ریشه‌های اقتصادی اعتراضات اخیر/ بلایی که مالی‌سازی اقتصاد بر سر ما آورد

برزین جعفرتاش،   3961011288 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بدون شک عوامل ایجاد تجمعات اعتراضی اخیر، ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و هر یک از عوامل بایستی در جای خود تحلیل شوند. با در نظر گرفتن این نکته، نوشته حاضر قصد دارد تا به شرح تنها یکی از عوامل اقتصادی آن، یعنی "مالی‌سازی" اقتصاد (هرچند مالی‌سازی یا مالی‌شدن ترجمه دقیقی از Financialization نیست) بپردازد.

ریشه‌های اقتصادی اعتراضات اخیر/ بلایی که مالی‌سازی اقتصاد بر سر ما آورد

مالی‌سازی در کنار "صنعتی‌زدایی" و "خصوصی‌سازی"، اجزای نوع خاصی از حرکت اقتصاد هستند که نشانه‌های بسیاری از این سه پدیده در اقتصاد امروز ایران قابل مشاهده است. 

 مالی‌سازی اقتصاد به فرآیندی گفته می‌شود که انباشت سرمایه به جای تولید کالا و تجارت از طریق کانال‌های مالی صورت می‌گیرد. از نشانه‌های بارز این پدیده، افزایش اندازه و تاثیرگذاری بخش مالی در اقتصاد است. در این شرایط، بورس‌بازی، سود سپرده و دسترسی به اعتبار از راه‌های پرطرفدار کسب درآمد می‌گردد. از سال 1377 تا به امروز که بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک‌های خصوصی را داده، بیست بانک خصوصی در کشور تاسیس گردید. علاوه بر بانک‌های خصوصی، تعداد زیادی تعاونی‌ و صندوق‌های مالی و اعتباری تاسیس شد که تعدادی دارای مجوز بانک مرکزی (42 عدد) و تعداد به مراتب بیشتری هم بدون مجوز در حال فعالیت هستند. طبق آمار بانک مرکزی، 23 هزار و 230 شعبه در قالب 42 بانک و موسسه در سراسر کشور فعال هستند. این تعداد صرفا شامل آنهایی می‌شود که دارای مجوز بانک مرکزی هستند. رشد قارچ‌گونه نهادهای مالی، همراه با نظارت ضعیف و فقدان مقررات‌گذاری سفت و سخت موجب شده تا اقتصاد کشور از مسیر طبیعی خود تا حد زیادی خارج شود.

 بهره بانکی، درآمدیست که مانند اجاره بدون زحمت و ارزش‌آفرینی حاصل می‌شود. هرچه تمایل به این نوع درآمد بیشتر گردد، بخش‌های واقعی و موّلد اقتصاد سهم کمتری از سرمایه‌گذاری خواهند داشت. از طرف دیگر، حداقل روی کاغذ این وام‌گیرندگان و بدهکاران هستند که با پرداخت بهره بانکی، سود سپرده‌گذاران را تامین می‌کنند. یعنی بازتوزیع ثروت در بلندمدت، آن‌گونه که اندرو سایر در کتاب "Why we can’t afford rich" توضیح داده موجب افزایش نابرابری و پولدار شدن پولدارها و فقیر شدن فقرا می‌گردد. براساس گزارش تدوین برنامه ملی مبارزه با فقر، طی 30 سال اخیر ۵۰‌ درصد خانوارهای ایرانی تاکنون از هیچ نوع وامی استفاده نکرده‌اند و بیش از ۸۰‌ درصد تسهیلات بانکی به دو دهک ثروتمند رسیده است. این دو دهک بیشترین معوقه‌های بازپرداخت وام را دارند. درحالی ‌که دهک‌های کم‌درآمد اغلب اقساط‌شان را به موقع پرداخت می‌کنند. به عبارت دیگر هم بخش اعظم سود سپرده‌ها به اقشار ثروتمند می‌رسد، هم دریافت‌ وام‌های کلان - و در بسیاری موارد پس ندادن آن - توسط همین قشر صورت می‌گیرد.

  با روی کار آمدن دولت آقای روحانی در سال 92، سیاست‌های پولی و مالی به منظور کاهش تورم بکار گرفته شد. برای این منظور، بهره بانکی تا 22 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین به طور غیررسمی با عقود مشارکت مختلف، این نرخ بعضا تا 30 درصد هم رسید. افزایش نرخ بهره و در پی آن رکودی که در اقتصاد بوجود آمد، بسیاری از مردم به سپرده‎گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی ترغیب شدند. عموم سپرده‌گذاران از شرایط راضی بودند، چراکه در شرایط رکودی اقتصاد، بدون هیچ زحمت و ریسکی، درآمد قابل ملاحظه‌ای داشتند. امّا در این میان، بانک‌ها به خاطر رکود در اقتصاد (بخصوص بازار مستغلات) و همچنین ناکارآمدی‌ها و فسادهای داخلی، در پرداخت سود بالای سپرده‌گذاران موفق نبوده و همواره با کمبود منابع مواجه بودند. از این‌رو بانک‌ها برای جبران کسری و پرداخت سود سپرده‌گذاران، نیاز به جذب سپرده‌های بیشتر داشتند که منجر به رقابت بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم از طریق بالا بردن سود گردید. امّا جذب سپرده با حربه افزایش نرخ سود، حکم یک مسکن کوتاه‌مدت را داشت و راه حل پایداری نبود. در چنین شرایطی کنترل و کاهش سود بانکی توسط دولت هم بسیار مشکل و دیرهنگام صورت گرفت. بسیاری از موسسات و نهادهای مالی دچار مشکل شدند که نمود فعلی این مشکلات را می‌توان در اعتراضات اخیر سپرده‌گذاران در جای جای کشور مشاهده کرد.

 علاوه بر این‌ها، گستردش و پیچیده‌شدن نهادهای مالی، عمل نظارت را سخت کرده و محل مناسبی برای فساد و اختلاص گردید. آقای روحانی در نطق مجلس خود، به شش تعاونی "متخلف" اشاره کردند که 25 درصد بازار پولی در اختیار آن‌ها بود. در پرونده‌های مفاسد کلان اقتصادی که در این سال‌ها افشا شده، کمتر موردی را می‌توان یافت که پای یک یا چند بانک و نهاد مالی در میان نباشد.

 با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که فایده مجوز دادن به بانک‌های خصوصی و گسترش بیش از اندازه موسسات و نهادهای مالی برای مردم و اقتصاد کشور چه بوده‌است؟ به نظر می‌رسد کشور نیازمند یک الویرا نابیولینا، رئیس پولادین بانک مرکزی روسیه است تا با  ملّی کردن بانک‌های متخلف، ادغام و محدود کردن بانک‌ها و نهادهای مالی و برخورد قاطع با موسسات مالی غیرمجاز، مانع گسترده شدن بحران گردد.

 بسیاری از تحلیلگران مفاسد اقتصادی متعدد، تورم و بیکاری، رکود و همچنین مشکلات موسسات مالی و اعتباری را از عوامل نارضایتی این روزهای مردم برمی‌شمارند. مشکلاتی که فرآیند "مالی‌سازی" اقتصاد در بوجود آمدن تک تک آن‌ها با درجه‌های مختلف نقش داشته‌است.

همزمان با گسترش و توسعه بخش مالی، بنیه صنعتی و تولیدی کشور هم بمانند بسیاری از کشورها که مراقب بخش تولیدی خود نبودند، به سرعت تضعیف شد و خبر بسته شدن کارخانه‌های تولیدی با سابقه و خوش نام ایرانی یکی پس از دیگری به شنیده می‌شد. روندی که تحت عنوان "صنعتی‌زدایی" از آن یاد می‌شود.

 از طرف دیگر، روند خصوصی‌سازی در تمام بخش‌های عمومی، از بخش بهداشت و آموزش گرفته تا انرژی و حمل و نقل با سرعت زیادی دنبال می‌شود (برای نمونه می‌توان به طرح برون‌سپاری آموزش و پرورش اشاره کرد که خوشبختانه تا به امروز با استقبال روبرو نشد) که خود موجب مشکلات عدیده دیگری می‌گردد.

 به نظر نگارنده، این سه پدیده یعنی مالی‌سازی، صنعتی‌زدایی و خصوصی‌سازی که در اینجا صرفا به مورد اول پرداخته شد، از عوامل اصلی نابسامانی اقتصاد کشور به شمار می‌روند. از همین رو اگر سکان‌داران اقتصاد کشور خواهان جلوگیری از بحران‌های اقتصادی آینده هستند بایستی ریل اقتصاد کشور را از "مالی‌سازی، صنعتی‌زدایی و خصوصی‌سازی" به سمت "اولویت قرار دادن بخش تولیدی/صنعتی، تنبیه فعالیت‌های دلالی، تجاری و بورس‌بازی و ایجاد یک نظام رفاهی جامع و کارآمد" تغییر دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

جلال۱۸۸۹۵۲۱۳:۰۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کدام رشد سفره ما که کوچکتر شده
ناشناس۱۸۹۸۳۶۱۹:۵۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این ننیجه این گران فروشی گزاف و وحشتناک دلار هست که پدر اقتصاد کشور را را در آورده اقتصاددانان ..داخل کشور سالها هست که در اینباره هشدار می دهند اما کو گوش شنوا
ناشناس۱۸۸۹۷۲۱۳:۱۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
با ساعت مارک امگا و رولکسی ، و کفش ادیداس اصل ، به گرانی معترض اند...!!خخخ
ناشناس۱۸۸۹۷۸۱۳:۱۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اولا بانکها سود نمی دهند دلبندم. اون کاهش ارزش پوله که میدن . دوما مثلا ۳۰ درصد که میگن ، ۳۰ درصد واقعی نیست و با محاسبه دقیق نهایتا ۱۰ درصد است و این همان تورم و کاهش ارزش پول طی سال است . پس کسی سود سپرده نمی گیرد ، فقط چون معامله نداریم یک جوی بدبختی برای زنده ماندن است
ناشناس۱۸۹۰۳۸۱۳:۳۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
متاسفانه دولت بجای حل ریشه ای مشکل با تکرار یکسری ادعاهای غلط موجب خشم بیشتر سپرده گزاران می شود
ناشناس۱۸۹۰۴۰۱۳:۳۵:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
متن کاملا درستیه و این سیاست ضد اشتغالزایی هم بوده
احسان۱۸۹۲۷۹۱۴:۴۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
شروع ماجرا با روی کار امدن دولت روحانی بود؟؟؟
ناشناس۱۸۹۳۸۹۱۵:۲۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بی عدالتی و رانت و فساد و تبعیض و مفت خوری در کشورمان بیداد میکند
ناشناس۱۸۹۵۵۸۱۶:۳۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تحلیل تک بعدی و سوگرایانه... نارضایتی اقتصادی و بیکاری ها بخشی از ریشه ناآرامی ها بودند نه همه آن: نارضایتی اجتماعی، ناامیدی سیاسی، کاهش شدید اعتماد و انتشار برخی جزییات بودجه سال بعد، برخی اظهارات امامان جمعه ها همه و همه با هم در بروز ناآرامی ها نقش داشتند
علی از اصفهان۱۸۹۸۲۲۱۹:۴۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
خود مردم هم مشکل دارند...اشکال فقط از حکومت ها نیست.اینو حتما در موردش فکر کنید.
ناشناس۱۹۱۱۹۱۱۴:۲۷:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چرا به مساله انتقال آب اشاره نمی کنید انتقال آب باعث سیه روزی مردم لرستان و چهارمحال و خوزستان شد .. انتقال آب از زاگرس به کویر مرکزی باعث ویرانی زاگرس و شیوع ریزگرد و سرطان در خوزستان شده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین