ریشه‌های اقتصادی نارضایتی عمومی

دکتر حسین درودیان گروه اقتصادی الف،   3961011169 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا نارضایتی عمومی و تحرکات اعتراضی اخیر ریشه‌های اقتصادی دارند ؟آیا راه حلی برای عبور از بحرانهای اقتصادی وجود دارد ؟به این سوالها پاسخ خواهیم داد

ریشه‌های اقتصادی نارضایتی عمومی

 صرف‌نظر از جریان‌شناسی تحرکات اعتراضی اخیر و انگیزه‌های آن، واقعیت آن است که وضعیت اقتصاد ایران به شکلی است که زمینه‌های بروز نارضایتی در بین توده‌های مردم کاملاً مهیاست. این زمینه‌ها از یک سو عمیق و ریشه‌دارند، یعنی محصول سال‌ها ضعف و خطا در نظام حکمرانی اقتصادی کشور هستند؛ و از سوی دیگر به سادگی و سرعت قابل حل و فصل نبوده و نیازمند اقداماتی بزرگ با طول دوره اجرای بالا هستند.

منشا بخش مهمی از فشارهای اقتصادی وارده به عموم مردم از موارد زیر است:

  1. اعسار بانکی

به عکس آنچه تصور می‌شود، خطر اصلی پیش روی بانکها ناتوانی از پرداخت سپرده در صورت هجوم سپرده‌گذاران نیست، زیرا بهترین بانکهای دنیا هم در برابر چنین رخدادی تاب مقاومت ندارند. مشکل فعلی در نظام بانکی، وجود شکاف عمیق بین ارزش واقعی دارایی ها و ارزش بدهی‌ها (سپرده) بانکهاست. یک واقعیت تلخ و کمترگفته‌شده در ایران این است که حجم عظیمی از آنچه بانکها در صورتهای مالی به عنوان دارایی معرفی می‌کنند، پوچ و کاذب است.

بانکها طی سالهای گذشته در اثروضع نرخ های بهره بالا، شکست‌خوردن سرمایه‌گذاری آنها در بخشهایی خاص (مثل مستغلات که چند سال است به رکود کشیده شده،) در کنار ضعف عمومی اقتصاد کشور، با کاهش یا عدم رشد کافی در دارایی و درآمدزایی روبرو شده‌اند، حال آنکه سود سپرده‌ها بصورت بی‌رحمانه و بی‌ارتباط با بخش حقیقی اقتصاد در حال پرداخت است و این یعنی شکاف در ترازنامه سیستم بانکی.

این مشکل آثار فوری و محسوس به شکلی که همگان دریابند مشکلات از این محل ناشی شده نداشته، یک بیماری پنهان است. پیامدهای این وضعیت متعدد است. اولین نتیجه کاهش در توان تسهیلات‌دهی بانکها و کاهش در میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد است. می‌دانیم که اقتصاد ایران بانک‌محور است و وضعیت سیستم بانکی تاثیری مهم در سرمایه‌گذاری و در نتیجه تولید و اشتغال دارد. بحران در ترازنامه نظام بانکی با محدودکردن امکان وام‌دهی و سرمایه‌گذاری جدید، اقتصاد را دچار رخوت می‌کند.

بخش مهمی از رشد منفی سرمایه‌گذاری در کشور در چند ساله اخیر معلول این وضعیت است.

بحران ترازنامه‌ای بانکها همچنین زمینه‌ساز بالاماندن نرخ سود بانکی و جهت‌گیری‌های شدیداً منفی در توزیع درآمد به زیان سرمایه‌داران صنعتی (تولیدکنندگان)، نیروی کار دستمزد بگیر، و توده محروم از سپرده‌های کلان بانکی و در مقابل، به سود اقلیتی بسیار محدود از خواص و نخبگان مالی و سپرده‌گذاران کلان است. عامل اصلی در بدترشدن وضعیت توزیع درآمد در کشور طی سالهای اخیر را باید همین مطلب دانست.

 

  1. بحران صندوقهای بازنشستگی

یک صندوق بازنشستگی باید طی سال‌هایی که از بیمه‌شدگان خود حق بیمه دریافت می‌کند، با استفاده از وجوه جمع‌آوری شده اقدام به سرمایه‌گذاری و ایجاد جریان درآمدی کند تا بعد از رسیدن مشمولان به سن بازنشستگی، مستمری آنها را از محل جریان نقدی سرمایه‌گذاری‌ها بعلاوه حق بیمه‌های در حال وصول، پرداخت کند. صندوق در شرایط عادی باید بین منابع و مصارف خود توازن داشته باشد.

اما در ایران صندوق‌های بازنشستگی مدتی است مبتلا به کسری‌های عظیم شده‌اند. سوءمدیریت در این نهادها، عدم سرمایه‌گذاری صحیح و ایجاد درآمدهای کافی و پایدار از محل حق بیمه‌های دریافتی، و گسترش فساد و سوءاستفاده در آنها موجب شده بصورتی روزافزون بین میزان پرداختی برای مستمری بازنشستگان با ورودی‌های صندوق فاصصله ایجاد شود. دولت با علم به تبعات اقتصادی-سیاسی ناتوانی صندوق‌ها از پرداخت حقوق بازنشستگان و برای پنهان ساختن مشکل، جبران این شکاف را به عهده گرفته است.

اکنون در بودجه جنجالی سال 97 رقمی در حدود 56 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت برای حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده که یک تنه بیش از کل پرداختی بابت یارانه نقدی (45 هزار میلیارد تومان) است. این در حالی است که اساساً دولت نباید پول عمومی را صرف پرداخت به بازنشستگان کرده، بلکه این پرداخت بایستی از درآمدها و دریافتی‌های صندوق تامین شود.

این به معنای آن است که بصورتی روزافزون، پولی که باید صرف مخارج زیربنایی و عمرانی در کشور شود، به پرکردن چاه ناکارآمدی‌ها، فسادها و شکاف‌های انباشته پیشین در صندوقهای بازنشستگی اختصاص می‌یابد. دولت برای جبران این هزینه‌ها باید فشار بیشتری بر اخذ مالیات و عوارض اعمال کرده و درآمدزایی فروش کالاها و خدمات خود را افزایش دهد تا کفاف این هزینه‌ها را بدهد؛ و این یعنی افزایش فشار بر مردم. این مشکل پیوسته رو به فزونی است، تعداد بازنشستگان با سرعتی بیش از شاغلان در حال افزایش است.

 

  1. رشد منفی بخش ساختمان

مطالعات اقتصادی متعدد نشان می‌دهد بخش ساختمان در ایران دارای بالاترین تاثیر بر رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است. عمده شاغلان بخش ساختمان از دهک‌های پایین درآمدی هستند و این یعنی رونق ساختمان بر توزیع درآمد هم تاثیر مثبتی دارد (مقایسه شود با بخشهای سرمایه‌بری مانند پتروشیمی و نفت). تقریباً تمام نهاده‌های بخش ساختمان در کشور تولید می‌شود و رونق ساختمان زنجیره‌ای از صنایع را به حرکت در می‌آورد.

اما با توقف تامین مالی مسکن مهر پس از سال 92 و عدم معرفی یک طرح جایگزین برای آن (مانند ایده مبهم مسکن اجتماعی یا نوسازی بافت‌های فرسوده که هر دو مورد علاقه دولت است) در کنار افت در میزان فعالیتهای عمرانی (ساختمان غیرمسکونی)، رشد بخش ساختمان ارقام منفی بالایی را تجربه کرد.

بخشی از فشار و تنگنای اقتصادی در کشور، تبعات رکود عمیق بخش ساختمان است.

 

  1. کاهش تورم از طریق محدودکردن رشد پایه پولی

یکی از شعارهای دولت در حوزه اقتصاد، که از جمله باورهای نئولیبرالی پولی است، اجتناب از قرض‌گیری دولت از بانک مرکزی با هدف جلوگیری از رشد پایه پولی و مهار تورم بوده است. این سیاست فی‌نفسه اقتصاد را دچار انقباض و کسادی می‌کند. جالب آنکه به دلیل نیروهای درونزای رشد حجم پول، پایه پولی همچنان از محل استقراض بانکها از بانک مرکزی با ارقام بالایی در حال افزایش است.

در واقع پولی که دولت از قرض‌گیری آن اجتناب کرد، از طریق کسری دائمی بانکها و ورشکستگی غیررسمی آنها در حال تزریق به سیستم بانکی است. بانکها، جایگزین دولت در استقراض از بانک مرکزی شدند. این یعنی حجم پایه پولی افزایش می‌یابد، بدون اینکه توده مردم از آن بهره‌مند شوند (مقایسه شود با طرحی مانند تزریق پایه پولی در مخارج عمرانی یا مسکن مهر یا نوسازی بافت فرسوده).

 

سخن آخر

در نهایت، فشار و تنگنای اقتصادی محصول برخی سیاست‌های نامناسب و از آن مهمتر، کژکارکردی‌های دائمی و مدید در نظام حکمرانی اقتصادی کشور است که حل و فصل آن نیاز به اقدامات بزرگ، طرح‌های مشخص، و نوآوری و تحرک بالا در دستگاه اجرایی برای مواجهه با چالش‌های فوق‌الذکر است.

دقت شود که مشکلات فوق از کمترین منشا خارجی و تحریمی بوجود آمده‌اند و به همین نحو، حل و فصل آنها ارتباط مستقیمی به گشایش‌های خارجی ندارد. آنچه تا بدین‌جا به وضوح مفقود بوده، «انگیزه» کافی در حکمرانان اقتصادی-سیاسی کشور برای واردشدن به چنین آوردگاه‌هایی و در انداختن طرحی نو است. اما باید هشدار روشنی داد: مسیر اقتصاد ایران به سویی است که هیچ راه فراری از اقدامات علاجی بزرگ وجود ندارد. سرانجام تداوم این مشکلات، تشدید فشارها به مردم و بروز پس‌زنی‌های اجتماعی هر چه بیشتر است. آیا رهبران اقتصادی-سیاسی بیش از این منتظر محرک و انگیزاننده هستند؟

 

*عضو پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۸۱۰۱۳:۱۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مشکل اصلی اقتصاد کشور این هایی که شما نوشته اید نیست. بلکه خرج کردن درآمدهای کشور در جاهایی است که آنها را درسته می بلعد. با وجود اینکه از دامنه تحریم ها تا حد زیادی کم شده، چرا دولت با کسر بودجه عمرانی عظیمی مواجه شده؟ تا جاییکه در لایجه بودجه 97 قیمت بنزین را 50 درصد افزایش داده است؟
ناشناس۱۸۷۷۷۶۲۱:۱۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مشکل اقتصاد کشور نه بانکها ، بلکه گرانفروش چهاربرابری دلار و اختلاس و رانت هست
ناشناس۱۸۸۵۸۵۱۰:۰۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کاش مقاله ای هم در خصوص گرههای سیاسی و مشکلات سیاسی منتشر میکردید
آرش۱۸۶۹۶۶۱۴:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
به این عوامل اضافه کنید : - اعطای وام های کلان و عدم توانایی به بازگرداندن آن - خلاء های قانونی که منجر به اختلاس ها و ... میشه - فساد اداری و رانت در بانکها ، بورس و .... - اجازه فعالیت به موسسات غیر مجاز که عمدتا از همون عامل فساد و رانت نشات میگیره و ....
ناشناس۱۸۷۱۲۳۱۵:۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
یکی هم ریخت پاشهای داخلی(موسسات، بنیادها، شرکتهای دولتی و ... است که لازم است قطع شود
ناشناس۱۸۷۲۸۶۱۶:۳۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مشکلات اقتصادی کشور بر می گردد به اقتصاد دولتی. این اقتصاد دولتی کارخانه کفش ملی پارس الکتریک آردل کفش بلا ارج ازمایش را نابودکرد. تا اقتصاد ایران دولتی هست این اقتصاد درست نمی شود. خیلی از مشکلات اقتصادی هم ریشه های سیاسی دارند
سید رضا۱۸۷۴۸۸۱۸:۳۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
تمام مشگل ما در این مملکت اینه که کلا هیچیک از مسئولین و زمامداران نمیخواهند به اقتصاد مقاومتی آنگونه مد نظر مقام معظم رهبری است عمل کنند و یا اجازه دهندآن پا بگیرد
محمد۱۸۷۶۷۱۲۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مسئله دقیقا همین است چرا جلوی واردات بی رویه گرفته نمی شود که مسبب تعطیل شدن این همه واحد های تولیدی شده است .
ناشناس۱۸۷۷۹۹۲۱:۳۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ما مردم علاوه بر مشکل اقتصادی، مشکل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی هم داریم
ناشناس۱۸۷۸۷۷۲۲:۰۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
بین مسئولان و ما مردم فاصله بسیار است..حرف ما برای انها و انها برای ما جهت فهم بسی دشوار است ما در اتش گرانی و نداری و بدبختی انها در اسایش و پول و درامد و حقوق های نجومی
استاد دانشگاه تهران۱۸۷۸۸۰۲۲:۰۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
یکی از راهکارهای رونق اقتصادی جلوگیری از ورود کالاهایی است که در ایران تولید یا مونتاژ میشود. اگر کشوری مانند المان می خواهد وسایل خانگی بوش را در ایران بفروشد باید انرا در ایران مانند ترکیه ولهستان مونتاژ کند. واردات از چین تولید در ایران را نابود کرده است.حمایت از تولید در ایران نیاز به یک حرکت انقلابی است اگر وارد کنندگان مافیایی بگذارند.
ناشناس۱۸۷۹۷۲۲۲:۳۶:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مهمترین مشکل : اخذ مالیات سنگین از شرکتها شامل ارزش افزوده و عملکرد اخذ رشوه توسط برخورد ماموران مالیاتی وجود فساد هماهنگ شده در ادارات دولتی بیکاری عدم رابطه مالی با دنیا
حسن۱۸۸۳۰۹۰۷:۲۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
علت اصلی اختلاف طبقاتی است جوان نمیتواند شاهد باشد بعداز دانشگاه بیکار باشد اینده نداشته باشد بعد عده ای درخانه های میلیاردی زندگی کنند وماشین پورشه ومازارتی سوار شوند فوتبلیست ها وپزشگان جراح مدیران دولتی درامد میلیا ردی داشته باشند ویک کارگر حقوق یک میلیون تومانی
مرتضی۱۸۸۴۵۵۰۸:۵۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
باید از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد مبتنی بر مردم پیش رفت تا وقتی که آزادی های اجتماعی , ثبات سیاسی,کوچکتر شدن دولت,بازنگری در سیاست های شکست خورده بعد از انقلاب که مبتنی بر اختصاص رانت به ارگانها, سازمانها و افراد خاص بود, حل نشود مشکلات پابرجا خواهند بود فرقی ندارد چه دولتی سر کار باشد مشکل از پایه و اساس است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین