اخلاق و انصاف و عدالت.

آشوب، میوه تلخ کم‌توجهی به مخالف

شوک تشییع جنازه پاشایی، آغاز یک واکنش اجتماعی در سایه گسترش شبکه‌های اجتماعی بود، پدیده‌ای که سلسه‌وار در هر فرصت مغتنمی از سوی بخشی از جامعه تکرار شد تا آخرین آن که در زلزله کرمانشاه  بروز پیدا کرد . رفتارهایی اعتراض‌گونه مانند واریز مبالغ کلان به حساب یک استاد دانشگاه و یک فوتبالیست معروف جهت کمک به زلزله‌زدگان و پررنگ کردن آن  و همچنین تفکیک بین کمک‌رسانی‌های ارتش و سپاه و نشر پی در پی کمکهای ارتش و انکار کمکهای سپاه. 

رفتارهایی در ظاهر متفاوت اما با یک نقطه مشترک و آن اعلام و ابراز یک نوع اعتراض فروخفته که گاه با اعتراض به حاکمیت و گاه با اعتراض به نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جلوه‌گر می‌شود. اعتراضی به روش غیرمستقیم که اکثر آنها رویکرد منطقی ندارد اما هدف کنشگران آن نه خود رفتار بلکه اعتراض سرکوب شده درون آنهاست.

و حتی در انتخابات هم بجای رای تاییدی به نامزد مورد علاقه‌شان، مدام در پی رای منفی و اعتراضی به نامزد مقابلشان هستند که این رویکرد را هم می‌شود به‌گونه‌ای در همین رفتارها تحلیل کرد.

ریشه اعتراض

در هر ساختاری اگر جایی برای ابراز انتقاد و اعتراض دیده نشود و یا  اعتراضات، بدون رفع ابهام سرکوب شوند، اعتراض از بین نمی رود و چون آتش زیر خاکستر با هر فرصت مغتنمی شعله خواهد کشید و خود را نمایان خواهد نمود.

در این ارتباط  می‌توان به اتفاقات سال 88  اشاره نمود که در آن  تدبیر سیاسی ایجاب می‌کرد که بین مغرضان خارجی و مردم و حتی رهبران معترض تفاوت قائل شد و به هر کدام پاسخ مناسب با رفتار و نیات آنها داد، اما اینچنین نشد و بسیاری ابهامات و اعتراضات توده مردم که باید مسیری اقناعی پیدا می‌کرد به انکار ختم شد و ابهامات در ذهن بسیاری باقی ماند تا  به مدد شبکه‌های اجتماعی در هر مناسبتی اعتراض را به شکلی به حاکمیت نشان دهند. حال آن مناسبت چه مراسم تشییع جنازه پاشایی باشد و چه انکار خدمات سپاه در زلزله کرمانشاه.

 و یا در اتفاقات این روزها نیز می‌شود به ابهامات و اعتراضات طرح شده توسط تیم احمدی‌نژاد پیرامون مسئولین قوه قضاییه اشاره کرد، ابهاماتی که اگر رفع نشوند بی‌شک در آینده در مسائلی حتی غیرمرتبط و بصورت غیرمنطقی در اعتراض به این قوه از سوی مردم بروز خواهد کرد.

آسیبی که از آن غافلیم

همانطور که گفته شد بسیاری از اعتراضات که اجازه بروز پیدا نکرده‌اند و یا ابهاماتی که بدون پاسخ مانده‌اند در ذهن معترضان از بین نرفته‌اند بلکه بصورت یک رفتار غیرمنطقی و با انکار واقعیات و تحریف حقیقت در یک اتفاق بی‌ربط خود را نشان می‌دهند.

به این ترتیب با محدود کردن آزادی یا عدم سعه‌صدر در مقابل مخالفان، عملا آنها را از وادی انصاف و منطق به مسیری غیرمنطقی و مغرضانه سوق داده‌ایم و ناخودآگاه به جامعه آموزش بی‌انصافی در قضاوت پیرامون پدیده‌ها آموخته‌ایم، اتفاقی که در درازمدت در تمام قضاوتهای مردم حتی روابط اجتماعی‌شان رسوخ  کرده و جامعه را از اخلاق و انسانیت تهی خواهد نمود.

آفتی که هم از لحاظ فرهنگی به جامعه آسیب خواهد رساند و هم از نظر سیاسی  جامعه را به سمت انتخابهای غیرعاقلانه و بیشتر اعتراضی خواهد کشاند و در نتیجه هم توده مردم را دچار انحطاط نموده‌ایم و هم انتخاب آنها یعنی حاکمیت را فاقد شایستگی. بعبارتی یعنی بازی دو سر باخت.

سخن پایانی

توجه به این آفت خصوصاً هشداری است به نهادهای امنیتی و همچنین قوه قضاییه که اگر در پی اصلاح  و رشد جامعه و حکومت هستند باید بیش از گذشته مسئله آزادی مخالف را ارج نهند و در مقابل هر اعتراضی واکنش درخور داشته باشند که محدود نمودن آزادی تهدیدی است برای اخلاق و انصاف و عدالت.

  • امیر معلمی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
     

دیدگاه کاربران

وحید۱۸۸۲۹۳۰۶:۳۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
دو کلمه حرف حساب!
فرناز۱۸۸۴۶۵۰۹:۰۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
چیزی بالاتر از " دو کلمه حرف حساب" . یکی از بهترین مقاله های چند سال اخیر سایت الف.
تبریزی۱۸۹۷۱۸۱۸:۲۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
دو ماه پیش به طور تصادفی پیشگویی هایی رو توی یه وبلاگ خوندم. به نظرم حرف حساب رو اون زده.
موافق۱۸۸۵۴۴۰۹:۳۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
عدم توجه به مخالف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟ این تیتر رو زدی تا تعداد بیننده ها و خواننده های سایت رو ببری بالا !!!؟؟ شما نمیخایین مخالف رو مهلت بدین شما منتقدها را محدود نکنید .... حتی یک عده 15-20 نفری که اومده بودن تا برای سگ کشی ها اعتراض کنند را با باتومها و توهینها راهی کردین چه برسه به منتقدین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی که .... میشن مثلا اون بالا رفتنها از دیوار مردم برای دیش ماهواره خدایی چه حرکتیه !!!؟ الانه به راحتی با نصب اپلیکیشن میشه همون کانال ماهواره رو از گوشی موبایل دید باید طرز فکرتون رو عوض کنین
هاشم۱۸۸۵۸۶۱۰:۰۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
و میوه تلخ فساداطرافیان و دروغ تورم یکرقمی و خروج از رکود
ناشناس۱۸۸۶۱۵۱۰:۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
راستی! سخنگوی نهادرییس جمهوری دیروز گفت روحانی حرفهای قشنگی داره امشب گوش کنین! پس چی شد؟ رفت پیش وعده های نوبخت؟؟
ناشناس۱۹۰۱۴۱۲۳:۲۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
همه میگن آشوب بده و واقعا هم درست میگن ولی من یه سوال دارم از ابتدای امسال چقدر از گروه های مختلف مردم در زمان های مختلف اعتراض کردند؟ جلوی همین مجلس چند بار مردم اومدند و خیلی آروم اعتراض کردند؟ کی جواب داد؟ کی اصلا بهشون توجه کرد؟ کی اومد حداقل دلداریشون بده؟ شد یکی از نماینده های مجلس از پشت میزش بیاد بین مردم و ببینه دردشون چیه؟ تا حالا شده یک گروهی حرف بزنند و مسولین بیان جواب بدن؟ خوب وقتی کسی نیست به مردم و حرفشون توجه کنه می خواهید نتیجه چی بشه؟
علی۱۸۸۲۹۵۰۶:۳۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بالاخره یه مطلب منصفانه بعد از چندین روز دیدم.ممنون
ناشناس۱۸۸۲۹۷۰۶:۴۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
با این که اصلا از نویسنده دل خوشی ندارم اما مقاله ای که نوشت آرومم کرد. متشکرم
ناشناس۱۸۸۳۰۸۰۷:۲۴:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
موافقم.خدا کند دیر نشده باشد
ناشناس۱۸۸۳۱۵۰۷:۳۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
خوشبختانه بنظر میرسد یک مقاله واقعی نوشته شده. مهم این هست که شما هم دست از انکار واقعیات بردارید و سیل نارضایتی را اقرار و در مسیر اصلاح گام بردارید. نشان دادن دندان و مشت دردی را دوا نمیکند. با اشتباهات خود این ملت را به مشتی سلطنت طلب واپسگرا یا منافقین یا علاقه مندان اسرائیل واگذار نکنید.
علی۱۸۸۵۶۱۰۹:۴۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مقاله خوب ومنطقی بود انشا..اله مسئولین هم به این واقعیت برسند چون انکار مخالف چیزی را حل نمی کند واینکه مردم از بی عدالتی وتبعیض بیشتر آزرده خاطر خواهند شد تافقر
ناشناس۱۸۸۳۲۹۰۷:۵۸:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مقاله بسیار بسیار بسیار خوبی بود اما فایده ای نداره برادر کو گوش شنوااااااااااااااااااااااااا
naderehabedi@yahoo.com۱۸۸۳۴۲۰۸:۰۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سریع ترین و کوچک ترین اقدامی که قوه قضائیه می تونند برای رفع تنش ها انجام بده دستگیری ومحاکمه در ومجازات درخور چندین نفر از اختلاس گران ماجراهای بی شمار اخیر هست. قوه مجریه هم لطفا با سرعت چند وزیر ناکارآمد و زیاده خواه و طلب کار از مردم رو باید عوض کنه. قوه مقننه هم به نمایندگان محترم طرز صحیح صحبت کردن پشت تریبون مجلس رو یاد بده که مثلا دوستان مصاحبه نکنند وبگن حقوق رانندگان ما از خودمون بیشتره و حرف های خنده دار و البته توهین به مخاطبین!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۰۱۹:۵۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بهتر قوه قضاییه از خودش شروع کنه
ناشناس۱۹۰۱۹۶۰۰:۲۰:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
املاک نجومی چی؟
ناشناس۱۸۸۳۶۴۰۸:۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کافیه برای شروع مجوز راهپیمایی مصالمت آمیز به مردم بدن که بتونن بعد این همه سال بتونن حرف بزنن و دیده بشن نه فقط لحظه انتخابات و دهه فجر
برادر۱۸۸۳۸۷۰۸:۲۸:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
صدا وسیما به جای پرداختن به مشکلات مردم و انعکاس صدای معترضین آتش ناآرامی ها را شعله ور تر میکنه به عبارتی به جای آب بنزین میپاشه به این آتیش....
ناشناس۱۸۸۴۰۰۰۸:۳۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
درودبرشما:یکی پیداشدکه واقغیت هارابیان کردکاش مسئولین گوش شنوایی پیداکنندوفرافکنی وقلب واقعیت نکنند.
حقگو۱۸۸۴۰۹۰۸:۳۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
متشکرم. تحلیل خوبی بود.
نعمت الله جوکار۱۸۸۴۱۶۰۸:۳۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
امیدوارم تلنگری باشد برای اصلاحات موردنیاز در کانون های متعدد قدرت،تناسب اختیارومسوولیت تصمیم گیرندگان‌جامعه ،توزیع عادلانه قدرت ،ثروت ومنزلت اجتماعی وتمرکز حاکمیت برحل مسایل مبتلابه داخلی
غریبی۱۸۸۴۴۴۰۸:۴۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حرف ، حرف حساب است ولی خیلی دیر به این نتیجه رسیدید کاش خیلی زود تر نوشه بودید.
علی۱۸۸۴۵۹۰۸:۵۸:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کاملا درست نوشتنید اما متاسفانه 12 سال دیر فهمیدید
ناشناس۱۸۸۴۶۷۰۹:۰۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
فرق بین مخالف، معاند ، منافق و دشمن چیست؟ شما اصولا تعریفی از هر کدام داری؟
احمدخانی۱۸۸۵۱۷۰۹:۲۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
راه حل همه مشکلات حضور مسئولین در بین مردم است فاصله طبقاتی مشکلی است که وجود دارد من کارمند بانک کشاورزی هستم سرویس برداشته شده ، غذاخوری تعطیل شده ،انجمن اسلامی تعطیل، مسئولین در نماز جماعت شرکت نمی کنند، ساعت و روز استفاده از استخر فرق دارد، آسانسور مدیر عامل فرق دارد؛ روسای ادارات در اتاقهایی تا سقف پوشیده هستند و برخی از معاونین این چنین،پارکینک شان جداست کی کسی می تونه به اونا دست رسی پیدا کنه؟! مسئولین بین خودشان و مردم فاصله انداختن، وحتی برخی حاضر به پاسخ دادن سلام کارمندان نیستند، آیا این خصوصیات مسئولین یک کشور اسلامی است؟ من معتقدم با بر طرف شدن این فاصله درک مسئولین از جامعه بیشتر می شود و فقط به اخبار چاپلوسان توجه نمی کنند و مشکلات را درک می کنند، این روش مولایمان امیر مومنان است
ناشناس۱۸۸۵۲۳۰۹:۳۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
چه عجب یه تحلیل منصفانه دیدیم ولی بنظرتون یه کم دیر نشده برا این حرفا
عاشقی۱۸۸۵۳۵۰۹:۳۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
واقعا تعجب میکنم.خیلی خوشحالم الف هم دیدگاهش رو اصلاح کرده.همچین مقاله ای اصلا سابقه نداشت از این سایت.خوشحالم که مثل مردم فکر میکنید.
ناشناس۱۸۸۵۴۹۰۹:۴۲:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
امیدواریم مسئولین صدای به حق مردم را شنیده باشند!
ناشناس۱۸۸۵۵۹۰۹:۴۶:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اخر این مسئولان انقدر مغرور شدن که مردم را دیگر حساب نمیکنند مگر وقت نیاز
ناشناس۱۸۸۵۶۳۰۹:۵۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
برای اولین بار یک واقعیت ازچندین دهه بعد از انقلاب نوشته وتحلیل میشه امیدوارم صرفا این مطالب برای ارامش چند روز اخیر نباشه ومورد توجه مسئولین قرار بگیره !!
سیّد دلبر۱۸۸۵۶۷۰۹:۵۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ویدئوی صحبت کردن آن کشاورز با وزیر کشاورزی-حجتی- را به خاطر دارید؟ ریشه اعتراضات همان‌جاهاست. در همان اضطراب و لکنت زبان. در همان خشم شرمگینانه که حالا شرم‌اش را از دست داده‌است. پاسخ آن خنده‌ها و سرسری گرفتن‌های همه این سال‌ها را اینطور دارندمی‌دهند.یم
ناشناس۱۸۸۵۹۰۱۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تحلیل دقیقی بود ایکاش فقط ما مردم این تحلیلها را نخوانیم و به گوش آقایان مسئول هم برسد . ایکاش این آشوب ها دست عبرت شود
ناشناس۱۸۹۳۰۸۱۴:۵۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آشوب نیست. مطالبات به حق مردم است
ناشناس۱۸۸۷۳۱۱۱:۱۶:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ولی باز هم اراده ای برای برخورد با غارتگران بیت المال نیست .
ناشناس۱۸۸۷۶۰۱۱:۴۱:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کاملا درسته. اما اگر بسیار دلسوز اینده کشور هستید خودتون شروع کنید. اقای توکلی به عنوان عضو تشخیص مصلحت نظام دنبال ازادی حق اعتراض مردم باشند. مکانی و زمانی برای اعتراض مردم اختصاص دهید تا مردم بدون ترس حاضر بشن. ت
علیرضا۱۸۸۷۷۸۱۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تحلیل درستی بود، چرا اینگونه تحلیل ها به مقامات و کسانی که قدرت دارند نمی رسد و شنیده نمی شود؟ چرا اینجور تحلیل ها فقط در سطح یک تحلیل باقی می مونند و به کار گرفته نمی شوند؟
ناشناس۱۸۹۹۳۵۲۱:۰۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
چون مقامات می گویند ما خوبیم و مردم فهم ندارند.
ناشناس۱۸۸۸۱۰۱۲:۰۹:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
امیدوارم مسئولین هم به همین واقعیت رسیده باشند. یکی دیگر از ریشه های مشکلات این روزها، نا امیدی مردم از روحانی و اصلاح طلبان در حل مشکلات کشور و عدم توانایی تحقق وعده های داده شده است. به نظر می رسد اگر حکومت خواست مردم را درک کند و در جهت آن با دولت همراهی کند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
مرتضی۱۸۸۸۳۳۱۲:۲۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کاملا درست است . مسوولین ما مردم را فراموش کرده اند و چیزی که باز بیشتر اعصاب مردم را خط خطی میکند این است که در این فشارها مسوولین به جای کمک کردن به مردم حرف از ژن برتر و آی کیو برتر میزنند
ناشناس۱۸۸۸۶۵۱۲:۳۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مردم هیچگاه دوست ندارند کشورشون در شرایط منزوی و امنیتی باشه،منافقین و سلطنت طلبان هم بین آحاد مردم جای ندارند ولی اینکه هنوز یک عده مسئولین با بازی واژه محارب و فتنه گر قصد پاک کردن خواسته های مردم دارند واقعا آزار دهنده است
ناشناس۱۸۹۴۴۰۱۵:۴۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
نمونه بارز عدم توجه به مردم
محمد۱۸۹۶۱۱۱۷:۰۲:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این مقاله بر همین چندروز کاربرد داره از یک هفته بعد دوباره روز از نو روزی ازنو حرفم بزنی میشی ضدانقلاب و جاسوس و ......بعد یکروز همه پشیمون میشیم که خیلی دیره و هیچ کاری نمیشه کرد
ناشناس۱۸۹۶۶۸۱۷:۴۸:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
همین هم غنیمته
123۱۸۹۶۴۸۱۷:۳۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
دروغ می گویند چرا به جرم نشر اکاذیب تحت پیگرد قرار نمی گیرند
ناشناس۱۸۹۷۶۲۱۹:۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
میگن کار دشمنه
علی۱۸۹۷۷۴۱۹:۰۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
گوش کردن حرف ناراضی پیشکش لطفا اکثریت را تحقیر نکنید .
ناشناس۱۸۹۹۳۶۲۱:۰۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقا من سال 88 فقط به موسوی رای دادم و لاغیر نه تجمع نه تظاهرات و هیچ چیز دیگه شرکت نکردم ولی خدا وکیلی هر وقت اسم فتنه میاد به خود میگیرم و فکر میکنم الان من یه فتنه گرم اینجوری مردم رو از خودتون نرونید
ناشناس۱۸۹۹۳۹۲۱:۰۲:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقا من سال 88 فقط به موسوی رای دادم و لاغیر نه تجمع نه تظاهرات و هیچ چیز دیگه شرکت نکردم ولی خدا وکیلی هر وقت اسم فتنه میاد به خود میگیرم و فکر میکنم الان من یه فتنه گرم اینجوری مردم رو از خودتون نرونید
ناشناس۱۸۹۹۴۷۲۱:۰۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقا من سال 88 فقط به موسوی رای دادم و لاغیر نه تجمع نه تظاهرات و هیچ چیز دیگه شرکت نکردم ولی خدا وکیلی هر وقت اسم فتنه میاد به خود میگیرم و فکر میکنم الان من یه فتنه گرم اینجوری مردم رو از خودتون نرونید لازم به ذکره که الان به اسم بعضی مسئولین هم آلرژی پیدا کردم در صورتیکه تا قبل از اون برای همشون احترام زیادی قائل بودم
فرهاد۱۹۰۱۹۰۰۰:۰۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
طبق نص قرآن ["خدا بدگویی بلند و آشکار را روا نمیدارد مگر کسی که مورد ستمی واقع شده باشد"] و قانون اساسی اعتراضات و تجمعات مردمی مجوز داره و مجوزی از جایی لازم نداره، اگر مسئولین اجمعین از تنفیذی و تشریعی و قضائی، گوش شنوا و دست پاک و توانا داشتند بعد این همه سال اوضاع بد اقتصاد و محیط زیست اینطور نبود
ناشناس۱۹۰۳۸۵۰۸:۱۱:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مسوولین ما همگی مدعی ازادی مردم هستند ولی در عمل تحمل اعتراض مخالف را ندارند همانگونه که بارها روزنامه ها وسایتها بسته شدند ولی اتشی مانده در زیر خاکستر
ناشناس۱۹۰۷۲۷۱۱:۱۷:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
احتمالا مشکلات از کره مریخ امده و مردم از کره ماه ! زیر سر امریکا و اسراییل هم هست !
علی۱۹۳۳۲۷۲۰:۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
باور کنید تمام بدبختی مردم ایران سیاست های نیولیبرالیستی است که متاسفانه کسی گوشش بده کار نیست به یاد بیاورید که وقتی احمدی نژاد یارانه ها را حذف کرد صندوق بینالمللی پول چه حمایتی کرد حالا دارند اشک تمساح در می آورند یک اندیشمند غربر می گوید خودرا بشناس دشمن را بشناس تا در صد جبهه پیروز باشی آقای روحانی هم این سیاست ها را اجرا کرد و همان شد که شد حالا خیلی ها از آب گل آلود ماهی می گیرند ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  12. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  15. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  16. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  17. اسراییل چه باید بکند؟ 

  18. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  24.   واکنش فراجا به اقدام تروریستی در سیب و سوران/فطر خونین شهدای راه امنیت در سیستان وبلوچستان

  25. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

آخرین عناوین